Jump to content

Mindre behov av att kissa på natten med LCHF?

MKJ

Recommended Posts

Jag har för mig att jag läste någonstans att behovet av att kissa på natten hade blivit mindre sedan personen började med LCHF. Eftersom man inte kan dra några slutsatser av en enda person så skulle det vara intressant att höra om det är fler som har upplevt att dom slipper gå på toa på natten.

I alla fall för mig så händer det att jag måste gå upp och kissa mitt i natten om jag har druckit extra mycket vatten under dagen (vilket jag oftast gör) och upplevde precis samma sak när jag gick på blandkost. Bör dock tillägga att jag alltid har druckit mycket vatten oavsett kost.

• Like 1

Innan fick jag ganska ofta kliva upp på natten och pinka men nu nästan aldrig. När jag bodde i hus och hade kamin drack jag medvetet mycket vatten på kvällen så jag kunde passa på att lägga på mer ved när jag ändå var uppe. Skönt med lägenhet och sova hela nätterna ;)

• Like 3

Håller med dig där Y62.

Innan LCHF var det standard med minst en störande uppstigning per natt, resultatet blir nu att man har ett något längre toabesök på morgonen har jag märkt.  Och även insomningen har blivit mycket bättre i mitt fall, har

haft stora problem genom åren med det. Så nog är man på rätt spår här :-)

Innan jag började med LCHF gick jag upp en eller två gånger fyra, fem nätter i veckan. Detta trots att jag undvek kaffe/te efter fyratiden på eftermiddagen och nästan inte drack alls efter sex, utan alltid gick till sängs törstig - allt för chansen att få sova en hel natt. 

Efter någon vecka på LCHF insåg jag att jag inte vaknat en enda natt. Då började jag experimentera med att dricka på kvällen.Det gick utmärkt! Idag dricker jag ett till två glas vatten precis innan sänggåendet och vaknar jag på natten, så inte är det för att jag är kissnödig.  :D

• Like 2

Jag det är stor skillnad sedan jag började med LCHF. En av alla bra saker som hände. Vet inte om det beror på att jag sover djupare nu, eller om det faktiskt beror på att jag inte behöver gå på natten längre. Dagtid springer jag lika ofta och jag dricker lika mycket som innan.

Innan jag började med LCHF gick jag upp en eller två gånger fyra, fem nätter i veckan. Detta trots att jag undvek kaffe/te efter fyratiden på eftermiddagen och nästan inte drack alls efter sex, utan alltid gick till sängs törstig - allt för chansen att få sova en hel natt. 

Efter någon vecka på LCHF insåg jag att jag inte vaknat en enda natt. Då började jag experimentera med att dricka på kvällen.Det gick utmärkt! Idag dricker jag ett till två glas vatten precis innan sänggåendet och vaknar jag på natten, så inte är det för att jag är kissnödig.  :D

Ja då var det bekräftat och det här var ju lite extra intressant! 1-2 glas precis innan man lägger sig för natten är ju ganska mycket.

Före LCHF vaknade jag alltid vid ett. Jag var inte direkt kissnödig, men jag lärde mig att om jag gick upp och gick och lade mig igen, så somnade jag snabbare om. Och var jag ändå uppe, så kunde jag lika gärna gå på toaletten.

Efter ett par månader på LCHF var det någon på KiF som ställde frågan - och då kom jag på att jag inte vaknade på nätterna längre. Och så är det fortfarande. Det händer någon enstaka gång att jag vaknar, men det är absolut ingen vana. Och det spelar ingen roll om jag dricker några glas vatten vid läggdags.

Sen jag började med lchf dricker jag mindre och kissar därmed färre gånger per dag. Om jag "fuskar" och äter kolhydrater märker jag direkt skillnad. Är gravid med mitt andra barn och behöver inte gå upp på natten och kissa, till skillnad mot förra graviditeten då jag var uppe och kissade i tid och otid.

Ett irriterande problem var det att behöva gå upp innan väckarn, nu med liberal LCHF sover jag tills väckarn ringer ;)

Intressant... när jag åt fakir, vaknade jag alltid före väckarklockan. Nu när jag äter mer grönsaker än innan och därmed får även i mig fler kolhydrater, vaknar jag först när klockan ringer. Jag är faktiskt tröttare nu än då. 

Intressant... när jag åt fakir, vaknade jag alltid före väckarklockan. Nu när jag äter mer grönsaker än innan och därmed får även i mig fler kolhydrater, vaknar jag först när klockan ringer. Jag är faktiskt tröttare nu än då. 

Är du tröttare på dagen också?

Jag har faktiskt inte känt efter och kan inte inte uttala mig om det än. Jag blandar dock kokosfett i te´et om jag behöver mer energi dagtid. 

Vad menade du då när du skrev att du är tröttare nu när du äter mer kolhydrater?

Kanske det är något inlägg från mig du har läst? :)
Jag har ett flertal ggr berättat om att jag före lchf gick upp VARJE natt för att kissa ca 4-5 ibland 6 ggr och detta ändrade sig radikalt bara kort tid efter att jag lagt om min kost till strikt lchf.

Kissade så klart mycket under dagen också men just detta att vakna så många ggr under natten var förödande eftersom det medförde enorm trötthet etc.
I mitt fall var jag på "g" att få diabetes och det var säkerligen detta som orsakade alla mina toalettbesök - precis som "Johanna07" - # 10 var inne på. :)

Sedan jag la om min kost så går jag aldrig på toa mer än ca 1 gång per natt och det brukar bli framåt tidig morgonkvist. Detta trots att jag dricker en del vatten på kvällen.

• Like 1