patrik74 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag är fortfarande lite förrvirad när det kommer till liberal lchf jag vet inte hur mycket litaratur jag har läst men förstår inte kan någon förklara.om man äter liberal lchf så är man förmodlingen inte i optimal fettdrift ketos,rätta mig om jag har fel,så som jag har förstått så är det just fettdriven man ska vara när man äter lchf,så vad är det som händer med kroppen när man äter liberal lchf är det så att man liksom ibland kör på socker drift ibland fettdrift det måste bli jobbigt för kroppen det är ett problem jag har upplevt att jag har haft lite övergångsbesvär typ i 6 månader trots att jag gått ner fint i vikt,jag får för mig att det är antingen eller i alla fall för min del och då blir det strikt,om någon vänlig själ kan vidare utväckla så vore det trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Mångas erfarenhet pekar på att en LCHF med så få kolhydrater som möjligt, typ högst 20g per dag, är optimalt om målsättningen är att gå ner i vikt. Om man däremot inte vill gå ner i vikt utan "bara" må bra, då kan man tillåta sig så mycket "liberalitet" som man märker man mår bra av. Viktig dock att samtliga kolhydrater kommer från grönsaker, frukt och bär och inte spannmål eller socker! När jag lade om kosten för ett år sedan åt jag de första månaderna flera frukter om dagen, och viktminskningen stannade på 5-6 kg. Då skippade jag nästan alla kolhydrater ett par månader, körde periodisk fasta (ca 18h) och gick ner ytterligare lika mycket. Sedan har det varit stabilt 85 kg, 183 cm, 54 år. Det finns tyvärr ingen "one size fits all" i detta med kost, eftersom det även beror på hur kosten samverkar med just dina gener, som ju skiljer sig från allt annat som lever just nu. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 tack Kjell 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag började med liberal LCHF men gick ändå ner. Troligen för att det var i början. Och så åt jag väl i misstag strikt vissa dagar utan att jag strävade till det. Nu senare krävs nog strikthet för att åstadkomma viktnedgång (har gått upp i och med graviditet, chokladslarv och att jag slutade amma och så pendlar vikten nog upp ett par kg om jag tex äter för mycket frukt). Men om jag äter rätt så strikt vissa dagar kan jag äta mindre strikt andra dagar. Ändå hålls vikten och hälsan. Spannmål kan jag inte äta. Och inte slarvar jag heller utan med mindre strikt menar jag att jag unnar mig tex wok innehållande rotselleri och morot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts