Jump to content

LCHF för viktnedgång -Hjälp!


Skumfidusen
 Share

Recommended Posts

OK, så började jag plocka bort kolhydrater och socker för 3 veckor sedan och gick ner 5 kg. Sen trillade jag dit på kolhydrater igen under 2 dagar och ska nu ta nya tag.

Tänkte jag skulle kolla att jag får i mig det jag ska och samtidigt får viktminskning. Hur fungerar det med Lifesum egentligen? Jag har ändrat inställningarna i % fördelningen enligt min bild nedan. Är detta korrekt?

Dock blir jag lite orolig för kaloriintaget som är 1333 kcal /dag om jag ska gå ner från 67 till 64 kg och tappa 0,5kg per vecka. Jag tycker det låter väldigt lite, med tanke på hur mycket kalorier feta produkter innehåller blir det ju inte speciellt mycket mat per dag, mängdmässigt. Någon som har synpunkter eller kunskap i detta?

 

 

 post-7349-0-34496100-1391261412_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja.. inställningarna för macronutrientfördelning är det inget fel på.. det är strikt LCHF/Ketogen diet!

 

Det andra får mig då att fundera.. för vilket mål har du satt.. är det realistiskt.. en viktminskning på 0,5 kilo per vecka är en väldigt snabb viktminskning för de allra flesta.. även om vissa kraftigt överviktiga kan rasa mer i början!

 

Och ju mer du närmar dig din genetiska normalvikt.. ju segare går det.. och för de sista kilona kan det även krävas drakoniska dietmetoder/ 5/2, omfattande träning och ensidig kost samt byta arbete, kompisar, familj och annat osunt asocialt!

 

Men det är bara om man är villig att offra allt för att få en viss siffra på vågen!

 

Om du däremot är hyfsat frisk.. både fysiskt och mentalt, så väljer du att fokusera på hälsa.. socialt liv och nöjer dig med vikt som en bonus av ett hälsosamt leverne!

 

Du vet.. alla sådana där online kalkylatorer skall användas med sunt förnuft.. har du inte det skall du avstå!

 

Vad de pekar på är vad det handlar om i stora drag.. ställer du själv upp felaktiga mål får du oxå felaktiga resultat att hålla dig till!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

3 kg är väl inget att hetsa upp sej för? Och ett halvkilo i veckan skulle jag säga är helt omöjligt utan att svälta sej när du är så nära målvikt. Minst 3 månader skulle jag tycka vore något närmare sanningen

Se till att du har en bra grund att stå på med att äta riktig mat i lugn och ro ett tag, och sen när du har en trygg kropp som går på ketoner kan du ta de sista kilona med 5:2.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

OK, så började jag plocka bort kolhydrater och socker för 3 veckor sedan och gick ner 5 kg. Sen trillade jag dit på kolhydrater igen under 2 dagar och ska nu ta nya tag.

Tänkte jag skulle kolla att jag får i mig det jag ska och samtidigt får viktminskning. Hur fungerar det med Lifesum egentligen? Jag har ändrat inställningarna i % fördelningen enligt min bild nedan. Är detta korrekt?

Dock blir jag lite orolig för kaloriintaget som är 1333 kcal /dag om jag ska gå ner från 67 till 64 kg och tappa 0,5kg per vecka. Jag tycker det låter väldigt lite, med tanke på hur mycket kalorier feta produkter innehåller blir det ju inte speciellt mycket mat per dag, mängdmässigt. Någon som har synpunkter eller kunskap i detta?

 

 

 attachicon.gif1654186_10152023963838323_1587346944_n.jpg

Om det är LCHF du tänker dig så ska du INTE RÄKNA KALORIER! Men du ska minimera ditt intag av kolhydrater. Så kör fullfett tills du är mätt. Det funkar. Skit i kalorierna, se till att få dig fett och låt tiden gå.

Link to comment
Share on other sites

Poängen med LCHF är att man blir väldigt bra på att förbränna fett. Kombinera med träning, helst muskelbyggande träning, och du blir en fettförbrännande supermaskin. Kaloriräkning blir då oväsentligt.

 

[...] redan vältränade personer kan säkert fördubbla mängden fett de kan förbränna genom att bara byta kosthållning. Snacka om minskat behov för kolhydrater! Om man är otränad så kan man med all sannolikhet mer än fördubbla den. [...]

 

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2013/11/7/hur-fettdriven-kan-du-bli/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, tack för era utömmande och informativa svar.

Jag räknade inte kalorier när jag började med LCHF och tappade ändå i vikt. Dock tränar jag inte nu pga sjukdom så jag var lite orolig för kaloriintaget samt angelägen om att äta en  korrekt fördelning av proteiner/fett.

 

Till er som inte tycker att 3-4 kg är så mycket att hetsa upp sig över vill jag bara säga: -Jo det är viktigt, för mig.

Ni kanske inte ska vara så snabba att döma mig utan att veta varför jag fokuserar på viktnedgång?

Det finns en väldigt bra anledning till att jag vill tappa dessa kg och gärna så fort som möjligt. Samtidigt inser jag efter att ha läst era svar att det kanske måste få ta mer tid än jag hade räknat med om jag vill göra det med LCHF metoden. 5:2 metoden har jag provat med det är inget för mig, Jag blir galen av hunger på fastedagarna ;)

 

Återigen, tack för era svar. Nu kör vi på rätt spår igen :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vad de kalkylatorerna räknar med är rent mekaniskt kalorier.. kroppen är mer komplicerad än så!

 

Däremot.. om du de facto går ner i vikt.. så kan du oxå räkna med de kalorierna i din dagliga kaloriförbrukning!

 

Och det är som så, att om du för att ta ett exempel som är lätt att räkna på så om du går ner 0,5 kilo fett i veckan så motsvarar det 500 kcal om dagen i underskott!

 

Såå.. om du går ner 0,5 kilo i veckan och ligger på säg 1300 Kcal via munnen så förbrukar din kropp 1300+500= 1800 Kcal om dagen i snitt!

 

Däremot är det viktigt att förstå att det inte räcker med att sänka sitt energiintag med 500 Kcal för att tappa 0,5 kilo i veckan.. kroppen fungerar inte så enkelt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du orkar kan du köra fakir ett tag (inga kolisar alls, bara proteiner och fett) för att snabbt komma igång med ketosen. Glöm inte att se till att du får i dej vatten och salt.

När du väl vanti dej vid att känna efter om du är hungrig eller inte kch bara äta tills du är mätt... tar nog några månader... kan du kanske prova annan typ av periodisk fasta för att ta det sista.

Många väljer att hoppa över ett mål och köra 16:8 i stället. Det är inte alls lika plågsamt att fasta när man är fettdriven. Jag skulle alldrig tänkt tanken ens före LCHF, eftersom blodsockerfall gjorde mej helt livsfarlig för omgivningen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...