Leia Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Rå vitkål framkallar "graviditet" och magknip hos mig. Nån här som kan svara på vilket ämne (för det måste väl vara mer än bara fiber som orsakar besvären?) som kan tänkas ligga bakom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Det enkla svaret är ju att kål och andra svårdigererbara grönsaker tas tas omhand av bakteriefloran i tarmen, restprodukten blir gaser och det är ju imponerande vilka mängder det blir. Här på forumet finns ju verkligen mycket kunskap, vi får se om det kommer ett mer fullödigt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Det verkar vara lite av ett mysterium. Jag läser olika teorier på internet tex svavelinnehåll, svårsmälta kolhydrater, mycket fiber. Innehållsdeklarationen på SLV visar dock inget svavel, väldigt lite kolhydrat ca 5% varav nästan allt monosackarid, lite fiber 2,6%, dock ganska bra mineraler främst kalium, kalcium, fosfor och magnesium. http://matkalkyl.se/se-vitkal.php En del skriver att det blir bättre om kålen behandlas innan genom snabb kokning, salt-kramning, syrning, bankning. Själv äter jag kopiösa mängder kål av alla sorter, favorit svartkål och grönkål och har aldrig problem med gas. Äter LC så klart. Natascha Campbell McBride, menar att kål ofta får skulden för gas men att det egentligen är det vi äter till kålen som potatis och öl som är boven. I en annan del av boken som handlar om magsyra säger hon att om man har dålig magsyra kan man börja måltiden med en kålsallad för den är/gör basiskt och magen vill ha sur miljö och trycker då ut extra syra för att motverka den basgörande kålen. Kanske ligger svaret i detta. Ett test om man har bra magsyra är att dricka vatten med bikarbonat, om man blir rapig har man bra syra i magen om inte har man dålig. Mineraler används i magsyradämpande mediciner (antacids). Kål innehåller relativt mycket mineral mest kalium som sagt 240 mg per 100 gr. Jag är nyfiken på kalium i det här sammanhanget. Kalium natrium balansen, och att kalium tabletter i samband med olika sjukdomar/brister kan ge bla magsmärtor. Kanske blir det mindre gas om man saltar kål för att kalium natrium balansen då blir bättre. Har man mycket kalium i kroppen redan blir obalansen större. Banan har också mycket kalium men också mycket kolhyrat varav bara en tredjedel monosackarid, så det kanske inte är en bra jämförelse. Jag har en kamrat som får enorma problem av banan men det är nog sockret. "Serious side effects of potassium citrate include uneven heartbeat, muscle weakness or limp feeling, severe stomach pain, and numbness or tingling in your hands, feet, or mouth." http://www.drugs.com/potassium.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Innehållsdeklarationen på SLV visar väl vad som är digererbart för oss människor. Jag tror att det är väldigt olika för oss människor hur vi tål kål, jag klarar det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Vitkål innehåller oligosackarider vilken kan vara svåra att smälta om man lider av malabsorption av fruktos. Googla FODMAPS. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Alltid roligt lära sig nåt nytt; FODMAPS. Enligt marksdailyapple är underliggande matsmältningsproblem orsaken till problemen. GAPS och SCD kan ha god effekt. If you’re interested in healing your gut, whether from SIBO or IBS or anything else that might be predisposing you to FODMAP intolerance, well-established protocol like GAPS (Gut and Psychology Syndrome) diet or SCD (specific carbohydrate diet) may help and are worth looking into. http://www.marksdailyapple.com/fodmaps/#axzz2n7U9LQzB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Viktig att veta är att FODMAPS överkänslighet kan vara ett temporärt problem, något man kan blir bättre från när tarmfloran är mer i balans. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Min "vitkålsallergi" har varat i åratal. Ju mindre jag äter, desto värre blir det när jag väl äter det. Inte så konstigt. Lite surkål som jag steker i smör funkar helt ok. Nån ting (eller bristen på detsamma) i mina tarmar orsakar väl detta. Problemet uppstår liksom längst ned i magen, i slutet av tjocktarmen gissar jag då. Min teori är att kålen borde smältas längre upp i tarmen men av någon anledning (bakterieflora?) inte gör det. När det då kommer lite osmält till tjocktarmen protesterar den hej vilt. Annars tycker jag mycket om vitkål och har ätit mycket av det genom livet. De senaste två-tre åren har jag ätit massor av vitkål på jobbet och regelbundet fått gratulationer för min gravidmage... Usch, inte kul för nån, särskilt inte för den som sa det! Nu är det totalt vitkålsstopp. Förutom surisen då i måttliga mängder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts