Gå till innehåll

Snabbgjord avocadosoppa

Recommended Posts

I kväll satt jag och småfrös i soffan och var inte riktigt mätt efter middagen. Jag gjorde en snabb värmande soppa som passar perfekt till förrätt också.
2 pers
5 dl god grönsaksbuljong
2 mogna avocado
Ev 1 vitlöksklyfta
Ev 1 dl grädde
Ev 2 msk kokosolja

Mixa avocadon gärna med en vitlöksklyfta om man gillar smaken. Koka upp buljongen och häll över avocadomoset och blanda väl. För att få den mer mättande kan man blanda i grädde eller kokosolja.
Soppan ska inte koka sedan avocadon kommit i.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för buljong, gör du egen eller vet någon en bra färdig "LCHF-godkänd" sort?

Jag använder inte längre (köpe-)buljong, sist jag gjorde det för ca 5 år sedan så var det en sån där E621-tärning... brrrrrr :P

Den enda buljongen jag känner till!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är det för buljong, gör du egen eller vet någon en bra färdig "LCHF-godkänd" sort?

Jag använder inte längre (köpe-)buljong, sist jag gjorde det för ca 5 år sedan så var det en sån där E621-tärning... brrrrrr :P

Den enda buljongen jag känner till!

Förmodligen är väl det också skit om man ska vara riktigt renlärig, men jag brukar använda Knorrs fond. Jag tycker den är tillräcligt god för att använda i bas så här. Men jag dricker inte köpebuljong rakt av och skulle i så fall inte lägga ner jobb på grönsaksbuljong om jag ville ha drickbuljong rakt av.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Inspirerad av receptet gjorde jag en något annorlunda variant som blev riktigt smaskig. Jag mixade avokado, crème fraiche, vitlök, citronsaft, paprikapulver och cayennepeppar. Kokade sedan upp vatten och grädde tillsammans med lite salt och peppar. Hällde i avokadomixen och lät koka upp på nytt. När jag hällt upp i tallrik, strödde jag över lite knaperstekt bacon i småbitar. Det blev riktigt gott - tack Stoscha för inspirationen!

I sommar ska jag testa den kall med färska räkor i, det tror jag kan bli en höjdare.

• Gilla 2
Länk till inlägg