Jump to content

Carb Backloading, Insulin Hacking, tappa vikt med glass!?!

Jäderås

Recommended Posts

Hej alla träningsintresserade!

Själv tränar jag knappt inget alls men denna intervjun fick mig nästan att bli sugen igen :) Kan inte säga att jag förstår hälften av vad som sägs men konceptet med carb backloading och insulin hacking, som många kanske redan känner till? verkar intressant, om en ur ett rent biokemiskt perspektiv. Kanske kan vara av intresse för någon iaf.

Intervjuaren Abel James och hans "Fat burning man show" har för övrigt många intressanta intervjuer på hans youtube-kanal (träning, hälsa, paleo, low carb), bland annat en för er som är tränare/PT finns en intervju med David King ("Why Personal Trainers Don't Get Results, and How Many Carbs You Really Need") 

(Publicerad den 17 jan 2014, ca 55 min, engelska) Han babblar en del i början om annat, hoppa till ca 4:50
  • Like 3

Jag har inte sett intervjun men det har i flera år varit en rätt stor hype kring "carb backloading", IGF-1 och manipulation av den insulinogena miljön etc...

Sammanfattningsvis, INGET av detta är det primära att inrikta sig på om man söker orsaker till varför den ordinäre PT:n inte får resultat med sina klienter. Det finns sjöar att ösa ur med saker att lägga krut på innan men ens funderar på den här typen av detaljer.

Det blir lite ironiskt när man hör nybörjare på gymet diskutera IGF-1...när man just sett dem utföra en knäböj med 40 kg som sannolikt lagt grunden för såväl ryggproblem som knäditon. Men det är så det är i den här världen. Kom och köp konserverad gröt!

En bra grundregel nästan oavsett område är att fokus på 20% åstadkommer 80% av resultaten. Den gäller i synnerhet i dessa sammanhang.

• Like 1

Låter klokt och rimligt!

Se gärna video dock, känns som båda parterna är mycket insatta och erfarna i både paleo/low carb. John K verkar dessutom forska en del på området om jag fattat det hela rätt. Intressant dock med folk som experimenterar och testar vad som händer med: vad, när och hur man stoppar i energi i sina kropp!

Hmm...nja, jag har bara hunnit titta på de första 20 minuterna och det har ju redan nämnts att det här absolut inte är något för normalpersonen eller de med med stor övervikt etc. Tvärtom är det enbart för den som tränar hårt (högintensiva aktiviteter) och redan är i god form.

Bara en tanke mot bakgrund av Robrads och Tufvas kommentarer.

För övrigt kommer jag att tänka på mitt eget experimenterande under julmånaden i relation till detta. Kan mitt inmundigande av en massa god choklad, i synnerhet kvällstid, ha bidragit till upplevelsen och den positiva erfarenheten? *spontana tankar* Jag hamnade ofta kring 60-100 gram extra kolhydrater/dygn då.

Hmm...nja, jag har bara hunnit titta på de första 20 minuterna och det har ju redan nämnts att det här absolut inte är något för normalpersonen eller de med med stor övervikt etc. Tvärtom är det enbart för den som tränar hårt (högintensiva aktiviteter) och redan är i god form.

För övrigt kommer jag att tänka på mitt eget experimenterande under julmånaden i relation till detta. Kan mitt inmundigande av en massa god choklad, i synnerhet kvällstid, ha bidragit till upplevelsen och den positiva erfarenheten? *spontana tankar* Jag hamnade ofta kring 60-100 gram extra kolhydrater/dygn då.

Jodå, jag har koll på det. Skulle inte ge mig in på något utan att ta in tillräckligt med information. Däremot är ju Kiefers andra diet, Carb Nite, riktad till mera stillasittande personer, men verkar som man kan "tweaka" den dieten med lite styrketräning också. Ska kolla lite närmare innan jag ger mig på det.

Ska överväga att testa någon av Kiefers "powerdieter" Carb Nite eller Carb Back-loading ett tag framöver. Kan vara kul att experimentera lite, har en del att "spela" på viktmässigt så lägger jag på mig några kilon är det inte hela världen ;)

spännande, återkom gärna med resultaten, dokumentera noga! :)

Det bekräftar en misstanke jag har haft länge.

Vi är inte skapta för att ALLTID gå på socker eller ALLTID gå på ketoner. Vi är skapta för att kunna VÄXLA smärtfritt vid behov. Över dagen och över längre perioder.   :)

Japp, låter fullkomligt logiskt. Måste ju varit en överlevnadsstrategi att kunna trycka i sig en bunt mogen frukt om den dök upp runt hörnet. Tänkte ev "carb-loada" min tjej (kör liberal lchf) järnet under förlossningen (hon skall föda om någon månad). Har beställt "Vitargo +electrolyte" (http://www.energikakan.se/). En kompis "matade" sin tjej med det och hon tyckte det var jättebra, de hade en lååång utdragen förlossning.

Kände du då att kroppen lixom "sög upp" de extra kolisarna utan viktpåverkan? Eller gav det extra muskelmassa? Vilken var den positiva erfarenheten?

spännande, återkom gärna med resultaten, dokumentera noga! :)

Ska börja med Carb Nite några månader tills jag har kommit igång ordentligt med styrketräningen igen (då det krävs en hel del innan man kan dra igång med Carb Back-loading som jag har förstått det). Kommer ta emot att försöka trycka ned 600g kh under 6-8 timmar... funderar på att göra det lätt för mig genom att mixa dextros (eller maltodextrin) med något proteinpulver då poängen är att "käka" mat med hög GI och kolhydratmängd.

Insulin är ju inte heeelt värdelöst som de flesta LCHF:are tror. Man kan använda IGF till att manipulera sin muskeltillväxt, men jag tycker att nackdelarna med insulinhöjning starkt överväger fördelarna. Både jag och min sambo experimenterar friskt när det kommer till kost och träning, båda har varit inne på CBL och resultatet blir på den positiva sidan: Extra pump och bra tryck i musklerna, man kan köra riktigt hårt när man tränar.

Nackdelen är att man blir koma-trött efter kolhydraterna och för min del lättare mottaglig för infektioner, instabilt humör och dåligt fokus. Nä, tacka vet jag keto-bygge :)

• Like 1

Kände du då att kroppen lixom "sög upp" de extra kolisarna utan viktpåverkan? Eller gav det extra muskelmassa? Vilken var den positiva erfarenheten?

Nja, jag är nog skeptisk till om man bör kalla det för carbloading, åtminstone ur det perspektiv som Kiefer har. Mörk choklad innehåller ju trots allt mest fett även om kolhydratintaget ökade så klart för varje chokladkaka som trycktes ned.

Hursomhelst, den effekt jag fick var ju dels mental. Det är ju alltid trevligt att goffa choklad som om det inte fanns någon morgondag. ;) Blev ju lite mer avslappnat också på så sätt under denna tid.

Dels hade jag såklart lite mer tryck i musklerna. Så främst visuellt var det ju trevligt. Märkte möjligtvis lite mer effekt i gymet med...men här är jag kluven. Nu när jag är tillbaka till mitt mer normala ätande så reagerar jag exempelvis på att träningen går så bra trots att jag äter så pass mycket mindre.

I runda slängar låg jag nog på ca 5000 kcal/dygn i dryga 3 veckors tid mot normala 3000-3500 kcal. Mot slutet tyckte jag mig märka att jag lättare "lade på mig" jämfört med efter någon vecka eller så. Den första tiden var snudd på sinnessjuk eftersom jag inte tyckte det hände något hur mycket jag än åt...och det här hänger dels samman med att fullständig glykogeninlagring tycks ta tid, i synnerhet om man varit om inte "tömd" så i varje fall inte "fylld" under lång tid. Dels hänger det också samman med den gamla principen kring hur aktiviteter automagiskt tenderar öka när energiintaget gör likaså. Sist men inte minst, vätskeinlagring blir ju också en faktor i relation till ökad glykogeninlagring.

Summa summarum så toppade jag nog på ca 2-3 kg mer än innan jag började men det var snabbt återställt så snart jag väl började äta normalt igen. Höftar lite vad gäller detta men det är i den räjongen i varje fall.

• Like 2