Baltimore Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Har ganska nyligen blivit intresserad av vad kosttillskott i olika former kan göra för vår hälsa både fysiskt och mentalt och funnit att det verkar vara väldigt mycket. Har i många år haft bekymmer med depression och ångest och ätit vanliga antidepressiva som iofs fungerade bra i början men de senaste åren har jag känt att det inte hjälper längre, ökad dos ger bara ökad trötthet och håglöshet. Känns verkligen som att det är dags att prova en ny väg helt enkelt. Började då att läsa på en massa om kosttillskott och vad som är effektivt mot depression, nedstämdhet och oro och bland det första jag fann var magnesium som sägs vara mycket viktigt och något som de flesta har för låga nivåer av. Nåväl, jag har börjat ta magnesiumcitrat, 500mg/dag, B och D-vitamin och Omega3 i flytande form. Köpte också 5-HTP med styrkan 50mg, dessa är jag dock försiktig med iom att jag fortfarande tar en vanlig antidepressiv också fast nu bara i svag dos. Synpunkter på detta försök att lyfta humör och mående? Finns det annat som bör kompletteras med det jag redan har? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Bra att du får i dig omega-3 och D-vitamin Alla fettlösliga vitaminer är viktiga även K2 och A-vitamin Den gamla hedeliga torskleveroljan skulle kunna vara en bra källa till alla dessa Det viktigaste är nog ändå kosten Äter du Lchf är du säkert ganska rätt redan Om inte tycker jag du åtminstone borde undvika alla former av vete aktivt.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hej, sök på niacin B3. Detta vitamin lär vara bra mot depression och ångest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 För en vecka sedan fick jag en panikångestattack, första på 4-5 år. Kändes precis som när jag gick in i väggen och har varit riktigt orolig för att behöva gå igenom samma sak en gång till. Men jag verkar, tack och lov, ha fått situationen under kontroll! Detta har jag gjort med hjälp av B-vitaminkomplex (kopiösa mängder, flera tusen gånger rek. daglig dos, men under 3-4 dagar bara), d-vitamin, omega-3, magnesium och små doser valerina forte (1/6-dels tablett, för att ta udden av den nervösa känslan. Tar jag för mycket så blir jag bara trött i onödan). Har även kört tung styrketräning var annan/var tredje dag sen attacken. Är inte säker på hur mycket D-vitaminerna och omega-3 har hjälpt i just denna situation, eftersom dessa tillhör min vardagliga rutin. Störst hjälp har dock B-vitaminerna stått för. Kändes som att hjärnan plötsligt fick helt nya förutsättningar! Det var vad som har fungerar jättebra för mig den senaste veckan, och vad som till och med har hållt mig flytande efter att jag i lördags fick chockbeskedet att min pappa ha cancer. Känner mig absolut inte helt bra, men efter att ha gått igenom samma process en gång innan - en process som slutade i år av ångest, depression och allmän yrsel, så känns det som att jag nu kunde mått så otroligt mycket värre med tanke på omständigheterna! Vet inte om du även lider av panikattacker men vad jag förstått så är det lite samma cirkus; panikångest-ångest-depression. Så min gissning är att vad som fungerar mot panikångest även kan vara bra mot "vanlig" ångest och depression. Kostmässigt så är det min erfarenhet att strikt lowcarb hjälper till att hålla den krypande, obehagliga nervösa känslan i schack. Trodde dock att jag blivit lite odödlig efter nästan 1 år på strikt lchf, men tydligen inte... Hoppas verkligen att du får ordning på det hela! Stort lycka till! /F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Jag tycker Dr Mark Hyman lägger ut det hela med kosttillskott väldigt bra och koncist i denna video: (5 min, engelska) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts