Englina Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Konstig titel, eller hur? Förklaringen ligger i att jag vid flera tillfällen kört LCHF och var enda gång ballat ur av olika anledningar.. (trots lyckade resultat) Bla dök jag i fällan att köra svältmetoden med soppor a 500 cal om dan.. Fungerade fanstastiskt! Gick raskt ner i vikt, skaffade mig tork på tungan, blev sur och djävlig, tröttnade och gick upp allt och lite till igen.. Har som sagt ätit LCHF förut, det har funkat jättebra och jag har gått ner i vikt. Men.. det har slutat med taskig karaktär och potatismonstret dök upp. Från LCHF till jojjobantning till svältkost (läs soppdiet) osv.. Förra gången i höstas, gick jag ner 12 kilo med LCHF, då var det pizzamonstret som tog mig i ett svagt ögonblick på besök hos en god vän.. Det blev en ursäkt att bjuda in potatismonstret, chips och pasta monstret osv.. Å vikten gick upp som en raket... igen.. Vad är annorlunda denna gången då? Jo, ond rygg, onda knän, krympande kläder, taskig kroppsform.. Jag är fet, ful, ohälsosam och väldigt onöjd med mig själv.. Jag bestämde mig för ett nyårslöfte, att verkligen hålla ett nyårslöfte, och det var att gå ner i vikt. Jag kände då att LCHF ÄR det som funkar på mig, jag blir dessutom piggare, friskare, får mer energi och magen mår utmärkt. Sedan några veckor nu märker jag alla de positiva fördelarna med LCHF förutom viktnedgång.. Står blickstilla.. tror jag! Kan hända jag gått ner nått kilo.. Använde vågen startdatumet, veckan efter (-2,5 kilo) och veckan efter det (+1 kg).. Vågen har nu fått nytt rum i källaren.. Jag undrade såklart vad det berodde på och efter att läst i forumet, bloggar och Doktorns råd har jag insett att jag klämmer nog i mig för mycket proteiner och mjölkprodukter. I ärlighetens namn en kolhydrat för mycket här och där.. Nu ska jag prova med strikt LCHF och jag ska försöka komma över kräkreflexen med att hälla kokosolja i kaffet. (Det är inte oljan i sig, det är kokosen). Tänkte att delta på ett forum, framförallt att skriva ner hur det går, läsa hur det går för er, tips, trix osv kan vara ett bra redskap att äta sig till bättre hälsa, och bryta dåliga matvanor. Lycka till säger jag till mig själv och skriver ner nuvarande midjemått: ?? (hittar inte måttbandet, gör det i morgon då)! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Härligt och völkommen hit. Här har du världens pepp och massor med samlade erfarenhetet. Har du läst Mys blogg lchfingenjören? Hon är en fena på verktyg föratt mota sockermonstret och verktyg för att komma på banan igen när man blivit golvad. Det är ju så att det är egentligen inte din kropp som behöver bli avgiftad och omprogrammerad. Det går rätt snabbt. Däremot behover din knopp en rejäl helrenovering.. Vi måste ha huvet med för att klara det här.. Och det går om man har rätt verktyg. Och när du inte orkar själv längre finns vi här så fort du ropar på hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Hej! I och med att du har några "misslyckade försök" med LCHF i bakgrunden tror jag det är mycket viktigt för dig att omvärdera det här med "snedsteg", tex att du tog pizza som du inte hade planerat osv. Det kommer säkert hända igen att du råkar ut för det. Alla har vi våra sämre dagar då moralen sviker, helt mänskligt! Det viktiga då är att du inte ger upp och tänker "Jaha, nu sket det sig igen, nu är allt förstört" För det är det inte! Det innebär bara att det hela stannar av en smula. Du får tänka: "Idag tog jag en pizza. Nu är det historia och inget att bry sig om mera och inget att göra något åt. Imorgon kör jag på som vanligt med LCHF, frid och fröjd!". Några snedsteg på ett helt framtida liv blir bara en piss i havet, betydelselöst. Vill önska dig många lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Om du inte gillar kokosfett med smak finns det sådan utan också. Det är bara att prova sej fram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Du kan byta ut kokosoljan mot enbart smör istället. Det blir i alla fall inte jag illamående av. Du kan ju också byta till kokosolja utan smak - tror inte det är lika nyttigt som det med smak, men man ska ju inte äta något som man mår illa av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Hej! Jo du, det där potatismonstret är inte att leka med.. Mitt värsta är nog brödmonstret, han är inte len han heller! Men jag håller med Jäderås på den punkten. Risken är stor att du kommer att få brottas med de där monstren igen, och förlora ett slag eller två. Då kan det vara skönt att ha funderat igenom innan. Hur gör jag då? Rent praktiskt, vad äter jag dagen efter en sån käftsmäll för att komma på banan igen? Mentalt, ska jag spöa upp mig själv eller ska jag försöka tänka konstruktivt? Fysiskt, när man mår skit och magen bubblar, vad gör jag åt det? Här finns massa bra tips att hämta, och en massa trevliga människor som peppar och stöttar Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Tack ska ni ha för pepp och råd! Tror jag måste förklara lite det där med med pizzan! Jag förstår ju att "halka snett" med att äta en pizza är reparerbart, det är bara det att min hjärna skapar då lätt ursäkter till att fortsätta med andra "monster", dvs potatisen, brödet osv, osv.. Utan att jag märkt det har pizzan vuxit till att gradvis börja äta det jag ju inte vill äta och efter några veckor inser jag att, faen, nu har jag tappat spåret igen.. Nu känner jag mig riktigt motiverad, mycket tack vare att jag läst på den här sajten och hittat massor som jag tror kan motivera och lära mig att äta på det sätt som jag ju faktiskt mår bra av. Jag har tidigare "gjort det ensam" med skeptiska kollegor/vänner på sidan om som försöker övertala mig om faran med fett.. ja ni fattar.. Jag har oxå hört att den kokosolja som inte smakar kokos inte är lika bra, och har hanterats på ett icke naturligt sätt. Men jag tror jag funnit ett sätt, och det är att blanda den med lite bär som jag mixar. Det funkar än så länge! Tack för alla råd, nu kör jag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joh@n Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Ja kör så det ryker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 Då har jag då ätit strikt LCHF sedan den 4 februari.. Har det hänt nått? Jo men absolut! Framförallt i hjärnan, jag känner mig fortfarande väldigt motiverad och kör på som om det vore den mest naturliga sak i världen. Dock börjar jag bli lite less på min egen matlagning, jag tror jag måste köpa mig en receptbok och lusläsa recept här på Kostdoktorn. Jag blir bekväm efter en arbetsdag och gör det så lätt och trist för mig jag bara kan.. Vikten då? Jo men absolut! Vågen står fortfarande i källaren, men jag ser på kroppen och kläderna att det händer saker. Ryggen har slutat bråka och knäna med till 90%. Bara det är ju en enorm vinst! Dock har jag en fundering och det är att jag fått problem med utslag och exem.. Är det vanligt? Utrensning eller något som inte har med kosten alls att göra? Vad har ni för erfarenheter? En annan STOR fördel är att jag har sån otrolig energi, känner mig focuserad på jobbet och har inte lika stort behov av sömn som tidigare. För att tjata fördelar måste jag nämna sockret, fick smaka en sås som jag direkt kände innehöll socker, och det var fasen äckligt! Kocken intygade en tesked, men det var helt enkelt en tesked för mycket! Inget midjemått men säger från strl 48 till 44, strl XL till L och i vissa fall M något? Jag fortsätter och är övertygat om att mina nya vanor kommer bli mina nya gamla vanor! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 En annan STOR fördel är att jag har sån otrolig energi, känner mig focuserad på jobbet och har inte lika stort behov av sömn som tidigare. För att tjata fördelar måste jag nämna sockret, fick smaka en sås som jag direkt kände innehöll socker, och det var fasen äckligt! Kocken intygade en tesked, men det var helt enkelt en tesked för mycket! Inget midjemått men säger från strl 48 till 44, strl XL till L och i vissa fall M något? Jag fortsätter och är övertygat om att mina nya vanor kommer bli mina nya gamla vanor! Jag har börjat vakna vid 4-5 på morgonen. Så där lagom roligt....vad gör man vid den tiden? Nåja, skönt att bli piggare Och det där med sockret, köpte färdig skagenröra på burk. En sort som jag köp massor av gånger. Nu var den jättesöt! Så visst blir man känsligare, ingen som kan smyga in nåt socker här inte 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Har ätit ganska strikt nu i 7 veckor. Smakade på Holiday-dipp i lördags, min gamla favorit, FY vad sött den smakade. Var tvungen att smaka igen för jag trodde jag känt fel men nej den var inte god alls. Lustigt hur snabbt smaken ändå förändras. Englina, hade samma problem med kokosoljan som du men har faktiskt vant mig nu, sedan 2 veckor tillbaka tycker jag det är gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Ok, nu har det gått en månad sedan tidigare inlägg. Vad har hänt då? Tja, fortfarande lika motiverad, jag har vant mig vid kokosoljan, tar den i kaffet och i the. Har fortfarande valt att dissa vågen men har sedan jag började minskat 22 cm runt midjan! Helt otroligt om jag får säga det själv! Dessutom har jag mot alla mina tidigare principer börjat baka. Jag ÄR ju en sucker för bröd, men har hittat så många goda recept på kolhydrat fattigt LCHF bröd! Bla bröd som kan rostas, och det är himmelriket för mig! Nu saknar jag inget och känner inte att jag "offrar" något. Jag råkade försöka rosta ett bröd som innehöll mycket fett och om ni frågar mig är det läge att tänka till innan.. Droppande fett i en elapparat är att be om problem, och inköp av ny rost! Våren är på intåg, jag har köpt mig en cykel som jag tänker ska göra det roligt att ta sig till och från jobbet en par, tre dar i veckan (1,4 mil enkel resa), jag har kunnat köpa lite nya plagg att ta på mig som gör att jag för första gången känner mig fin, och det är stort för mig även om det kan låta trivialt! Just nu har jag lite sviktande hälsa, men känne ändå att det är ett lyckokast att det inte visade sig för nån månad sedan, då kanske jag inte riktigt mäktat med motgågen. Nu tror jag kroppen klarar att rätta till det och jag ser fram emot en sommar då jag nog kommer våga ta på mig badkläder och vara bland folk på stranden! Still going strong mao! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 En liten kort rapport.. Från det jag startade detta inlägg den 3 februari har jag nu med hjälp av LCHF och mina cykelturer, blandat med promenader gått ner 16 kilo. Jag har inga ömmande knän, jag har god kondition, inget sötsug och min lite skraliga hälsa har blivit mycket bättre! (Högt blodtryck mm). Jag känner mig helt fri från "bantningstänk", jag äter LCHF som en del av en ny vana och jag mår jättebra! Har inte vart allt för aktiv här skrivledes, men jag har vart aktiv att ta del av råd, tips, pepping recept och framgångssagor. Jag vill tacka er som är en del av Kostdoktorn, och så klart Kostdoktorn som sajt! Jag har 12 kilo kvar till målvikt, men det är egentligen inte ett mål, det är bara en fortsättning i mina nya vanor som är ett steg mot en bättre hälsa, nya möjligheter och ett sundare friskare liv. STORT TACK till er alla för all hjälp, hjälp i form av text och handling i ord som hjälpt mig så otroligt mycket! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Å nu ljög jag! Jag har inte alls 12 kilo kvar, räknade åt fel håll! Jag har 8 kilo kvar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Men grattis till ett fantastiskt enormt bra resultat!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englina Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Men grattis till ett fantastiskt enormt bra resultat!!! TACK snälla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts