Jump to content

Kris=Viktuppgång?

Käte

Recommended Posts

Hur fungerar det egentligen? Blir vi så påverkade av det som händer oss och runt oss att vikten kan börja ticka uppåt trots bra kost?

2010 lade jag om min kost. Först lågkolhydrat (GI) och sedan LCHF. De senaste månaderna nosar jag på Paleo. Har inte ätit socker, mjöl, ris, pasta eller potatis på 3,5 år. Jag har gått ner ca 30 kg fördelat på dessa år.

Det senaste halvåret har jag haft problem med hälsan och därför oroat mig mycket om framtiden. Under samma period har jag ökat 7 kg i vikt.

Jag upplever att jag ätit som vanligt och borde stått ganska stabilt stilla i vikten. De tre senaste veckorna har jag plockat bort mejeri samt så gott som helt tagit bort nötterna. Vikten har inte påverkats alls av det snarare något kilo till uppåt. Det ska tillägas att jag samtidigt kommit in i klimakteriet.

Kan oro/klimakteriet verkligen ställa till det så i kroppen?? Jag har alltid tänkt att det är det man stoppar i munnen som gör skillnaden och att det inte går att skylla på tex klimakteriet.

Vi fick en smärre chock i veckan som led. Pang +0,5 kilo på vågen för mig, utan att jag givit in till frestelsen att börja tugga chips (som annars är min stora stressreaktion).

Samma sak de senaste 2 höstarna: flera kilo plus (som jag dessutom ar svårt att bli av med)

Annars är jag "viktstabil", d.v.s. inget speciellt händer vare sig upp eller ner långa perioder med hanterbar stress. Men stress. Tjong i ballongen.  :(

• Like 1

Hur fungerar det egentligen? Blir vi så påverkade av det som händer oss och runt oss att vikten kan börja ticka uppåt trots bra kost?

2010 lade jag om min kost. Först lågkolhydrat (GI) och sedan LCHF. De senaste månaderna nosar jag på Paleo. Har inte ätit socker, mjöl, ris, pasta eller potatis på 3,5 år. Jag har gått ner ca 30 kg fördelat på dessa år.

Det senaste halvåret har jag haft problem med hälsan och därför oroat mig mycket om framtiden. Under samma period har jag ökat 7 kg i vikt.

Jag upplever att jag ätit som vanligt och borde stått ganska stabilt stilla i vikten. De tre senaste veckorna har jag plockat bort mejeri samt så gott som helt tagit bort nötterna. Vikten har inte påverkats alls av det snarare något kilo till uppåt. Det ska tillägas att jag samtidigt kommit in i klimakteriet.

Kan oro/klimakteriet verkligen ställa till det så i kroppen?? Jag har alltid tänkt att det är det man stoppar i munnen som gör skillnaden och att det inte går att skylla på tex klimakteriet.

Har du minskat något på fysisk aktivitet? Även om det enbart inte funkar som bantningsmetod så har det ju stor betydelse för om man går upp eller inte.

När min arbetsplats flyttade så jag körde bil istället för att åka buss så gick jag upp 1,5 kg per månad. Den korta promenaden eller rättare sagt språngmarschen till bussen morgon och kväll gjorde så mycket. När folk vill gå ner i vikt så tycker dom att några hg inte är någonting men går man upp 2 hg i veckan så blir det 10,4 kg på ett år.

Jag är massageterapeut och tydligen påverkar det mig mer än jag trott....

Sedan ett par månader tillbaka rör jag mig ytterst lite. Låter logiskt att det har betydelse. Jag ville så gärna tro att om jag äter som jag ska så står jag stilla.

Jag känner igen det du säger från min kompis, som kom i tidigt klimakterium.

Dessutom fick hon svårt att sova en period, och den kombinationen ledde till tio kilos uppgång trots bra kost.

Vad vetenskapen säger vet jag inte?

Jag har alltid tänkt att man såklart inte går upp i vikt av att komma in i klimakteriet om man äter bra. Det kanske inte är så enkelt. Satans otyg är det :)

• Like 1

Paleo är väl lite mer kolhydrater så det kan bero på det också.

Har du räknat ut energimängden i maten du åt tidigare och i Paleomaten? Det spelar ju ingen roll om det är mer kolhydrater i paleo så länge det inte är mer energi.

Fast det förbrukar nog en hel del energi att arbeta med massage.

Har du möjlighet att gå långa promenader så håller du nog vikten bättre.

Har du räknat ut energimängden i maten du åt tidigare och i Paleomaten? Det spelar ju ingen roll om det är mer kolhydrater i paleo så länge det inte är mer energi.

Fast det förbrukar nog en hel del energi att arbeta med massage.

Har du möjlighet att gå långa promenader så håller du nog vikten bättre.

Paleo känns förnuftigt tycker jag. Så länge suget inte infinner sig...

Jag försöker alltid tänka på hur dagen kommer se ut och anpassa maten därefter. Jag har därför varit strikt nu när jag varit så orörlig. Promenader är alltid skönt men tyvärr har inte det varit bra för mig i den här rehabiliteringsfasen. Jag har varit tvungen till att vara stilla.

Paleo känns förnuftigt tycker jag. Så länge suget inte infinner sig...

Jag försöker alltid tänka på hur dagen kommer se ut och anpassa maten därefter. Jag har därför varit strikt nu när jag varit så orörlig. Promenader är alltid skönt men tyvärr har inte det varit bra för mig i den här rehabiliteringsfasen. Jag har varit tvungen till att vara stilla.

Jag menade inte att Paleo inte skulle vara bra utan bara om du hade koll på om du ökat kaloriintaget. Det är ju ett jäkla dilemma när man inte kan eller får röra sig tillräckligt. Har du frågat sjukvård/ rehab om det finns något du kan göra? Man brukar ju må bättre av att röra sig och om det är något som skall läkas så brukar det gå fortare om man använder sina muskler.

Jag menade inte att Paleo inte skulle vara bra utan bara om du hade koll på om du ökat kaloriintaget. Det är ju ett jäkla dilemma när man inte kan eller får röra sig tillräckligt. Har du frågat sjukvård/ rehab om det finns något du kan göra? Man brukar ju må bättre av att röra sig och om det är något som skall läkas så brukar det gå fortare om man använder sina muskler.

Det är tid för mig att börja belasta kroppen och förhoppningsvis kommer vikten börja gå neråt igen. Alla mår bra av att röra sig och min deppighet kommer definitivt att må bra av det...

Det har varit obehagligt att se hur lätt kilona smyger sig på igen. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vikten skulle gå uppåt när jag äter så mkt bättre än jag gjorde 3-4 år sedan. Jag ska skriva matdagbok tror jag, för att hitta vad som går snett. Förutom all passivitet och hormonpåslag då..

• Like 1

Men är inte matsmältningen lågprioriterad under stress? Sympatiska kontra parasympatiska systemet? Fast min erfarenhet är också viktuppgång vid stress... Fast jag äter mer då!  ;)

Så är det säkert. Stress och oro är verkligen inte bra för människan. Inget gott kommer ur det.

• Like 1

Det är tid för mig att börja belasta kroppen och förhoppningsvis kommer vikten börja gå neråt igen. Alla mår bra av att röra sig och min deppighet kommer definitivt att må bra av det...

Det har varit obehagligt att se hur lätt kilona smyger sig på igen. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vikten skulle gå uppåt när jag äter så mkt bättre än jag gjorde 3-4 år sedan. Jag ska skriva matdagbok tror jag, för att hitta vad som går snett. Förutom all passivitet och hormonpåslag då..

KRAM

• Like 1

Jag upplever också att jag har svårare att "hålla vikten" när det är mycket som "snurrar". Visst påverkar stress i alla former kroppen. De flesta funktioner påverkas, fettförbränning som, matsmältning och "huvudet"...

Jag brukar försöka promenera när det "blir lite mycket". Det ger både lite motion, frisk luft och tid till fundering. Nu har det tyvärr inte "hunnits med" så mycket sådant senaste månaderna... :-(

Jag märker själv ingen stresspåverkan viktmässigt. Endast som krångel med magen. Däremot ser jag oemdelbara viktförändringar utifrån hur salt mat jag ätit. Vikten kan gå upp ett par kg p.g. vätska för att sedan gå ner lika mycket på två tre dygn.

Jag ser inte om något redan skrivit detta men stress och oro höjer kortisolet, som hämmar fettminskningen väldigt mycket. Zink är en antagonist till kortisol, så genom att inta mer zink kan man få ned kortisolet och komma ned i vikt.

Ett annat naturligt tips är valeriana innan du ska sova, REN valeriana i torkad form och inte någon teblandning från något särskilt märke. Köp i lösvikt från en ekologisk hälsokostbutik. Annars rekommenderar jag starkt 5HTP (aminosyra som köpes online, finns i vissa hälsokostbutiker i större städer). Dessa två får också ned kortisolet, hämmar aptiten/suget och boostar viktnedgången.

• Like 1

Jag ser inte om något redan skrivit detta men stress och oro höjer kortisolet, som hämmar fettminskningen väldigt mycket. Zink är en antagonist till kortisol, så genom att inta mer zink kan man få ned kortisolet och komma ned i vikt.

Ett annat naturligt tips är valeriana innan du ska sova, REN valeriana i torkad form och inte någon teblandning från något särskilt märke. Köp i lösvikt från en ekologisk hälsokostbutik. Annars rekommenderar jag starkt 5HTP (aminosyra som köpes online, finns i vissa hälsokostbutiker i större städer). Dessa två får också ned kortisolet, hämmar aptiten/suget och boostar viktnedgången.

Menar du att man genom att ta tillskott blir mindre hungrig och äter mindre eller på vilket sätt påverkar det vikten?

För vissa är det tvärtom också, att de tappar aptiten och går ner i vikt när de är stressade. God aptit är ju normalt sett ett friskhetstecken, men tyvärr äter vi i västvärlden allt för kalorität mat vilket ofta leder till viktuppgång.

Och för andra handlar det om att de äter för energität men näringsfattig mat!

Jag upplever också att jag har svårare att "hålla vikten" när det är mycket som "snurrar". Visst påverkar stress i alla former kroppen. De flesta funktioner påverkas, fettförbränning som, matsmältning och "huvudet"...

Jag brukar försöka promenera när det "blir lite mycket". Det ger både lite motion, frisk luft och tid till fundering. Nu har det tyvärr inte "hunnits med" så mycket sådant senaste månaderna... :-(

Promenader är ett fantastiskt tidsfördriv! På alla sätt och vis.

Sedan 4 dagar har jag tagit hjälp av 56kilos Åses viktnedgångskokbok och känner redan skillnad. Även om jag tror att jag äter bra så märks det skillnad när jag koncentrerar mig. Jag äter mer fett och mindre portioner. Hoppas att det visar sig på vågen om ett par veckor. Jag försöker att inte väga mig så ofta utan fokuserar på att må bra och äta bättre.

Att må dåligt både psykiskt och fysiskt påverkar mig så oerhört mycket. Just nu försöker jag ta en dag i taget och göra det till en bra dag helt enkelt. Imorgon kommer en ny chans.

• Like 2