Jump to content

Två hjärtinfarkter, en begravning och LCHF

kareng

Recommended Posts

Två stycken i min bekantskaps som börjat med LCHF har fått hjärtinfarkt. Den ene, en man 45 år, fick sin efter ett par månader på LCHF-kost. Han avled direkt - hann aldrig till sjukhuset. Den andre (man 50 år) fick sin efter drygt ett halvår på kosten. För honom har det gått bra.

Båda har långt innan de lade om kosten till LCHF levt ett osunt liv med alldeles för stor övervikt, osund mat, rökning, stress och för lite motion. Jag tror inte att någon av dem ätit så mycket mer mättat fett/eller fett generellt egentligen efter kostomläggningen, mer att de skippade kolhydrater i de flesta former förutom ovanjordsgrönsaker. Fettkvoten var det inget fel på innan kostomläggningen. Att en hjärtinfarkt skulle komma förr eller senare hade man väl kunnat räkna med. Det anmärkningsvärda är att det inträffade just efter kostomläggningen.

Kan det höra ihop? Hur vanligt är det att man får en hjärtinfarkt när man börjar med LCHF? Finns det någon jämförande data?

Efter allt vad jag läst om LCHF borde det vara precis tvärtom - att hjärtat mår bättre av LCHF än av annan kost. Jag äter själv LCHF sedan april 2012 och är helt övertygad om att det är rätt för mig och för alla andra som vill prova.

Nu tänker jag på honom som överlevde sin hjärtinfarkt. Hur ska han tänka när det gäller kosten i fortsättningen? Vågar han fortsätta med LCHF? Han har stadigt förlorat kilon under det halvår som han ätit LCHF - och varit positiv till kosten. Förutom viktnedgången har han fått mindre sug/hunger och sover bättre. Han har ännu många kilon att gå ner innan han får en hälsosam vikt. Att han slutat röka behöver jag väl inte nämna.

Det finns inga tecken till att LCHF-liknande kost ökar risken för hjärtsjukdom i de ett par år långa studier som gjorts. Och man kan också säkert säga att trots den allt större populariteten för LCHF så går antalet hjärtinfarkter inte upp i Sverige. Tvärtom har antalet hjärtinfarkter sjunkit kraftigt på senare år:

Socialstyrelsens statistik över hjärtfriskare svenskar!

Dock blir man naturligtvis inte immun mot alla sjukdomar av LCHF. Och har man länge rökt och varit överviktig m.m. så är risken för hjärtinfarkt en verklighet oavsett vad man äter.

Angående mannen som överlevt var det väl utmärkt att han lyckades sluta röka. Det var säkert det viktigaste. Medicinering kan också ha sin plats. Därutöver kan LCHF säkert vara ett klokt val, allra helst om det fortsätter att förbättra hans vikt och övriga hälsa.