Aleks Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 FInns det någon här som vet var jag kan hitta oredentligt med info om citronsyra? Jag har bla kollat äkta vara men det räcker inte. Det finns tydligen inte någon forskning kring just citronsyra som framställs av svartmögel. Anledningen till att jag frågar är att jag igår blev idiotförklarad av en läkare. Min dotter har oilka matallergier har vi nyligen fått reda på. Eftersom hon reagerade så starkt på mjölkprotein och visade lite på soja (dessutom jätteallergisk mot björ och gräspollen, lite mindre mot jordnötter, lite mot vete, äggvita och hund) så tog vi bort just dessa två. Men hennes mage blev inte helt bra så vi tog även bort citronsyran då varken jag eller hennes pappa klarar av citronsyra (den som framställs av svartmögel). Och nu har det gått en månad utan smärtor alls! Vi har varit glada över det och dottern har ätit som en häst och mått hur bra som helst! Tills vi kom till barnmottagningen igår för att diskutera hennes allergier. Jag berättade för läkaren vad vi gjort och vilka resultat det haft och han anser att citronsyra kan man inte vara allergisk mot för det har han inte fått lära sig under sin utbildning. Det är bara en iakttagelse från vår sida och inget som han kan stödja oss i utan vi får ta fighten själv med skolan och vad de serverar. Jag är matt just nu! Mitt barns hälsa är alltså inget värt om det inte finns i läkarensutbildning???? Jag stod på mig och sa tydligt att allt finns inte med i en utbildning, vissa saker får man lära sig efterhand och att våra "iakttagelser" har gjort att vår dotter kan äta mat utan att vika sig dubbel av smärta! Han köpte det så pass mycket att han skulle dubbelkolla med sina kollegor. Så nu letar jag efer sten hård fakta som jag kan ge denna läkare. I skrivande stund hade jag velat köra ner det i halsen på honom!! Att arbeta med människor och inte fatta att alla följer inte en given mall är för mig en gåta! Dessutom ansåg han att vi efter en månad med mjölkfritt skulle börja introducera mjölkprotein TROTS att vår husläkare efter proverna varit orolig för dotterns andning!!! Hon reagerar alltså så starkt mot mjölk att det kunde påverka hennes andning!! Men INGET av detta ville läkaren på barnmottagningen lyssna på! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ja, man blir galen ibland...kan inte säga annat. Det finns ju väldigt många "personliga" berättelser på nätet om och av människor som upplever precis det samma som ni nu gör, människor som har blivit fria från magvärk, eksem, allergier och så vidare genom att utesluta allt med citronsyra. Men jag såg den här länken som ett saneringsföretag har skrivit, jag vet inte om du sett den, men här är den i alla fall http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Ja, man blir galen ibland...kan inte säga annat. Det finns ju väldigt många "personliga" berättelser på nätet om och av människor som upplever precis det samma som ni nu gör, människor som har blivit fria från magvärk, eksem, allergier och så vidare genom att utesluta allt med citronsyra. Men jag såg den här länken som ett saneringsföretag har skrivit, jag vet inte om du sett den, men här är den i alla fall http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm Jag har sett den länken och läst. Problemet är att läkaren kommer ju inte "godkänna" det. Det är ju inte någon medicinsk tidning eller forksning Jag har läst massor med artiklar också om just citronsyra. Funderar på att om jag inte hittar någon information med den tyngden som läkaren kräver tänker jag ta allt jag kan hitta, från denna saneringsfirma till äkta vara och alla tidningsartiklar, och ge läkaren. Så länge skolan inte kräver ett intyg (vilket de lär göra snart) får vi hållas till det vi har sagt till skolan, mjölk-, soja- och citronsyrafritt. Jag förstår verkligen inte hur man kan ignorera tillsatser och skräp i mat!! Läkaren har möjlighet att påverka maten till ett barn som har problem med magen, varför inte ta vara på den möjligheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Hej! Jag kan inte smack om citronsyra.. Men i egenskap av förälder säger jag HEJA HEJA! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Det tycks ju finnas, även om det är ovanligt. Det är väl vanligare att man tror att man är överkänslig fast man inte är det. Detta kanske kan hjälpa: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1398-9995.1994.tb00770.x/abstract http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1399-3038.1993.tb00080.x/abstract Man kan ju tycka att vården antingen ska hjälpa till med ett blindat test för att utesluta det, eller ge er ett intyg. Det är ju inte direkt farligt att avstå från produkter med tillsatt citronsyra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Jag har i stort sett samma allergier, men eftersom jag inte längre går i skolan gör jag som jag vill. Det är ett jätteproblem att läkarna vägrar hjälpa föräldrar och barn, jag känner många i samma situation. Jag har också allergi mot mögel, hade ni testat det ? Du skriver att ni fick utslag på vete. Känner du till att vete kan ge korsreaktioner med (på engelska): Rye, Barley, Spelt, Polish Wheat, Milk , Chocolate , Oats, Yeast, Coffee, Sesame, Buckwheat, Sorghum , Millet, Hemp, Amaranth, Quinoa, Tapioca, Teff, Soy, Egg, Corn, Rice, Potato. Framförallt andra spannmål men också mjölk, choklad, kaffe, sesam, soja, ägg, majs, ris och potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Obs! Kaffet i detta test var snabbkaffe och chokladen var mjölkchoklad (vad jag minns). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Jag antar att du hittat denna länk också. http://www.ehow.com/about_6308949_allergic-reactions-citric-acid.html Där står bla: Some allergic reactions to citric acid only occur because of the source of the citric acid is industrially produced as a food additive. The process, involving the fungus Aspergillus niger, creates most of citric acid in commercial production, and people with allergies to yeast and mold may find that traces remaining from that process cause problems, according to Kenyon College.Read more: http://www.ehow.com/about_6308949_allergic-reactions-citric-acid.html#ixzz2rsveiDNz Det kan alltså finnas en länk mellan citronsyran och jäst och mögel och det finns en länk mellan jäst och vete/gluten. Så jag tänker att ni kanske kan försöka gå på glutenvägen och gluten-korsreaktionsvägen för att få undan citronsyran. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Obs! Kaffet i detta test var snabbkaffe och chokladen var mjölkchoklad (vad jag minns). Mycket möjligt, jag hämtade info från Cyrex Array 4, dvs den "testbricka" som Cyrex tagit fram för att leta korsreaktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Det tycks ju finnas, även om det är ovanligt. Det är väl vanligare att man tror att man är överkänslig fast man inte är det. Detta kanske kan hjälpa: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1398-9995.1994.tb00770.x/abstract http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1399-3038.1993.tb00080.x/abstract Man kan ju tycka att vården antingen ska hjälpa till med ett blindat test för att utesluta det, eller ge er ett intyg. Det är ju inte direkt farligt att avstå från produkter med tillsatt citronsyra. Det var intressant läsning!! Ska sätta in mig i det bättre och ta upp det med läkaren! Vården i detta fall är inte ett dugg intresserad av att gå på vår linje - att utesluta det hon är allergisk mot och låta kroppen återhämta sig i lugn och ro! Här ska vi trycka i ungen det hon reagerar mot och även tillsatser!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Jag har i stort sett samma allergier, men eftersom jag inte längre går i skolan gör jag som jag vill. Det är ett jätteproblem att läkarna vägrar hjälpa föräldrar och barn, jag känner många i samma situation. Jag har också allergi mot mögel, hade ni testat det ? Du skriver att ni fick utslag på vete. Känner du till att vete kan ge korsreaktioner med (på engelska): Rye, Barley, Spelt, Polish Wheat, Milk , Chocolate , Oats, Yeast, Coffee, Sesame, Buckwheat, Sorghum , Millet, Hemp, Amaranth, Quinoa, Tapioca, Teff, Soy, Egg, Corn, Rice, Potato. Framförallt andra spannmål men också mjölk, choklad, kaffe, sesam, soja, ägg, majs, ris och potatis. Nej, jag visste inte om dessa korsreaktioner. Det skulle förklara väldigt mycket!! Detta kan jag tycka att läkaren borde ha informerat oss om när vi var där!! Vi har ju inte behövt sätta oss in i dnjugeln kring all allergi tidigare så det kommer nog att ta tid innan vi kan det här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Jag antar att du hittat denna länk också. http://www.ehow.com/about_6308949_allergic-reactions-citric-acid.html Där står bla: Some allergic reactions to citric acid only occur because of the source of the citric acid is industrially produced as a food additive. The process, involving the fungus Aspergillus niger, creates most of citric acid in commercial production, and people with allergies to yeast and mold may find that traces remaining from that process cause problems, according to Kenyon College. Read more: http://www.ehow.com/about_6308949_allergic-reactions-citric-acid.html#ixzz2rsveiDNz Det kan alltså finnas en länk mellan citronsyran och jäst och mögel och det finns en länk mellan jäst och vete/gluten. Så jag tänker att ni kanske kan försöka gå på glutenvägen och gluten-korsreaktionsvägen för att få undan citronsyran. Ja, den länken har jag hittat tidigare. Det är där läkaren och jag är oense. Jag menar på att det citronsyran framställs av som jag och min familj inte tål, han menar på att det inte finns någon form av forskning eller liknande som bevisar att man är allergisk mot citronsyra... Ju mer jag läser desto mer säker blir jag på att hon inte tål gluten heller. Blodprovet visade inget på gluten men när vi äter kost som är naturlig fri från gluten då mår vår dotter inte lika dåligt. Eftersom tarmen är allt annat än läkt då hon inte är helt fri från gluten kan jag inte förvänta mig att hon blir symptom fri över natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Kan det vara så att ingen läkare vågar vara den förste som klassar citronsyra som en allergen. Då lär han få hela livsmedelsindustrin emot sig. Svartmögel-citronsyra finns i "nästan allt". Det är väldigt få som använder äkta citronsyra, eftersom det är mycket dyrare än svartmögelvarianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Det var intressant läsning!! Ska sätta in mig i det bättre och ta upp det med läkaren! Vården i detta fall är inte ett dugg intresserad av att gå på vår linje - att utesluta det hon är allergisk mot och låta kroppen återhämta sig i lugn och ro! Här ska vi trycka i ungen det hon reagerar mot och även tillsatser!! Jag har varit i en liknande situation, jag lider med dig. Samtidigt kanske du når fram bättre om du kan säga att du förstår att det kan bero på något annat, men att ni upplever att det finns en koppling. Sen har ju vården en poäng - man förstår ju mer och mer kring allergier idag. Om man inte får jättesvåra symptom kan det vara bättre att utsättas för lite av det man är känslig för, då kan överkänsligheten minska. Att utesluta helt kan göra att man blir ännu mer känslig. Så det är svårare än man spontant tror. Men hysteriskt magont är ju inte något litet problem som man bara står ut med och hoppas att det går över. Det är jätteknepigt när man inte kan ha en vettig kommunikation med vården. Jag vet av egen erfarenhet att det kan låsa sig från båda sidor ibland. Hoppas att du kan hitta något sätt att få en dialog. Försök att byta läkare om det bara är konflikt, men försök att vara öppen för att ni också kan ha missuppfattat. Jag hade en nästan identisk konflikt, min son verkade överkänslig mot något. Han hade antikroppar, men läkaren sa att det var omöjligt att få sådana symptom som han hade av det. Symptomen försvann när vi uteslöt och tycktes komma tillbaka när vi testade. Nu har överkänsligheten försvunnit, och jag är inte alls lika säker på att det verkligen var reaktioner mot det jag trodde då. Det finns så många andra alternativ, det kan ha varit slump. Läkaren kanske hade rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Nej, jag visste inte om dessa korsreaktioner. Det skulle förklara väldigt mycket!! Detta kan jag tycka att läkaren borde ha informerat oss om när vi var där!! Vi har ju inte behövt sätta oss in i dnjugeln kring all allergi tidigare så det kommer nog att ta tid innan vi kan det här. För mig, som är väldigt allergisk mot gräspollen, gick det upp ett ljus när jag fick reda på att det finns korsallergi mot vete och andra sädesslag (läs gräs...), jag kände mig faktiskt lite idiotförklarad när jag läste det, det är ju så självklart! Är du allergisk mot gräs så är du troligen överkänslig mot hela grässläktet... Det är som med katt. De flesta katter är jag allergisk mot, men så finns det en och annan ras som jag klarar bättre. Efter att jag uteslöt vete och andra sädesslag blev jag av med mina eksem samt min trilskande mage... Jag tror absolut på eett samband, dvs att jag var överkänslig av sädesslag på grund av min gräspollenallergi. Nåväl, lite länkar: På vårdguiden står bland annat: "Även om det finns korsallergi mellan gräspollen och bland annat vete, ärtor, jordnötter och soja är det ovanligt att man får symtom av dessa födoämnen på grund av att man är korsallergisk mot gräspollen. Det förekommer också korsallergi mot gråbopollen och då reagerar man mot till exempel persilja, koriander, selleri och morot. Även det är betydligt ovanligare jämfört med korsallergi av björkpollen.Det är sällsynt att korsallergi ger allvarliga allergiska reaktioner. Men man bör undvika att äta sådant man får besvär av. Eftersom allergiämnen som korsreagerar med björkpollen vanligen förstörs av värme, brukar man kunna äta maten om den är tillagad. Detta gäller dock inte nötter.Vid korsallergier av gräs- eller gråbopollen hjälper det inte att laga maten" http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pollenallergi/ http://www.kdapotek.se/radgivning/ovrigt/pollenallergi/ Här kommer en länk till recept och en annan historia om korsallergi mot gräs: http://allergirecept.blogspot.se/2013/01/hjalp-vad-ater-man-nar-man-plotsligt.html Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Mycket möjligt, jag hämtade info från Cyrex Array 4, dvs den "testbricka" som Cyrex tagit fram för att leta korsreaktioner. Jag vet att deras testbricka testar snabbkaffe men jag vet inte hur det är angående chokladen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Har man barn med allergi är det viktigt att ha en bra barnläkare, som man har förtroende för och som man kan föra en konstruktiv dialog med. En sådan skaffar man sig efter referenser. Så mitt råd är: byt läkare. Mina barnbarn har ganska många allergier, och dottern har fått kämpa. Nu har de en bra barnläkare, och även om det innebär ganska långa resor, så är det helt klart värt det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Har man barn med allergi är det viktigt att ha en bra barnläkare, som man har förtroende för och som man kan föra en konstruktiv dialog med. En sådan skaffar man sig efter referenser. Så mitt råd är: byt läkare. Mina barnbarn har ganska många allergier, och dottern har fått kämpa. Nu har de en bra barnläkare, och även om det innebär ganska långa resor, så är det helt klart värt det. Jag har fått tips på en bra barnläkare nu som jag försöker få tag på. Både jag och min man känner samma, vi fick inget förtroende för läkaren. Att utan grundlig förklaring tycka att vi ska återinföra mjölk känns fel. Att börja göra det när hennes mage återigen strular känns ännu mer fel. Och att inte lyssna på vad vi som föräldrar har observerat utan hänvisa till böcker är för mig det sämsta! Vi behöver verkligen en BRA läkare!! Vi har ju provat olika saker som rekommenderats. Det första läkaren på vårdcentralen ville prova var om hon var förstoppad. Så vi testade en månad med Luctalos. Dessförinnan hade vi blivit uppmanade att prova laktosfritt. Vi tog bort gluten (eftersom det inte fanns något läkarintyg åt hon som vanligt i skolan, men gluten och säd intaget minskade avsevärt) Vi tog bort mjölk (efter provresultaten) Vid varje nytt test med kosten har hon svarat på precis samma sätt. Magen har blivit lugn i ungefär en månad. Sen har smärtorna kommit tillbaka. Det gör att jag tänker på att vi borde utesluta allt hon reagerar på och börja återinföra en sak åt gången när det har gått åtminstone 3-4 månader utan magont. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts