Jump to content

Glädjen i en hög med fröpåsar

Malin303
 Share

Recommended Posts

Sitter här med min plan för köksträdgården och en hög fröpåsar.

Snart dags att så chili! Sådde jätteverbena i helgen, nu lyfte jag ut sålådan och skottade över snö.

De beställda fröpåsarna har trillat in. Ojsan, beställde för mycket IGEN :)

Tur att de behåller sin grobarhet längre än ett år, de flesta i alla fall.

Funderar på vad som ska vart nånstans i kökslandet, växelbruk är ett måste hos mig eftersom jag odlar ekologiskt. Dessutom håller jag på att utöka min odling med fler lådor, så jag måste planera vad som ska ner i dem. Skörden blir inte så stor i nya odlingar hos mig, så man får börja med nåt som det inte är strykande åtgång på.. Sommarblommor måste jag ju ha förstås, och spenat funkar alltid som första gröda. Sen då? Hmm..

Det här är ren lycka för mig!

När livskarusellen snurrar så man nästan trillar av, när pressen blir för stor och när andra människor är taskiga.. Då går jag ut i min trädgård. Om det är Januari, tio minusgrader och snålblåst, då går jag ut i sinnet, via fröpåsar och planering.

Stresshantering när den är som bäst :wub:

• Like 6

Sitter här med min plan för köksträdgården och en hög fröpåsar.

Snart dags att så chili! Sådde jätteverbena i helgen, nu lyfte jag ut sålådan och skottade över snö.

De beställda fröpåsarna har trillat in. Ojsan, beställde för mycket IGEN :)

Tur att de behåller sin grobarhet längre än ett år, de flesta i alla fall.

Funderar på vad som ska vart nånstans i kökslandet, växelbruk är ett måste hos mig eftersom jag odlar ekologiskt. Dessutom håller jag på att utöka min odling med fler lådor, så jag måste planera vad som ska ner i dem. Skörden blir inte så stor i nya odlingar hos mig, så man får börja med nåt som det inte är strykande åtgång på.. Sommarblommor måste jag ju ha förstås, och spenat funkar alltid som första gröda. Sen då? Hmm..

Det här är ren lycka för mig!

När livskarusellen snurrar så man nästan trillar av, när pressen blir för stor och när andra människor är taskiga.. Då går jag ut i min trädgård. Om det är Januari, tio minusgrader och snålblåst, då går jag ut i sinnet, via fröpåsar och planering.

Stresshantering när den är som bäst :wub:

Det där kunde vara skrivet av mig.  :)

Härom dagen kom årets fröpåsar. Nu har jag sorterat dem och och alla kvarvarande från förra året i olika kuvert med påskrift om när de ska sås. Jag har så många, så annars kan jag inte hålla ordning på dem. De första fröerna är dessutom redan sådda och igår tittade några av dem upp. Kanske lite väl tidigt, men värt att prova. Jag sår lite mer av samma sorter senare för säkerhets skull. Och medan jag väntar på att odlingssäsongen ska komma igång på allvar, njuter jag av att ta fram av förra årets skörd ur frysen. Det är sann glädje!

• Like 1

Det där kunde vara skrivet av mig.  :)

Härom dagen kom årets fröpåsar. Nu har jag sorterat dem och och alla kvarvarande från förra året i olika kuvert med påskrift om när de ska sås. Jag har så många, så annars kan jag inte hålla ordning på dem. De första fröerna är dessutom redan sådda och igår tittade några av dem upp. Kanske lite väl tidigt, men värt att prova. Jag sår lite mer av samma sorter senare för säkerhets skull. Och medan jag väntar på att odlingssäsongen ska komma igång på allvar, njuter jag av att ta fram av förra årets skörd ur frysen. Det är sann glädje!

Har just plockar fram bär ur frysen.. Hallon, jordgubbar och häggmispel.

Ekologiskt odlat, inga tillsatser, defitinitivt inget tillsatt socker, inga transporter förutom apostlahästarna.

Ska koka ihop till sylt o bjussa barnen på LCHF-plättar med sylt o grädde :)

Rikedom som inte går att mäta i pengar!

• Like 1

Har lite av samma planer men ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Men det löser sig nog påvägen dit som allt annat. Vet bara att det blir minsta 2 stora lådor av något gott i... "rivningsvirke från husväggar som sparats för det ändamål ;) "

• Like 1