Angelico Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 För enkelhets skull så tror jag det är bättre att du lägger fokus på att få in rätt tänk - i relation till hypertrofiträning - för ett tag. Så som du beskriver din träning så upplever jag att du fortfarande tänker lite för mycket "som vanligt", dvs vikter och reps och traditionell progressivitet. Se det istället som att du ska avklara, ex. 5 set med ett visst antal repetitioner på ett perfekt sätt. Med perfekt sätt så menar jag absolut inget fuskande med utförandet, kontakt med muskeln och en strävan efter pump i densamma. Orkar du öka belastningen så gör det men det är det föregående som är det primära. Personligen så brukar jag hela tiden försöka göra övningen svårare om jag märker att jag blivit "starkare". M.a.o. istället för att direkt öka vikten jag lyfter så börjar jag med att medvetet öka TUT, ex. genom att sakta ned den negativa fasen eller hålla still i kontraktionsläget och få en statisk fas. Som jag nämnt tidigare kan man härvidlag, temporärt om man så vill, experimentera med konstant anspänning. Givetvis kan man även testa (ännu) kortare intersetvila...eller helt enkelt öka antal reps. Det här gör också att man lättare "håller sig ärlig" i relation till hur man tränar. Med ett "vanligt" fokus på att hela tiden öka vikten så finns det istället en stor risk att man börjar nagga på utförande och en massa saker man bör tänka på som gynnar muskelutveckling. Man måste förstå att vad som är "tungt" är högst relativt. Men om vi i detta fall utgår från att du med tungt menar lägre antal repetitioner... ...så finns det en mängd olika varianter man kan tänka sig. Man kan dels tänka sig en slags allmän periodisering där man periodvis tränar på olika sätt, ex. i relation till "lätt" eller "tungt", ex. 4 veckor tungt i repetitionsomfånget 1-5 följt av 4 veckor i repetitionsomfånget 6-8 och slutligen (?) 4 veckor i repetitionsomfånget 9-12(eller 15). Under senare år har det varit rätt "hett" med vad man på andra sidan pölen kallar "undulating reps". Det här är på intet sett något nytt och redan på 30-talet fanns det en engelsk kroppsbyggarguru som anammade något liknande. Han rekommenderade bl.a. ett system uppdelat på 3 veckor där man vecka 1 körde 8 x 3, vecka 2 blev det 5 x 5 och vecka tre 3 x 8 reps. Volymen ligger ungefär likadant, dvs ca 25 reps/övning. En kunnig person vid namn Tom Bourg tipsade mig en gång i tiden om H/L/M och även detta bygger på föregående princip. Där varierar man mellan tunga, lätta och mellandagar. Även här kan man tänka sig skiftande mål/behov så det behöver inte bara handla om att s.a.s. träna muskeln mer komplett (nerv, fiber, sarkoplasma) utan det kan även innebära mer avlastningsinspirerad träning ä.k. "deloading". Poängen med hypertrofiträning är dock att stimulera muskeltillväxt på bästa sätt så har man detta som ett primärt mål så handlar det om att oftare anamma detta än mer styrkeinriktad träning. Tänk aldrig i termer som svart eller vitt. Kroppen är ett högst dynamiskt system som i sin tur består av en massa undersystem som vart och ett har potential att vara den svaga länken. Över tid så är det, i praktiken, så att du bör variera din träning enligt detta. Men igen, hur mycket du kör på ett visst sätt styrs av dina mål. Styrkelyftare brukar också komplettera med "assistansövningar" där man ofta lägger fokus på hypertrofi. Poängen är i varje fall att denne kommer att träna mer specifik styrka på motsvarande sätt som någon med ambitioner att lägga på sig mer muskler måste träna på ett sätt som mer specifikt stimulerar hypertrofi. Hoppas det blev lite klarare! Ja visst! Mycket bra förklarat. Jag testade nu idag med knäböj. Har tidigare tagit 5x5 mellan 40-50 kg. Men ej kunnat gå ner helt till huksittande. Dessutom har det varit ganska svajigt. Nu sänkte jag till 30-37,5 i fyra set och 12-8 rep. Fokuserade på att gå helt ner till huk och känna av musklerna, samt att vara stabil hela tiden. Det kändes bra och ska utvecklas. Kul med nya förutsättningar. Detta med kontakt och att känna pump är en rolig utmaning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Dags att ställa undan vågen! Efter 3 veckor med stillastående vikt kan jag konstatera att jag har nått min första platå när det gäller viktminskningen, men detta var ju väntat efter vad man läst här. Man tycker att det ändå är konstigt att det stannar upp, speciellt när man tränar ganska tuff intervallträning. Men det är väl en skyddsmekanism i kroppen som löser ut vid snabb viktnedgång. Det beror säkert även på att man binder in vatten i musklerna vid styrketräning, och man kanske inte helt ska utesluta möjligheten att ett uns muskler har bildats :-) Jag kommer att köra vidare med min fasta och mathållning utan förändring. Träningen kommer att bli intensivare nu enligt min årsplan så det är bara att vänta in resultaten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Ja, då blir det lite annorlunda. Av någon anledning så utgick jag ifrån att du var man...my mistake! Beklagar det. OM nu den där kroppsfettprocenten stämmer någorlunda så är du definitivt under medelkvinnans kroppsfettprocentnivå. I övrigt är det samma regler som gäller för kvinnor som män. Möjligtvis med undantag för att män tenderar ha lite högre potential för massa men det där ska man inte fästa för mycket vikt vid. Kör på bara och sätt mål utan att direkt utgå från kryckor som "äh, jag är ju kvinna" (eller "äh, jag dopar ju mig inte" eller "äh, jag har dålig genetik"). En tanke som slog mig är att du kanske skulle kunna experimentera med att du i kombination med att du lägger dig på energibalans lägger till lite mer av ett hypertrofisstuk på din träning. Du vill uppenbarligen forma kroppen så då kan det vara läge att se vad som går att snabbt rätta till muskelmässigt. Har du några muskelgrupper som du gärna skulle vilja lyfta lite mera och som du tror skulle kunna bidra till den fysik du strävar efter? Tänk på att kroppsbyggning i mycket är en illusionskonst. Något kg muskler på rätt ställen kan ibland åstadkomma mirakel...och det är ju spegeln du vill ha som vän och inte vågen. Apropå det med att lyfta vissa muskelgrupper. Om målet är att få muskulös och platt mage samt väldefinierade muskler på armar, ska man då lägga till övningar där man tränar dessa muskler specifikt eller funkar det bra att bara köra de stora basövningarna. Jag menar marklyft, knäböj, bänkpress, chins. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Apropå det med att lyfta vissa muskelgrupper. Om målet är att få muskulös och platt mage samt väldefinierade muskler på armar, ska man då lägga till övningar där man tränar dessa muskler specifikt eller funkar det bra att bara köra de stora basövningarna. Jag menar marklyft, knäböj, bänkpress, chins. Lite svårt att säga bara sådär. Om du lägger upp en bild på din överkropp i neutral belysning kan man lättare se ifall det är så att du måste minska på kroppsfett eller ifall det är så att du bara ska "bygga muskler". Platt mage och väldefinition är oftast en kombination av en "estetisk" ljusuppsättning i samband med att man är uttorkad, exempelvis om man inte druckit något (något som bodybuilders gör inför tävlingar samt att vissa hoppar in a bastun på flera timmar), alternativt när man precis är nyvake, då tenderar man också att se lite smalare ut. Jag har fått väldigt välutvecklade traps och armar bara från de basövningar du nämnt, utan att göra speciellt mycket extra övningar. Det beror som sagt på lite var du är i träningen nu, hur du ser ut, vilka mål du har och hur gärna nu vill nå dom målen (hur mycket tid du är beredd att lägga ner), men en grundregel är att magrutor gör du i köket, inte på gymmet. Tänk på att lägga till roddövningar för din rygg också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 "magrutor gör du i köket" Menar du kalorirestriktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Har en fråga till de som har bra erfarenhet av periodisk fasta och träning. Jag kör ju efter 16/8 upplägget 7 dagar i veckan och har så gjort i ca 2 månader. Jag undrar om det kanske skulle vara bra med tanke på viktminskning att chocka kroppen med lite mat vid mer oregelbundna tider ibland, kanske lite för att väcka kroppen i mellanåt. Någon som har att bra tips här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Använder du dig av kalorirestriktion eller bara pf med energibalans? För det som jag tycker har fungerat när jag velat gå ner lite i fettvikt är att äta 300-400 kcal mindre. Det blir en del på en vecka och känns inte alls så när man bara hoppar över frukost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Man kan väl säga att jag äter mig mätt vid 2 tillfällen om dagen, vid lunch 11:30 och det andra målet mellan 19 - 20 på kvällen. Träningsdagarna lägger jag lite mer krut på det senare målet. Träningsfria dagar drar jag ner lite på grönsaker. Jag har skrivit in mig på Matdagboken för att kolla hur jag ligger till, och visst har jag ett kaloriunderskott. Men det verktyget är nog inget jag kommer att fortsätta använda mig av, tror inte jag orkar sitta och skriva in allt varje dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 "magrutor gör du i köket" Menar du kalorirestriktion? Korta svaret är ja. Tänk på att när du gör tunga knäböj/marklyft (>75% 1RM) och även militärpress så spänner du bålen som satan. Ifall du känner lite på "fläsket" runt din mage så ligger det rutor där under. Problemet är att dom gömmer sig bakom allt fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hmm... "allt fett" Ja okej kanske det är en liten fettansamling just där då. Frågan är väl då om fettet försvinner från den kroppsdel man själv vill när man ligger på underskott. Ska skaffa mig en kaliper nu tänkte jag. Har någon tips på vilken sort man ska köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Apropå det med att lyfta vissa muskelgrupper. Om målet är att få muskulös och platt mage samt väldefinierade muskler på armar, ska man då lägga till övningar där man tränar dessa muskler specifikt eller funkar det bra att bara köra de stora basövningarna. Jag menar marklyft, knäböj, bänkpress, chins.Som Watanabe redan varit inne på så är en platt mage och mindre "energidepåer"/ökad definition i allmänhet starkt kopplat till minskat kroppsfett. Detta grejar du genom, först och främst, god bränslepartitionering och därefter genom att tillse negativ energibalans. Som jag nämnt tidigare annorstädes (sökmotorn är min överman) så släpper somliga fettdepåer senare än andra. Magen är ett vanligt problemområde för både män och kvinnor och för den senare gruppen brukar även lår, höfter och stuss vara mer problematiska områden. Bortom detta, definition är ett större begrepp än så. För att överhuvudtaget tänka i termer av att få bättre definition så måste man först och främst ha något att definiera s.a.s. Få skulle referera till svältoffren i Biafra och Somalia som definierade, uttryckt annorlunda. Det handlar således om att bygga muskler och minimera kroppsfettet. Inte nödvändigtvis samtidigt även om en god bränslepartitionering verkligen är en god vän i dessa sammanhang och möjliggör om inte exakt det så i varje fall att saker och ting blir lättare...men aldrig lätt. Så om ditt mål är att bygga muskler - och du tagit dig bortom nybörjarnivån och kanske även den medelerfarnes nivå - så måste du för att få bästa resultat träna som en kroppsbyggare. Ett väldigt bra sätt att se på det är att en styrketränande lyfter vikter medan en kroppsbyggare flexar vikter. I det senare fallet så inriktar man sig specifikt på vissa muskelgrupper. Jag känner att jag upprepar mig eftersom jag redan skrivit om detta i denna tråd men även annorstädes. Eftersom frågan dock ställs så inser jag att mina poänger inte riktigt nått hem. Ja, du kan komma mycket långt med de stora basövningarna. Dock finns det en rejäl brasklapp som till slut måste förstås för den som har som mål att bygga muskler. Upprepning igen: En bänkpress utförd av en styrkelyftare är normalt inte samma sak som en bänkpress utförd av en kroppsbyggare. Den förre lyfter så tungt som möjligt medan den senare belastar så mycket som möjligt av (vanligtvis) en viss muskelgrupp. Jag har redan nämnt hur man åstadkommer detta tidigare. Ett förtydligande med tanke på att jag stötte på en liknande fundering igår är dock att har man som målsättning att utveckla muskelkontakt så börjar man med så små övningar som möjligt och arbetar sig sedan uppåt i följande ordning: Isolationsövningar: Ex. sidolyft för yttre axelmuskeln, bicepscurl för...tada...biceps (minst 75% av de normaltränande som TROR att de tränar biceps på bästa sätt gör inte det utan vanligtvis "lyfter de vikter"). Sammansatta övningar: Alla former av rodd- och pressövningar som latsdrag, bänkpress etc. Stora sammansatta övningar (helkroppsövningar): Knäböj, marklyft etc. Konkret, för de muskelgrupper du vill lyfta så börja med att a) lägga till en isolationsövning och fokusera på att verkligen få kontakt när du kör även sammansatta övningar. Ponera att du vill lyfta mellersta deltoideus. Lägg till sidolyft 1-2 ggr/vecka. Lägg dessutom tid på att verkligen lära dig känna önskad muskel arbeta i ex axelpressar. För övrigt kan nämnas att jag hade grava "kontaktproblem" med mina lats en gång i tiden. För att göra en extremt lång historia myckt kort så anammade jag en tid vad jag kallade "femminutersset", några gånger i veckan, ofta på vilodagar, där fokus enbart låg på att utföra ex. latsdrag med full kontakt. Konkret innebar det att jag under 5 minuter i sträck körde latsdrag utan paus men med strävan åt så bra muskelkontakt som möjligt. För övrigt så känner jag spontant att enbart i den här tråden delar jag gratis ut saker jag lärt mig genom extremt mycket eget experimenterande och kontakter med andra likasinnande under flera decennier. Mot bakgrund av att det florerar ett gäng med träningsguru-wannabes här och var som drar in pengar bara genom att kränga mer eller mindre välskrivna böcker eller hålla föredrag i ämnet så börjar jag känna att jag måste vara helidiot som gör som jag gör. I synnerhet mot bakgrund av att människor i gemen (oftast de som har mest behov av insikt och riktiga kunskaper) inte tycks förstå att bara för att något kostar pengar eller har snygg paketering (läs: marknadsföring) så är det inte nödvändigtvis något att ha... Sådant är livet och träningsvärlden är givetvis inget undantag. Tvärtom. Bara en spontan passus och absolut inte riktat mot dig Angelico. Mest ett tillfälle för ventilation och en möjlig antydan och note-to-self om att jag får ta mig en funderare på hur jag gör framöver här. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Gott att se på måttbandet att midjemåttet börjat dra ihop sig lite sakta igen. Det gäller att bita ihop och köra på när man märker att kroppen tar en paus i sin fettförbränning. En skillnad jag känner med träning på LCHF i förhållande till blandkost är att jag går inte in i väggen på samma vis vid ett tufft träningspass, det känns alltid som man har lite kvar att ge. Men det känns som allt går lite segare fortfarande, blir säkert en förändring till det bättre var det lider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Som Watanabe redan varit inne på så är en platt mage och mindre "energidepåer"/ökad definition i allmänhet starkt kopplat till minskat kroppsfett. Detta grejar du genom, först och främst, god bränslepartitionering och därefter genom att tillse negativ energibalans. Som jag nämnt tidigare annorstädes (sökmotorn är min överman) så släpper somliga fettdepåer senare än andra. Magen är ett vanligt problemområde för både män och kvinnor och för den senare gruppen brukar även lår, höfter och stuss vara mer problematiska områden. Bortom detta, definition är ett större begrepp än så. För att överhuvudtaget tänka i termer av att få bättre definition så måste man först och främst ha något att definiera s.a.s. Få skulle referera till svältoffren i Biafra och Somalia som definierade, uttryckt annorlunda. Det handlar således om att bygga muskler och minimera kroppsfettet. Inte nödvändigtvis samtidigt även om en god bränslepartitionering verkligen är en god vän i dessa sammanhang och möjliggör om inte exakt det så i varje fall att saker och ting blir lättare...men aldrig lätt. Så om ditt mål är att bygga muskler - och du tagit dig bortom nybörjarnivån och kanske även den medelerfarnes nivå - så måste du för att få bästa resultat träna som en kroppsbyggare. Ett väldigt bra sätt att se på det är att en styrketränande lyfter vikter medan en kroppsbyggare flexar vikter. I det senare fallet så inriktar man sig specifikt på vissa muskelgrupper. Jag känner att jag upprepar mig eftersom jag redan skrivit om detta i denna tråd men även annorstädes. Eftersom frågan dock ställs så inser jag att mina poänger inte riktigt nått hem. Ja, du kan komma mycket långt med de stora basövningarna. Dock finns det en rejäl brasklapp som till slut måste förstås för den som har som mål att bygga muskler. Upprepning igen: En bänkpress utförd av en styrkelyftare är normalt inte samma sak som en bänkpress utförd av en kroppsbyggare. Den förre lyfter så tungt som möjligt medan den senare belastar så mycket som möjligt av (vanligtvis) en viss muskelgrupp. Jag har redan nämnt hur man åstadkommer detta tidigare. Ett förtydligande med tanke på att jag stötte på en liknande fundering igår är dock att har man som målsättning att utveckla muskelkontakt så börjar man med så små övningar som möjligt och arbetar sig sedan uppåt i följande ordning: Isolationsövningar: Ex. sidolyft för yttre axelmuskeln, bicepscurl för...tada...biceps (minst 75% av de normaltränande som TROR att de tränar biceps på bästa sätt gör inte det utan vanligtvis "lyfter de vikter"). Sammansatta övningar: Alla former av rodd- och pressövningar som latsdrag, bänkpress etc. Stora sammansatta övningar (helkroppsövningar): Knäböj, marklyft etc. Konkret, för de muskelgrupper du vill lyfta så börja med att a) lägga till en isolationsövning och fokusera på att verkligen få kontakt när du kör även sammansatta övningar. Ponera att du vill lyfta mellersta deltoideus. Lägg till sidolyft 1-2 ggr/vecka. Lägg dessutom tid på att verkligen lära dig känna önskad muskel arbeta i ex axelpressar. För övrigt kan nämnas att jag hade grava "kontaktproblem" med mina lats en gång i tiden. För att göra en extremt lång historia myckt kort så anammade jag en tid vad jag kallade "femminutersset", några gånger i veckan, ofta på vilodagar, där fokus enbart låg på att utföra ex. latsdrag med full kontakt. Konkret innebar det att jag under 5 minuter i sträck körde latsdrag utan paus men med strävan åt så bra muskelkontakt som möjligt. För övrigt så känner jag spontant att enbart i den här tråden delar jag gratis ut saker jag lärt mig genom extremt mycket eget experimenterande och kontakter med andra likasinnande under flera decennier. Mot bakgrund av att det florerar ett gäng med träningsguru-wannabes här och var som drar in pengar bara genom att kränga mer eller mindre välskrivna böcker eller hålla föredrag i ämnet så börjar jag känna att jag måste vara helidiot som gör som jag gör. I synnerhet mot bakgrund av att människor i gemen (oftast de som har mest behov av insikt och riktiga kunskaper) inte tycks förstå att bara för att något kostar pengar eller har snygg paketering (läs: marknadsföring) så är det inte nödvändigtvis något att ha... Sådant är livet och träningsvärlden är givetvis inget undantag. Tvärtom. Bara en spontan passus och absolut inte riktat mot dig Angelico. Mest ett tillfälle för ventilation och en möjlig antydan och note-to-self om att jag får ta mig en funderare på hur jag gör framöver här. Lycka till! Tiny Tom: Tack för din förklaring igen. Jag brukar då och då läsa olika böcker om kost och träning. Sen är det så bra att det finns forum där man kan höra flera åsikter och erfarenheter av sådant som kanske slås fast som sanning i någon bok/någons blogg. Jag tillhör själv den kritiskt tänkande och evigt undrande sorten, och vill alltid kolla saker från flera håll. Med en bok kan man ju inte diskutera liksom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Som Watanabe redan varit inne på så är en platt mage och mindre "energidepåer"/ökad definition i allmänhet starkt kopplat till minskat kroppsfett. Detta grejar du genom, först och främst, god bränslepartitionering och därefter genom att tillse negativ energibalans. Som jag nämnt tidigare annorstädes (sökmotorn är min överman) så släpper somliga fettdepåer senare än andra. Magen är ett vanligt problemområde för både män och kvinnor och för den senare gruppen brukar även lår, höfter och stuss vara mer problematiska områden. Bortom detta, definition är ett större begrepp än så. För att överhuvudtaget tänka i termer av att få bättre definition så måste man först och främst ha något att definiera s.a.s. Få skulle referera till svältoffren i Biafra och Somalia som definierade, uttryckt annorlunda. Det handlar således om att bygga muskler och minimera kroppsfettet. Inte nödvändigtvis samtidigt även om en god bränslepartitionering verkligen är en god vän i dessa sammanhang och möjliggör om inte exakt det så i varje fall att saker och ting blir lättare...men aldrig lätt. Så om ditt mål är att bygga muskler - och du tagit dig bortom nybörjarnivån och kanske även den medelerfarnes nivå - så måste du för att få bästa resultat träna som en kroppsbyggare. Ett väldigt bra sätt att se på det är att en styrketränande lyfter vikter medan en kroppsbyggare flexar vikter. I det senare fallet så inriktar man sig specifikt på vissa muskelgrupper. Jag känner att jag upprepar mig eftersom jag redan skrivit om detta i denna tråd men även annorstädes. Eftersom frågan dock ställs så inser jag att mina poänger inte riktigt nått hem. Ja, du kan komma mycket långt med de stora basövningarna. Dock finns det en rejäl brasklapp som till slut måste förstås för den som har som mål att bygga muskler. Upprepning igen: En bänkpress utförd av en styrkelyftare är normalt inte samma sak som en bänkpress utförd av en kroppsbyggare. Den förre lyfter så tungt som möjligt medan den senare belastar så mycket som möjligt av (vanligtvis) en viss muskelgrupp. Jag har redan nämnt hur man åstadkommer detta tidigare. Ett förtydligande med tanke på att jag stötte på en liknande fundering igår är dock att har man som målsättning att utveckla muskelkontakt så börjar man med så små övningar som möjligt och arbetar sig sedan uppåt i följande ordning: Isolationsövningar: Ex. sidolyft för yttre axelmuskeln, bicepscurl för...tada...biceps (minst 75% av de normaltränande som TROR att de tränar biceps på bästa sätt gör inte det utan vanligtvis "lyfter de vikter"). Sammansatta övningar: Alla former av rodd- och pressövningar som latsdrag, bänkpress etc. Stora sammansatta övningar (helkroppsövningar): Knäböj, marklyft etc. Konkret, för de muskelgrupper du vill lyfta så börja med att a) lägga till en