Gå till innehåll

Recommended Posts

Bliver nødt til at få lidt hjælp af jer kloge hoveder og erfaringer herinde

Jeg har spist LCHF i snart 2 år - 1 år rimeligt strikt. Mellem 20-30 gram KH dagligt.Jeg har været i mere eller mindre optimal ketose siden april sidste år. Jeg måler blodketoner og ligger stabilt i ketose - dog falder jeg ud ved for meget protein eller alkohol! Jeg befinder mig rigtig godt i ketose - maven fungerer, god energi, humør ,god mæthed osv.Men jeg tænker at stoppe målingerne fordi det er for dyrt og vel egentlig også lidt unaturligt at tælle proteiner altid hele tiden og spise rigtig meget fedt. Jeg er kvinde 36 år 1,68 cm og ca 70 kg. Jeg styrketræner 5 gange ugentligt og dykker 1-2 timers cardio derudover. Jeg har nemt ved at bygge muskler. Jeg har spist alá Jimmi Moores tallerken fordeling 82% fedt, 14 % protein og 6% kulhydrat - er bare træt af af tælle og har lyst til mere protein af og til. Hvad synes I og hvad gør I??? Har været ret så forstyrret i min mad i mange år og trives fantastisk på denne kost- min kropsvægt ligger lidt højere end før LCHF men er godt tilfreds alligevel :D

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bliver nødt til at få lidt hjælp af jer kloge hoveder og erfaringer herinde

Jeg har spist LCHF i snart 2 år - 1 år rimeligt strikt. Mellem 20-30 gram KH dagligt.Jeg har været i mere eller mindre optimal ketose siden april sidste år. Jeg måler blodketoner og ligger stabilt i ketose - dog falder jeg ud ved for meget protein eller alkohol! Jeg befinder mig rigtig godt i ketose - maven fungerer, god energi, humør ,god mæthed osv.Men jeg tænker at stoppe målingerne fordi det er for dyrt og vel egentlig også lidt unaturligt at tælle proteiner altid hele tiden og spise rigtig meget fedt. Jeg er kvinde 36 år 1,68 cm og ca 70 kg. Jeg styrketræner 5 gange ugentligt og dykker 1-2 timers cardio derudover. Jeg har nemt ved at bygge muskler. Jeg har spist alá Jimmi Moores tallerken fordeling 82% fedt, 14 % protein og 6% kulhydrat - er bare træt af af tælle og har lyst til mere protein af og til. Hvad synes I og hvad gør I??? Har været ret så forstyrret i min mad i mange år og trives fantastisk på denne kost- min kropsvægt ligger lidt højere end før LCHF men er godt tilfreds alligevel :D

För min personliga del mäter jag inte alls utan följer kroppens önskemål om näringen men det råder ingen tvekan om att kroppen går på fettdrift  :D  men jag har bara ett års erfarenhet och vet därför inte hur ketos känns efter längre tid. 

 

Är det något som har fått dig att börja tveka inför kosten? Vad tänker du skulle vara fel att äta lite mer protein, de dagar det känns som om kroppen behöver det?

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min personliga del mäter jag inte alls utan följer kroppens önskemål om näringen men det råder ingen tvekan om att kroppen går på fettdrift  :D  men jag har bara ett års erfarenhet och vet därför inte hur ketos känns efter längre tid. 

 

Är det något som har fått dig att börja tveka inför kosten? Vad tänker du skulle vara fel att äta lite mer protein, de dagar det känns som om kroppen behöver det?

Tak for svar jeg tvekar inte på kosten - men læser rigtig meget om ketoadaption og dens fordele.. Og har det rigtig godt i ketose - stor træningsyrka - god søvn mm. Så jeg undrer bare på om jeg skal spise mere protein af lyst eller tælle videre fordi det har halsosamme fordele??
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Zepp tog orden ur munnen på mig, eller skriften ur handen ;) 1,5 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt med den träningsintensiteten skulle jag säga, om det är vad din kropp längtar efter :)

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tränar såpass mycket att du behöver mer protein.. minst 1,5 gram per kilo!

 

Minst 100 gram om dagen då, skulle jag tro?

Ok også selvom jeg ryger ud af ketosen i mine blodmålinger???

Tænkte bare at ketosen beskytter mod muskel nedbrydning.. Men har som sagt haft lyst til flere proteiner i noget tid nu.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Zepp tog orden ur munnen på mig, eller skriften ur handen ;) 1,5 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt med den träningsintensiteten skulle jag säga, om det är vad din kropp längtar efter :)

Ja, Zepp tog orden ur munnen på mig, eller skriften ur handen ;) 1,5 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt med den träningsintensiteten skulle jag säga, om det är vad din kropp längtar efter :)

Ok I follow :) jeg tror jeg prøver at skrue op for proteinet også selvom det bliver på bekostning af ketosen og lidt mindre fedt :)

tak for svar

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en missuppfattning där om ketosens muskelskyddande effekt?

 

Grejen är att utan ketos skulle musklerna rykt med.. men i stället ersätts glukos av ketonkroppar.

 

Men.. iomed ökat protein så används en högre andel aminosyror till glukoneogenes.. då behövs inte lika mycket ketonkroppar.. det är ett sluttande plan.

 

Det är altså ingen speciell hälsofördel med att ha en viss nivå av ketos.. iallafall inte för flertalet.

 

Utan optimal ketos är mer ett rimligt intervall där hög andel av energin kommer från fett, men där man äter väldigt lite kolhydrater.

 

Ketos betyder att glukos ersatts med ketonkroppar.. men betaoxidationen utan ketos är en större del av fettförbräningen.. speciellt efter en längre tids adaption.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en missuppfattning där om ketosens muskelskyddande effekt?

 

Grejen är att utan ketos skulle musklerna rykt med.. men i stället ersätts glukos av ketonkroppar.

 

Men.. iomed ökat protein så används en högre andel aminosyror till glukoneogenes.. då behövs inte lika mycket ketonkroppar.. det är ett sluttande plan.

 

Det är altså ingen speciell hälsofördel med att ha en viss nivå av ketos.. iallafall inte för flertalet.

 

Utan optimal ketos är mer ett rimligt intervall där hög andel av energin kommer från fett, men där man äter väldigt lite kolhydrater.

 

Ketos betyder att glukos ersatts med ketonkroppar.. men betaoxidationen utan ketos är en större del av fettförbräningen.. speciellt efter en längre tids adaption.

Mange tak for svar er overbevist om at jeg skal prøve en større protein andel fremover - har i lang tid troet at jeg skulle måle for at tabe fedt og bygge muskler... Måleren ryger i skuffen og bøffen vokser :D
  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en missuppfattning där om ketosens muskelskyddande effekt?

 

Grejen är att utan ketos skulle musklerna rykt med.. men i stället ersätts glukos av ketonkroppar.

 

Men.. iomed ökat protein så används en högre andel aminosyror till glukoneogenes.. då behövs inte lika mycket ketonkroppar.. det är ett sluttande plan.

 

Det är altså ingen speciell hälsofördel med att ha en viss nivå av ketos.. iallafall inte för flertalet.

 

Utan optimal ketos är mer ett rimligt intervall där hög andel av energin kommer från fett, men där man äter väldigt lite kolhydrater.

 

Ketos betyder att glukos ersatts med ketonkroppar.. men betaoxidationen utan ketos är en större del av fettförbräningen.. speciellt efter en längre tids adaption.

Hur mycket glukos var det glukoneogenes klarade maximalt att producera per dag?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket glukos var det glukoneogenes klarade maximalt att producera per dag?

Levern kan producera en si så där 200 gram glukos per dag via Glukoneogenesen.

20 gram av dessa är "öronmärkta" till hjärnan :) Tror jag :o

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig man brukar säga att hjärnan drar cirka 400 Kcal om dagen.. varav då upp till 70% kan tas från ketonkroppar.. vilket skulle blir 100 gram glukos*0,3= 30 gram som går åt som minst.

 

Men nu går det även åt till annat.. tex röda blodkroppar, liten del av njuren, ögonen osv.. så någon smart person räknade på detta och kom fram till att cirka 50 gram glukos om dagen förbrukas.. så då kan man lika gärna äta det!?

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och om man inte äter några kolhydrater men mycket fett...då föredrar kroppen ketoner före att använda sig av  glukoneogenes...så länge proteinintaget är lågt? ....men om proteinintaget är högt så boostar kroppen glukoneogenesen upp till 200 gram glukos?

 

År det den enda vägen att omvandla protein ... eller kan det direkt omvandlas till fett också?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och om man inte äter några kolhydrater men mycket fett...då föredrar kroppen ketoner före att använda sig av  glukoneogenes...så länge proteinintaget är lågt? ....men om proteinintaget är högt så boostar kroppen glukoneogenesen upp till 200 gram glukos?

 

År det den enda vägen att omvandla protein ... eller kan det direkt omvandlas till fett också?

Näe.. riktigt så enkelt är det inte! 

 

För det första så har vi ett minimum behov av glukos.. låt oss säga cirka 50 gram.. detta kan kroppen göra själv i levern och njuren.. de använder lite olika substrat.. antagligen beroende vad som brukligt passerar genom dem!

 

Sen så.. tio procent av energin i triglyceriden består utav glycerol.. som omvandlas till glukos i levern om det inte bildas nya triglycerider.

 

Röda blodkroppar och alla anaerob förbräning är glykolys.. men restprodukten är Laktat.. som oxå omvandlas till glukos.

 

Och sen så har du alltid fria aminosyror i blodet iomed att du antingen ätit eller från det att protein omstätts hela tiden.

 

De kan antigen gå tillbaka till proteinsyntesen.. kissas ut eller omvandlas till glukos.. en del kissas alltid ut.. det e det vi behöver ersätta.

 

Så gott som allt överskott kan omvandlas till fett.. men då får det i princip vara fullt i alla lager.. dels ingen mer muskelbyggnad/reparation, dels fullt i alla glykogenlager, cellerna fulla med glykogen.. men det vanliga är att man kissar ut överskott av protein.. andra får högre halt urinsyra i blodet!

 

Det folk är lite rädda för är att överskott av protein skulle höja blodsocker det gör det mig veterligen inte.. men de drar som regel förhastade slutsatser utav att ketosen kan sjunka.. vilket är en helt annan sak.. dvs kroppen har bättre tillgång på glukos och behöver inte lika mycket ketonkroppar.

 

Och en annan sak.. proteinintag höjer alltid insulin.. men även glukagon proportiornerligt så vad gäller blodsocker blir det pluss, minus noll.

 

Såå korta svaret.. det måste gå via glukoneogenes först, vad jag vet?

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...