Jump to content

När du har gjort sned steg och det har säkert hänt många

Ami

Recommended Posts

Tanken på min hälsa. Jag har en närmast religiös känsla för LCHF i det fallet :-) och ju fler gånger man kommit på bsnan igen desto lättare är det.

Har du läst Mys blogg lchfingenjören? Hon har massor med tips och verktyg för hu man ska komma tillbaka efter en dikeskörning

Det som hjälper mig är att äta mycket striktare än normalt och ösa på med väldigt mycket fett. Kaffe med kokosfett och smör på morgonen, till exempel, inget jag dricker annars men toppen för att komma in i det rätta "flytet" igen.

Jag har svårt att komma tillbaka efter en period av avsteg, en semester till exempel, så jag tänker noga FÖRE jag hamnar i de situationerna. Kanske ingen tröst för dig just nu ;)

• Like 2

Jag drar på med fett och försöker dra ner på mejeriprodukter.

Äter mig riktigt mätt på fett, så det inte finns minsta utrymme för sockermonstret.

Om suget kommer ändå (vilket det ju gärna gör när sockerspiralen har börjat snurra) så kastar jag mig ut och går på promenad, eller ännu hellre drar på löpardojorna och tar en runda i spåret  :)

Är snäll mot mig själv. Tänker att jaha, det var den dikeskörningen, nu skiter jag i det och tar nya tag! Väldigt effektivt, faktiskt  :D

• Like 3

Jag bara hållit på med LCHF i 6 d. och är helnöjd, men jag antar att det inte kommer att gå så här bra hela tiden. Därför undrar jag vad ni menar med snedsteg?

Är ett havrekex ett snedsteg?

Ett äpple?

1 glas vin?

Eller krävs det att man sätter isig 1 kg lösgodis?

Om man medvetet äter en tårtbit på ett födelsedagskalas och sedan inte mer. Hur "farligt" är det? Vad händer i kroppen då (förutom att blodsockret går upp) och hur lång tid tar det innan jag är tillbaka där jag var innan?

Ett snedsteg är nånting som du äter som är utanför kosten som du inte hade planerat att äta. T ex när jag trillade dit på en bulle när jag kör gatloppet mellan Pressbyråerna i tunnelbanan och det luktar nybakat.

Man kan köra planerade avsteg som t ex att jag vill ha både nypotatis och tunnbröd den gången per år som jag äter surströmming, och de 2 gånger per år som jag träffar dottern står alltid sushi på menyn.

Torrt vin kan du njuta av inom kosten, men levern bränner inget fett så länge den har alkohol att ta hand om

• Like 2

Jag bara hållit på med LCHF i 6 d. och är helnöjd, men jag antar att det inte kommer att gå så här bra hela tiden. Därför undrar jag vad ni menar med snedsteg?

Är ett havrekex ett snedsteg? Ja

Ett äpple?Ja

1 glas vin?Nej

Om man medvetet äter en tårtbit på ett födelsedagskalas och sedan inte mer. Hur "farligt" är det? Vad händer i kroppen då (förutom att blodsockret går upp) och hur lång tid tar det innan jag är tillbaka där jag var innan?

• Like 1

Är ett havrekex ett snedsteg? Ja

Ett äpple?Ja

1 glas vin?Nej

Då var det ett snedsteg jag gjorde igår då ett havrekex slank ner. Men det var det sistai kakväg som fanns kvar här hemma. Det var inte sötsuget, för det försvann efter 3 dagar, som var orsaken till att jag åt upp den utan en rejäl förkylning som gjorde att jag behövde lite tröst. Men det spelar ju eg. ingen roll varför. Jag åt den ju!

• Like 1

Då var det ett snedsteg jag gjorde igår då ett havrekex slank ner. Men det var det sistai kakväg som fanns kvar här hemma. Det var inte sötsuget, för det försvann efter 3 dagar, som var orsaken till att jag åt upp den utan en rejäl förkylning som gjorde att jag behövde lite tröst. Men det spelar ju eg. ingen roll varför. Jag åt den ju!

Upp på banan igen och ha det bra.