isolationsövning och fokusera på att verkligen få kontakt när du kör även sammansatta övningar. Ponera att du vill lyfta mellersta deltoideus. Lägg till sidolyft 1-2 ggr/vecka. Lägg dessutom tid på att verkligen lära dig känna önskad muskel arbeta i ex axelpressar. För övrigt kan nämnas att jag hade grava "kontaktproblem" med mina lats en gång i tiden. För att göra en extremt lång historia myckt kort så anammade jag en tid vad jag kallade "femminutersset", några gånger i veckan, ofta på vilodagar, där fokus enbart låg på att utföra ex. latsdrag med full kontakt. Konkret innebar det att jag under 5 minuter i sträck körde latsdrag utan paus men med strävan åt så bra muskelkontakt som möjligt. För övrigt så känner jag spontant att enbart i den här tråden delar jag gratis ut saker jag lärt mig genom extremt mycket eget experimenterande och kontakter med andra likasinnande under flera decennier. Mot bakgrund av att det florerar ett gäng med träningsguru-wannabes här och var som drar in pengar bara genom att kränga mer eller mindre välskrivna böcker eller hålla föredrag i ämnet så börjar jag känna att jag måste vara helidiot som gör som jag gör. I synnerhet mot bakgrund av att människor i gemen (oftast de som har mest behov av insikt och riktiga kunskaper) inte tycks förstå att bara för att något kostar pengar eller har snygg paketering (läs: marknadsföring) så är det inte nödvändigtvis något att ha... Sådant är livet och träningsvärlden är givetvis inget undantag. Tvärtom. Bara en spontan passus och absolut inte riktat mot dig Angelico. Mest ett tillfälle för ventilation och en möjlig antydan och note-to-self om att jag får ta mig en funderare på hur jag gör framöver här. Lycka till! Plötsligt har jag fått ont på två ställen och jag relaterar det till träningen. Har tidigare kännt mig stark och varit utan skador under det hela år jag tränat de tunga basövningarna marklyft, knäböj. Sedan två veckor har jag haft ont på höger sida rygg ovanför midja strax under skulderblad. Smärtan kommer när jag rör på mig och om jag ligger ner. Ingen händelse kan kopplas till detta men jag tror ändå det har med träningen att göra på något vis. Samtidigt är jag förvånad eftersom jag ju nu minskat på vikterna och tränar med med fokus på utförandet. Kör ju 4 x 10 och tex 50 kg på marklyft och 40 kg på knäböj, nu istf 5x5 och tyngre som innan. Det jag gjort nu är att ta bort, chins, rodd och millitärpress samt marklyft, för att det är på de övningarna det gör ont. Istället lagt till bic curl, tric rep. Men vad kan jag mer göra? Och hur går det med mitt benpass? Kan jag göra andra övningar, eller ska jag göra lätt knäböj och marklyft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Tiny Tom: Tack för din förklaring igen. Jag brukar då och då läsa olika böcker om kost och träning. Sen är det så bra att det finns forum där man kan höra flera åsikter och erfarenheter av sådant som kanske slås fast som sanning i någon bok/någons blogg. Jag tillhör själv den kritiskt tänkande och evigt undrande sorten, och vill alltid kolla saker från flera håll. GMTA. Med en bok kan man ju inte diskutera liksom. Nej, många böcker lämpar sig bäst för monologer... Monologer uppbyggda av svordomar och frustration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Plötsligt har jag fått ont på två ställen och jag relaterar det till träningen. Har tidigare kännt mig stark och varit utan skador under det hela år jag tränat de tunga basövningarna marklyft, knäböj. Sedan två veckor har jag haft ont på höger sida rygg ovanför midja strax under skulderblad. Smärtan kommer när jag rör på mig och om jag ligger ner. Tråkigt att höra. Jag hade något liknande för en massa år sedan och det uppstod då i en felaktigt utförd knäböj. En huggande känsla i anslutning till rygg/skulderblad. Ett besök hos kiropraktorn i kombination med lättare träning och viss anpassning rådde dock bot på det. Helt omöjligt att sia om detta är rätt medicin för dig dock. Ingen händelse kan kopplas till detta men jag tror ändå det har med träningen att göra på något vis. Samtidigt är jag förvånad eftersom jag ju nu minskat på vikterna och tränar med med fokus på utförandet. Kör ju 4 x 10 och tex 50 kg på marklyft och 40 kg på knäböj, nu istf 5x5 och tyngre som innan. Orsakerna kan vara otaliga och väldigt svårt att säga någonting om så här på distans. Det jag gjort nu är att ta bort, chins, rodd och millitärpress samt marklyft, för att det är på de övningarna det gör ont. Istället lagt till bic curl, tric rep. Men vad kan jag mer göra?Uj, uj, uj...det där låter inte bra. Isolationsövningar för biceps och triceps kompenserar inte på långa vägar de övningar du tagit bort. Se isolationsövningarna som en julbonus och de andra som månadslönen. Kort och gott, se till att få rätsida på skadan/värken först och främst. Och hur går det med mitt benpass? Kan jag göra andra övningar, eller ska jag göra lätt knäböj och marklyft?Som sagt, börja med att försöka lokalisera orsaken till värken och åtgärda detta. Så länge det inte blir värre så kan du ju sannolikt träna lättare ett tag men går inte problemet över så krävs någon slags mer aktiv insats, ex. av naprapat/kiropraktor. En spontan tanke är att du har troligtvis ökat din träningsvolym radikalt. Gör förändringar gradvis framöver så att du inte hivar ut något som funkar hyfsat och ersätter det med något du inte ännu - eventuellt - har koll på . En övning/förändring i taget är en bra grundprincip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Tråkigt att höra. Jag hade något liknande för en massa år sedan och det uppstod då i en felaktigt utförd knäböj. En huggande känsla i anslutning till rygg/skulderblad. Ett besök hos kiropraktorn i kombination med lättare träning och viss anpassning rådde dock bot på det. Helt omöjligt att sia om detta är rätt medicin för dig dock. Orsakerna kan vara otaliga och väldigt svårt att säga någonting om så här på distans. Uj, uj, uj...det där låter inte bra. Isolationsövningar för biceps och triceps kompenserar inte på långa vägar de övningar du tagit bort. Se isolationsövningarna som en julbonus och de andra som månadslönen. Kort och gott, se till att få rätsida på skadan/värken först och främst. Som sagt, börja med att försöka lokalisera orsaken till värken och åtgärda detta. Så länge det inte blir värre så kan du ju sannolikt träna lättare ett tag men går inte problemet över så krävs någon slags mer aktiv insats, ex. av naprapat/kiropraktor. En spontan tanke är att du har troligtvis ökat din träningsvolym radikalt. Gör förändringar gradvis framöver så att du inte hivar ut något som funkar hyfsat och ersätter det med något du inte ännu - eventuellt - har koll på . En övning/förändring i taget är en bra grundprincip. Okej. Ja, jag underskattade nog ansträngningen i det nya träningsupplägget. Eftersom jag gick ner i viktstyrka rejält tänkte jag att jag tränade lättare. Så jag ökade med en träningsdag extra i veckan och körde på friskt med 4x10 i alla mina övningar. Nu har jag fått två laserbehandlingar och ska återkomma för en koll och ev en till behandlingsomgång om tre veckor. Orsaken har vi inte kommit fram till men jag svarar bra på behandlingen tydligen. Tänkte ju inte att trc och bic - övningarna ersatte marklyft och sånt utan mer att de belastar andra muskelgrupper och därför skulle skona kroppen. Men menar du att det är en bättre ide att köra mina vanliga övningar men med lätta vikter, tex marklyfy, chins osv? Vad gör man om man känner av en viss smärta när man tränar lätt? Ska man avstå helt då eller fortsätta? Jag har ju väldigt svårt att stå ut med att hålla upp nu, men vill verkligen inte dra på mig värre bekymmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Tanken med den här tråden var att man skulle diskutera lite runt kombinationen "styrketräning, periodisk fasta och LCHF" inte ren styrketräning. Det finns säkert ett stort intresse av det här på forumet, men det kanske skulle vara bra med en egen tråd för detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Helt ok Mike, jag kan sluta posta här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Eftersom måttbandet och vågen nu har motarbetat mig ett tag, trots ganska hård frekvent träning och hyfsat strikt kost med ett kaloriunderskott har jag beslutat att testa att försöka nolla kolhydraterna en vecka. Tänkte bibehålla min periodiska fasta enligt 16/8 under tiden Då undrar man vad man kan vänta sig för ork i sin träning på fakirkost. Någon som har erfarenheter om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Angelico Jag menar inte att du ska sluta skriva i tråden, det är bara kul om du skriver om dina erfarenheter inom ämnet här i fortsättningen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Förstår vad du menar Mike. Jag har ätit LCHF flera år och 16/8 ett år . Men jag vet allt för lite om viktnedgång med hjälp av kolhydratsbegränsning för att uttala mig. Personligen så tror jag mer på energi in / energi ut- tänket, för det funkar perfekt för mig. Men det är ju såklart inte heller något som passar in i denna tråd eller ens i detta forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Jag håller med dig där, det gäller väl som sagt att hitta ett unikt upplägg som passar en själv med allt var det innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Sant. Lycka till med ditt upplägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Detsamma Angelico! Hoppas du återhämtar dig fort från dina skador. Det är ju mycket irriterande att inte kunna träna för skador och sjukdom, men det är bara att vänta ut det och se långsiktigt på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Okej. Ja, jag underskattade nog ansträngningen i det nya träningsupplägget. Eftersom jag gick ner i viktstyrka rejält tänkte jag att jag tränade lättare. Så jag ökade med en träningsdag extra i veckan och körde på friskt med 4x10 i alla mina övningar. Jo, mer träningsvolym och dessutom -frekvens kommer ju dessutom att angripa din kropp och dess undersystem väsentligt annorlunda. Skynda långsamt är således värt att leva efter när man gör förändringar. Nu har jag fått två laserbehandlingar och ska återkomma för en koll och ev en till behandlingsomgång om tre veckor. Orsaken har vi inte kommit fram till men jag svarar bra på behandlingen tydligen. Bra att det går framåt i varje fall. Tänkte ju inte att trc och bic - övningarna ersatte marklyft och sånt utan mer att de belastar andra muskelgrupper och därför skulle skona kroppen. Ok, då förstår jag vad du menar. Hellre det än ingen träning alls med andra ord. Å andra sidan är armmusklerna så små så det behövs i regel inte mycket träning för att uppnå tillräcklig stimuli där. En övning/pass eller liknande brukar räcka rätt bra om man gör rätt och inte är väldigt avancerad... (En hemlighet så tala inte om det för någon.) Men menar du att det är en bättre ide att köra mina vanliga övningar men med lätta vikter, tex marklyfy, chins osv? Vad gör man om man känner av en viss smärta när man tränar lätt? Ska man avstå helt då eller fortsätta? Jag har ju väldigt svårt att stå ut med att hålla upp nu, men vill verkligen inte dra på mig värre bekymmer. Det som ställer till det är att du inte vet vad orsaken till skadan/smärtan var. Det gör det också helt omöjligt att svara på din fråga. Men jag skulle å andra sidan inte dra mig för att träna väldigt lätt och se hur det känns. Går det att få till utan problem så ökar du dessutom återhämtningspotentialen pga ökad blodcirkulation. Fullständig vila är ibland det sämsta man kan utsätta sin kropp för. När min axel trilskades som mest så var en del av lösningen att maximera genomblödning och då körde jag i princip varje dag mycket lätta övningar, ofta helt utan belastning men däremot med stark anspänning. Det beror så klart på typ av skada. Märker du av smärta så får du å andra sidan en fingervisning om vad problemen skulle kunna bero på. Du skulle kunna ta tillfället i akt att verkligen öva övningsteknik och utförande under den här tiden. Eventuellt i kombination med stretching om det är någon del av kroppen som skulle behöva det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ja, jag gör så nu, smyger igång lite försiktigt med ordinarie pass. Allt känns bra idag efter två träningspass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Ok jag kan nu själv svara på min fråga angående orken vid styrketräning med fakirdieten :-) Styrkemässigt tyckte jag att jag tappat lite i förhållande till mitt förra pass med strikt LCHF-kost, däremot i intervallpasset direkt efter märkte jag ingen skillnad kanske en liten förbättring till och med, ( detta kan ju förstås ha med dagsformen att göra). Får se hur det känns nästa pass på onsdag.. Kan ju också säga att man håller sig väldigt mätt på den ökade mängden fett som man tvingas äta när man nollar kolhydraterna. Normalt sett är jag riktigt hungrig och sugen efter ett träningspass..men icke idag. Har ätit ett mål mat idag Kl 11:30 detta blev enl. Skaldemans ratio 1.6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 En sammanfattning på en veckas Fakirdiet: Måste säga att jag har saknat grönsaker och mejeriprodukter speciellt i början på veckan, men det har gått bättre nu mot slutet. Magen var inledningsvis inte glad för denna behandling heller, men även den har blivit bättre nu i slutet på veckan. Jag kan även säga att man är härligt trött på kvällarna och somnar riktigt fort, vilket jag inte gjort många gånger under hela mitt vuxna liv. Resultatet blev: 1 Kg ner på vågen och 1 cm mindre runt midjan. Så det verkar som det går riktigt bra att bryta en viktplatå med en Fakirperiod. Eftersom jag nu fått ett bra resultat (över förväntan) så kör jag en vecka till och se vad som händer :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts