Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag är fortfarande lite förrvirad när det kommer till liberal lchf jag vet inte hur mycket litaratur jag har läst men förstår inte kan någon förklara.om man äter liberal lchf så är man förmodlingen inte i optimal fettdrift ketos,rätta mig om jag har fel,så som jag har förstått så är det just fettdriven man ska vara när man äter lchf,så vad är det som händer med kroppen när man äter liberal lchf är det så att man liksom ibland kör på socker drift ibland fettdrift det måste bli jobbigt för kroppen det är ett problem jag har upplevt att jag har haft lite övergångsbesvär typ i 6 månader trots att jag gått ner fint i vikt,jag får för mig att det är antingen eller i alla fall för min del och då blir det strikt,om någon vänlig själ kan vidare utväckla så vore det trevligt

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mångas erfarenhet pekar på att en LCHF med så få kolhydrater som möjligt, typ högst 20g per dag, är optimalt om målsättningen är att gå ner i vikt. Om man däremot inte vill gå ner i vikt utan "bara" må bra, då kan man tillåta sig så mycket "liberalitet" som man märker man mår bra av. Viktig dock att samtliga kolhydrater kommer från grönsaker, frukt och bär och inte spannmål eller socker! 

När jag lade om kosten för ett år sedan åt jag de första månaderna flera frukter om dagen, och viktminskningen stannade på 5-6 kg. Då skippade jag nästan alla kolhydrater ett par månader, körde periodisk fasta (ca 18h) och gick ner ytterligare lika mycket. Sedan har det varit stabilt 85 kg, 183 cm, 54 år.

Det finns tyvärr ingen "one size fits all" i detta med kost, eftersom det även beror på hur kosten samverkar med just dina gener, som ju skiljer sig från allt annat som lever just nu.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med liberal LCHF men gick ändå ner. Troligen för att det var i början. Och så åt jag väl i misstag strikt vissa dagar utan att jag strävade till det. Nu senare krävs nog strikthet för att åstadkomma viktnedgång (har gått upp i och med graviditet, chokladslarv och att jag slutade amma och så pendlar vikten nog upp ett par kg om jag tex äter för mycket frukt). Men om jag äter rätt så strikt vissa dagar kan jag äta mindre strikt andra dagar. Ändå hålls vikten och hälsan. Spannmål kan jag inte äta. Och inte slarvar jag heller utan med mindre strikt menar jag att jag unnar mig tex wok innehållande rotselleri och morot.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...