Supertungvikt Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Max 4-5g kolhydrater. Tänkt dig att en dresserad apa utan erfarenhet att laga mat ska spisa ihop din rätt. Någon som har ett eller flera recept som ni vill dela med er av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Siciliansk kycklinggryta - Kyckling då önskade delar - ( 4 pers detta receptet ) Bryn den i smör på måttlig värme salta å peppra När den fått fin färg - ta upp / 5-6 minuter /Lägg på fat för vila en stund -Fortsätt i samma panna - i med mera smör -fräs en gul lök skivad , spansk chilifrukt skivad ( hackad ) ( önskad mängd )krydda på med 1-3 rivna vitlök sklyftor, torkad oregano 1-2 matskedartillsätt strimlade soltorkade tomater - runt 25 gram - champinjoner i kvartar 250 gram - låt fräsa en stund -i med kycklingdelarna igen -Slå på 3 dl passerade tomater - citronsaft / en rejäl skvätt ( originalrecept 1½ dl vin )1 ½ dl vatten , kycklingfond cirka 2-3 matskedar -Låt puttra tills pippin ä klar - cirka 35 - 40 minuter -smaka av med salt , mera peppar , å andra färska blandade örtkryddor /servera med zuccini strimlor som marinerats i olivolja,vit balsamvinäger , en strimlad rödlök .. salt å grovmalen svartpeppar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Köp en påse fläsksvålar kycklingfile olja och ägg. Kör fläsksvålarna till mjöl i matberedare. Vispa ägget strimla kycklingen doppa i ägg panera i fläsksvålsmjölet fritera i oljan. blanda smetana med sweetchillisås och dippa jättegott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Kycklinglår utan ben är bäst/godast! Stek dem i smör/cocosfett, sänk värmen på slutet, strö över rikligt med Curry, låt dem svettas några minuter, ta upp dem och slå grädde i pannan. Rör ner en tesked currypasta med pannan avslagen.. låt låren simma lite i såsen någon minut. Servera och ät med valfria grönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Kycklingklubbor/-ben, låt ligga i påse med olivolja och kryddor ett tag, eller bara dränk dem i olja och kokosfett i en form och in i ugnen. 200 grader 1 timme tycker jag är bra. Krydda ordentligt med salt, peppar, dragon, basilika, paprika, och vänd dem några gånger så att skinnet blir riktigt krispigt. Gör vitlökssmör till, eller doppa i olja allteftersom du äter dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thess Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Baconlindad kycklingfilé i ugn Sätt ugnen på 200 grader, Frysta eller färska spelar ingen de som skiljer är tiden i ugnen Linda baconet runt kycklingfilé lägg i ugnsfast form. Klicka smör över kycklingen krydda efter smak in i ugnen i minst 40 min sen är de bara att njuta av kycklingen och tex beasås till. Nästan inga kolhydrater alls! Finns massor av receptet på min blogg och en hel del om min resa. www.memyselfandlchf.WordPress.com Thess 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Superenkelt och supergott recept till allt kött. Kyckling, kotletter t ex. Bryn köttet och lägg i ungsfast form. Slå över grädde, sambal oelek och soja. Tänk på att inte salta köttet vid stekningen, blir salt av sojan. In i ugn 175g i ca 90 min. Mängden sambal och soja tar man efter smak. Jag har till 4-5 dl grädde ca 1 msk sambal och 1/2 dl soja, blir ganska starkt. Använder alltid japansk soja, tycker den är godare än kinesisk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Kolla in den strikta bloggen: http://www.tommytappar.se/. Han brukar äta stekt kycklinglårfilé med kryddsmör och kanske någon grönsak flera gånger i veckan. Påstår själv att han aldrig tröttnar. Kycklinglårfilé är även min favoritdel av kycklingen. Igår marinerade jag den några timmar i olja, soja, lime, chili, vitlök, färsk ingefära, sesamfrö, salt och peppar. In i varmluftsugnen på 200 grader cirka 25 minuter tillsammans (på en annan plåt) med blomkålsbuketter, skivad lök, en massa svenssoncurry, salt, peppar och olja. Till det serverade jag en jordnötssås baserad på cocosgrädde och ekologiskt osaltat och osötat jordnötssmör, samma kryddor som i marinaden till kycklingen samt lite sötning för att få den rätta smaken. Tar man en annan sås blir det någorlunda strikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarinSofia Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Kycklinglårfilé stekt med lök och timjan ( beskrivning till apan): värm en stekpanna eller gryta med tjock botten, häll i önskat fett( smör, solrosolja eller kokosfet ca 2-3 msk) stek en skivad lök lite lätt och lägg sedan i kycklinglårfileer, salta och peppra, tillsätt en nypa timjan. Låt steka en lite stund på hög värme, vänd kycklingen och sänk till lite mer än medel temp. Vill du ha lite saftigare kött så lägg på ett lock, gillar du hårt stekt låt ligga en stund utan lock. Kycklinglårfilé är fetare än filerna så köttet blir saftigare och godare tycker jag. Det går utmärkt att äta så som det är, men funkar alldeles utmärkt med en skvätt grädde och kan naturligtvis varieras med olika kryddor. Ett annat kycklingrecept är kyckling med äpple och dragon. Det kanske inte kan ses som så strikt men det är gott! Stek kyckling(filé eller lårfile spelar inte så stor roll), salta och peppra, stek en lök eller två ( beroende på hur mycket du gör) tillsammans med kycklingen. När kycklingen inte är riktigt klar, häll i grädde och ett äpple i klyftor och 2 tsk dragon och låt puttra under lock tills kycklingen är klar. Om du koket länge så är det bättre att tillsätta dragon precis i slutet för det tappar smak under kokning. Funkar bra med cremefraisch istället för grädde. Och vad har du då till? Man kan säkert ha broccoli, blomkål och liknande som jag personligen inte gillar. Utan jag föreslår istället Coleslaw- vitkål(använd osthyveln) blandat med en klick majonäs och en klick turkisk yogurt samt lite salt och peppar. Eller -till första kycklingreceptet går det bra med kokta rödbetor med bernaisesås (köpt eller ännu bättre hemgjord men det kan vänta tills du är mer hemma i köket.) Smaklig spis! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertungvikt Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 tack alla! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts