Modesty Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Undrar vilka de debattskrivande sk läkarna är, verkar ha fått en saker rätt och andra lite knas. Man kan även undra hur uppdaterade de är på senaste kostforskningen eller ännu om de är ännu en grupp i SLVs ledband. http://www.dn.se/debatt/dags-att-momsbefria-mat-som-ar-bra-for-folkhalsan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Tanken är väl god, men eftersom det ju råder starkt delade meningar om vad som är nyttig mat, så skulle det slå helt fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted February 4, 2014 Popular Post Share Posted February 4, 2014 Detta är ju fullständig vegansk idioti! Kött, smör, grädde, ost och - hör och häpna - till och med ägg stämplas som tillhörande de 84 % dålig mat. Bara 16 % är "nyttig" mat enligt dessa vegantalibaner nämligen: "grönsaker, frukter, baljväxter, fullkornsprodukter, bär, nötter och frön." De studier de hänvisar till är vegangurun Dean Ornish små skräpstudier där han gör flera interventioner samtidigt. Gruppen som äter hans lågfetts veganmat instrueras att också sluta röka, motionera mer, meditera (stessdämpning) medan kontrollgruppen lämnas åt sitt öde. Några labbvärlden förbättras föga förvånande i Ornishgruppen men vad som beror på kosten och vad som beror på det andra förändringarna går aldrig att utreda i denna pyttelilla studie. För övrigt dör en mer i Ornishgruppen än i kontrollgruppen. Detta vansinninga inlägg på DN Debatt kan vi strunta i. Inga partier med självbevarelsedrift kommer att nappa på det. Initiativ om köttskatt, sockerskatt och fettskatt har redan avfärdats och detta är bara ett omvänt sätt att säga samma sak och tala om skattebefrielser istället för straffskatter. Själv är jag djupt skeptisk till alla sådana förslag. Det vettigaste förslaget hittills i frågan var någon som i en tråd hos Kostdoktorn föreslog att momsbefria alla mat som inte kräver en innehållsförteckning. Det skulle faktiskt kunna ge en signal om att laga mat från riktiga råvaror. Såväl animalier som kött, fisk, ägg skulle omfattas liksom grönsaker, nötter, rotfrukter, honung och kanske till och med rent socker. Detta skulle kunna vara en idé att spinna vidare på. Så länge allt socker man tillsätter i maten eller i kaffet kommer från en påse strösocker så har man koll och överdoserar inte. Det är allt tillsatt, dolt socker i processad mat som är det stora problemet. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag tycker processad mat är ett problem i sig eller rättare sagt sådant där man tagit bort eller förstört en stor del av näringsvärdet i livsmedlen. Dolt fett kan vara lika illa som socker eftersom det lätt blir för mycket kalorier utan att man märker det. I pomes frites t ex kan man inte säga att det är kolhydraterna ELLER fettet som är problemet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Veganer. Suck. De får väl äta vad de vill men de ska ge bävern i att försöka övertala oss om att en kosthållning som vi inte kan överleva på utan industriframställda kosttillskott (eller alternativt äta bajs, då) skulle vara den ultimata mänskliga hälsokosten. Gah! Det finns inte och har aldrig någonsin funnits en människogrupp som levt på vegansk kost i hela vår långa utvecklingshistoria. Punkt. Vegetarianer? Gott om dem. Övervägande vegetarisk kosthållning? Gott om dem. (Liksom åt andra hållet b.t.w.) Ja. Heja grönsaker. Heja rotfrukter. Jodå, frukt ar klämmigt godis. "Att välja frukt och bär kan bli tre gånger dyrare än godis och glass per kalorimängd." Det ÄR fördjävligt, det håller jag med om. Men att klumpa ihop kött, smör och grädde med chips och läsk? Gimme a break. Dessutom. Nästa person som säger att fullkorn är så himla nyttigt vill jag klippa till. De vill INTE vara i samma rum som mig när jag ätit fullkorn. Först rapar jag. Sen piper jag av smärta. Sen fiser jag. Och sen springer jag på toaletten. Och piper lite till. Och jag är långt ifrån ensam att reagera så, eller hur? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Men att momsbefria all inhemsk producerat råvara skulle inte vara så dum ide tycker jag... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Men att momsbefria all inhemsk producerat råvara skulle inte vara så dum ide tycker jag... Det hade nog varit en riktigt bra ide! Då hade svensk mat kunnat konkurrera på bättre villkor, prismässigt, mot den importerade! