Malin303 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Någon som har hittat ett bra jordnötssmör? Det vanliga med blå lock vill jag inte gärna ha eftersom det inte finns ekologiskt sådant. Kung Markattas ekologiska smakade som.. Jaa, tänk begagnad toaborste.. Jag ska prova att ha det i en jordnötssås till kycklingspett, men på fröknäcke går det INTE. Jag o barnen älskar att lyxa med fröknäcke med jordnötssmör och jordgubbar, så vi har en allvarlig situation här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag o barnen älskar att lyxa med fröknäcke med jordnötssmör och jordgubbar, så vi har en allvarlig situation här Jag använder det här märket: http://www.haugen-gruppen.se/produkter/0/19759/19818/19535/dagligvaror/ekologiskt/green-choice.aspx när jag använder jordnötssmör. Det innehåller förutom rostade jordnötter bara lite havssalt. Vanligt jordnötssmör innehåller rätt mycket socker också. Så om du vill att det ska smaka som "vanligt" jordnötssmör får du blanda i någon form av sötning samt lite extra salt. Jag är generellt inte så stor på jordnötssmör men tycker just det här smakar ganska gott som det är. Jag köper det på ett vanligt Hemköp. Det händer att jag lagar jordnötssås ibland. Vid dessa tillfällen använder jag lite sukerin för att få den rätta jordnötssåssmaken. Med det gör man ju precis som man vill. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Mandelsmör är godare!! Men finns ju monkis! Dom har både jordnötssmör, mandel, hassel och pumpafrö smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag köper likadan som kareng. Som sagt så innehåller den endast jordnötter och havssalt, vilket passar mig bra. Skulle den vara söt, så hade den inte varat länge i mitt skafferi.....max en dag :/ Är väldigt svag för jordnötsmör . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag tar vanliga saltade jordnötter, mixar med mixerstaven och vips har jag ett jordnötssmör utan socker. Tillsätter ibland lite olja men det behövs oftast inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag tar vanliga saltade jordnötter, mixar med mixerstaven och vips har jag ett jordnötssmör utan socker. Tillsätter ibland lite olja men det behövs oftast inte. Så gör jag också ibland, speciellt om det är till sås - den vill jag oftast mixa i alla fall för att få en bra konsistens och så att ingefära, vitlök och chili kommer till sin rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 som vanligt har jag slut på gilla, Så jag tackar för förslagen o gillar såhär istället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Kung markattas, var det med eller utan salt? Saltet gör stor skillnad enligt mig Green choice har jag provat också och det är godare än markatta men kommer inte ihåg innehållsförteckningen, om det var något jag inte gillade eller hur det var. Är ju eko iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Kung markattas, var det med eller utan salt? Saltet gör stor skillnad enligt mig Green choice har jag provat också och det är godare än markatta men kommer inte ihåg innehållsförteckningen, om det var något jag inte gillade eller hur det var. Är ju eko iaf Nu måste jag gå o kolla.. Japp, utan salt. Hmm, det tänkte jag inte på ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käte Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Någon som har hittat ett bra jordnötssmör? Det vanliga med blå lock vill jag inte gärna ha eftersom det inte finns ekologiskt sådant. Kung Markattas ekologiska smakade som.. Jaa, tänk begagnad toaborste.. Jag ska prova att ha det i en jordnötssås till kycklingspett, men på fröknäcke går det INTE. Jag o barnen älskar att lyxa med fröknäcke med jordnötssmör och jordgubbar, så vi har en allvarlig situation här Jag gör eget jordnötssmör. Hitta bra jordnötter, mixa ordentligt tills det börjar likna smör, tillsätt lite smör, en gnutta vanilpulver. Mixa en stund till. Klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag gör alla möjliga sorters nötsmör i min matberedare. Köper naturella nötter, rostar dem i ugn, mixar med valfri smaksättning (oftast bara salt). Vill jag har lite mer 'crunchy' så sparar jag en näve nötter som jag häver i när det börjar bli rätt konsistens. Eftersom jag är storkonsument av just nötter brukar jag beställa större förpackningar från t.ex. Amazon UK eller dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Tackar varmast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jag gör alla möjliga sorters nötsmör i min matberedare. Köper naturella nötter, rostar dem i ugn, mixar med valfri smaksättning (oftast bara salt). Vill jag har lite mer 'crunchy' så sparar jag en näve nötter som jag häver i när det börjar bli rätt konsistens. Eftersom jag är storkonsument av just nötter brukar jag beställa större förpackningar från t.ex. Amazon UK eller dylikt. Funkar det med vilken matberedare som helst eller vad behöver man för att det skall bli bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käte Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Funkar det med vilken matberedare som helst eller vad behöver man för att det skall bli bra? Min erfarenhet är att det går bra i vanlig matberedare men du behöver köra en stund innan det börjar likna smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Funkar det med vilken matberedare som helst eller vad behöver man för att det skall bli bra? Fungerar alldeles utmärkt med min lilla behändiga matberedare på bara 500 watt (Philips HR7620/70). Det kan ta ett litet tag innan det börjar bli smörig konsistens men har man rostat nötterna först går det lite snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner https://martinajohansson.se/jordnotssmor-toxiner-aflatoxiner/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts