Jump to content

LCHF:are hänger med jobbarkompisarna till ett lunchkafé; vad vill du äta då?

Majabella

Recommended Posts

Om det blir som jag vill så kan jag ganska snart stå o servera mackor o pyttipanna o liknande. Då vill jag också kunna erbjuda LCHF-alternativ.

Skulle gärna höra era förslag.

Själv har jag tänkt på oopsies med olika pålägg som alternativ till smörgås och pytt går ju att göra av enbart kött o chark med stekt ägg till. Sedan har Tommy inspirerat till omeletter med varierande tillbehör.

Vad skulle få dig att hänga med ut och äta på lunchen?

Om det blir som jag vill så kan jag ganska snart stå o servera mackor o pyttipanna o liknande. Då vill jag också kunna erbjuda LCHF-alternativ.

Själv har jag tänkt på oopsies med olika pålägg som alternativ till smörgås och pytt går ju att göra av enbart kött o chark med stekt ägg till. Sedan har Tommy inspirerat till omeletter med varierande tillbehör.

En pytt med rotsaker istället för potatis, gott LCHF-bröd gjort på nötmjöl och ägg alternativt stenåldersbröd. Omeletter är en bra idé om de fylls med ett gott innehåll  :).

Att få avokado på smörgås (LCHF) eller omelett när man äter ute är alltid gott och mättande.

Personligen tänker jag att oopsies kan bli tråkigt och då skulle inte jag vara beredd o betala men jag kanske har fel... 

Pytt med enbart kött o chark med stekt ägg till kan ju underblåsa tron att LCHF-are äter mycket mer protein än andra. När detta debatteras i forumet och bloggen brukar det komma upp bilder på en massa grönsaker så dom är väl viktiga om man inte vill befästa fördomar.

• Like 4

Grejen är ju att det mesta som bjuds på restauranger är ju helt ok bara man byter potatis/ris mot grönsaker. Behöver inte vara så märkvärdig. Vill du göra pytt - gör den med brysselkål istället för potatis. Men det som jag skulle bli glad över är olika smaker på kryddsmör som passat till maträtten, god majonäs och sånt tillbehör som inte brukar finnas. Om restaurangen dessutom kunde satsa på ekologiskt, säsong och gräsbetat (och närodlat) - fantastiskt! men då blir det väl för dyrt som lunchställe...

Vegetariska (dvs lakto-ovo) LCHF-rätter. Det behöver inte vara rent LCHF heller, paleo kan också vara helt ok.

Håller med MKJ - det vore synd att underblåsa tror att LCHF är en högproteinkost. Prova att erbjuda roliga fräscha grönsaker och grönsaksrätter. 

• Like 2

Vilken dröm att få vara med och påverka menyn på ett lunchkafé!

Exempelvis skulle ni kunna ha matiga sallader där basen förutom blandad sallad och andra grönsaker är: avokado, ägg, ost och majo-/oljedressingar. Till det kan man sedan välja räkor eller något annat gott.

En enkel sak att alltid ha hemma är grädde att ha i kaffet och inte bara mjölk.

• Like 2

Oftast är det inte svårt att få bort dåliga kolisar på lunch, men ingen som serverar mat har fattat att vi behöver fett i stället...

I kvarteret bredvid har vi en salladsbar som så stolt serverar LCHF-sallad, men de har inget smör alls och frågar om man vill ha olja på salladen och skvätter på litegrann bara... OK man blir mätt eftersom det är en massa protein, men ändå.

Feta såser eller kryddsmör i stället när man säger att man vill slippa potatisen, och gärna lite wokade kolhydratslåga grönsaker i stället. (Skönt att få varm mat).

Oopsies är inte gott, men testa nåt grövre nötbröd eller så. Primaten i Uppsala säljer valnötsbröd och morotsbröd... helt OK, även om jag skulle vilja ha mer salt (tog bröden rakt av) Men med pålägg på blir det säkert kanon.

Sallad med rökt lax och avocado och en fet härlig sockerfri hovmästarsås till..?

• Like 1

Håller med många ovan.

Jag upplever det som ganska lätt att ta bort de flesta kolhydraterna på lunchserveringarna och de brukar vara ganska tillmötesgående att mixa från någon annan rätt (tex stekta grönsaker istf potatis). MEN, det saknas väldigt ofta feta såser/dressingar...

Ett annat förslag är paj med skalet gjort på mandelmjöl och sesamfrön.

Eller bara kör gratäng (skippa skalet).

Ett generöst salladsbord med fet dressing så är du hemma!

Jag upplever det inte lätt, men så vill jag ha komplett glutenfritt och mjölkfritt. Ofta har de såser och paneringar i lunchrestauranger som jag inte vågar lite på vad det gäller innehåll. 

Äggröra tycker jag är en lätt och bra lunchrätt. Går att göra med säsongens grönsaker. :)

Tack till er som kommit med kreativa förslag. Jag visste inte att oopsies var så illa omtyckta, bra att veta för det är en vanlig förrätt hemma här när jag har gäster: jag spritsar oopsiessmeten i en minimuffinsplåt så det blir 24 st petit choux-liknande bollar som jag snittar och fyller t.ex. med löjrom o cf eller en ostkräm.

• Like 2

När jag går ut och äter lunch vill jag gärna ha rena såser, och att man vet att de är det..

Alltför ofta är de redda med massa mjöl, tycker jag.

Och gärna ett par olika kryddsmör att välja mellan så det går att dra upp fetthalten, oavsett vad man väljer att äta (det är väl här "normalkostare" tycker att man är liite knepig.. Men det skiter jag i :) )

Jag gillar oopsies, har dem som en liten bottenplatta till ett berg med tonfisksallad eller nåt liknande.

Grädde till kaffet kan vara löjligt svårt att få, det vill jag gärna ha.

• Like 1