Jump to content

Hjälp mig förstå


Flexibell
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jag är nybörjare. Har varit utan "synliga" kolhydrater i precis 4 veckor. Jag vet att jag troligen måste ge det här några veckor till innan jag kan börja göra en utvärdering.  Men...

 

Jag läser att jag skall äta tills dess att jag blir mätt och att jag kan äta det mesta så länge det innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Senare läser jag att jag skall bara äta kött, fisk och kyckling och ovanjordgrönsaker. Senare läsar jag att jag bara skall äta äggmjölk, lite kött med bea, eller en liten omelett på typ 2 ägg och då gärna bara två gånger om dagen.........jag skall tillägga att jag blir ett monster om jag är hungrig.

 

Jag lagar mat. Mina barn behöver mat och då gör jag mat som är anpassad så jag kan äta den ex: Köttfärssås med stekt kål, köttbullar med gräddsås, pannbiffar med gräddsås, kyklingwok utan morötter och andra kolhydratrika rotfrukter/grönsaker och utan nudlar osv osv.

 

En vanlig dag ser ut såhär:

 

Frukost- Kaffe

 

Lunch- rester från middagen MED grönsaker dvs gurka, sallad, kål, tomater, oliver och så

 

Mellis- det behöver jag -  paranötter eller en avocado eller två ägg eller pålägg från kylen

 

Middag - se ovan

 

Jag vill ju inte se det här som en diet men jag vill gärna gå ner i vikt annars måste jag gå på diet eftersom jag har högt blodtryck och övervikt och får ingen ordning på hur jag skall göra.......jag äter nötter men bara paranötter eller mandlar, några få, jag äter keso ibland i lunchlådan, jag har gjort fiberhusk plättar ibland, en gång på dessa fyra veckor har jag ätit 9 bitar sushi (inte bra inte bra men det enda jag kommer gråta över att jag inte kan äta fritt :-))

 

Hur skall jag göra???? Jag går inte ner i vikt, jag känner mig inte piggare utan snarare matt i kroppen, jag är hungrig men ser att jag inte skall ost och salami för då "överäter" jag och jag vill inte dricka äggmjölk istället för en måltid. Jag har slutat med yoghurt till frukost (enda gången på dagen jag inte är hungrig), jag tränar 3 gånger i veckan.

 

Ja ni hör, hur skall jag göra? Behöver pepp så jag inte slutar

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej! Det är alltid tufft när saker och ting inte går så snabbt som man önskar. Nu har jag ingen aning om hur många extrakilon du bär på eller sådär heller, men är det ett fåtal så tar det ofta längre tid att bli av med dem. Att du känner dig matt är inget konstigt, det har ju bara gått 4 veckor och det tar tid för kroppen att ställa om sig själv. Det framgår inte direkt hur mycket fett du får i dig, men många upplever att det är lättare att gå ner om man ökar på fettet (man blir då mättare och äter mindre av annat). Nötter, mejeriprodukter och stora mängder protein tycks vara bromsklossar för många, så här kan du överväga om du ska dra ner lite (åter igen, det framgår inga mängder så vet inte om du äter mycket mejeriprodukter eller inte). Testa att skriva ner allt du äter ett par dagar. Till att börja med utan att ändra hur du äter, bara för att se vad det är du egentligen får i dig och i vilka mängder. Det kanske visar sig att du äter mer kolhydrater än du tror etc. Att hålla sig under 5 g kh/100 g är en bra huvudregel, men äter man mycket av sådana produkter springer mängderna snabbt iväg med en (personligen har jag inga svårigheter med att sätta i mig ett halv kilo tomater på en dag för att det är gott, men det blir en hel del kolhydrater i de mängderna). Först när du vet hur du äter kan du börja testa att ändra olika faktorer för att se om det blir någon skillnad. Det finns massor med tips i nybörjartrådarna här på forumet! Lycka till :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle se över mjölkprodukterna utom smör för grädde drar iväg med kolhydrater sedan tycker jag du äter mycket grönsaker välj kål eller sallad tomat eller gurka inte all sorter varje måltid. Sedan säger det inget att skriva rester från middag för vi vet inte vad den bestod av. Ser inte att du äter något extra fett, gör kryddsmör eller ta smör på grönsakerna. Det med 5% kolisar är vanskligt tex korv som innehåller 5% kolisar mättar inte mig lika mycket som 100 gr kött fisk eller fågel som är 0 kolhydrater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lugn och fin, lugn och fin.

En del av det som skrivs här på forumet är överkurs för oss som hållit på ett tag och vill experimentera vidare när hälsan eller vikten inte går åt rätt håll, testa våra gränser mm.

 

Först och främst måste du vänja kroppen med att gå över till fettdrift. Det tar minst 4-6 veckor och under tiden kan du må lite pyrt. Se till att få i dej ordentligt med vatten och salt så minskar man övergångsbesvären.

 

Sen, beroende på hur mycket övervikt du har och beroende på hur mycket du misshandlat kroppen tidigare kommer den att hålla stenhårt i alla kilon tills du och kroppen är överens om att den kommer att få den näring den behöver. En trygg kropp litar på dej och har möjlighet att ge dej hälsan åter med rätt hjälpmedel.

 

Det är klart att du i möjligaste ska samköra maten med resten av din familj, annars blir det ju ohållbart och alldeles för jobbigt. Det är klart att du ska hålla dej mätt. Tycker du att ägg är gott till mellanmål är det definitivt hunger. Nötter är ju så gott så det kan man bli sugen på också och är lätt att överäta, men har du koll på mängden så är det ju OK inledningsvis.

 

Jag föreslår att du gör som Nessima skriver. Notera allt du äter under en månads tid. Efter 3 månader med LCHF-kost bör kroppen ha vant sej och om ingenting händer då kan du göra som Margaretha föreslår att se över intaget av mejerier och vilken typ av grönsaker du äter.

 

Börja inte skruva på allting förrän du har en fast grund att stå på, annars skapar du bara en ny förvirrad kropp som inte vet hur nästa dag kommer att se ut.

Det kan bli lite för tuff omställning också om man ska börja mjölkfritt, för det är ju trots allt i grädde och creme fraiche de som är nya lättast hittar goda fettkällor.

Prova att mosa dina ägg med lite smör och salt. Då får du i dej mer fett och jag tycker det är jättegott. Lägg en extra smörklick på din tallrik när du äter mat. Det gör jag alltid när jag måste äta lunch ute, för det är ingen konst att dra ner kolisar, men det är svårare att få upp fettkvoten.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Är också nybörjare i den här livsstilen.

Man ska nog inte mekka, skruva och tänka så mycket. Men ät mer fett, testa fettkaffe, drick mycket vatten och salta lite extra. Det är kloka råd jag fått de gamla rävarna här på forumet. Det funkar för mig. Andra råd jag fått här är d-vitamin och magnesium.

 

Mitt undertryck har sjunkit 20 enheter, pulsen är helt okej 65 och så låg puls har jag aldrig haft förut. Till detta hör att jag inte ens tagit en promenad på dessa veckor, men det ska bli. Så jag kopplar samman det med kosten.

 

Häng i ett tag till.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar och uppmuntran!

 

Jag kanske skall sluta sitta här och läsa för mycket Stocha ;-)

 

Jag drar slutsatsen att jag gör som jag gör nu några veckor till och försöker få till mer fett till måltiderna. (Jag måste få tillägga att paranötter är inte så goda men väldigt mättande så jag tror att de flesta inte äter mer än 3-5 st:-))

 

Jag tänker inte sluta med mjölkprodukterna för då tror jag att det blir för krångligt och jag tänker inte börja mäta eller väga det jag lägger på tallriken heller. Jag ger upp på en gång om det blir krångligt och kommer säkert få ångest den dagen jag inte har vågen med mig om jag börjar väga och mäta.

 

Jag skall fortsätta tro på att det här är en "enkel" livsomställning. Socker är som sagt heroin och jag bytte gärna måltider mot socker så ja, otålig är nog rätta ordet, men min mamma sa alltid att Rom byggdes inte på en dag och vad jag vet så säljer de inte tålamod på Ellos :-D 

 

Tack i alla fall, just idag behövde jag nog bara gnälla av mig <3

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nej, tålamod har jag aldrig sett i Ellos-katalogen (annars vore det enkelt! :) )

Det kan vara bra att mäta, väga och registrera någon enstaka normal dag, bara för att få en känsla för hur mycket det blir av det ena och det andra. Att göra det i en månad skulle jag aldrig fixa, men det finns de som tycker det tillför något.

För övrigt håller jag med de andra: ta det lugnt i början, och vänj dig vid kosten. Och läs gärna här, men välj nybörjarinformation i så fall :) annars blir du totalförvirrad av allt man kan testa om det inte funkar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar och uppmuntran!

 

Jag kanske skall sluta sitta här och läsa för mycket Stocha ;-)

 

Jag drar slutsatsen att jag gör som jag gör nu några veckor till och försöker få till mer fett till måltiderna. (Jag måste få tillägga att paranötter är inte så goda men väldigt mättande så jag tror att de flesta inte äter mer än 3-5 st:-))

 

Säg inte det... Jag kan lätt smälla i mej en påse paranötter, det är mina favoriter nu när man inte kan moffa cashew ;) och macadamianötter kan jag äta tills de sprutar ut ur öronen...

Men man ändrar preferenser efter ett tag också. När du hållit ett tag och blivit avsockrad känner du livsmedlens naturliga smak på ett helt annat sätt. Sånt som jag kunde gå genom eld och vatten för förut smakar inte alls gott längre.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Den vanligaste orsaken enligt min mening till att man inte går ner i vikt och ej kommer in i ketos, är att  måltidskompositionen har blivit fel. Man har inte ersatt kolisarna med fett, utan t.ex med grönsaker. Har man inte heller tillsatt fett på tallriken och/eller går man hungrig, är symtombilden nästan klar. Fettet lyser med sin frånvaro och det blir som det blir därefter. Det räcker inte att i bröjan bara steka i mör.. Det första man bör göra, är att försöka damma av fettskräcken. Kan man inte äta smör direkt ur paketet eller dricka olivolja ur flaskan, behöver man träna det. Är det fortfarande svårt, behöver man hitta något att gömma fettet med. Utan fett ingen viktnedgång eller energikick, helt enkelt. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den vanligaste orsaken enligt min mening till att man inte går ner i vikt och ej kommer in i ketos, är att  måltidskompositionen har blivit fel. Man har inte ersatt kolisarna med fett, utan t.ex med grönsaker. Har man inte heller tillsatt fett på tallriken och/eller går man hungrig, är symtombilden nästan klar. Fettet lyser med sin frånvaro och det blir som det blir därefter. Det räcker inte att i bröjan bara steka i mör.. Det första man bör göra, är att försöka damma av fettskräcken. Kan man inte äta smör direkt ur paketet eller dricka olivolja ur flaskan, behöver man träna det. Är det fortfarande svårt, behöver man hitta något att gömma fettet med. Utan fett ingen viktnedgång eller energikick, helt enkelt. 

Ja, den där fettskräcken sitter som berget! Har aldrig förstått det där med smör på ostskivor tidigare. Det har bara känts för mycket på nåt sätt.

Nu står jag glatt och hyvlar ost och smör och lägger ihop om jag blir allt för hungrig och det inte är matdax, mums :lol:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vill bara tillägga utanför allas kloka kommentarer ovan: för mig gick det vääääldigt långsamt i början, 100 gram då och då. Men sedan tog det lite mer fart efter ett par månader. För höga halter av stresshormon kan förhindra viktnedgång så chilla mer, kanske byta ut något träningspass i veckan mot några enkla avslappningsövningar/yoga eller liknande? Kan bli mycket stress med barn + massa träning + jobb. Sova mer?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den vanligaste orsaken enligt min mening till att man inte går ner i vikt och ej kommer in i ketos, är att  måltidskompositionen har blivit fel. Man har inte ersatt kolisarna med fett, utan t.ex med grönsaker. Har man inte heller tillsatt fett på tallriken och/eller går man hungrig, är symtombilden nästan klar. Fettet lyser med sin frånvaro och det blir som det blir därefter. Det räcker inte att i bröjan bara steka i mör.. Det första man bör göra, är att försöka damma av fettskräcken. Kan man inte äta smör direkt ur paketet eller dricka olivolja ur flaskan, behöver man träna det. Är det fortfarande svårt, behöver man hitta något att gömma fettet med. Utan fett ingen viktnedgång eller energikick, helt enkelt. 

Ok, fett. Ska jag alltså bara äta kött och fett? Ja jag äter nog lite för mycket grönsaker även om jag försöker låta bli tomater och paprika och hålla mig till broccoli och salladssorter. Skall jag låta bli det ett tag? Jag är inte speciellt överviktig men har sedan jag slutade röka (yeeeeiii!! jag är alltid så stolt att få säga det :-)) för två år sedan gått upp faktiskt 15 kg och få inte ner blodtrycket som i stort sett alltid ligger 140/95 även med blodtrycksmediciner.  Lunchen vill jag också tillägga att det blir en bit kyckling, köttfärssås eller korv, osv  alltså det som blir över från middagen dagen innan och finns det ingenting kvar så äter jag ägg och avocado med keso. Jag dricker kaffe med smör eller kokosolja i men jag klarar inte av äggmjölken, tycker det smakar peck! Vad skall jag äta för mer fett? oO :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsätt gärna med dina grönsaker, men öka fettet även på dem. Olja gör susen... Äggmjölksdrickandet har jag aldrig fattat ? Det är något konstlat och konstgjort i mina ögon... inget riktigt mat. Ät det som du åt innan exkl. kolhydraterna och ersätt dem med fett. Gå inte i fällan att börja äta massa konstiga extrema och onaturliga saker om du inte har speciella problem som behöver hanteras med speciella metoder.

 

Extra fett får du i dig om du väljer den fetaste varianten av allt du äter. T.ex fläskfärs eller blandfärs istället för nötfärs. Du kan ha kryddsmör till maten, feta såser samt olja till salladen.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsätt gärna med dina grönsaker, men öka fettet även på dem. Olja gör susen... Äggmjölksdrickandet har jag aldrig fattat ? Det är något konstlat och konstgjort i mina ögon... inget riktigt mat. Ät det som du åt innan exkl. kolhydraterna och ersätt dem med fett. Gå inte i fällan att börja äta massa konstiga extrema och onaturliga saker om du inte har speciella problem som behöver hanteras med speciella metoder.

 

Extra fett får du i dig om du väljer den fetaste varianten av allt du äter. T.ex fläskfärs eller blandfärs istället för nötfärs. Du kan ha kryddsmör till maten, feta såser samt olja till salladen.   

Ok, jag skall ställa in mig lite och dra ner på paranötter och keso/grädde osv, vitlök älskar jag så jag får väl lägga en klick vitlökssmör på mina måltider och glädja mina arbetskamrater ;-) Du behöver inte vara orolig att jag bakar eller "byter ut" jag vill bli helt fri från mitt sockerslaveri och då måste jag göra som med nikotinet: Sluta.

Tack!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...