Jump to content

Falsk ischias, tips tack!


Majabella
 Share

Recommended Posts

Jag har aldrig haft ont i ryggen eller nån annanstans för den delen, mer än träningsvärk då o då. Har fått mina carpaltunnelsyndrom i händerna opererade med utmärkt resultat i vinter, inga mer surrande fingrar, så nu blev jag lite sur när jag troligen drabbats av falsk ischias - slutledning av googlediagnostisering :-)

Är det nån som har tips på hur man lindrar/botar? Mycket tacksam för förslag, nu knaprar jag värktabletter och det hjälper väl sisådär, på natten ligger jag på värmedyna, har testat att stretcha med olika tekniker men nästa dag blev smärtan faktiskt värre.

Smärtan är lite diffus; ibland lokaliserad kring höftpartiet, ibland runt knät eller längs lårets yttersida; tibialbandet. Ibland lite molande och ibland intensiv.

Har hört andra berätta om att de haft ont ett halvår till ett år och att det sedan gick över av sig själv, men jag säger som Martin Ljung: "Jag har ingen utbildning i tålamod!", så jag är jätteglad om du som själv haft samma sak berättar om du kom på nåt som lindrar eller ännu hellre botar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att du måste fortsätta stretcha. Det är det enda jag varit med om som hjälper. Jag är noga med att dra ut bakre låret och sätesmuskeln framför allt.

Men se till att musklerna är lite varma annars kommer du att göra illa dej om du stretchar för hårt.

Liniment för att öka blodcirkulationen, ligga på sidan med kudde mellan benen som man gjorde när man var gravid

Är det riktigt för jäkligt brukar det lindra lite om jag äter Eeze. Den funkar bättre än Ipren eller Alvedon tycker jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit i kontakt med något som heter "foundation training" där de gör några enkla övningar som är bra för kroppen och särskilt ryggen. Jag skickar med länken på ett youtubeklipp med tre enkla övningar. 

Sen har jag för mig att en muskel inne i skinkan kan ge knepiga symptom. Det är ju lite svårt att massera själv där men du kanske kan gå till nån massör eller kiropraktor.

Själv har jag haft såna problem och de kom sig av att jag använde fel hållning på kroppen och sen jag lärde mig rätt hållning så har jag aldrig/sällan besvär. Foundation training går bl a ut på att ha rätt hållning.

Ha det bra.

/monki

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft ont i ryggen eller nån annanstans för den delen, mer än träningsvärk då o då. Har fått mina carpaltunnelsyndrom i händerna opererade med utmärkt resultat i vinter, inga mer surrande fingrar, så nu blev jag lite sur när jag troligen drabbats av falsk ischias - slutledning av googlediagnostisering :-)

Är det nån som har tips på hur man lindrar/botar? Mycket tacksam för förslag, nu knaprar jag värktabletter och det hjälper väl sisådär, på natten ligger jag på värmedyna, har testat att stretcha med olika tekniker men nästa dag blev smärtan faktiskt värre.

Smärtan är lite diffus; ibland lokaliserad kring höftpartiet, ibland runt knät eller längs lårets yttersida; tibialbandet. Ibland lite molande och ibland intensiv.

Har hört andra berätta om att de haft ont ett halvår till ett år och att det sedan gick över av sig själv, men jag säger som Martin Ljung: "Jag har ingen utbildning i tålamod!", så jag är jätteglad om du som själv haft samma sak berättar om du kom på nåt som lindrar eller ännu hellre botar.

Jag hade ont så som du beskriver för flera årsedan. Jag blev ordinerad att kyla med kylklampar invirad i en frottehanduk. Det hade uppstått en svullnad som tryckte på en nerv det hjälpte jätte bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Se till att få i dig omega-3 samt vitamin K-2 och D antingen via kosten eller genom tillskott

 

 

Karpaltunnelsyndrom & falsk ischias beror främst på att dina senor och ligament börjar bli stela och styva och tom har inlagrat kalcium

 

Fettsyrorna/vitaminerna ovan ser till att kalk i kroppen istället för att hamna i mjukdelarna adresseras till skelettet och tänderna där det hör hemma

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns bara ett sätt och det är att få professionell hjälp av en sjukgymnast eller kiropraktor! Laborera inte själv! Visst kanske du får bort smärtan efterhand, men bara för att kroppen lär sig en avlastande hållning, vilket bara gör att du belastar annat fel och får ont där istället efter en tid. Antagligen har du redan nu en snedbelastning någonstans, det är därför du har fått ont. Tro mig, been threre...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tre saker som har hjäpt mig.

 

Massage, särskilt från ryggraden och ut mot höger skulderblad om du har ont i vänster höft och knä. Annars tvärt om. Men se till att få massage på båda sidor på en gång. Ut från ryggraden mot skulderbladen. Det kan ha omedelbar effekt. Magiskt.

 

Inga spannmål i kosten, särskilt inte glutenprodukter.

 

Ät magnesium och gröna grönsaker i massor. Drick mycket vatten.

 

Ta som rutin att sträcka ut armarna bakåt, uppåt ibland och håll i ett par sekunder det kan få spänningar på baksidan rygg att släppa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där har jag problem med lite då och då. Efter några omgångar gick jag till sjukgymnast, blev ordentligt undersök och fick tre enkla stretchövningar som är rena trolleriet.  :) Men jag förstod på honom att besvären kan ha lite olika orsaker, så man kan behöva proffshjälp för att hitta just de övningar man själv behöver. I mitt fall beror det på att mitt bäcken är lite snett. Har för övrigt god erfarenhet av just sjukgymnaster, de verkar oftast kunna sin sak. Så om jag var du skulle jag söka upp en sjukgymnast, Lycka till och krya på dig!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit i kontakt med något som heter "foundation training" där de gör några enkla övningar som är bra för kroppen och särskilt ryggen. Jag skickar med länken på ett youtubeklipp med tre enkla övningar. 

Sen har jag för mig att en muskel inne i skinkan kan ge knepiga symptom. Det är ju lite svårt att massera själv där men du kanske kan gå till nån massör eller kiropraktor.

Själv har jag haft såna problem och de kom sig av att jag använde fel hållning på kroppen och sen jag lärde mig rätt hållning så har jag aldrig/sällan besvär. Foundation training går bl a ut på att ha rätt hållning.

Ha det bra.

/monki

 

Kollade videon, försökte följa med och herregud, detta kan vara något för mig! Jag kände direkt hur svag jag var i dessa bålstabiliserande musklerna och nu känner jag att jag aktiverar dem. Tack så hemskt mycket för tipset!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Se till att få i dig omega-3 samt vitamin K-2 och D antingen via kosten eller genom tillskott

 

 

Karpaltunnelsyndrom & falsk ischias beror främst på att dina senor och ligament börjar bli stela och styva och tom har inlagrat kalcium

 

Fettsyrorna/vitaminerna ovan ser till att kalk i kroppen istället för att hamna i mjukdelarna adresseras till skelettet och tänderna där det hör hemma

Dufva, du får det att låta som om detta är 50-årspresenten alltså, jag som trodde det var New York-resan ;-(

Link to comment
Share on other sites

De tre vanligaste orsakerna till falsk ischias är att man har triggerpunkter i sätesmusklerna gluteus medius och/eller piriformis eller att SI-leden ligger snett. En för spänd piriformis kan klämma åt ischiasnerven som går alldeles intill. Mitt tips är att gå till en massör eller naprapat som både kan triggerpunktsbehandla och justera en SI-led. Det bör räcka med en behandling om terapeuten kan sitt jobb.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit i kontakt med något som heter "foundation training" där de gör några enkla övningar som är bra för kroppen och särskilt ryggen. Jag skickar med länken på ett youtubeklipp med tre enkla övningar. 

Sen har jag för mig att en muskel inne i skinkan kan ge knepiga symptom. Det är ju lite svårt att massera själv där men du kanske kan gå till nån massör eller kiropraktor.

Själv har jag haft såna problem och de kom sig av att jag använde fel hållning på kroppen och sen jag lärde mig rätt hållning så har jag aldrig/sällan besvär. Foundation training går bl a ut på att ha rätt hållning.

Ha det bra.

/monki

 

Ser ut som rörelser inspirerade av yoga...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...