pannaanna Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Firade ett år med LCHF i veckan som gick. (Och snart fyller tanten dessutom 50 Hälsovinsterna står sig och jag mår fortfarande toppen. Har minskat 29 cm i midjan och ca 25 kg, god sömn, mer energi osv.... Idag kom svaret på proverna jag tog förra veckan och jag ber att få dela med mig av dem. Har tyvärr inget att jämföra med eftersom jag tidigare i livet aldrig brytt mig men fick veta att kolesterolvärdena "ligger i samma nivå" som tidigare, fast tidigare har jag aldrig bett om apo-kvoten. P-ALAT 0,22 detta vet jag inte vad det är - någon ? P-Apo B 1,1 P-Apo A-1 2,17 P-ApoB/ApoA-1 0,5 detta är väl då apo-kvoten ? P-kolesterol 6,9 Total ? fP-triglycerider 0,74 P-HDL-kolesterol 2,6 fP-LDL-kolesterol 4,0 Det jag själv kan utläsa av det jag antar är apokvoten, och triglyceriderna så är väl värdena helt okey? Sedan undrar jag bara varför det står P framför vissa värden och fP framför två andra...?? Alla övriga prover var bra, förutom att Kreatinin låg på 91, som tydligen är över det önskvärda inom 45-90..... Hmmm. Ska läsa på lite om det. Nu väntar en bit varmrökt lax med lite "philadelphia-ost-stuvad" spenat - ha en bra helg! /pannaanna 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Firade ett år med LCHF i veckan som gick. (Och snart fyller tanten dessutom 50 Hälsovinsterna står sig och jag mår fortfarande toppen. Har minskat 29 cm i midjan och ca 25 kg, god sömn, mer energi osv.... Idag kom svaret på proverna jag tog förra veckan och jag ber att få dela med mig av dem. Har tyvärr inget att jämföra med eftersom jag tidigare i livet aldrig brytt mig men fick veta att kolesterolvärdena "ligger i samma nivå" som tidigare, fast tidigare har jag aldrig bett om apo-kvoten. P-ALAT 0,22 detta vet jag inte vad det är - någon ? P-Apo B 1,1 P-Apo A-1 2,17 P-ApoB/ApoA-1 0,5 detta är väl då apo-kvoten ? P-kolesterol 6,9 Total ? fP-triglycerider 0,74 P-HDL-kolesterol 2,6 fP-LDL-kolesterol 4,0 Det jag själv kan utläsa av det jag antar är apokvoten, och triglyceriderna så är väl värdena helt okey? Sedan undrar jag bara varför det står P framför vissa värden och fP framför två andra...?? Alla övriga prover var bra, förutom att Kreatinin låg på 91, som tydligen är över det önskvärda inom 45-90..... Hmmm. Ska läsa på lite om det. Nu väntar en bit varmrökt lax med lite "philadelphia-ost-stuvad" spenat - ha en bra helg! /pannaanna P betyder plasma och fP betyder att det är fasteprov av plasma Alat är ett av levervärdena, och ditt provsvar på det är alldeles suveränt bra, då referensvärdena ligger mellan 0,15-0,75 . Grattis till ett år på LCHF, nu "flyter" det på av bara farten 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Tack Syster! Då lärde man sig något nytt igen Ja, nu flyter det verkligen på - underbart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts