rogerfag Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Jeg har nå spist LCHF i ca. 1 år. Jeg målte kolesterolverdiene mine før jeg startet. De viste da følgende: Total 6,4 LDL 4,3 HDL 1,0 Triglyserider 1,1 I juni målte jeg på nytt. Da var verdiene: Total 9,5 LDL 6,3 HDL 2,4 Triglyserider 0,61 Siste prøve for to uker siden ga følgende resultat: Total 11,9 LDL 7,5 HDL 2,9 Triglyserider 0,61 Jeg målte også apokvoten den siste gangen, og den er på 1,1 (2,2/2,0). Mye dårligere enn jeg hadde håpet på. Uten at det antakelig har noen sammenheng, målte jeg også D-vitaminnivået. Det var veldig høyt; 72. Jeg trener mye styrke og utholdenhet, har ganske lav fettprosent og er generelt i veldig god form. Er den noen som har tilsvarende erfaringer, og kan gi meg noen råd om hva jeg bør gjøre? Kan det rett og slett hende at kroppen min ikke responderer positivt på kostholdet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Typisk Metabolt syndrom!? Grejen är att du kan fundera på vad som händer i din kropp.. vilket skick den var i starten? Värdena är inte bra, det kan vi vara överens om! Frågan är om det handlar om en metamorfos eller om du är hyperresponder? Kolla på triglyceriderna.. fastevärdet av fett i ditt blod sjunker.. antagligen mest beroende på att du bränner det som energi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Altså i min optik er dine tal helt fine , du her meget lave triglycerider og dit HDL. Er steget - 100% at dine partikler i LDL er blevet større derfor det højere tal på den front men samlet kolesterol divideret med HDL er stadig på den rigtige side af 5 - se evt kostdoktorns beregning af kolesterol værdier - no worries : D Jeg har nå spist LCHF i ca. 1 år. Jeg målte kolesterolverdiene mine før jeg startet. De viste da følgende: Total 6,4 LDL 4,3 HDL 1,0 Triglyserider 1,1 I juni målte jeg på nytt. Da var verdiene: Total 9,5 LDL 6,3 HDL 2,4 Triglyserider 0,61 Siste prøve for to uker siden ga følgende resultat: Total 11,9 LDL 7,5 HDL 2,9 Triglyserider 0,61 Jeg målte også apokvoten den siste gangen, og den er på 1,1 (2,2/2,0). Mye dårligere enn jeg hadde håpet på. Uten at det antakelig har noen sammenheng, målte jeg også D-vitaminnivået. Det var veldig høyt; 72. Jeg trener mye styrke og utholdenhet, har ganske lav fettprosent og er generelt i veldig god form. Er den noen som har tilsvarende erfaringer, og kan gi meg noen råd om hva jeg bør gjøre? Kan det rett og slett hende at kroppen min ikke responderer positivt på kostholdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Förstår din oro. Har tyvärr ingen kunskap i att läsa av värden men har bara en annan tanke: Du skriver att du generellt är i väldigt god form. Menar du att du även mår bra: är pigg, fin hy, bra i magen, bra sömn, känner dig fokuserad osv? Om dessa "yttre basala parametrar" har förbättras sedan du började med LCHF anser jag att de måste vägas minst lika tungt som kolesterol-siffror på ett papper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerfag Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Ja, jeg føler meg veldig bra på alle måter. Men jeg har i og for seg aldri hatt noen helsemessige problemer. Den eneste vesentlige forskjellen jeg merker etter at jeg begynte på LCHF er at magen er helt fabelaktig. Tidligere var jeg plaget med mye gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Dina triglycerider är låga och fina, ditt HDL högt och fint. Kvoten TG/HDL är mycket låg, vilket tyder på god insulinkänslighet, få oxiderade LDL samt frånvaro av metabolt syndrom. Mår du dessutom fint och äter minimalt med raffinerade kolhydrater, så tycker jag värdena ser fina ut. Det enda man skulle vilja få ner är Apo-kvoten en aning, men det kanske kommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 . Uten at det antakelig har noen sammenheng, målte jeg også D-vitaminnivået. Det var veldig høyt; 72. Jag vet inget om kolesterol, men D-vitamin på 72 verkar lågt. Inte högt i alla fall. Var det 25OHD3 som testades? Vad var det för refernsvärden? Brist på Dvitamin kan ställa till det rejält och kan också vara en indikation på autoimmun sjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerfag Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Ja, 25OH D3. Har tatt som en selvfølge at målingen viser nanomol pr. liter blod, men enheten var ikke spesifisert i brevet fra legen. Mener du at 72 ikke er høyt? Så vidt jeg har lest, er mellom 40 og 50 optimalt. De fleste nordboere som ikke tar tilskudd, ligger heller rundt 20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Ja, 25OH D3. Har tatt som en selvfølge at målingen viser nanomol pr. liter blod, men enheten var ikke spesifisert i brevet fra legen. Mener du at 72 ikke er høyt? Så vidt jeg har lest, er mellom 40 og 50 optimalt. De fleste nordboere som ikke tar tilskudd, ligger heller rundt 20. Enligt denna sida är det nmol/liter som gäller i Europa: http://alltomvitamind.wordpress.com/enheter-svenska-och-internationella/ Optimalt område enligt kostdoktorn: 125-200 nmol/liter http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerfag Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Du har selvsagt rett. Jeg har ganske sikkert blandet måleenhetene. Stemmer også mye bedre med forventningene, Skal for sikkerhets skyld ta en sjekk med legen. Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 50 ng/ml i den amerikanska skalan motsvarar 125 mml/l i vår. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts