qul Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hejsan Tänkte bara höra lite åsikter kring min kost. Har varit inspirerad av raw-food och paleo under senaste året och äter en ganska kolhydrats-liberal kost, då jag tränar en hel del. Är 30 år, 180cm lång och väger 78 kg. Lyfter tungt 3ggr och försöker löpträna 1-2ggr i veckan. Dock svårt under denna årstiden. Har en fäbless för att bokföra vad jag äter under en dag och har här ett exempel på vad jag kan få i mig under en dag, taget från matkalkyl.se. Chlorella 5Hasselnötter 25Kokosflingor torkade 52Linfrön torkade 19Pumpafrön squashfrön torkade 20Vassleprotein 30Ägg ekologiskt stekt 190Surkål konserv m lag 65Solrosfrön torkade 27Sesamfrön torkade 21Yoghurt naturell fett 3 % 154Småcitrus clementiner mandariner tangeriner satsumas 70Kiwi 72Fikon torkade 36Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris) 240Vitkål 123Vitlök 8Lök gul 50Russin 50Paprika röd 123Spenat 50Champinjoner 45Broccoli 86Råris fullkorn långkornigt kokt 240Smör 20Kycklinglår drumstick m skinn 200Morot 50Tomat 50 Siffrorna betyder vikt i gram och maten är kategorierna från livsmedelverkets databas. Totalt gav detta följande makronutrienter: Protein: 185g Kolhydrater: 187,5g Fett: 213g kcal: 3408 Ganska mycket kolhydrater denna dag, brukar vanligtvis ligga på 100-150g. Är dock inget som skrämmer mig då de kommer från riktig oprocessad mat samt att jag tränar ganska mycket. Grönsakerna är mestadels råa, föredrar dem så, förutom löken och vitkålen som är fräst ihop med köttfärsen. Vasslen tar jag för att öka mitt proteinintag och bygga muskler Gällande mikronutrienter så ligger jag högt i förhållande till RDI på samtliga. Ofta 200-300% av RDI, med högsta på C-vitamin (ca 650%), E-vitamin ca (470%) och B12 (380%). Lägst vad D-vitamin på 112%. Det som oroar mig mest är nog det höga intaget av fosfor, 450% av RDI ca 2,7gram och eventuellt det låga intaget av omega-3, om nu konvertingsnivån till EPA och DHA är så låg som det föreslås. Fiberinnehållet är ca: 57g så magen hålls igång Mitt mål är är först och främst hälsa och muskeltillväxt, inte viktnedgång. Förutom det som står ovan ficka jag även i mig ett par koppar kaffe, nån kopp te, nässelpulver (8g) och EAA (10-15g). Så vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Ser bra ut tycker jag, speciellt om du och din mage mår bra! Varifrån kommer den största delen av fosforet ifrån? Och d-vitaminet? Det är svårt att få upp d-vitaminet via kost, är RDI satt väldigt lågt? Jag skulle inte oroa mig för omega 3 om du inte får i dig mycket omega 6. En annan lösning är att äta fisk 2 ggr i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qul Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Ser bra ut tycker jag, speciellt om du och din mage mår bra! Varifrån kommer den största delen av fosforet ifrån? Och d-vitaminet? Det är svårt att få upp d-vitaminet via kost, är RDI satt väldigt lågt? Jag skulle inte oroa mig för omega 3 om du inte får i dig mycket omega 6. En annan lösning är att äta fisk 2 ggr i veckan. Fosforet kommer främst från alla nötter och frön, samt köttet. Enl vissa källor kan överintag leda till avmineralisering, bla kalcium som binds för att få ut det via urinen. Då jag inte äter mycket av kalcium i förhållande till fosfor så är jag lite orolig. D-vitaminet kommer från ägg och kött. Äter en hel del av den vara så fick i mig ca 8,5ug, RDI 7,5ug, vilket iofs är lågt. Blir ju en hel del omega-6 från fröna och köttet. Dock resonerar jag så att då det kommer från riktiga livsmedel, ej från oljor och dyl, så tror jag inte effekten är lika farlig. Men jag kan ha fel. Hursomhelst så utgör frön och nötter en stor del av min kost och så kommer det nog att förbli. Kvoten 0mega-6/Omega-3 var denna dag ca 5:1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts