signew Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag har fått diagnosen diabetes 2 sedan 5 månader tillbaka. Mitt blodsocker var i två efterföljande mätningar 10,6 resp 7,5 fastande. Började då omgående med ganska strikt LCHF, 3 ägg och bacon eller yoghurt till frukost, kött eller fisk med grönsaker till lunch o.s.v. Mitt blodsocker har därefter legat mellan 5,2 - 6,2, oftast det högre värdet på morgonen. Mitt långtidssocker var vid en mätning för 4 veckor sedan 41, men mitt kolesterolvärde var totalt 7,4 och det "onda" (LDL) var 5,4. Läkaren menar att när man har diabetes skall detta vara under 4,5 resp. 2,5, och jag fick recept på Simvastatin 20 mg. Övriga värden var normala, t.ex. triglycerider 1,43. Nu till mina frågor; 1. Har man "aktiv" diabetes om man genom kost och motion håller blodsockret under 7? Jag förstår att man har diabetes i den menig att om man äter som förr, kommer blodsockret att stiga över vad som är hälsosamt. Detta genom nedsatt insulinproduktion. Men hur är det med t.ex. fötterna? Har man sämre blodcirkulation i fötterna om man lyckas hålla blodsockernivån på rätt nivå? Metoden att ställa diagnosen diabetes är ganska "lättvindig" enligt mitt tyckande. Blodsockervärde över 7,5 vid 2 mätningar (fastande). 2. Och om man "festar till det"? Är det dåligt om man, likt barnens lördagsgodis, tillfälligt höjer sitt blodsocker en gång i veckan, för att sedan återgå till återhållsam kost? När jag druckit några pilsner en fredagskväll, har jag åter under 6,2 dagen efter. Jag inser att det varit betydligt högre under fredagskvällen, men det återgår alltså till bättre värden dagen efter. Tilläggas kan dock att jag en timme efter intagande av 2 glas rödvin och en sk. lågkalori pilsner, mätte blodsockret till 6,5. 3. Hur illa är mitt kolesterolvärde? Borde inte alla ägg jag äter minska LDL? Jag avbröt medicineringen av Simvastatin efter en vecka då jag blev illamående, men det kanske är ett övergående problem? Jag skall konsultera min läkare om detta. Men man läser flera artiklar om att kolesterolet kanske inte har den betydelse man tidigare trott för hjärtproblem. Jag är en man, 59 år. Längd 1,87 och vikt 88 kg. Vikten minskade från 93 när jag började med LCHF, men minskningen verkar ha avstannat. Mätningen av mina ögonbottnar visade ingen förändring. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag har fått diagnosen diabetes 2 sedan 5 månader tillbaka. Mitt blodsocker var i två efterföljande mätningar 10,6 resp 7,5 fastande. Började då omgående med ganska strikt LCHF, 3 ägg och bacon eller yoghurt till frukost, kött eller fisk med grönsaker till lunch o.s.v. Mitt blodsocker har därefter legat mellan 5,2 - 6,2, oftast det högre värdet på morgonen. Mitt långtidssocker var vid en mätning för 4 veckor sedan 41, men mitt kolesterolvärde var totalt 7,4 och det "onda" (LDL) var 5,4. Läkaren menar att när man har diabetes skall detta vara under 4,5 resp. 2,5, och jag fick recept på Simvastatin 20 mg. Övriga värden var normala, t.ex. triglycerider 1,43. Nu till mina frågor; 1. Har man "aktiv" diabetes om man genom kost och motion håller blodsockret under 7? Jag förstår att man har diabetes i den menig att om man äter som förr, kommer blodsockret att stiga över vad som är hälsosamt. Detta genom nedsatt insulinproduktion. Men hur är det med t.ex. fötterna? Har man sämre blodcirkulation i fötterna om man lyckas hålla blodsockernivån på rätt nivå? Metoden att ställa diagnosen diabetes är ganska "lättvindig" enligt mitt tyckande. Blodsockervärde över 7,5 vid 2 mätningar (fastande). 2. Och om man "festar till det"? Är det dåligt om man, likt barnens lördagsgodis, tillfälligt höjer sitt blodsocker en gång i veckan, för att sedan återgå till återhållsam kost? När jag druckit några pilsner en fredagskväll, har jag åter under 6,2 dagen efter. Jag inser att det varit betydligt högre under fredagskvällen, men det återgår alltså till bättre värden dagen efter. Tilläggas kan dock att jag en timme efter intagande av 2 glas rödvin och en sk. lågkalori pilsner, mätte blodsockret till 6,5. 3. Hur illa är mitt kolesterolvärde? Borde inte alla ägg jag äter minska LDL? Jag avbröt medicineringen av Simvastatin efter en vecka då jag blev illamående, men det kanske är ett övergående problem? Jag skall konsultera min läkare om detta. Men man läser flera artiklar om att kolesterolet kanske inte har den betydelse man tidigare trott för hjärtproblem. Jag är en man, 59 år. Längd 1,87 och vikt 88 kg. Vikten minskade från 93 när jag började med LCHF, men minskningen verkar ha avstannat. Mätningen av mina ögonbottnar visade ingen förändring. Tack på förhand. 1. Detta kan inte jag svara på. Någon kunnig som kan göra det? En tanke är dock... är man alkoholist om man inte dricker? Med det menar jag, om man har diagnosen diabetes typ 2, men inte äter kolhydrater, är man fortfarande diabetiker typ 2 då? Förmodligen, men en frisk sådan kanske. 2. Avsteg bör göras med försiktighet. Du verkar ha en rätt hygglig vikt, så där finns inte så mycket att anmärka. Vill man ha sin ketos (fettförbränning) igång ordentligt kan ett avsteg ha effekt i flera dagar efteråt. Men man ska ju kunna leva också. Man får väl väga för och emot. Många brukar säga att det inte är riktigt bra att hoppa in och ut ur ketos, men jag har inget facit på det så jag vet inte. 3. Ditt kolesterolvärde kan man inte riktigt uttala sig om på bara totalvärdet. Man behöver veta fördelningen mellan HDL, LDL och triglycerider, samt även kanske vilken typ av LDL det är. Jag är ingen läkare och ska således inte ge rekommendationer om läkemedel, men du kan nog be din läkare göra lite mer noggranna tester av ditt kolesterol (om det inte redan är gjort, fast du inte skrivit om det här... alltså fördelningen mellan de olika typerna), samt uppföljning på hur värdena förändras med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag har fått diagnosen diabetes 2 sedan 5 månader tillbaka. Mitt blodsocker var i två efterföljande mätningar 10,6 resp 7,5 fastande. Började då omgående med ganska strikt LCHF, 3 ägg och bacon eller yoghurt till frukost, kött eller fisk med grönsaker till lunch o.s.v. Mitt blodsocker har därefter legat mellan 5,2 - 6,2, oftast det högre värdet på morgonen. Mitt långtidssocker var vid en mätning för 4 veckor sedan 41, men mitt kolesterolvärde var totalt 7,4 och det "onda" (LDL) var 5,4. Läkaren menar att när man har diabetes skall detta vara under 4,5 resp. 2,5, och jag fick recept på Simvastatin 20 mg. Övriga värden var normala, t.ex. triglycerider 1,43. Nu till mina frågor; 1. Har man "aktiv" diabetes om man genom kost och motion håller blodsockret under 7? Jag förstår att man har diabetes i den menig att om man äter som förr, kommer blodsockret att stiga över vad som är hälsosamt. Detta genom nedsatt insulinproduktion. Men hur är det med t.ex. fötterna? Har man sämre blodcirkulation i fötterna om man lyckas hålla blodsockernivån på rätt nivå? Metoden att ställa diagnosen diabetes är ganska "lättvindig" enligt mitt tyckande. Blodsockervärde över 7,5 vid 2 mätningar (fastande). 2. Och om man "festar till det"? Är det dåligt om man, likt barnens lördagsgodis, tillfälligt höjer sitt blodsocker en gång i veckan, för att sedan återgå till återhållsam kost? När jag druckit några pilsner en fredagskväll, har jag åter under 6,2 dagen efter. Jag inser att det varit betydligt högre under fredagskvällen, men det återgår alltså till bättre värden dagen efter. Tilläggas kan dock att jag en timme efter intagande av 2 glas rödvin och en sk. lågkalori pilsner, mätte blodsockret till 6,5. 3. Hur illa är mitt kolesterolvärde? Borde inte alla ägg jag äter minska LDL? Jag avbröt medicineringen av Simvastatin efter en vecka då jag blev illamående, men det kanske är ett övergående problem? Jag skall konsultera min läkare om detta. Men man läser flera artiklar om att kolesterolet kanske inte har den betydelse man tidigare trott för hjärtproblem. Jag är en man, 59 år. Längd 1,87 och vikt 88 kg. Vikten minskade från 93 när jag började med LCHF, men minskningen verkar ha avstannat. Mätningen av mina ögonbottnar visade ingen förändring. Tack på förhand. Jag har fått diagnosen diabetes 2 sedan 5 månader tillbaka. Mitt blodsocker var i två efterföljande mätningar 10,6 resp 7,5 fastande. Började då omgående med ganska strikt LCHF, 3 ägg och bacon eller yoghurt till frukost, kött eller fisk med grönsaker till lunch o.s.v. Mitt blodsocker har därefter legat mellan 5,2 - 6,2, oftast det högre värdet på morgonen. Mitt långtidssocker var vid en mätning för 4 veckor sedan 41, men mitt kolesterolvärde var totalt 7,4 och det "onda" (LDL) var 5,4. Läkaren menar att när man har diabetes skall detta vara under 4,5 resp. 2,5, och jag fick recept på Simvastatin 20 mg. Övriga värden var normala, t.ex. triglycerider 1,43. Nu till mina frågor; 1. Har man "aktiv" diabetes om man genom kost och motion håller blodsockret under 7? Jag förstår att man har diabetes i den menig att om man äter som förr, kommer blodsockret att stiga över vad som är hälsosamt. Detta genom nedsatt insulinproduktion. Men hur är det med t.ex. fötterna? Har man sämre blodcirkulation i fötterna om man lyckas hålla blodsockernivån på rätt nivå? Metoden att ställa diagnosen diabetes är ganska "lättvindig" enligt mitt tyckande. Blodsockervärde över 7,5 vid 2 mätningar (fastande). 2. Och om man "festar till det"? Är det dåligt om man, likt barnens lördagsgodis, tillfälligt höjer sitt blodsocker en gång i veckan, för att sedan återgå till återhållsam kost? När jag druckit några pilsner en fredagskväll, har jag åter under 6,2 dagen efter. Jag inser att det varit betydligt högre under fredagskvällen, men det återgår alltså till bättre värden dagen efter. Tilläggas kan dock att jag en timme efter intagande av 2 glas rödvin och en sk. lågkalori pilsner, mätte blodsockret till 6,5. 3. Hur illa är mitt kolesterolvärde? Borde inte alla ägg jag äter minska LDL? Jag avbröt medicineringen av Simvastatin efter en vecka då jag blev illamående, men det kanske är ett övergående problem? Jag skall konsultera min läkare om detta. Men man läser flera artiklar om att kolesterolet kanske inte har den betydelse man tidigare trott för hjärtproblem. Jag är en man, 59 år. Längd 1,87 och vikt 88 kg. Vikten minskade från 93 när jag började med LCHF, men minskningen verkar ha avstannat. Mätningen av mina ögonbottnar visade ingen förändring. Tack på förhand. Hej Signew Hoppas att DOC kan svara på dina frågor om kolesterolvärdena. Jag skriver för att tala om för dig att du inte är ensam. Jag är också ganska nydiagnostiserad diabetiker , tar inga mediciner, håller mitt blodsocker på en helt normalnivå endast med LCHF (mildare variant då jag inte behöver gå ner i vikt). Mina senaste kolesterolvärdena var : total 8.33 mmol/l, triglyserider 1.12 mmol/l, HDL 2.48 mmol/l, LDL 5.35. Min läkare vill också sätta mig på statiner, men det vill inte jag. Vad tycker DOC, om han läser detta? Jag anser också att jag är frisk diabetiker, ungefär som en nykter alkoholist är frisk. Är 65 år, kvinna, 55 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Om man med (LCHF-)kost och motion lyckas hålla sitt blodsocker inom normala gränser så får man knappast några diabeteskomplikationer att tala om. Om man är hjärtfrisk och håller sitt blodsocker under god kontroll finns knappast heller några övertygande skäl att ta kolesterolsänkande medicin. Varken signews eller tryffels kolesterol ser oroande ut om man ser till fördelningen (totalkolesterol/HDL) som är en betydligt säkrare markör än att bara titta på total- eller LDL-värdena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Om man med (LCHF-)kost och motion lyckas hålla sitt blodsocker inom normala gränser så får man knappast några diabeteskomplikationer att tala om. Om man är hjärtfrisk och håller sitt blodsocker under god kontroll finns knappast heller några övertygande skäl att ta kolesterolsänkande medicin. Varken signews eller tryffels kolesterol ser oroande ut om man ser till fördelningen (totalkolesterol/HDL) som är en betydligt säkrare markör än att bara titta på total- eller LDL-värdena. Doc, jag är rätt flitig på att lyssna på Jimmy Moores Pods och där var det någon/några som sa att relationen mellan HDL och triglycerider skulle vara viktigt. Jag har för mig att 1:2 (dvs triglyceriderna är dubbelt mot HDL) var bra, men att ju närmare 1:1 man kunde komma, desto bättre blev det. Har du någon kommentar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
signew Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Jag vill tacka för svaren. signew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Doc, jag är rätt flitig på att lyssna på Jimmy Moores Pods och där var det någon/några som sa att relationen mellan HDL och triglycerider skulle vara viktigt. Jag har för mig att 1:2 (dvs triglyceriderna är dubbelt mot HDL) var bra, men att ju närmare 1:1 man kunde komma, desto bättre blev det. Har du någon kommentar? Det är ett annat sätt att mäta ungefär samma sak som kolesterol/HDL. Men där talar man om amerikanska enheter vilket blir lite annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Om man med (LCHF-)kost och motion lyckas hålla sitt blodsocker inom normala gränser så får man knappast några diabeteskomplikationer att tala om. Om man är hjärtfrisk och håller sitt blodsocker under god kontroll finns knappast heller några övertygande skäl att ta kolesterolsänkande medicin. Varken signews eller tryffels kolesterol ser oroande ut om man ser till fördelningen (totalkolesterol/HDL) som är en betydligt säkrare markör än att bara titta på total- eller LDL-värdena. Tack, DOC! Det vad jag ville höra. Skall till min läkare den 10 januari och måste få litet "kött på benen" för att hålla emot hans Metformin och statinpredikan. Till saken hör att min läkare själv är diabetiken av typ II, men han vill inte höra talas om något annant än medicinerna, samtidigt som han är mycket intresserad av det jag har attt betätta för honom.Är han rädd att någon trampar på hans "doktorstår"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts