Jump to content

Alicja Wolk tipsar om hur man minskar risken för cancer

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

Livsstilsforskaren Alicja Wolk rekommenderar följande för att minska cancerrisken

1. Ät ett halvt kilo frukt och grönsaker varje dag.
2. Gärna frysta grönsaker då de är fullvärdiga näringsmässigt.
3. Koka grönsakerna lätt så näringen stannar kvar.
4. Ät baljväxter och rotfrukter regelbundet.
5. Ät mycket fullkorn, det hjälper kroppen att jobba upp ett bra försvar.
6. Satsa på kyckling och fet fisk, som lax och makrill.
7. Undvik socker!
8. Undvik rött kött, inte mer än ett halvt kilo i veckan.

Ovanstående från tidningen Året Runt nr 6/2014 sidan 78

När man ska följa punkterna så går det bra tills man kommer till punkt 7. För att undvika socker måste man:

a. Stryka frukten i punkt 1 då den innehåller socker. Frukten ersätter man med grönsaker för att få samma mängd C-vitamin.

b. Stryka rotfrukterna i punkt 4 då de innehåller stärkelse som kroppen lätt omvandlar till sockerarten glukos (blodsocker).

c. Stryka fullkornet i punkt 5 då det innehåller stärkelse som kroppen lätt omvandlar till sockerarten glukos (blodsocker).

Läs vidare

• Like 5

Fanns det en beskrivning på hur de tror fullkorn försvarar kroppen? Låter ju löjligt när en läst LCHF teori - då anses ju det bara vara lite mindre dåligt att äta fullkorns varianten.

Beror på vem man frågar... Jag äter hellre vitt bröd än fullkorn. 

Bäst är naturligtvis att skippa spannmål helt, men OM man skulle välja så är det väl flest kh i vitt mjöl medan där är fler antinutrienter (typ gluten) kvar i fullkorn. Pest eller kolera, någon?

Har också det dilemmat. När jag tar upp mjöl (i mitt ämne hemkunskap) rent generellt så rekommenderar jag fortfarande att de väljer fullkornsvarianterna före siktat mjöl. Eleverna är ju inte så gamla så de känns lite svårt att prata om antinutrienter mm. Någon som har något generellt tips hur man kan prata om mjöl med eleverna på ett någorlunda opartiskt sätt? de kommer ju fortfarande äta bröd vad jag än säger. Och skulle jag rent ut säga vad jag tyckte skulle jag förmodligen få sparken (hälften av elevernas föräldrar är vete och potatis-bönner :) Ska tillägga och understryka att jag förmodligen låter väldigt pessimistisk till kh i övrigt när jag föreläser :) Visar bilder på Enuiter och Massajer och förkunnar att kh inte är ett essentiellt näringsämne! :)

Kan du hantera det som jag hört en del lärare hanterar religion; de berättar om de olika religionerna och deras innebörd, men säger inte vad de själva tycker eller tror OM inte barnen frågar. Då måste man ju svara ärligt att man får tycka/tro vad man vill och just jag, er lärare tror inte på någon gud. Nu är det väl ingen sensation 2014 att vara ateist i Sverige, som det är att propagera mot spannmål och potatis... men det kan vara en modell att fundera på.

• Like 1

förkunnar att kh inte är ett essentiellt näringsämne! :)

...det är ju nån aspekt sant...men människan är otroligt väl anpassad att använda kolhydrater...så jag skulle vilja påstå att för ett friskt barn är det inte optimalt att avstå från kolhydrater...

• Like 1

Har också det dilemmat. När jag tar upp mjöl (i mitt ämne hemkunskap) rent generellt så rekommenderar jag fortfarande att de väljer fullkornsvarianterna före siktat mjöl. Eleverna är ju inte så gamla så de känns lite svårt att prata om antinutrienter mm. Någon som har något generellt tips hur man kan prata om mjöl med eleverna på ett någorlunda opartiskt sätt? de kommer ju fortfarande äta bröd vad jag än säger. Och skulle jag rent ut säga vad jag tyckte skulle jag förmodligen få sparken (hälften av elevernas föräldrar är vete och potatis-bönner :) Ska tillägga och understryka att jag förmodligen låter väldigt pessimistisk till kh i övrigt när jag föreläser :) Visar bilder på Enuiter och Massajer och förkunnar att kh inte är ett essentiellt näringsämne! :)

Det är inget dilemma.. för fullkornsmjöl har alldrig visat sig ha någon positiv hälsoeffekt.. utan det är fulla korn.. dvs hela korn.. dvs läs olika trådar om resistent stärkelse!

Dvs det är pumpernickel och sådant bröd som är de som visat sig ge fördelar.. dels genom lågt GI.. dels genom SCFA, dels genom surdegsbakning osv!

Det är inget dilemma.. för fullkornsmjöl har alldrig visat sig ha någon positiv hälsoeffekt.. utan det är fulla korn.. dvs hela korn.. dvs läs olika trådar om resistent stärkelse!

Dvs det är pumpernickel och sådant bröd som är de som visat sig ge fördelar.. dels genom lågt GI.. dels genom SCFA, dels genom surdegsbakning osv!

tack, bra tips. Pumpernickel och surdeg kan jag då slå ett slag för om/när de äter bröd.

tack, bra tips. Pumpernickel och surdeg kan jag då slå ett slag för om/när de äter bröd.

Surdegsbakad pumpernickel på Spelt!

Dvs sorten spelar oxå roll!

Jästbakat bröd var någon av våra första junkfoods!

Surdegsbröd på råg är heller inte helt fel.. för friska och aktiva.. ju större andel hela korn destobättre!

...det är ju nån aspekt sant...men människan är otroligt väl anpassad att använda kolhydrater...så jag skulle vilja påstå att för ett friskt barn är det inte optimalt att avstå från kolhydrater...

Jo, det är svårt att veta hur jag skall lägga fram det hela kring kh rent allmänt, självklart är det lätt att såga vitt mjöl och socker. Visar faktiskt bilder på kitavafolket också (för att visa en väl fungerade matkulturer som baserats på kh). Visst, om det från tomma intet skulle dyka upp en klass elever ("friska barn") som alltid var pigga och alerta på fm, en klass utan alla neurologiska besvär som add, adhd, autism, asbergers, borderline, depressioner. För att inte tala om begynnande övervikt och sockerberoende. En klass utan elever som springer till Statoil och köper dagens lunch i stället för att äta i matsalen. I en sådan klass skulle det vara jättelätt att rekommendera eleverna naturliga kolhydrater från frukt och rotfrukter. Som jag ser det har vi inte friska barn, kanske inte heller jättesjuka. Men jag förstår din poäng och tar med mig ett starkare budskap om att eleverna måste anpassa sin kost utifrån vad de tål, så att säga. Tack för synpunkten!

• Like 2

Surdegsbakad pumpernickel på Spelt!

Dvs sorten spelar oxå roll!

Jästbakat bröd var någon av våra första junkfoods!

Surdegsbröd på råg är heller inte helt fel.. för friska och aktiva.. ju större andel hela korn destobättre!

Tackar tackar, det är ju självklarheter som jag ju egentligen vet förstås :) Jag måste ha hållit mig ifrån mjöl allt för länge :) Det ska jag definitivt lägga till i min powerpoint i avsnittet kring kh - mjöl.

Jo, det är svårt att veta hur jag skall lägga fram det hela kring kh rent allmänt, självklart är det lätt att såga vitt mjöl och socker. Visar faktiskt bilder på kitavafolket också (för att visa en väl fungerade matkulturer som baserats på kh). Visst, om det från tomma intet skulle dyka upp en klass elever ("friska barn") som alltid var pigga och alerta på fm, en klass utan alla neurologiska besvär som add, adhd, autism, asbergers, borderline, depressioner. För att inte tala om begynnande övervikt och sockerberoende. En klass utan elever som springer till Statoil och köper dagens lunch i stället för att äta i matsalen. I en sådan klass skulle det vara jättelätt att rekommendera eleverna naturliga kolhydrater från frukt och rotfrukter. Som jag ser det har vi inte friska barn, kanske inte heller jättesjuka. Men jag förstår din poäng och tar med mig ett starkare budskap om att eleverna måste anpassa sin kost utifrån vad de tål, så att säga. Tack för synpunkten!

Det e inte heller så svårt.. för vi har en väldigt begränsad förmåga att lagra kolhydrater!

Jag tycker Paolo är som hammaren på spiken.. efter en portion pasta skall man ut och springa i två timmar.. och då betraktas själva springet som efterrätt!

Dvs när vi nu inte lever på Kitava utan i kalla norden.. och väldigt ofta för de flesta av oss ett väldigt stillasittande liv.. så får kroppen problem med att hantera all kolhydrater.. speciellt de snabba.. och blir helt enkelt tvungen att stänga av allt vad fettförbräning heter för att vi inte skall få toxiskt höga blodsockernivåer!

Problemet syns inte fören om 10-30 år.. då hyperinsulinemin ständigt ökat.. till slut klarar inte bukspottkörteln att utsöndra tillräckliga mängder insulin.. och vi har fått diabetes!

• Like 2

Nä, det är inte lätt...jag tycker att Andreas Matrevolutionen kunde vara nyttig för dem att se...jag har tvingat mina ungar att se den ;) ...men det kanske blir starka föräldrar reaktioner då?

har faktiskt visat den för några grupper i åk9, men det är lite nojigt med just föräldrarreaktionerna då Andreas är så tydligt förknippat med LCHF. Och på min skola är läget ganska ostabilt som det är (en helt annan historia). Skulle haft någon liknande video som är något mer neutral men med samma budskap. Förslag?

Håller med! Sedan har vi ju dock de yttre omständigheterna som att hälften av eleverna är barn till bönder som just odlar någon form av kh samt andra skeptiska kollegor (man vill ju behålla jobbet :) Samt en hel del som sportar mycket och kan tänkas tåla en del. Man har kort tid att föreläsa, budskapet skall vara enkelt och inkludera alla i klassen. Från den sportige till hen med pre-diabetes och övervikt. Så lite svårt är det faktiskt! :D

Jag har lösningen! Du får komma i vit rock med stetoskop och föreläsa! :)

• Like 1

Kör någon video av "Lustig" ...så får de träna Engelska också. ;-)

...och Lustig riktar ju inte primärt in sig mot kolhydrater...utan mot socker, vitt mjöl och andra "processade" kolhydratprodukter...vilket egentligen inte borde vara så kontroversiellt...det ligger ju nästan i linje med SLV ...;-)

• Like 3

Kör någon video av "Lustig" ...så får de träna Engelska också. ;-)

...och Lustig riktar ju inte primärt in sig mot kolhydrater...utan mot socker, vitt mjöl och andra "processade" kolhydratprodukter...vilket egentligen inte borde vara så kontroversiellt...det ligger ju nästan i linje med SLV ...;-)

bra förslag! Hmmm, men åk 6 kan de iof bli lite överkurs, men med 8 o 9 skulle de nog funka. Med Ann Fernholms föreläsning kanske.