helena.e Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Hej! Jag har en fundering som jag önskar dela med mig av, och höra era erfarenheter. Jag har, under min tid med LCHF, på helgerna låtit mig själv njuta av lite nötter, lite mörk choklad samt diverse LCHF-vänliga bakverk innehållande lite sötningsmedel. Min sambo har ständigt både godis och chips hemma i alla dess former och jag har, trots en och annan avundsjuk blick ner i hans skål med saltlakrits, inte ännu varit ens i närheten av att fuska. Jag vet inte ifall detta kan bero på att jag har mina egna snacks att snaska på. Jag är däremot rädd att mina små snask har en lite avstannande effekt på min viktnedgång och sitter nu i funderingar på att sluta helt med även dessa komponenter men känner då ännu en rädsla. Kommer mitt sötsug att komma tillbaka om jag inte har mitt eget gott att njuta av? Kan jag njuta av dem på speciella tillfällen och samtidigt hålla mig till dessa speciella tillfällen? Min rädsla grundar sig nog mycket i att jag då skall känna att LCHF blir mer och mer dietliknande genom att faktiskt neka sig själv någonting, någonting som jag hittills inte tyckt att jag gjort. Hur har ni andra det? Hur ofta unnar ni er s.k. LCHF-vänliga snacks? Gör ni det alls? Vid vilka tillfällen? Hur tänker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Det enda jag "unnar mig" med är ost någon gång (mindre nu än tidigare) och en och annan paranöt. Blir jag lite "sugen" på något så tar jag mig en Nespresso istället... Om det inte är så att jag faktiskt är hungrig, då kan det bli en klick smör... :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Hej! Jag har en fundering som jag önskar dela med mig av, och höra era erfarenheter. Jag har, under min tid med LCHF, på helgerna låtit mig själv njuta av lite nötter, lite mörk choklad samt diverse LCHF-vänliga bakverk innehållande lite sötningsmedel. Min sambo har ständigt både godis och chips hemma i alla dess former och jag har, trots en och annan avundsjuk blick ner i hans skål med saltlakrits, inte ännu varit ens i närheten av att fuska. Jag vet inte ifall detta kan bero på att jag har mina egna snacks att snaska på. Jag är däremot rädd att mina små snask har en lite avstannande effekt på min viktnedgång och sitter nu i funderingar på att sluta helt med även dessa komponenter men känner då ännu en rädsla. Kommer mitt sötsug att komma tillbaka om jag inte har mitt eget gott att njuta av? Kan jag njuta av dem på speciella tillfällen och samtidigt hålla mig till dessa speciella tillfällen? Min rädsla grundar sig nog mycket i att jag då skall känna att LCHF blir mer och mer dietliknande genom att faktiskt neka sig själv någonting, någonting som jag hittills inte tyckt att jag gjort. Hur har ni andra det? Hur ofta unnar ni er s.k. LCHF-vänliga snacks? Gör ni det alls? Vid vilka tillfällen? Hur tänker ni? Du kanske ska prova att låta bli att unna dig under en helg eller två. På så sätt kan du se om du har ett beroende eller inte. Sötsug brukar försvinna för många när de vänjer av sig med det tidigare beteendet. Jag gör som Tommy R nämner, och tar mig en klick smör om jag är hungrig, men undviker substitut för godis och annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Hitta på nåt bättre än nötter, LCHF-bakverk och choklad. Kaffe med vispad grädde är gott och mättande, perfekt att sitta och njuta av en fredagskväll i tv-soffan. Köp några skinkskivor och värm i ugnen så får du knapriga och supergoda "chips". Ostchips är gott. Ölkorv är gott. Ost är gott. Har du ett sötsug så kan även sötningsmedel och mörk choklad hålla liv i suget. För mig är det absolut inte dietliknande att skippa gotterierna utan det är en fröjd att slippa sitta framför tv.n på helgerna och knapra. Men visst äter jag nötter och choklad emellanåt, men då vet jag också vad konsekvenserna blir och det är saktare viktnedgång. Allt beror väl på hur du vill ha det Se det som en utmaning och inte som en uppoffring. Kanske du kan leva med att gå ner i vikt saktare och ändå kunna äta lite godsaker på helgen /monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Jag äter varken chocklad eller snacks. Däremot unnar jag mig mina älsklingsrätter dagligen. Livet är för kort för att äta annat än maten man älskar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Kakao äter jag ganska ofta, dock inte med så mycket eller något socker. Mandelsmör kan jag också äta (magnesium!) plus fröknäcke. Fröknäcke är bästa sättet att få i sig leverpastej. Åt en paleosemla häromdagen. Dom hade gjort den med kokosgrädde, så jag var bara tvungen att testa! Det kan också bli 1-2 coltingbollar efter träningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Tack för alla svar! Jag har nu bestämt mig för att låta bli nötter, choklad och LCHF-bakverk ett tag helt och hållet för att se ifall min viktnedgång påverkas positivt av det! Bakverken med sötningsmedlet får vara nödfallssubstitut ifall det handlar om att fira någon, kalas, bjudning eller dylikt! När jag är sugen så tänker jag ha en lista innehållande en kopp te eller kaffe med smör eller kokosfett om jag känner för det eller kokt ägg. Eventuellt använder jag mig av något av tipsen ovan innehållande ölkorv eller dylikt. Mitt mål är dock att inte äta mer än tre mål om dagen, dvs frukost, lunch och middag. Tack igen för att ni delat med er! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag älskar "blommigt" te och tar gärna det när jag känner mej extra sugen. Sötningsmedel använder jag endast när jag bakar till gäster. "Knaperiknus" på helgen är för oss lite god ost och oliver 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag unnar mig vispad grädde med bär. Det har blivit rätt ofta på sista tiden, suget har varit värre än vanligt Men hellre det än alternativet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mike10 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag tänker väl så här lite: att när min ambition som nu är att gå ner i vikt med LCHF så avstår jag från all extramat utöver 2 riktiga mål mat om dagen, men då kör ju jag även 16/8 periodisk fasta och det gör det nog lättare att hålla tror jag. När man sedan nått sin tilltänkta vikt kan man gott tänka sig en del LCHF godis. Detta kanske är lätt för mig att säga som inte har en sambo som läskar mig, säkert svårare då :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Man måste bestämma vad man vill och vad är målet? Är målet viktnedgång så är det inte okey att äta godis eller bakverk det är det inte i någon "diet". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Det ni skriver om är någonstans så självklart men är så svårt att få in i skallen innan någon säger det (eller skriver det). Någonstans är LCHF drömmen som går i uppfyllelse när det faktiskt går att äta vad man känner för utan att gå upp i vikt (så länge det man känner för att äta är LCHF-vänligt förstås). Jag tror att man någonstans är så skadad i sitt psyke så att man sätter förhoppningarna om att man kan äta vad man vill och fortfarande gå ner i vikt och inser att så roligt skall vi inte ha det. Som ni säger så är godsaker inte optimalt i något hjälpmedel för viktnedgång och inte heller här. Skillnaden här är ju att jag faktiskt får äta mig mätt på god mat vilket borde vara fullkomligt tillräckligt! Självklart är det bättre med LCHF gott om alternativen är antingen eller men oftast så står alternativen snarar mellan lite LCHF-gott och ingenting. Då borde valet vara självklart, när mitt mål är att gå ner i vikt! Tack för alla, kanske självklara men ändå så hjälpsamma, kommentarer! Ibland behöver man en spark i ändan för att den lilla slöja som skymmer ens klarsynthet skall falla bort! Det hjälper ni till med och det skall ni ha stort tack för! En till fråga som jag kan slänga in medans jag ändå håller på är en fråga angående kokosnöten! Kokos är ju någonting som används titt som tätt inom LCHF i form av kokosfett, kokosmjölk/grädde osv. Hur är det då med kokosflingor och kokoschips? Räknas dessa också till nötdelen så att säga som skall försöka uteslutas ifall man vill ha en viktnedgång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Alla dessa funderingar kring småätande fick mig att börja fundera, som jag alltid gör, ur ett rent beteendeperspektiv och började skriva och jämföra. Skrev om detta i min blogg och om det är någon som är intresserad och vill läsa, samt komma med synpunkter och tankar så vore det jätteroligt! Delar inte ofta med mig av reflektioner som dessa och skulle jättegärna vilja höra er syn på det hela! Nämner det i inlägget som heter "Att gå i för små skor"! Välkomna in! http://helena.blogg.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Din dröm om att kunna äta vad som helst, Helena... är min verklighet. Men det krävdes också en total omläggning av alla mina värderingar och vanor. Jag rev ner allt till sina beståndsdelar och byggde sedan upp allt på nytt. De matfällorna som tidigare ställt till, tog jag inte med alls. Inget av dem och det resulterade bl.a i att mitt chocklad som jag åt ofta, heter numera ölkorv. Sega råttorna blev paprika. Alltså, jag bröt vanans makt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Jo man måste besegra hjärnan... Är man grymt sockerberoende, då måste man behandla kolisar som nikotin för en ickerökare eller alkohol för en alkoholist. Det är nada som gäller. Sen finns det människor som kan feströka, och sockerister som kan ta en macka eller till och med en bulle utan att trilla dit igen. Allt finns i huvet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Din dröm om att kunna äta vad som helst, Helena... är min verklighet. Men det krävdes också en total omläggning av alla mina värderingar och vanor. Jag rev ner allt till sina beståndsdelar och byggde sedan upp allt på nytt. De matfällorna som tidigare ställt till, tog jag inte med alls. Inget av dem och det resulterade bl.a i att mitt chocklad som jag åt ofta, heter numera ölkorv. Sega råttorna blev paprika. Alltså, jag bröt vanans makt... Det känns fantastiskt att höra att det är möjligt och det konstiga är att jag faktiskt tror på det! Hela mitt medvetande skriker att det inte bara är önsketänkande utan att det faktiskt är möjligt! Jag hoppas att jag en vacker dag kommer dit du är och ansluter mig till ett paradis där de dåliga matvanorna inte har någon som helst makt! Och ölkorv och paprika är ju faktiskt väldigt gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Jo man måste besegra hjärnan... Är man grymt sockerberoende, då måste man behandla kolisar som nikotin för en ickerökare eller alkohol för en alkoholist. Det är nada som gäller. Sen finns det människor som kan feströka, och sockerister som kan ta en macka eller till och med en bulle utan att trilla dit igen. Allt finns i huvet! Ja, tänk vad hjärnan kan ställa till det. Jag undrar hur livet hade sett ut om vi människor hade styrts av våra instinkter istället för vår sjuka lilla hjärna? Det är nog mycket som hade varit annorlunda, både till det bättre och sämre tror jag! Ja man får väl se. Först och främst gäller det nog, för mig i alla fall, att lära känna mig själv. Lära känna min kropp, mina bra vanor och mina dåliga vanor. Hur mycket klarar jag av och till vilket pris? Tills jag har gjort det, och jag misstänker att det kommer att ta ett tag, så kommer jag göra mitt allra bästa för att hålla mig undan. Jag vet inte ifall jag är sockerberoende eller ej, men jag vet att jag har ett matbeteende som behöver förändras. En syn på mat och framför allt gott som väldigt lätt kan jämföras med alkoholistens eller nikotinistens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 När jag är bortbjuden och någon har ansträngt sig för att göra något lchf-vänligt efterrättsalternativ, då har jag inte hjärta att stå över. Men annars blir det mer sällan nu än annars. Är gravid så alla ostar, salami och likande som jag annars gärna snafsar på går tyvärr bort. "Unnade" mig en hel del mjölk/grädde i cappuccino i ett par veckor, men det straffade sig snabbt. Blev så svullen att jag inte kom i mina byxor, men det försvann ju såklart när jag tog bort mjölken. Oftast planerar jag för att göra något gott till lördagkvällen, men glömmer bort det när det väl är lördag och använder grädden (eller vad jag nu köpt för ingredienser) i matlagning istället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Jag "festar" på Pumpafrön… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Någon gång i veckan, men nu är jag inte ute efter någon viktminskning precis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts