Jump to content

Varför animaliskt fett ?

Recommended Posts

Mnjae.. det är väl snarae som så att det är ofarligt.. lätt att komma över och billiga kalorier, gott och skräcken för det animaliska fettet visat sig vara en villfaelse!

Men vi använder även ansenliga mängder cocosfett, en del olivolja och en del rapsolja är oxå vanligt.

Det är de högraffinerade fröoljorna rika på Omega-6 man skall undvika.. även de med Omega-3!

"SUMMARY OF FATS

Long-chain saturated fat, monounsaturated fat and medium chain triglycerides should form the bulk of your fat intake. Long-chain omega-3 fats (EPA & DHA) should be consumed regularly, while omega-6 LA should be dramatically reduced."

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

fatpyramid.png

• Like 2

Hej alla, jag är imponerad över det mesta inom lchf men förstår INTE denna fokusering kring animalisk fett / smör ? Kan någon förklara för mig varför detta är så viktigt.

Jag tror att det är mest psykologiskt...När andra attackerar ätandet med mättade fetter...så går man kanske in försvarsställning och diskuterar just det mer än nödvändigt...

...dessutom börjar nog en del få vittring på blod när det finns alltfler rön som pekar på att animaliskt mättat fett är ofarligt....då vill man få "motståndarna" att erkänna att de hade fel, du vet skadeglädje....

...dessutom om du läser kostdoktorbloggen så finns det fortfarande suspekta krafter krafter (läs SLV och många dietister)  som vill att man äter "skumma" lättprodukter istället för naturliga (fetare) produkter.

• Like 1

Skulle väl snarare säga: vad är alternativet? Kokosfett - ja visst, men det brukar vara svårt att äta mycket av det. Vegetabiliska oljor - då är det lätt att man hittar några med mycket omega-6. 

Jag är övertygad om att vi behöver mättat fett, till cellerna, till hjärnan, till hjärtat, till lungorna och en hel del annat. Så varför inte äta det som det är?

Alla rovdjur i toppen på näringspyramiden äter detsamma som de själva består av och det är det ingen som ifrågasätter (vargar, björnar, lejon och örnar t ex).

Människan är också ett rovdjur - hur svårt det än kan vara att acceptera för vissa.... det är jätteviktigt för vår hälsa att äta den mat som vi evolutionsmässigt är anpassade för.

• Like 2

Hej alla, jag är imponerad över det mesta inom lchf men förstår INTE denna fokusering kring animalisk fett / smör ? Kan någon förklara för mig varför detta är så viktigt.

1. Mättat* fett i kosten har länge ansetts vara en viktig orsak till hjärtinfarkt och andra hjärt-kärlsjukdomar. Denna tro baseras på de första studierna som gjordes på området. I stora studier och sammanfattningar av alla studier i modern tid har man dock inte kunnat påvisa något samband. Skräcken för mättat fett finns dock kvar och avspeglar sig i officiella kostråd som särskilt drabbar barn, sjuka och gamla. Vem ska ta debatten för dem?

2. Skräcken för mättat fett har gjort att många viktiga och bra livsmedel undviks (t ex ägg, smör). Istället äts en mängd betydligt mindre nyttiga livsmedel i tron att dessa är nyttiga, till exempel "fullkorns"toast med lättmargarin och "lättsockrad" marmelad, eller nyckelhålsmärkt hypersockrad fruktyoghurt där det naturliga fettet tagits bort, eller frukostflingor som ofta är fruktansvärda sockerbomber - även de som säljs med nyttoargument. Förutom det animaliska fettet innehåller naturliga livsmedel som ägg och smör en mängd mikronäringsämnen som vi behöver. Myndigheternas fokusering på mättat fett tvingar fram en fokusering på mättat fett från oss lågkolhydratskostare eftersom fettskräcken i samhället försvårar och försämrar för oss, särskilt om vi har barn i skolan eller på något annat sätt är beroende av det allmänna (sjukhusvistelse, släktingar på äldreboende). Varför ska våra barn behöva avstå från livsmedel som mättar under lång tid bara för att myndigheterna är vidskepliga?

Jag tycker faktiskt snarare att det är myndigheterna som på ett felaktigt sätt fokuserar på mättat fett / animaliskt fett. Trots att de vetenskapliga underlagen (om man faktiskt läser data) inte stödjer deras negativa syn, så fortsätter de att hävda detta i sina policydokument. Deras agerande är provocerande, oförsvarligt och obegripligt. Mättat fett borde rimligen ses som en makronutrient bland andra, och neutral vad gäller hjärt-kärlsjukdomar.

*Animaliskt fett är bara delvis mättat, men det är just om det mättade fettet debatten handlar.

• Like 5

Mnjae.. det är väl snarae som så att det är ofarligt.. lätt att komma över och billiga kalorier, gott och skräcken för det animaliska fettet visat sig vara en villfaelse!

Men vi använder även ansenliga mängder cocosfett, en del olivolja och en del rapsolja är oxå vanligt.

Det är de högraffinerade fröoljorna rika på Omega-6 man skall undvika.. även de med Omega-3!

"SUMMARY OF FATS

Long-chain saturated fat, monounsaturated fat and medium chain triglycerides should form the bulk of your fat intake. Long-chain omega-3 fats (EPA & DHA) should be consumed regularly, while omega-6 LA should be dramatically reduced."

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

fatpyramid.png

Tack för ett balanserat svar ! Så trist att rätt mycket av diskussionerna handlar om mättat fett. Varför gå i försvar för detta, när det finns andra bra fetter. Enligt ovan.

WebRep

currentVote

noRating
noWeight

1. Mättat* fett i kosten har länge ansetts vara en viktig orsak till hjärtinfarkt och andra hjärt-kärlsjukdomar. Denna tro baseras på de första studierna som gjordes på området. I stora studier och sammanfattningar av alla studier i modern tid har man dock inte kunnat påvisa något samband. Skräcken för mättat fett finns dock kvar och avspeglar sig i officiella kostråd som särskilt drabbar barn, sjuka och gamla. Vem ska ta debatten för dem?

2. Skräcken för mättat fett har gjort att många viktiga och bra livsmedel undviks (t ex ägg, smör). Istället äts en mängd betydligt mindre nyttiga livsmedel i tron att dessa är nyttiga, till exempel "fullkorns"toast med lättmargarin och "lättsockrad" marmelad, eller nyckelhålsmärkt hypersockrad fruktyoghurt där det naturliga fettet tagits bort, eller frukostflingor som ofta är fruktansvärda sockerbomber - även de som säljs med nyttoargument. Förutom det animaliska fettet innehåller naturliga livsmedel som ägg och smör en mängd mikronäringsämnen som vi behöver. Myndigheternas fokusering på mättat fett tvingar fram en fokusering på mättat fett från oss lågkolhydratskostare eftersom fettskräcken i samhället försvårar och försämrar för oss, särskilt om vi har barn i skolan eller på något annat sätt är beroende av det allmänna (sjukhusvistelse, släktingar på äldreboende). Varför ska våra barn behöva avstå från livsmedel som mättar under lång tid bara för att myndigheterna är vidskepliga?

Jag tycker faktiskt snarare att det är myndigheterna som på ett felaktigt sätt fokuserar på mättat fett / animaliskt fett. Trots att de vetenskapliga underlagen (om man faktiskt läser data) inte stödjer deras negativa syn, så fortsätter de att hävda detta i sina policydokument. Deras agerande är provocerande, oförsvarligt och obegripligt. Mättat fett borde rimligen ses som en makronutrient bland andra, och neutral vad gäller hjärt-kärlsjukdomar.

*Animaliskt fett är bara delvis mättat, men det är just om det mättade fettet debatten handlar.

Jaa, då är vi där igen...Ett totalförsvar av det mättade fettet, i tron att vi istället äter marmelad och fruktyoghurt ?? Det är ingen fettskräck det handlar. 

WebRep

currentVote

noRating
noWeight

Jag tror att det är mest psykologiskt...När andra attackerar ätandet med mättade fetter...så går man kanske in försvarsställning och diskuterar just det mer än nödvändigt...

...dessutom börjar nog en del få vittring på blod när det finns alltfler rön som pekar på att animaliskt mättat fett är ofarligt....då vill man få "motståndarna" att erkänna att de hade fel, du vet skadeglädje....

...dessutom om du läser kostdoktorbloggen så finns det fortfarande suspekta krafter krafter (läs SLV och många dietister)  som vill att man äter "skumma" lättprodukter istället för naturliga (fetare) produkter.

Klokt. Men detta eviga argument om att när vi inte äter MÄTTAT fett så äter vi snabba kolhydrater ???

Vem byter fett mot sockerprodukter ? Jag föredrar att ibland byta med olivolja... Tycker att denna "hangup" skadar det goda med lchf

När jag läser alla svar, inser jag att jag inte förstår frågan:

Ska jag tolka den

"varför äter vi inte huvudsakligen andra fetter än animaliska?"

eller "varför pratar vi inte om ett varierat intag av fetter?"

Jag tycker ju det pratas väldigt mycket om t.ex. olivolja, men det är ju inte lika kontroversiellt.

För min del handlar det om att äta så obehandlad mat som möjligt (därmed går hårt processade växtoljor fetbort) och så försöker jag undvika mat som transporterats i onödan.

Ergo, som nordbo, mycket animaliskt fett (från både kött och fisk). Jag anser det vara resursslöseri av stora och oförsvarliga mått att skära bort fettkanten på köttet och istället hälla på olivolja.  :mellow:

Men visst, jag äter gärna nötter och använder med förtjusning olivolja och kokosfett också.  

Animaliskt fett är nyttigt anser de flesta som äter högfettskost. Kostrådgivningen under de senaste decennierna för att inte säga snart ett halvt sekel har sagt det motsatta men nu visar det sig att de hade just inget vetenskapligt hållbart på fötterna. Det gör kanske att vi känner att vi behöver betona fördelarna eftersom många fortfarande lider av missuppfattningen att animaliskt fett skulle vara onyttigt.

Olivolja är ju liksom inget att diskutera, alla är ense om att det är bra.

• Like 3

Klokt. Men detta eviga argument om att när vi inte äter MÄTTAT fett så äter vi snabba kolhydrater ???

Vem byter fett mot sockerprodukter ? Jag föredrar att ibland byta med olivolja... Tycker att denna "hangup" skadar det goda med lchf

"Vem byter fett mot sockerprodukter?" Är det inte det SLV vill att vi ska göra? T ex vill SLV att vi i stället för fullfet yoghurt ska äta yoghurt där det mesta fettet tagits bort och ersatts med socker. Sådan sockerfylld yoghurt har hittills blivit nyckelhålsmärkt.

Jaa, då är vi där igen...Ett totalförsvar av det mättade fettet, i tron att vi istället äter marmelad och fruktyoghurt ?? Det är ingen fettskräck det handlar. 

WebRep

currentVote

noRating
noWeight

Det gäller att se och förstå saker i sin kontext. Du är nyanländ och jag undrar om det också betyder att du är ny med kosten och har satt dig in i alla delar?

Men om du har läst på forumet under en tid vet du att kolhydrater (i form av mjölmat, stärkelse och socker) driver hunger och skapar sug, inte för alla, men för många oss.  Och minskar du en makronutrient behöver du öka en annan och inom LCHF är vi måttliga med proteinet, återstår alltså fett. 

Vilken typ av fett man ökar är upp till var och en och föredrar du olivaolja så äter du olivolja  :) . För min del föredrar jag närproducerat och precis som Tuva skriver i inlägg # 13 lever jag också i ett kallt klimat. Då är det animalisk protein med sitt fett, mejerierna, smöret och äggen som är naturliga källor till fett och blir basen i kosthushållningen kring just den makronutrienten. Dessutom kommer de riktiga grönsakerna i tillägg men det är ju inte det tråden handlar om...

• Like 1

Jag har aldrig någonsin hört eller sett någon myndighet förorda en hutt olivolja till frukost som ersättning för den fullfeta yoghurten eller ägget. Däremot rekommenderas explicit fullkornsbröd med lättmargarin, havregrynsgröt med lättmjölk och äppelmos, fiberrika frukostflingor osv osv.

Olivolja har folk på salladen och det är knappast kontroversiellt.

Bild på alternativ frukost: 

Extra-Virgin-Olive-Oil-in-a-Drinking-Gla

(Varning för rännsk*ta!)