Jump to content

Sjukt ätande

LinnéaKP

Recommended Posts

Hej allihopa,

är på vecka 2 nu med LCHF (ej strikt). Har de två senaste dagarna haft sjuka attacker av sug särskilt efter lunch då jag är grymt sugen på något sött eller egentligen en kick kanske. 

Har försökt att kolla lite på vad jag ätit och vad som kan ha triggat igång mig så. Jo, jag vet att det inte har gått så lång tid men jag behöver verkligen tips hur jag får bort suget och denna hemska trötthet. Jag promenerar långa rundor, äter ordentligt med fett, igår lite mandlar och grönsaker för att få bort det värsta suget, och idag föråt jag mig totalt av hembakade LCHF scones (gjorda på profiber och fiberhusk, creme fraiche och lite grädde). Jag är nu proppmätt och mår illa på mig själv. Förstår att mitt substitut till mackor inte var någon bra idé. Har tidigare skrivit en tråd (presentation) och nämt tidigare ätstörning..(så jag är ju medveten om att jag kan överdriva min ångest kring mat en aning). Jag tycker jag har ätit tillräckligt med fett under dagen, kanske lite torftigt till lunch då det blev kycklingsallad med fetaost. Det är som jag inte får nog och att kroppen inte blir nöjd! Hjälp mottages tacksamt!

Jag kan oxå få dessa sugattacker av mat. Jag tror det är mentalt för fysiologiskt har jag ju allt jag behöver. Det går inte äta sig bort från det genom mer fett eller vad nu man provar. Man måsta tackla det mentalt och jag vet inte själv inte riktigt hur jag ska göra. Jag mår skit då och går och lägger mig och vilar. Inte för det hjälper direkt

Omställningsbesvär? Det tar ett tag innan kroppen vänjer sig riktigt vid att inte få så mycket kolhydrater, och ställer om sig till fettförbränning. Det som brukar rekommenderas är fett i st kolhydrater (om man inte väljer att börja om med mer kolhydrater, och trappa ner långsammare), och att testa om lite extra salt hjälper (mot tröttheten).

Sedan kan sötsug komma av stress också, och enligt min erfarenhet hjälper inga ätregler då. Då måste jag försöka hantera stressen (eller hellre undvika den).

• Like 2

Jag kan oxå få dessa sugattacker av mat. Jag tror det är mentalt för fysiologiskt har jag ju allt jag behöver. Det går inte äta sig bort från det genom mer fett eller vad nu man provar. Man måsta tackla det mentalt och jag vet inte själv inte riktigt hur jag ska göra. Jag mår skit då och går och lägger mig och vilar. Inte för det hjälper direkt

Hur länge har du ätit LCHF? Om det är ganska kort tid kan du hoppas att det går över, tänker jag.

Ibland när jag får sug och bara inte vill äta kan jag ta ett stort glas kranvatten, det fyller magen och så börjar man göra annat.

På Mys blogg lchfingenjören finns massor med bra verktyg när man måste slåss med sitt sockertroll, eller när man blivit golvad av det.

En sak som kan vara bra är att gå ut och gå när livet känns för eländigt

Jag använder mej av ketosbollar när jag blir sötsugen -
135 g smör - 200 g kokos - 3 msk kaffe ( om inte kaffe dricks ersätt med samma mängd kokosgrädde )
3 msk kakao - 2 tsk vaniljpulver -
Blanda ihop . . rulla till bollar - kyl -

• Like 1

är på vecka 2 nu med LCHF (ej strikt). Har de två senaste dagarna haft sjuka attacker av sug särskilt efter lunch då jag är grymt sugen på något sött eller egentligen en kick kanske.

Det som får en alarmklocka att ringa är "ej strikt". Vad innebär det konkret? Hur mycket kolhydrater får du i dig? Det finns - åtminstone - ett par vägar att gå när man vill äta lågkolhydratkost permanent.

