Jump to content

Magkatarr känningar av LCHF.

KarinSofia

Recommended Posts

Jag minns att jag fick riktiga äckliga sura uppstötningar under omställningsfasen. Ihop med "drakandedräkten" var det något av en upplevelse ibland, ha ha  :D  Men det var de första fyra-fem veckorna, sen gick det över av sig självt.

Kan du koppla det till något du äter? Eller när du äter?

Jag kan bli lätt illamående av kokosfett i kaffe. Tar jag en klick smör istället känner jag inget illamående. Annars har jag inga problem med magen längre, vilket jag haft under hela mitt tidigare liv.

Tidigare i mitt blandkostlivet tålde jag inte fett alls. Jag kunde inte äta något som var för fett. Vispad grädde var inte att tänka på. Feta såser likaså. Magen reagerade direkt och jag fick vara nära en toalett tills magen stillat sig igen. Jag blev dålig i magen åt båda hållen. Men jag vet inte om det någonsin haft något att göra med magkatarr att göra eller om jag bara var känslig för blandkost.

Är det magkatarr du misstänker ska du kanske uppsöka sjukvården.

Jag har fått magkatarr två gånger när jag ätit LCHF. Båda gångerna pga stress.

Den första omgången fixade jag inte med LCHF kost, hade för dåliga kunskaper. Den andra omgången fixade jag galant på lchf!

Jag kunde äta kött tillagat i ugn, istället för att steka köttbullat t.ex. gjorde jag en "färspanna" där jag lagade färsen i ugnen. Stekt var ett stort nej för mig, kokt och tillagat i ugn var ok!

Jag fick dra ner lite på fettmängden också under en period på 3 veckor. Men just stekningen var mitt största problem! Så länge maten inte hamnat i stekpannan var det okej. Jag kunde äta tzaziki som jag råkat göra lite för stark utan bekymmer.

• Like 1

Jag får känning i magsäckstrakten (jag kallar det magkatarr utan att kunna definitionen för den diagnosen) om jag äter för mycket fett vid samma tillfälle. Nu äter jag mycket fett ändå jämfört med förr men om receptet på äggsmör är 2ägg+50g smör begränsar jag till ca 20g smör. Kokosfett i teet klarar jag inte och när gräddslatten blir för stor får jag också problem. Jag exprimenterar sedan en tid med lite högre kolhydratintag (ca 40g/dygn) men har ett vidrigt sockertroll nu som gärna äter ännu mer (stress pga flytt av familjen 35mil) så kanske det borde vara fakir nu men som sagt, då kommer magkatarren sättande.

Det jag tycker mig märka är att smör/olja ger större problem än t ex mjukstekt stekfläsk. Kanske för att köttet och fettranden "hör ihop"?