Jump to content

konsten att slakta vetenskapliga studier

Angua
 Share

Recommended Posts

Det handlar om enkla sätt att kolla inlägg som refererar vetenskapliga studier. Kolla att studien dom refererar till verkligen existerar, att den blivit publicerad in en refererad tidning, att den verkligen handlar om det man hävdar (hallå SVL), vem som har finansierat studien, ryktet hos tidskriften som har publicerat denna (lite svårare, nature anses ju vara en renommerad tidning, vi kallar den vetenskapsvärldens aftonbladet :P ).

Lite hjälp i hur man kan kritiskt läsa en vetenskaplig artikel, lite diskussion om metodik osv. 

• Like 4

När jag läser studier så brukar jag försöka hitta så många som möjligt som tittat på samma sak. Om en massa studier med olika upplägg och som är utförda av olika forskare på olika håll i världen pekar åt samma håll så är det ju troligt att där finns en sanning. Dessutom kan man ju själv ofta förstå en del samband när man lärt sig grunderna.

Lite konfunderad blir man ju förståss om man hittar 10 studier som säger en sak helt tvärsäkert och sedan hittar en som säger det helt motsatta.

Att studien är publicerad i en välrenomerad tidskrift är nog ingen garanti för att slutsatserna är helt riktiga.

Var hittar man f öv studier om dom inte är publicerade? Det är ju i olika journaler man brukar hitta dom.

För att luras. Det ger sken av att man har mer kött på benen än man i verkligheten har. 

Det händer av slentrianskäl också. Man upprepar citeringar i gamla artiklar utan att läsa artiklarna själv eller kolla att de finns. Detta är väldigt vanligt. Det är också vanligt att man blir citerad angående påståenden man inte har gjort, eller kring något ens artikel inte ens handlade om.

• Like 4

SVL har vad jag vet gjort sig skyldiga till att referera artiklar som inte handlar om det de påstår. Kommer inte ihåg siffrorna exakt men deras referenslista för att mättat fett är farligt innehöll 84 (?) referenser varav ca 80 visade sig handla om andra saker?

• Like 3

SVL har vad jag vet gjort sig skyldiga till att referera artiklar som inte handlar om det de påstår. Kommer inte ihåg siffrorna exakt men deras referenslista för att mättat fett är farligt innehöll 84 (?) referenser varav ca 80 visade sig handla om andra saker?

Vad handlade dom om då?

Vad handlade dom om då?

Det finns skrivet om detta, det var några som gick igenom SLV's lista, det är nog bara att googla. Det kan vara så att artiklarna i fråga kanske hade en mening i sig typ "saturated fat is bad for health" men att studien i sig inte bevisade/testade den tesen. Bara för att det finns consensus i en fråga betyder det inte att det har bevisats. Är man osäker måste man gå tillbaka till grundforskningen och se vad som egentligen har undersökts och vilka resultat man har fått.

Detta verkar just vara fallet med mättat fett och även kolesterol. Det blev en vedertagen sanning och så glömde man att den sanningen egentligen ej hade bevisats. Jag tror detta är vanligt inom vetenskapen, men varierar också med vilket fält man jobbar med. Det som kanske är lite upprörande är att medicin är ett område som berör många människor, via tex statiner. Plus att forskningen inom medicin ofta drivs av företag och inte statliga medel. Vi borde satsa mer på grundforskning inom medicin finansierat via statliga medel.

• Like 3

att det är intressant läsning och lite tips på hur man kan värdera källor.

Ja, jag tycker det är intressant men det tar lång tid för mig att läsa engelska eftersom jag får slå upp så många ord så därför tyckte jag det var intressant att höra lite mer om dina tankar kring det hela. Jag har ju själv aldrig råkat ut för att en studie inte har gått att hitta. Däremot händer det ofta att det hänvisas till studier som inte är fria så man bara kan läsa sammanfattningen.