Det vanligaste, sannolikt, är att s.a.s. gå "cold turkey", dvs att man direkt drar ned kolhydratmängden extremt mycket till så nära noll man kan komma, vilket i praktiken brukar hamna kring 20 gram eller däromkring. Atkins s.k. induktionsfas är ett exempel på detta. Nackdelen är då att kroppen inte hinner ställa om och man upplever då de klassiska problemen i form av huvudvärk/migränliknande symptom i början vilket ofta kan avhjälpas med ökat saltintag. Man blir i regel också väldigt svag under den här perioden och först efter 3-4 veckor har kroppen, i bästa fall, ställt om enzymer etc så pass att din kropp helt enkelt klarar av att bryta ned allt fett du tillför. Det är häromkring som många upplever energitillgång som de aldrig någonsin haft tidigare. Detta kan ofta leda till ett ökat behov att röra sig.

Mindre vanligt men sannolikt bättre är att gradvis trappa ned kolhydratintaget över längre tid. Ersätt ex. 50 gram kolhydrater med fett varje vecka tills du når den nivå du vill ligga på. Jag har inte själv testat detta men vet de som har gjort det och deras empiriska observationer är färre av de vanligt förekommande negativa symptomen...om alls.

Har försökt att kolla lite på vad jag ätit och vad som kan ha triggat igång mig så. Jo, jag vet att det inte har gått så lång tid men jag behöver verkligen tips hur jag får bort suget och denna hemska trötthet.

Tröttheten är i din situation helt i sin ordning. Det är så det "ska" vara om man går från kolhydratdrift till extremt lågt intag av kolhydrater. Du får helt enkelt bida din tid tills det gått sisådär 3-4 veckor då din kropp åtminstone någorlunda grundläggande bör vara på banan.

Vad gäller suget så har Effie redan gett ett bra generellt svar:

"Sedan kan sötsug komma av stress också, och enligt min erfarenhet hjälper inga ätregler då. Då måste jag försöka hantera stressen (eller hellre undvika den)."

Stressobalans leder till inte bara sötsug utan även sug i allmänhet på allt möjligt och då i synnerhet det man tenderar trilla dit på. Lösningen är så klart att försöka balansera upp de stressorer som väller in i ditt liv oavsett om det är för dålig sömn, brist på egen tid, jobbkrav, relationsproblem, vårt härliga klimat (ordet klimatkris får mig alltid att tänka på Sverige) etc.

Jag promenerar långa rundor, äter ordentligt med fett, igår lite mandlar och grönsaker för att få bort det värsta suget, och idag föråt jag mig totalt av hembakade LCHF scones (gjorda på profiber och fiberhusk, creme fraiche och lite grädde).

Den typen av "modifikationer" skulle jag inte råda någon att äta den första tiden. Med brasklappen att jag inte vet exakt vad det innehåller. Grundregeln, om man nu vill anamma något som liknar Atkins induktionsfas är att man får stoppa i sig precis vad man vill så länge det inte har mer kolhydrater än entrecote... Better strict than sorry. ;) Så kort och gott, glöm alla s.k. LCHF-recept etc som ofta inte alls är så värst lågkolhydratsnåla. Det finns en tid för sådant också men det är sannerligen inte i inledningen.

Gick du långa rundor även innan du började äta lågkolhydratkost? I annat fall så har du nu en situation där du begränsar kroppens energiintag på cellnivå samtidigt som du påför ökad stress/energibehov. Visst, rundorna ökar säkert din kropps benägenhet att ställa om snabbare men det skulle kunna vara så att det gör hela processen svårare...för stunden.

Härda ut några veckor till och lycka till!

• Like 3

Ja, jag är maktlös helt enkelt. Det är mycket besvärligt.

Omställningsbesvär? Det tar ett tag innan kroppen vänjer sig riktigt vid att inte få så mycket kolhydrater, och ställer om sig till fettförbränning. Det som brukar rekommenderas är fett i st kolhydrater (om man inte väljer att börja om med mer kolhydrater, och trappa ner långsammare), och att testa om lite extra salt hjälper (mot tröttheten).

Sedan kan sötsug komma av stress också, och enligt min erfarenhet hjälper inga ätregler då. Då måste jag försöka hantera stressen (eller hellre undvika den).

Tack! Ja, det kanske är det, men det har funkat så fint i flera dagar, jag har inte känt mig trött, inte sugen på något och om jag blivit sugen har ett ägg eller två fungerat fint. Helt plötsligt sveps mattan under mig..

Hur länge har du ätit LCHF? Om det är ganska kort tid kan du hoppas att det går över, tänker jag.

Ibland när jag får sug och bara inte vill äta kan jag ta ett stort glas kranvatten, det fyller magen och så börjar man göra annat.

Det funkar helt enkelt inte att lura min hjärna med ett glas vatten. I wish it was that simple.:(

• Like 1

På Mys blogg lchfingenjören finns massor med bra verktyg när man måste slåss med sitt sockertroll, eller när man blivit golvad av det.

En sak som kan vara bra är att gå ut och gå när livet känns för eländigt

Tack flr tipset, ska jag kolla! Ja, jag går och går...tills jag blir trött. Kanske måste hitta något annat att sysselsätta mig med, läsa bloggar till exempel:)

• Like 1

Jag använder mej av ketosbollar när jag blir sötsugen -

135 g smör - 200 g kokos - 3 msk kaffe ( om inte kaffe dricks ersätt med samma mängd kokosgrädde )

3 msk kakao - 2 tsk vaniljpulver -

Blanda ihop . . rulla till bollar - kyl -

Tack! Låter gott, ska jag definitivt prova!

Det som får en alarmklocka att ringa är "ej strikt". Vad innebär det konkret? Hur mycket kolhydrater får du i dig? Det finns - åtminstone - ett par vägar att gå när man vill äta lågkolhydratkost permanent.

Det vanligaste, sannolikt, är att s.a.s. gå "cold turkey", dvs att man direkt drar ned kolhydratmängden extremt mycket till så nära noll man kan komma, vilket i praktiken brukar hamna kring 20 gram eller däromkring. Atkins s.k. induktionsfas är ett exempel på detta. Nackdelen är då att kroppen inte hinner ställa om och man upplever då de klassiska problemen i form av huvudvärk/migränliknande symptom i början vilket ofta kan avhjälpas med ökat saltintag. Man blir i regel också väldigt svag under den här perioden och först efter 3-4 veckor har kroppen, i bästa fall, ställt om enzymer etc så pass att din kropp helt enkelt klarar av att bryta ned allt fett du tillför. Det är häromkring som många upplever energitillgång som de aldrig någonsin haft tidigare. Detta kan ofta leda till ett ökat behov att röra sig.

Mindre vanligt men sannolikt bättre är att gradvis trappa ned kolhydratintaget över längre tid. Ersätt ex. 50 gram kolhydrater med fett varje vecka tills du når den nivå du vill ligga på. Jag har inte själv testat detta men vet de som har gjort det och deras empiriska observationer är färre av de vanligt förekommande negativa symptomen...om alls.

Tröttheten är i din situation helt i sin ordning. Det är så det "ska" vara om man går från kolhydratdrift till extremt lågt intag av kolhydrater. Du får helt enkelt bida din tid tills det gått sisådär 3-4 veckor då din kropp åtminstone någorlunda grundläggande bör vara på banan.

Vad gäller suget så har Effie redan gett ett bra generellt svar:

"Sedan kan sötsug komma av stress också, och enligt min erfarenhet hjälper inga ätregler då. Då måste jag försöka hantera stressen (eller hellre undvika den)."

Stressobalans leder till inte bara sötsug utan även sug i allmänhet på allt möjligt och då i synnerhet det man tenderar trilla dit på. Lösningen är så klart att försöka balansera upp de stressorer som väller in i ditt liv oavsett om det är för dålig sömn, brist på egen tid, jobbkrav, relationsproblem, vårt härliga klimat (ordet klimatkris får mig alltid att tänka på Sverige) etc.

Den typen av "modifikationer" skulle jag inte råda någon att äta den första tiden. Med brasklappen att jag inte vet exakt vad det innehåller. Grundregeln, om man nu vill anamma något som liknar Atkins induktionsfas är att man får stoppa i sig precis vad man vill så länge det inte har mer kolhydrater än entrecote... Better strict than sorry. ;) Så kort och gott, glöm alla s.k. LCHF-recept etc som ofta inte alls är så värst lågkolhydratsnåla. Det finns en tid för sådant också men det är sannerligen inte i inledningen.

Gick du långa rundor även innan du började äta lågkolhydratkost? I annat fall så har du nu en situation där du begränsar kroppens energiintag på cellnivå samtidigt som du påför ökad stress/energibehov. Visst, rundorna ökar säkert din kropps benägenhet att ställa om snabbare men det skulle kunna vara så att det gör hela processen svårare...för stunden.

Härda ut några veckor till och lycka till!

Hej  Tiny Tom, tack för ditt superinlägg!

Min definition av strikt här är just att utesluta alla kolhydrater och äta endast protein och fett. Och så kanske inte vana LCHF:are bemärker det?! Jag äter grönsaker typ broccoli, blomkål, svamp, vitkål, zuccini, sallad, tomater, gurka osv..Tillät mig idag att äta tex yougurt med lite grädde och musli gjord på mandlar, linfrö och kokos med lite färska blåbär. Jag tänker nu att kanske det kan vara så att jag är känsligare för socker än vad jag trodde. Började veckan med en frukost på makrill i tomatsås och om jag tänker efter finns det socker i den(?). Äev tisdag nu när jag tänker efter. Jag vet inte men kanske den lilla delen räcker för att trigga igång mig?! Jag kanske måste blir mer strikt som du säger..

Idag var jag helt desperat efter något och tänkte att det var bättre att baka scones (som enligt recept skulle innehålla 3 kh per scones) än att jag gick ner i affären och köpte något RIKTIGT onödigt. Det hjälpte föga, jag överåt ju direkt. Det är en kick jag vill åt och den lyser med sin närvaro.:/

Ja jag har alltid rört på mig mycket. Jag går 10 km eller mer varje morgon och det är för mig ganska viktigt för att komma igång, är för övrigt sjukskriven och det kan väl bara det leda till tristess och överätande. Vill gärna komma igång med träning igen men avvaktar för att bli riktigt stabil i denna nya kost.

• Like 1

Du kan väl skriva mer exakt vad du äter skippa LCHF bröd och ät kött fisk kyckling ägg och fett tills du rensat ut skiten ur kroppen.

Haj Margaretha;

Idag har jag ätit borsett från sconsen (grekisk) yougurt med lite grädde och nötmusli med lite blåbär till frukost - Kaffe med kokosfett

Till lunch stekt kyckling, sallad med coctailtomat, gurka, paprika, oliver och fetaost

Middag: Liten bit stekt torsk, kokt blomkål, stekt zuccini och sås gjorde på creme fraiche.

De andra dagarna har varit liknande, jag äter grönsaker till varje mål, antingen rått (typ sallad) eller kokt. Använder smör eller kokosfett till stekning. Äter fisk, kyckling, nötkött.

Haj Margaretha;

Idag har jag ätit borsett från sconsen (grekisk) yougurt med lite grädde och nötmusli med lite blåbär till frukost - Kaffe med kokosfett

Till lunch stekt kyckling, sallad med coctailtomat, gurka, paprika, oliver och fetaost

Middag: Liten bit stekt torsk, kokt blomkål, stekt zuccini och sås gjorde på creme fraiche.

De andra dagarna har varit liknande, jag äter grönsaker till varje mål, antingen rått (typ sallad) eller kokt. Använder smör eller kokosfett till stekning. Äter fisk, kyckling, nötkött.

Jag är själv jätte kolhydratkänslig jag äter bara grönsaker till ett mål om dagen och då bara som dekoration nästan aldrig yoghurt eller nötter för det blir mycket kolhydrater.

Att sysselsätta hjärnan är en bra idé, särskilt i sällskap med andra. Umgås, spela spel, spela kort, läs böcker, rensa i garderober och i pärmar med papper, skriv listor på allt kul som blir av till sommaren, tänk ut semesterplaner, lek med barn, upptäck ny musik, ägna tid och någon hobby - hitta en ny hobby...

Det är tufft i början, mitt bästa tips är att inte ha tråkigt, då upplever i alla fall jag att det blir extra jobbigt om det är en sån dag! :)

• Like 4

Vatten och salt är nåt som de flesta nya missar på. En del dricker saltvatten, jag föredrar att ta en matsked gott salt rakt av och ta vatten bredvid. Har du svårt att dricka vatten, ta roibooste eller grönt te i stället. Bägge är goda att dricka kalla också och innehåller massor av antioxidanter som hjälper till att rensa din kropp.

Många som är riktigt känsliga tål inte mjölk/grädde/youghurt alls. Även tomater och nötter kan trigga sötsug om man har problem.

Har du hört talas om boken Sockerbomben av Bitten Jonsson? Jag har inte läst den själv men många säger att den är klargörande och till stöd när man är kolhydratallergiker

• Like 2

Att sysselsätta hjärnan är en bra idé, särskilt i sällskap med andra. Umgås, spela spel, spela kort, läs böcker, rensa i garderober och i pärmar med papper, skriv listor på allt kul som blir av till sommaren, tänk ut semesterplaner, lek med barn, upptäck ny musik, ägna tid och någon hobby - hitta en ny hobby...

Det är tufft i början, mitt bästa tips är att inte ha tråkigt, då upplever i alla fall jag att det blir extra jobbigt om det är en sån dag! :)

Ja du har rätt! Tack för peppen!

• Like 1

Vatten och salt är nåt som de flesta nya missar på. En del dricker saltvatten, jag föredrar att ta en matsked gott salt rakt av och ta vatten bredvid. Har du svårt att dricka vatten, ta roibooste eller grönt te i stället. Bägge är goda att dricka kalla också och innehåller massor av antioxidanter som hjälper till att rensa din kropp.

Många som är riktigt känsliga tål inte mjölk/grädde/youghurt alls. Även tomater och nötter kan trigga sötsug om man har problem.

Har du hört talas om boken Sockerbomben av Bitten Jonsson? Jag har inte läst den själv men många säger att den är klargörande och till stöd när man är kolhydratallergiker

Jag tog mig en saltvatten innan, tack för tips! ;) Är det här med salt övergående eller ska man alltid tillsätta lite extra?

Har nu ätit LCHF i ca två månader och det fungerar riktigt bra. Men jag håller med dig om att man kan sakna socker-kicken. Det pratas inte så mycket här om just saknaden av det positiva med beroendet -därför skriver jag detta. Nu har det faktiskt den värsta saknaden börjat lägga sig - eller om kroppen "glömt" den typen av upplevelser. Jag har tillåtit mig själv smaka en bit kaka, eller en godisbit ( mest under julen) men under förutsättning att jag verkligen känner efter om jag tycker det är gott... Och det har jag inte tyckt faktiskt. Det kanske inte är den bästa vägen om man verkligen har problem med omställningen men intressant ändå att smaksinnet ändras. Till saken hör ju att jag var rätt socker beroende förut - gärna en påse bilar eller turkisk peppar framför datorn på eftermiddagen. Kämpa på! Jag tror också att det ordnar sig snart med tidigare givna råd, eller en kaffe med smör...

• Like 1

Jag tog mig en saltvatten innan, tack för tips! ;) Är det här med salt övergående eller ska man alltid tillsätta lite extra?

Jag var en sockerråtta av format i mitt förra liv, och ääälskade bröd och kakor. Bakade jämt.

Nu efter dryga 3 år utan större återfall smakar godis verkligen inte gott. Det har hänt att jag köpt min absolut forna favorit nångång när jag ser den exponerad i affären, men den smakar bara menlöst.

Vid några tillfället har jag varit inne i en affär i akt och mening att verkligen köpa på mej godsaker att moffa på, men edtersom jag bestämt mej innan att jag bara ska köpa det jag riktigt längtar efter har jag kommit ut med korvar och ostar, trots att jag stod vid godishyllan som en velig 5-åring i en kvart för att hitta nåt som var tillräckligt gott för att det skulle vara värt det.

Det svåraste är att uppfostra hjärnan. När det är gjort är det plättlätt, för det är inte gott längre. Min längtan går alltid till nåt salt numera i stället.

Och ja, du måste vara uppmärksam på vatten och saltmängden. Vi har ju inga kolisar som binder vätska i kroppen

• Like 4

Min definition av strikt här är just att utesluta alla kolhydrater och äta endast protein och fett. Och så kanske inte vana LCHF:are bemärker det?!

Jo då, det låter precis som det ska vara...

Jag äter grönsaker typ broccoli, blomkål, svamp, vitkål, zuccini, sallad, tomater, gurka osv..Tillät mig idag att äta tex yougurt med lite grädde och musli gjord på mandlar, linfrö och kokos med lite färska blåbär.

...fast det där är ett avsteg som absolut inte är att betrakta som strikt. För en "normal" (läs: kolhydratdriftad) människa så är ju det där en droppe i havet sett till kolhydratmängden. Nu är dock den process du påbörjat, dvs att ställa om till fettdrift, ä.k. ketoadaption, långt ifrån denna normalitet.

Som en passus kan nämnas att när jag själv började min ketoadaption så hade jag en lååång period då jag blev fysiskt illamående bara av att tänka på frukt. Jag finner det fortfarande märkligt och intressant. Vanliga sötsaker (de "onyttiga") lämnade mig bara kall och ointresserad men frukt åstadkom i princip illamående bara jag såg dem. Min biologi och biokemi som talade till mig?

Hur som haver, du är inne på rätt väg om du verkligen lever efter du skrev inledningsvis om du nu verkligen vill sträva efter strikthet - vilket jag tycker du bör göra åtminstone i början - men scones, frukt etc är inte så strikt i min värld...

För att spekulera fritt så har jag även funderat i termer som att när man s.a.s. "utsätter" kroppen för ketoadaption så skulle det ju faktiskt kunna vara så att det inledningsvis uppstår något slags kroppsligt motvärn/försvar som utgår från att det den vants vid under ett helt "normalt" (läs: modernt) liv, dvs kolhydratdrift, är dithän den vill återvända. Det kanske på något sätt gör att just inledningen blir extra skakig och instabil i relation till vad vi då stoppar i oss. Givetvis bortom att det är en relativt stor process att ställa om den energisystemiska användningen på detta vis.

Det här relaterar möjligtvis lite till det du...

Jag tänker nu att kanske det kan vara så att jag är känsligare för socker än vad jag trodde. Började veckan med en frukost på makrill i tomatsås och om jag tänker efter finns det socker i den(?). Äev tisdag nu när jag tänker efter. Jag vet inte men kanske den lilla delen räcker för att trigga igång mig?! Jag kanske måste blir mer strikt som du säger..

...skriver här.

I övrigt så är det nog så enkelt att man måste själv lära sig vad man reagerar starkt emot. Det är givetvis ett slags moment 22 i din situation eftersom denna nödvändiga egenutvecklade expertis enbart kommer från erfarenhet...och det har du ju nu självklart inte än. Även detta är en anledning till att det är bättra att utgå från en mycket strikt ätmiljö och som leder till en effektiv lågkolhydratanpassning enligt de strikta etablerade riktlinjer som finns.

Det är som med styrketräning. Nybörjaren inte bara KAN utan BÖR problem följa vanliga traditionella träningsupplägg men när erfarenhet nås så är det dags att leta sig ut ur "the comfort zone" och bli sin egen guru och möjliggöra specialisering i den riktning man önskar. Det är här många gör det stora misstaget att istället för att bli experter på sig själva bli experter på att referera till PubMed *gäsp* (Hej Gudiol!).

Jag vet inte om makrillen kan ställa till det för dig. Det jag däremot kommer att tänka på är att det kanske inte är tillräckligt med fett? Sug kan ju även uppstå i relation till att man helt enkelt äter för lite, dvs inte får i sig tillräckligt med energi.

Idag var jag helt desperat efter något och tänkte att det var bättre att baka scones (som enligt recept skulle innehålla 3 kh per scones) än att jag gick ner i affären och köpte något RIKTIGT onödigt. Det hjälpte föga, jag överåt ju direkt. Det är en kick jag vill åt och den lyser med sin närvaro.:/

Det låter lite psykologiskt det här så det Effie skrev tidigare är något du åtminstone bör fundera kring. Okynnesätande tenderar i min värld vara kopplat just till stressobalans eller att man helt enkelt har fel saker i skafferiet/kylskåpet. Även undertecknad har kvar det här med tonvikt på det senare vilket jag insåg under julmånaden. Jag gjorde det dock till ett experiment till slut så något dåligt samvete bidde det sannerligen inte... (50 stycken 100 grams Marabou Premium på knappt 3 veckor).

Söker du matkickar så kicka loss på riktig mat, dvs den du ska äta nu. Vet du hur mycket saker man kan rulla in i bacon? ;) Kyckling, grönsaker, svamp...mer bacon...soffan...nåja! ;) Det tenderar bli gott i varje fall... Stek fläskkarré i ugn och ät med bea. Gör det så enkelt och gott som möjligt. Allt sådant här vardagligt bör ju vara så enkelt och gott som möjligt när man skall göra det till en livsstil. :) Finesser, experimenterande och finslipning kan du ta senare.

I övrigt är det viktigt att inte "snöa in" för mycket på detta...eller egentligen något annat. Har du andra saker du tycker om att pyssla med i livet? I så fall se till att göra dem. Går man hela tiden och tänker på vad man ska äta, när man ska äta, mat...MAT så kan det nog också uppstå vad man uppfattar som ett sug. Eftersom ketoadaption kräver sin man/kvinna och åtminstone inledningen faktiskt förutsätter att man gör rätt vilket i sin tur utgår från att man läst på och engagerat sig i att komma igång med lågkolhydratkostätandet så kan det ju per automatik få en "insnöande effekt". Kort och gott, gör andra saker! Ha kul! Lev! :)

Ja jag har alltid rört på mig mycket. Jag går 10 km eller mer varje morgon och det är för mig ganska viktigt för att komma igång, är för övrigt sjukskriven och det kan väl bara det leda till tristess och överätande. Vill gärna komma igång med träning igen men avvaktar för att bli riktigt stabil i denna nya kost.

Ok, då är jag med och då tycker jag du ska köra på men ha i bakhuvudet att din kropp för stunden sannolikt är lite begränsad nu sett till dess energiförsörjning och ork.
  • Like 3

Har nu ätit LCHF i ca två månader och det fungerar riktigt bra. Men jag håller med dig om att man kan sakna socker-kicken. Det pratas inte så mycket här om just saknaden av det positiva med beroendet -därför skriver jag detta. Nu har det faktiskt den värsta saknaden börjat lägga sig - eller om kroppen "glömt" den typen av upplevelser. Jag har tillåtit mig själv smaka en bit kaka, eller en godisbit ( mest under julen) men under förutsättning att jag verkligen känner efter om jag tycker det är gott... Och det har jag inte tyckt faktiskt. Det kanske inte är den bästa vägen om man verkligen har problem med omställningen men intressant ändå att smaksinnet ändras. Till saken hör ju att jag var rätt socker beroende förut - gärna en påse bilar eller turkisk peppar framför datorn på eftermiddagen. Kämpa på! Jag tror också att det ordnar sig snart med tidigare givna råd, eller en kaffe med smör...

Jodå.. jag har skrivit spaltkilometrar om avsaknaden av sockerkickar.. det handlar till stora delar om Dopamin och belöniningssystemet!

Martin Ingvar har tagit upp det i sin bok.. nyare upplagan med varför LCHF fungerar oxå.. enkelt och bra förklarat.. av en som själv inte äter LCHF!

http://www.hjarnkoll.com/hjarnkoll-pa-vikten

• Like 3

Jodå.. jag har skrivit spaltkilometrar om avsaknaden av sockerkickar.. det handlar till stora delar om Dopamin och belöniningssystemet!

Martin Ingvar har tagit upp det i sin bok.. nyare upplagan med varför LCHF fungerar oxå.. enkelt och bra förklarat.. av en som själv inte äter LCHF!

http://www.hjarnkoll.com/hjarnkoll-pa-vikten

Ja gillar Martin Ingvars båda böcker: Hjärnkoll på vikten och Härnkoll på maten. Båda är bra för att på ett enkelt sätt förklara varför vi gör som vi gör och hur man kan ta sig ur det.

• Like 1

Tack för alla svar! Jag har verkligen tagit det till mig. Jag har tillsatt mer fett i maten och börjat på med saltvatten. Jag har märkt oerhörd skillnad. Iofs måste jag äta lite ketosbollar (tusen tack för tipset) till lite fettkaffe efter lunch för sugets skull..Hoppas att det avtar med tiden. Något jag tycker är fruktansvärt äckligt är ost med smör men även detta har jag lyckats trycka i mig ett par;). Idag kom den stora prövningen, IKEA med barnen. Det skulle givetvis fikas, men jag stod på mig och tog ett 10-grams paket bregott i kaffet och höll mig mätt fram till middag:D! Jaja, det har bara gått ett par veckor, men det tar sig.

Jag provade att avstå från så långa promenader i två dagar och måste säga att tröttheten blev lite lättare. Känner att jag kanske borde ge min kropp en chans att stabilisera sig nån vecka till, tills dess halverar jag kilometrarna iaf. Tack för alla tips, toppen med forum!

• Like 5