Jump to content

Kommentarer kring antioxidanter och cancer


Johanna07
 Share

Recommended Posts

Den 29 januari, 2014 var det stort pådrag i alla medier om en studie som visade att antioxidanter var farligt vid cancer och ökade risken för tillväxt vid lungcancer. Författarna till studien oroar sig över den kraftiga användningen av antioxidanter och avråder allmänheten från att ta det som tillskott. Men studien uppvisar en del märkligheter, anser näringsterapeuten Bertil Wosk. Här kommenterar han studien.

 

http://kurera.se/cancer-och-antioxidanter-del-2-markligt-och-ovetenskapligt/?fb_action_ids=10152266132550432&fb_action_types=og.likes&fb_ref=.UuzIyVtPdDE.like&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B259538480880270%5D&action_type_map=%5B%22og.likes%22%5D&action_ref_map=%5B%22.UuzIyVtPdDE.like%22%5D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också studien var märklig och speciellt slutsatsen. Att säga att antioxidanter generellt är skadliga efter att man provat en megados med E-vitamin plus några skumma antioxidanter som jag aldrig hört talas om är inte bara märkligt utan rätt långt ifrån det jag kallar vetenskap.

 

Vitamin E är ett vitamin med antioxidativa egenskaper. Skall man dra så generella slutsatser så kan man ju lika gärna dra slutsatsen att alla vitaminer är skadliga.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också studien var märklig och speciellt slutsatsen. Att säga att antioxidanter generellt är skadliga efter att man provat en megados med E-vitamin plus några skumma antioxidanter som jag aldrig hört talas om är inte bara märkligt utan rätt långt ifrån det jag kallar vetenskap.

 

Vitamin E är ett vitamin med antioxidativa egenskaper. Skall man dra så generella slutsatser så kan man ju lika gärna dra slutsatsen att alla vitaminer är skadliga.

 

Håller med, dessutom vet man redan att e-vitamin i för stora doser är skadligt, eller har jag fel? Håller också med författaren att det har varit mycket mer spännande om de hade provat curcumin.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ät riktig mat så får man alla antioxidanter, fytokemikalier, vitaminer, mineraler och alla andra närinsgämnen man behöver!

 

Sen så.. fria radikaler är en del av kroppens imunförsvar.. mot tex cancer, virus och annat, den funktionen bör man inte dämpa på konstgjord väg annat än vid transplantationer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vad är en näringsterapeut? Lyssnade lite på radion om det och de drog inte slutsatsen att antioxidanter per se är dåligt, men att de helst ska ätas naturligt i mat som innehåller det, eftersom de ansåg det troligt att det finns fler ämnen i maten som bidrar till nyttan men att de avrådde från att köpa tillskott. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vad är en näringsterapeut? Lyssnade lite på radion om det och de drog inte slutsatsen att antioxidanter per se är dåligt, men att de helst ska ätas naturligt i mat som innehåller det, eftersom de ansåg det troligt att det finns fler ämnen i maten som bidrar till nyttan men att de avrådde från att köpa tillskott. 

 

Det håller jag med om men det gäller överlag vid tillskott. Vad man behöver är kunskap om hur man gör för att sätta  ihop en sådan kost.

Link to comment
Share on other sites

Ät riktig mat så får man alla antioxidanter, fytokemikalier, vitaminer, mineraler och alla andra närinsgämnen man behöver!

 

Sen så.. fria radikaler är en del av kroppens imunförsvar.. mot tex cancer, virus och annat, den funktionen bör man inte dämpa på konstgjord väg annat än vid transplantationer.

 

Håller med och håller inte med. Jag har ju själv blivit hjälpt av extra DHA och Q10. Vad som gäller för en frisk, gäller inte alltid för en sjuk.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Men jag menar ju inte att man ska äta en näringsfattig kost och sedan kompensera med tillskott. Jag kan intyga att min kost är väldigt näringstät, och det är där man ska starta, men ändå hjälper DHA och Q10 mig mycket.

Ja eller så äter man riktig mat.. som ätit riktig mat själv!

 

Men du o jag vet att detta knappast är uppnåeligt.. för då fick vi odla/fiska/jag vår mat själva!

 

Finns gott om DHA/EPA och Q10 i riktig mat.. men den maten går inte att köpa på din lokala affär!

 

Grejen är med vårt nuvarande välstånd är.. att maten är för billig.. för att den saknar den näring vi behöver!

 

För o ta ett exempel.. diskutionen om vårt behov av K2, då måste vår mat äta gräs.. det blir för dyrt/olönsamt/ineffektivt/konkurs för den bonden!

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så äter man riktig mat.. som ätit riktig mat själv!

 

Men du o jag vet att detta knappast är uppnåeligt.. för då fick vi odla/fiska/jag vår mat själva!

 

Finns gott om DHA/EPA och Q10 i riktig mat.. men den maten går inte att köpa på din lokala affär!

 

Grejen är med vårt nuvarande välstånd är.. att maten är för billig.. för att den saknar den näring vi behöver!

 

För o ta ett exempel.. diskutionen om vårt behov av K2, då måste vår mat äta gräs.. det blir för dyrt/olönsamt/ineffektivt/konkurs för den bonden!

Hmmm... Q10 - menar ni att man kan behöva supplementera det typ hela tiden?

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så äter man riktig mat.. som ätit riktig mat själv!

 

Men du o jag vet att detta knappast är uppnåeligt.. för då fick vi odla/fiska/jag vår mat själva!

 

Finns gott om DHA/EPA och Q10 i riktig mat.. men den maten går inte att köpa på din lokala affär!

 

Grejen är med vårt nuvarande välstånd är.. att maten är för billig.. för att den saknar den näring vi behöver!

 

För o ta ett exempel.. diskutionen om vårt behov av K2, då måste vår mat äta gräs.. det blir för dyrt/olönsamt/ineffektivt/konkurs för den bonden!

 

Jo, men till stor del äter jag riktig mat. Fisk och kött uppvuxna på rätt sätt. Viltkött. Benbuljong från vilt. Ekologiska grönsaker. Fermenterade grönsaker. Inälvsmat från vilt eller djur uppvuxna på gräs. Detta handlar ju just om tillskott för sjuka... men jag gissar att vi överens att det viktigaste, och det första man ska göra är att sätta ihop en näringstät kost. 

 

Eller så beror mina behov av lite extra DHA och Q10 på att kroppen ska läka samtidigt som jag ska jobba heltid och sköta ett liv. Plus att jag har ett tankeintesivt jobb. Så kanske med mindre yttre krav, enklare vardag så hade det gått bättre... vet inte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

DHA får du från EPA.. så äter du tillräckligt med fet viltfångad fisk så lär du få i dig det du behöver.. och vad jag begriper så räcker det med en gång i veckan.. men då kommer frågan.. var får man tag i fet viltfångad fisk?

 

Sen så Q10 bildas i mevalonsyntesen.. och får du i dig kolesterolrik föda lär det hur som helst inte råda någon brist på substrat för sagda syntes.

 

Men som du säger.. för vissa med sjukdomar kan extra tillskott vara en sak som får saker och ting att tippa över i rätt riktning.

 

Jaa.. man borde bo ensam i en hydda i skogen och bara äta vilt från naturen så slapp man en massa moderna sjukdommar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DHA får du från EPA.. så äter du tillräckligt med fet viltfångad fisk så lär du få i dig det du behöver.. och vad jag begriper så räcker det med en gång i veckan.. men då kommer frågan.. var får man tag i fet viltfångad fisk?

 

Sen så Q10 bildas i mevalonsyntesen.. och får du i dig kolesterolrik föda lär det hur som helst inte råda någon brist på substrat för sagda syntes.

 

Men som du säger.. för vissa med sjukdomar kan extra tillskott vara en sak som får saker och ting att tippa över i rätt riktning.

 

Jaa.. man borde bo ensam i en hydda i skogen och bara äta vilt från naturen så slapp man en massa moderna sjukdommar!

 

Jag köper ju lax uppfödd på krill utan lössmedel, antibiotika och färgmedel men även när jag åt fisk 7 ggr i veckan så hjälpte extra DHA. (För de som äter makrill så är den ju fet och viltfångad). Det verkar som att ibland behöver man lite hjälp på vägen via tillskott...

Link to comment
Share on other sites

Jag köper ju lax uppfödd på krill utan lössmedel, antibiotika och färgmedel men även när jag åt fisk 7 ggr i veckan så hjälpte extra DHA. (För de som äter makrill så är den ju fet och viltfångad). Det verkar som att ibland behöver man lite hjälp på vägen via tillskott...

Jaa.. jag är heller inte bange för att ta tillskott för att se om de hjälper.. som regel gör de inte detta.. iallafall inget jag har känt av.

 

Man vore bra dum om man inte testade hur som helst?

 

Och jag fortsätter med Omega-3.. fasten jag äter en del fisk, mest köper omega ägg och försöker köpa så mycket gräsbetat kött jag kan lägga vantarna på.

 

Det gör jag främst för mitt höga kolesterol.. det sägs kunna påverka detta i positiv riktning.. sen är det en annan sak om det döljer problemet eller påverkar i någon positiv riktning?

 

D-vitamin tar jag på vintern i förebyggande syfte.. är knappt ute i solen på sommaren heller.

 

Q10 finns mest av i kött med mycket mitocondrier.. främst hjärtan!

 

Som sagt vad anser jag inte man skall vara bange för att testa ett tillskott.. men helst då ett åt gången.. och väldigt sällan multipreparat.. för att kunna skilja det ena från det andra och helst skilja ut placebo.

 

Tar oxå magnesium vid behov.. vaknade i natt med kramp i bröstkorgen.. jävligt udda ställe å få kramp på.. tror/vet att det hänger ihop med muskler som används vid hostning!

 

Sen så skrev jag fel.. Q10 bildas inte av kolesterol.. det bildas i samma kedja som kolesterol, dvs i mevalonsyntesen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag vill också bara ta tillskott om det verkligen gör någon skillnad. Just nu tar jag ett ganska stark B-komplex (för nervsystemet), D-vitamin, DHA, Q10 och magnesium. Har provat att hålla uppe med Q10, DHA och magnesium men det funkade inte bra. Blev lätt förvirrad utan Q10 och DHA och fick kramp utan magnesium. Har inte provat hålla uppe med B vitaminerna, men de ska inte vara så farligt att ta extra av. Har slutat med probiotika och äter istället syrade grönsaker (probiotika har visat sig mildra MS hos möss). 

Dessa tillskott är för någon med problem med nervsystem/hjärna.

Perlmutter (Grain Brain) rekommenderade curcumin och reservatrol, vilket jag har provat, men märkte ingen skillnad. Tycker det är bättre att få i sig dessa via mat (krydda med gurkmeja och ät lingon). Han nämnde också ALA (Alpha Lipoic Acid) men det verkar som man borde få i sig det via kost?

 

Jag har funderat på att ersätta mina DHA och d-vitaminer med Fermenterat toskleverolja+smörolja för att minska antaler "burkar". 

 

 

 

Ska försöka få in mer hjärta i min kost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...