Modesty Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Hans Ennart skkriver i sin hälsoblogg om en nyligen publicierad studie från JAMA. kul att han håller sig i framkanten http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/02/03/ny-studie-socker-direkt-orsak-till-hjartsjukdomar/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det är ju bra att dom lyfter fram att socker inte är bra men nytt är det ju inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Eftersom det är en studie som inte bevisar något kanske tom. Slv skulle vara intresserade :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Som sagt, bara en studie, men ändå en studie som vi nog kan bedöma som ganska sannolikt att det ligger något i den ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Eftersom det är en studie som inte bevisar något kanske tom. Slv skulle vara intresserade :-) Är det en observationsstudie eller vad menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag blev lite fundersam. Det står att vi ska äta max 10% av vår dagliga energi av tillsatt socker. Men räknar man inte med det dolda sockret? Folk har ju ingen susning om att det döljer sig socker i allt de stoppar i munnen! Är det sockret mindre farligt enligt forskarna? När ska man slå på stora djungeltrumman att folk ska öppna ögonen och läsa på förpackningar så att de SER vad de äter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag blev lite fundersam. Det står att vi ska äta max 10% av vår dagliga energi av tillsatt socker. Men räknar man inte med det dolda sockret? Folk har ju ingen susning om att det döljer sig socker i allt de stoppar i munnen! Är det sockret mindre farligt enligt forskarna? När ska man slå på stora djungeltrumman att folk ska öppna ögonen och läsa på förpackningar så att de SER vad de äter? Håller helt med. Och jag tänker ofta på all stärkelse (strängar av glukos) som konsumeras i ännu högre grad än det vita sockret (en glukos en fruktos) Det vore en välgärning för folkhälsan om de som strider mot sockret kunde klargöra vad det egentligen handlar om. Jag hör många på arbetsplatsen som pratar om att sluta äta socker, men som inte har en tanke på att sluta äta gröt, bröd, pasta osv. Det hjälper bara en bit att sluta med socker. Jag tror också att om man tar bort socker så tenderar man att öka de stärkelserika produkterna, de ger ju samma kick, då blir summan liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 "...en burkläsk om dagen ökade sin risk för hjärtdödlighet med en tredjedel oavsett totalt kaloriintag. En vanlig läskburk innehåller cirka 35 gram socker, motsvarande 140 kalorier." Det som är konstigt är att man alltid friskriver det socker som naturligt finns i maten Jag tror inte kroppen bryr sig det minsta om sockret kommer från en burkläsk märkt coca cola eller ett två bananer det står chiquita på. Riskökningen blir naturligtvis densamma men det tar säkert länge innan den ekvationen accepteras av alla Vitaminer och fibrer "trollar bort" effekten av sockret förstås 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag blev lite fundersam. Det står att vi ska äta max 10% av vår dagliga energi av tillsatt socker. Men räknar man inte med det dolda sockret? Folk har ju ingen susning om att det döljer sig socker i allt de stoppar i munnen! Är det sockret mindre farligt enligt forskarna? När ska man slå på stora djungeltrumman att folk ska öppna ögonen och läsa på förpackningar så att de SER vad de äter? Dom räknar naturligtvis allt tillsatt socker både det man tillsätter själv och det som finns i det man köper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 "...en burkläsk om dagen ökade sin risk för hjärtdödlighet med en tredjedel oavsett totalt kaloriintag. En vanlig läskburk innehåller cirka 35 gram socker, motsvarande 140 kalorier." Det som är konstigt är att man alltid friskriver det socker som naturligt finns i maten Jag tror inte kroppen bryr sig det minsta om sockret kommer från en burkläsk märkt coca cola eller ett två bananer det står chiquita på. Riskökningen blir naturligtvis densamma men det tar säkert länge innan den ekvationen accepteras av alla Vitaminer och fibrer "trollar bort" effekten av sockret förstås Det är väldigt stor skillnad på läsk och bananer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Dom räknar naturligtvis allt tillsatt socker både det man tillsätter själv och det som finns i det man köper. Med "dom" menar du experterna i så fall? För i så fall är alla svenskar som följer livsmedelsverkets råd helt rökta i frågan. Så mycket bröd, flingor, gröt osv som konsumeras måste man vara uppe i långt över 10% socker om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Lever man efter livsmedelsverkets regler så lever man ett farligt liv med det finns ju en stor del av befolkning som vill det för det sägs ge det där extra saltet för livet som gör det hela intressant ...jag söker dock innehållet och spänningen på annat håll.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Med "dom" menar du experterna i så fall? För i så fall är alla svenskar som följer livsmedelsverkets råd helt rökta i frågan. Så mycket bröd, flingor, gröt osv som konsumeras måste man vara uppe i långt över 10% socker om dagen. Det du undrade var ju över det dolda sockret. Det var det jag skrev om. Personligen köper jag väldigt sällan annat än rena råvaror och gör jag det så läser jag innehållsförteckningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Är det en observationsstudie eller vad menar du? Jo, så är det ju. Nu tror ju jag också att tillsatt socker är en bov i dramat, men det är ju möjligt att de som äter mer godis o dricker mer läsk också lever mer ohälsosamt på andra sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jo, så är det ju. Nu tror ju jag också att tillsatt socker är en bov i dramat, men det är ju möjligt att de som äter mer godis o dricker mer läsk också lever mer ohälsosamt på andra sätt. Ja, fast det är ju inget nytt och jag skulle bli förvånad om det inte finns fler studier. Jag läste om kopplingen mellan socker och hjärtsjukdom i en bok i början av 80-talet. Det konstiga är att mycket om det som handlar om hälsa fallit i glömska och nu framställs som nya rön. Därmed inte sagt att fett är ofarligt. Kombinationen fett och socker är nog allra värst. Det var också något man ansåg redan på 70-talet men så länge affärerna dignar av godis och skräpmat så är det nog svårt att få alla att lyssna. Antalet hamburgerrestauranger har ju också ökat mycket och dom vet ju vad dom gör när dom fixar barnkalas och präglar barnen på deras "mat" redan när dom är små. Många röker ju också fast man känner till att det är skadligt för hälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 När man tittar på dieter med mycket kolhydrater är mängden fiber en hyfsat säker indikator på dietens kvalitet. Lågt fiberintag = kass diet med mycket raffinerad mat och "tomma kalorier". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det är väldigt stor skillnad på läsk och bananer. Om jag dricker en burkläsk och slänger i en kvarts multivitamintablett och ett kryddmått fibrex Blir den lika nyttig som en banan då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Här sitter jag och roar mig själv med att byta ut ordet "socker" mot "mättat fett". Kan ni se KRIGSRUBRIKERNA ÖVER HELA VÄRLDENS MEDIA om det hade varit "rätt" dietär bov? Som det nu är är det mer "Pff, bara fördubblad risk för hjärtsnörp? Skicka en kaka till, lite måste väl folk få unna sig så länge de inte äter MÄTTAT FETT!" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Bara som en parentes. Återigen visar sig de selektiva principer som gör att vissa observationsstudier anses värda att lyftas fram. Vad är det som gör denna observationsstudie bättre än den som visade ökad risk för CVD av att äta ett ägg om dagen? Antingen accepterar vi observationsstudier som ett viktigt (och oftast det enda reella) verktyg i hälsoforskningen, eller så avfärdar vi dem. Men då bör man inte göra undantag för de studier som stödjer sin egen lilla världsbild. Var är principerna? Personligen har jag inget emot observationsstudier, och resultatet i denna är föga oväntat. Folk som dricker mycket läsk bryr sig förmodligen inte så mycket om sin övriga diet heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag blev lite fundersam. Det står att vi ska äta max 10% av vår dagliga energi av tillsatt socker. Men räknar man inte med det dolda sockret? Folk har ju ingen susning om att det döljer sig socker i allt de stoppar i munnen! Är det sockret mindre farligt enligt forskarna? När ska man slå på stora djungeltrumman att folk ska öppna ögonen och läsa på förpackningar så att de SER vad de äter? Nu gav du mig ett intressant perspektivskifte som ger ett par intressanta följdfrågor. Tillsatt socker måste ju rimligen vara raffinerat socker i någon form; vitt socker, råsocker, sirap etc.. Varför i hela friden "behöver" vi tillsätta raffinerat socker varje dag så att man landar på max 10 % tillsatt socker/dag. Jag menar om man lagar mat på naturliga råvaror som animalier, fett och grönsaker men även med frukt och mjöl i kosten behövs ju inget tillsatt socker alls . Hur har SLV kunnat landa i detta och hur har socker kunnat bli en sådan naturlig ingrediens? Från industrins sida kan jag förstå valet av socker men att ett statligt verk men någon slags uppdrag i folkhälsofrågor . Om man omvandlar 10 % tillsatt socker i kosten, till tesked/teskedar, någon som har en uppfattning om vad det kan innebära, cirka ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Nu gav du mig ett intressant perspektivskifte som ger ett par intressanta följdfrågor. Tillsatt socker måste ju rimligen vara raffinerat socker i någon form; vitt socker, råsocker, sirap etc.. Varför i hela friden "behöver" vi tillsätta raffinerat socker varje dag så att man landar på max 10 % tillsatt socker/dag. Jag menar om man lagar mat på naturliga råvaror som animalier, fett och grönsaker men även med frukt och mjöl i kosten behövs ju inget tillsatt socker alls . Hur har SLV kunnat landa i detta och hur har socker kunnat bli en sådan naturlig ingrediens? Från industrins sida kan jag förstå valet av socker men att ett statligt verk men någon slags uppdrag i folkhälsofrågor . Om man omvandlar 10 % tillsatt socker i kosten, till tesked/teskedar, någon som har en uppfattning om vad det kan innebära, cirka ? Är vi lite generösa och säger 2500 kcal på en dag så är det 60 gr rent socker (100 gr=405 kcal) Personligen tycker jag det är väldigt mycket men förr i tiden var det en baggis att sopa i sig det varenda dag och mer. För att vara rättvis så rekommenderar inte ens Livsmedelsverket att vi SKA äta 10% socker, det är en maxgräns. Själv hamnar jag däromkring i totalt intag av kolhydrater, hehe (50-120 gr om dan ca) varav kanske 5 gr från tillsatt socker som finns i min mörka choklad som jag stundom äter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Är vi lite generösa och säger 2500 kcal på en dag så är det 60 gr rent socker (100 gr=405 kcal) Personligen tycker jag det är väldigt mycket men förr i tiden var det en baggis att sopa i sig det varenda dag och mer. För att vara rättvis så rekommenderar inte ens Livsmedelsverket att vi SKA äta 10% socker, det är en maxgräns. Själv hamnar jag däromkring i totalt intag av kolhydrater, hehe (50-120 gr om dan ca) varav kanske 5 gr från tillsatt socker som finns i min mörka choklad som jag stundom äter. Nej, jag skrev inte heller att SLV säger att vi skall äta tillsatt socker men hur i herrans namn kommer man fram till att det är ok med en sådan stor del socker i kosten. Är denna maxgräns baserad på vetenskap? Jag mätte precis upp 60 gram strösocker i ett decilitermätt, och stämmer dina beräkningar är det ca 0,75 dl. Det är ju massor med socker! Det finns ingen naturlig matlagning där det behövs, något har gått helt fel med vårt tänkande och förståelse kring mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Nej, jag skrev inte heller att SLV säger att vi skall äta tillsatt socker men hur i herrans namn kommer man fram till att det är ok med en sådan stor del socker i kosten. Är denna maxgräns baserad på vetenskap? Jag mätte precis upp 60 gram strösocker i ett decilitermätt, och stämmer dina beräkningar är det ca 0,75 dl. Det är ju massor med socker! Det finns ingen naturlig matlagning där det behövs, något har gått helt fel med vårt tänkande och förståelse kring mat. Tidigare åt jag hemkokt äppelsylt på gröt, flingor eller fil/ yoghurt och trots att jag endast tog 4 dl socker per kg sylt istället för 6 dl som det stod i receptet så blev det nog en del socker. När det var syltningstid så köpte jag 12 kg socker på en gång. Jag tänkte att det var ju i alla fall hemgjord sylt utan tillsatser och jag åt varken godis, kakor, våfflor eller något annat med socker i. Nu kokar jag sylt utan socker och tycker det funkar så bra så jag undrar varför jag hade socker i tidigare. När det gäller barn så är det nog lite knepigt med alla sockrade, flingor, o´boy och supersöt sylt. Plus glass, godis och läsk. Blir nog en hel del socker för många. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Nej, jag skrev inte heller att SLV säger att vi skall äta tillsatt socker men hur i herrans namn kommer man fram till att det är ok med en sådan stor del socker i kosten. Är denna maxgräns baserad på vetenskap? Jag mätte precis upp 60 gram strösocker i ett decilitermätt, och stämmer dina beräkningar är det ca 0,75 dl. Det är ju massor med socker! Det finns ingen naturlig matlagning där det behövs, något har gått helt fel med vårt tänkande och förståelse kring mat. Missförstod din mening där. Det är jättemycket. Så mycket att jag räknade ett par gånger extra men jag tror tyvärr det stämmer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Är det en observationsstudie eller vad menar du? ja, de var de väl (epidemiologisk studie), beskriver som KD skrev bara ett samband. Dom som dricker läsken kanske faktiskt ofta äter nått annat skit som är den faktiska orsaken till hjärtproblemen? Det är ju sånna "solklara bevis" som slv ha satsat hela Sveriges folkhälsa på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts