Jump to content

Det här går ju inte.....

Paris

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag ätit LCHF i ca en månads tid. Det som blivit lite bättre är att huvudvärken är lite mildare och magen lite bättre MEN jag är tröttare än någonsin! Jag står inte ut, jag är som en zombie, så fruktansvärt trött! Jag har börjat med extra d och b vitamin, men ingen skillnad. Min man som hållit på lika länge som jag känner sig piggare. Vad ska jag göra? Idag har jag suttit i soffan hela dagen. Jag har också börjat få svårt att äta allt fett man ska få i sig, det bär mig emot och jag kan knappt svälja ner det längre.

Tips någon?

Hej!

Nu har jag ätit LCHF i ca en månads tid. Det som blivit lite bättre är att huvudvärken är lite mildare och magen lite bättre MEN jag är tröttare än någonsin! Jag står inte ut, jag är som en zombie, så fruktansvärt trött! Jag har börjat med extra d och b vitamin, men ingen skillnad. Min man som hållit på lika länge som jag känner sig piggare. Vad ska jag göra? Idag har jag suttit i soffan hela dagen. Jag har också börjat få svårt att äta allt fett man ska få i sig, det bär mig emot och jag kan knappt svälja ner det längre.

Tips någon?

För lite salt och vatten! Standardfelet för alla nybörjare. Se till att du dricker ordentligt och du måste få i dej ordentligt med salt för det kan inte kroppen bilda själv. Jag tar gärna en matsked gott salt rakt av när jag får dimhjälna. En del föredrar att dricka saltvatten

• Like 2

När det gäller fettet kan du ju prova att göra nåt gott av det. Krydda lite bregott och bred på en ostbit i stället för mackan. Mosa frukostägget i smör med gott salt. Mixa svarta oliver med lite sardeller och gör tapenade. Jättegott att ha till svamphattar eller på en gurkskiva.

• Like 1

Jobbigt - men ge de 2-3 veckor till innan du ger upp
När jag började tog det 6-7 veckor innan - den stora orkeslösheten försvann å min kropp
hade vant sej vid nya kosten !
Men förstår du har jobbigt ...
Kroppen säger ifrån ... men lovar dej snart vänder de !!
Jag fick rådet dricka saltat vatten - tyckte inte de hjälpte ...
utan höll bara ut - även om jag va totalt orkeslös -
Ja kändes var dag som jobbet var det enda man orkade med -
Koka äggmjölk - smaksätt med vaniljpulver & färskriven ingefära -  då får du i dej fettet -
Drick till frukost -
Många varianter av detta finns det
Gör min på 2 ägg - 75 gram smör - 3 dl vatten - 1 tsk vaniljpulver cirka 1-2 cm riven ingefära -
Räcker till 2 gånger -
Går även använda som bas till varm choklad - värmes försiktigt å smaksätts med kakao - toppa med vispad grädde å kanel / el kardemumma
Hoppas de löser sej för dej och orken / lusten till mera kommer -

Du skriver inte om du är diabetiker. I vilket fall så fastna inte i fettfixeringen! Du behöver inte äta massor av fett, men tänk på kvaliteten

och använd fullfeta (och rena) produkter. Ät naturliga kolhydrater (grönsaker, bönor, potatis, ris, bär, frukt etc) i lite högre grad och se om du mår bättre. Det finns gott om kolhydratfobiker på detta forum, men kom ihåg: Bara du själv kan hitta rätta kosten för dig.

Det du upplever är gluten/vete-abstinens. Det går över lättare om du som sagts ovan dricker mycket vatten, får i dig salt som innehåller både jod och magnesium (riktigt havssalt - typ Lima salt finns i hälsokosten), ta också magnesiumtabletter, alltid bra med omega 3, och dina bakterieflora i magen förändras så ät probiotika. Du kan läsa mer här om du gillar engelska: 

http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/

Tack för responsen! Jag ska kämpa lite till. Jag trodde jag fick i mig tillräckligt med salt, saltar alltid mycket, men kanske det inte räcker. Vissa dagar dricker jag nog för lite vatten, jag glömmer. Mkt intressant med veteabstinens, det visste jag inte. Det säger ju verkligen något om hur ohälsosamt det är. Och nu tänker jag ju också på hur mkt vete mina barn äter, mackor, men också den yngste älskar vetebullar med socker och kardemummasmak..... När jag var liten kunde jag äta (riktigt) smör direkt ur paketet, men sen är man ju inpräntad hur hemskt det är med fett, det sitter djupt.....