Jump to content

Säkrare trafik om män med ADHD tar medicin - finns det diet-alternativ ?

Erik 2

Recommended Posts

I Aftonbladet läser jag   http://www.aftonbladet.se/bil/article18272061.ab   att män med ADHD kan vara farliga i trafiken. Hälften av olyckorna med inblandade män med ADHD hade kunnat undvikas. Personer med ADHD har 45% större risk att vara inblandade i allvarliga trafikolyckor. Detta är allvarligt. Forskarnas slutsats ät att man ska medicinera mera. Man skriver inte vilka mediciner det handlar om men ofta skriver man ut amfetamin preparat mot ADHD. Om det är narkotiskmedicin vi pratar om så vet jag för det första inte om det är lagligt att köra bil med sådan medicin i kroppen, för det andra vet jag inte om jag vill vara ute i trafiken med medicinpåverkade medtrafikanter. 

ADHD har inte en okontroversiell diagnos, och dess upphov är omdiskuterat. Som vanligt vill en del anklaga genetiken. Det jag tycker är intressantast är de mängder av föräldrar som vittnar om att ändring av deras barns diet gett stora förbättringar och i många fall helt läkt problemet. Gemensamt för dessa föräldrar är att de tagit fasta på att det är miljöfaktorer (en cocktaileffekt) som gett deras barn ADHD, (dålig kost, gifter, läckande tarm). De har tagit bort mjölk och glutenprodukter och stärkelsrika produkter och sockerrika produkter och alla produkter med dåligt fett och dåliga E-nummer (alla E-nummer är inte dåliga), de har detoxat sina barn med vätska och grönsaker, de har supplementerat sina barns kost med mineraler, goda bakterier, vitaminer, bra fett (dvs smör, olivolja, kokosfett, fet fisk, avokado, gräsbetat kött). Läkare som Willaim Davis (Brödberoende), David Perlmutter (Grain Brain) och Natasha Campbell McBride (Gut and Psychology Syndrome) har skrivit böcker i ämnet kost och hjärnfunktion. 

Tyvärr visar väl den här artikeln i Aftonbladet att det är forskning på mediciner som det finns pengar till, pengar att utforska olika gifter och födoämnens påverkan på hjärnan är det ont om; dock är det inte ont om vittnesmål i det senare. Tyvärr erkänner inte myndigheterna vittnesmål som bevis. 

Böcker av föräldrar tex: http://www.bokus.com/bok/9789186469009/karnfrisk-familj-sa-gor-du-livsstil-utan-socker-stress-och-kemikalier-forandrar-din-vardag-for-alltid/

http://www.bokus.com/bok/9789172412491/mat-for-barn-med-autism-och-adhd-darfor-fungerar-en-diet-utan-mjolk-och-gluten/

• Like 1

Min dotter, snart 40, fick sin adhd-diaglos förra året. Hon har nog testat de flesta av ovanstående förslag, och tycker inte att de har hjälpt. Nu tar hon medicin när hon ska jobba för att kunna koncentrera sig, och tycker att det hjälper.

Kan man koncentrera sig bättre, så är man en bättre bilförare också. Inte för att jag var orolig när jag åkte med henne tidigare, hon har alltid tagit det lugnt i trafiken.

Visst, kosten betyder mycket, men den hjälper inte alltid. Dottern är totalt mjölk- och spannmålsfri, och har varit så i många år.

• Like 3

ja man får köra bil när man medicineras mot ADHD. De mängder som det handlar om ger inget rus utan bättre cirkulation i frontalloberna där personer med ADHD har nedsatt blodflöde mot normalstörda personer. De blir inte höga utan får bättre kontroll, mindre kaos i hjärnan och, ffa när det gäller bilkörning, bättre impulskontroll! Jag möter mycket hellre en medicinerad man med adhd än en utan i trafiken. 

ADHD är ingen sjukdom, precis som autism inte är det, det är ett funktionshinder. Utan adhd och aspies hade vår värld sett annorlunda ut. Visst kan en del få bättre funktion i vårt samhälle med kostförändringar, men det är ingen "one size fits all". Hade dessa personer haft hjärtfel hade få ifrågasatt medicinering, men när det är hjärnan så är det alltid mer eller mindre seriösa aktörer som ylar om big pharma och liknande. Och det är en jäkla skillnad på sund skepsis och konspirationsteorier, det sistnämnda verkar det vimla av så hälften vore nog. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat lite info (inte för att wikipedia är någon höjdarkälla ;) )

• Like 2