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag håller förövrigt med allt vad som skrivs i debattinlägget. Men man borde ju iaf kunna börja med att momsbefria grönsaker. Det kan vi väl alla (oavsett lowcarb eller något annat) enas om är nyttigt?! Per W: Samma resultat har producerats även av Dr Caldwell Esselstyn på Cleveland Clinic, dock använde han bara diet för att utesluta alla "confounding factors". Det var förmodligen dessa två studier de syftade till. Sen helt ärligt, avslappning och yoga är säkert jättebra för den allmänna hälsan, men när det kommer till att reversera arteroskleros är dieten det viktigaste. Dessa två är vad jag vet de enda som vetenskapligt visat att man kan reversera CVD och få placken att minska mha livsstilsinterventioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Allt detta är skräpvetenskap! Anthony Colpo har på sitt vanliga humoristiska och provokativa sätt granskat dessa studier och de kokar ned till ingenting: http://anthonycolpo.com/vegetarian-diets-reduce-heart-disease-other-assorted-nonsense/ Citat Anthony Colpo: "Ornish’s program actually involves several interventions aside from the omission of meat. Participants are counseled to exercise, engage in stress reduction activities, and to cut all the refined and heavily processed crap from their diets. All these factors on their own could have an impact on CHD risk, but despite these confounding factors Ornish routinely cites his intervention as proof of the efficacy of meat-free and low-fat diets. But just how effective is his program, anyway? After one year of follow-up in the Lifestyle trial the researchers reported 82% of those in the experimental group experienced regression of arterial plaque, compared to only 42% of those in the control group. The experimental group subjects also experienced significantly less chest pain. But these factors could easily be due to exercise and stress reduction(Ornish 1990). In 1998, the Journal of the American Medical Association published the five-year follow-up data for the Lifestyle Heart Trial. While the experimental group experienced a significantly reduced overall incidence of cardiac events (a classification that included angioplasty, bypass surgery, heart attack, and hospitalization for any cardiac cause), the treatment group actually experienced one more death than the control group (two people in the intervention group died compared to one person in the control group). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag tycker processad mat är ett problem i sig eller rättare sagt sådant där man tagit bort eller förstört en stor del av näringsvärdet i livsmedlen. Dolt fett kan vara lika illa som socker eftersom det lätt blir för mycket kalorier utan att man märker det. I pomes frites t ex kan man inte säga att det är kolhydraterna ELLER fettet som är problemet. Man går inte upp i vikt av bara kaloerierna om man låter bli äta socker. En nästan äcklig mätnad infinner sig innan kaloritalet stiger för högt. Fett som sådan gör ingen fet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 De är inte trovärdiga i mina ögon dessa läkare. Vad får man brist på om man utesluter mejerier och kött? B12... Står inte det i deras böcker? Vlket fjanteri de sysslar med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Allt detta är skräpvetenskap! Anthony Colpo har på sitt vanliga humoristiska och provokativa sätt granskat dessa studier och de kokar ned till ingenting: http://anthonycolpo.com/vegetarian-diets-reduce-heart-disease-other-assorted-nonsense/ Citat Anthony Colpo: "Ornish’s program actually involves several interventions aside from the omission of meat. Participants are counseled to exercise, engage in stress reduction activities, and to cut all the refined and heavily processed crap from their diets. All these factors on their own could have an impact on CHD risk, but despite these confounding factors Ornish routinely cites his intervention as proof of the efficacy of meat-free and low-fat diets. But just how effective is his program, anyway? After one year of follow-up in the Lifestyle trial the researchers reported 82% of those in the experimental group experienced regression of arterial plaque, compared to only 42% of those in the control group. The experimental group subjects also experienced significantly less chest pain. But these factors could easily be due to exercise and stress reduction(Ornish 1990). In 1998, the Journal of the American Medical Association published the five-year follow-up data for the Lifestyle Heart Trial. While the experimental group experienced a significantly reduced overall incidence of cardiac events (a classification that included angioplasty, bypass surgery, heart attack, and hospitalization for any cardiac cause), the treatment group actually experienced one more death than the control group (two people in the intervention group died compared to one person in the control group). Ja men då är det slutdiskuterat då. Om en akademisk tungviktare som Anthony Colpo har debunkat en av de mest framgångsrika CVD-interventionerna i historien så måste det ju stämma. Colpo verkar mest vara en arg buffel, och utifrån det jag läst är det svårt att ta honom seriöst. Är det till sajter som Anthony Colpos du går när du söker information? Personen i interventionsgruppen som dog gjorde tydligen det när han tävlade mot en kompis på en roddmaskin. Att utsätta sig för sådana påfrestningar var något som Ornish varnade för. Förmodligen mådde han så bra av sin nya livsstil, och trodde han var stålmannen. Dock hade han ju förmodligen rätt mycket plack kvar i ådrorna. Som du säkert vet är risken större att dessa plack brister när man utsätter sig för ansträngning. Men återigen, Caldwell Esselstyn har gjort ett liknande experiment fast där man bara fokuserade på diet. Samma diet, samma resultat. Att kalla dessa kliniska "peer reviewed" studier för "skräpvetenskap" är väl att ta i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Altså var vi där igen.. trodde vi hade diskuterat färdigt den frågan.. spelar ingen roll vilken diet man sätter folk på så länge den är hälsosam! Det jag tycker är det oseriösa med både Esseltyne och Ornish är att de helt ovetenskpligt försöker lura folk att det handlar om att de undvikit animalisk föda.. när det handlar om att de undvikit skräpmat och ändrat sin livsstil! Colpo är heltokig.. däremot är han en bra skribent och ofta rolig att läsa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Altså var vi där igen.. trodde vi hade diskuterat färdigt den frågan.. spelar ingen roll vilken diet man sätter folk på så länge den är hälsosam! Det jag tycker är det oseriösa med både Esseltyne och Ornish är att de helt ovetenskpligt försöker lura folk att det handlar om att de undvikit animalisk föda.. när det handlar om att de undvikit skräpmat och ändrat sin livsstil! Colpo är heltokig.. däremot är han en bra skribent och ofta rolig att läsa! Det är skillnad på att enbart förhindra att sjukdomen blir värre, och att faktiskt få placken att minska i storlek och/eller försvinna. Båda deras studier backas ju upp av angiografi, där man de facto ser hur de trängda blodkärlen öppnas upp. Vad jag vet har inga liknande resultat visats i studier där man bara börjar äta "mer hälsosamt"? Du får gärna upplysa mig dock! Det gemensamma i både Ornish och Esselstyn är att de kraftigt reducerar alla sorters fett. Så det handlar inte bara om animaliskt fett. Om det nu skulle vara "skräpvetenskap" borde ju deras studier redan ha blivit motbevisade av forskningssamhället. Det är så "peer reviewed" vetenskap fungerar, oavsett vad Mr. Colpo tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Att den vanliga amerikanska skräpsmatsdieten är ohälsosam för hjärtat vet vi redan. Tar man bort det mesta av skräpet ur denna kost är det sannolikt att man får positiva resultat. Ornish och LCHF har trots allt mycket gemensamt: Vi plockar bort allt tillsatt socker (över 10 % av kalorierna i USA), vi plockar bort allt vitt mjöl, vi plockar bort margariner och transfetter, vi plockar bort omega 6-rika växtoljor som majs-, solros- och sojaolja. Hur kan man då vara säker på att det är just borttagandet av animalisk föda i Ornishdieten som leder till något förbättrade labbvärden (men inte minskad dödlighet) i ett par extremt små studier? Nej, det kan vi inte veta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Man går inte upp i vikt av bara kaloerierna om man låter bli äta socker. En nästan äcklig mätnad infinner sig innan kaloritalet stiger för högt. Fett som sådan gör ingen fet. Men man blir inte mätt så lätt när man blandar. Chips t ex. Det är nog svårt att sätta i sig lika mycket energi med kokt potatis som med chips och fett lagras lättare som fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det är skillnad på att enbart förhindra att sjukdomen blir värre, och att faktiskt få placken att minska i storlek och/eller försvinna. Båda deras studier backas ju upp av angiografi, där man de facto ser hur de trängda blodkärlen öppnas upp. Vad jag vet har inga liknande resultat visats i studier där man bara börjar äta "mer hälsosamt"? Du får gärna upplysa mig dock! Det gemensamma i både Ornish och Esselstyn är att de kraftigt reducerar alla sorters fett. Så det handlar inte bara om animaliskt fett. Om det nu skulle vara "skräpvetenskap" borde ju deras studier redan ha blivit motbevisade av forskningssamhället. Det är så "peer reviewed" vetenskap fungerar, oavsett vad Mr. Colpo tycker. "Ornish is known for his lifestyle-driven approach to the control of coronary artery disease (CAD) and other chronic diseases. Beginning in 1977, he directed a series of clinical research studies proving for the first time that comprehensive lifestyle changes could not only stop the progression of CAD but could actually reverse it. These lifestyle changes included a whole foods, plant-based diet,[2] smoking cessation, moderate exercise, stress management techniques including yoga and meditation, and psychosocial support." http://en.wikipedia.org/wiki/Dean_Ornish Inte så mycket fel i ett sådant upplägg.. kunde lika gärna ha varit ett försök med LCHF.. och resultatet hade förmodligen varit lika! Men då hade det hetat att det var fettet som gjorde det! Och då kommer vi till själva slutsatserna man kan dra ur studiens resultat.. riktig mat, sluta röka, röra på sig, stresskontroll, inklusive yoga och meditation.. och självklart psykossocialt stöd.. borde göra vem som helst bra mycket friskare.. kanske tillomed reversera några dåliga tillstånd! För övrigt skulle jag inget alls ha emot momsbefriat gräsbeteskött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts