Jump to content

Kostråd till barn

Truestepper

Recommended Posts

Väldigt positivt att du vill lära dig mer om barn och fetma! Jag skulle vilja att du och dina kursare läser Mys berättelse om hur det är att vara barn och växa upp med övervikt/fetma. Läs detta och försök också att få dina kursare att läsa detta: http://lchfingenjoren.se/category/min-viktresa.html. Hon beskriver verkligheten och vad som händer med ett barn som hela tiden får höra att det är barnet som det är fel på.

Jag har själv som mamma hamnat på överviktsenhet med min son som var något överviktig när han gick i ettan. Vi gick regelbundet till en distriktssköterska på överviktsenheten för barn i fem år utan någon direkt förändring i hans BMI. Det är inte kul som mamma att hela tiden behöva prata mat och portionsstorlekar, inte kunna köpa glass eller godis till honom som andra mammor - att förneka honom att vara som andra barn. Inte förens för cirka två år sedan när vi fick upp ögonen för LCHF blev min son normalviktig enligt BMI. Samtidigt slutade vi att gå till distriktssköterskan.

• Like 7

Jag läser till distriktssköterska, och har som mål att jobba på bvc. I min klass finns blivande kollegor på distriktssköterskemottagningen, skolsköterskor och bvc-sköterskor. Förra veckan var vi på föreläsning med en dietist från överviktsenheten dit feta barn remitteras. Hon visade kostråden de gav föräldrarna och barnen, och exempel på hur en dag kan se ut. Jag trodde jag skulle svimma! matsedeln innehöll bara lightprodukter! Jag förstår på sätt och vis att hon vill rekommendera energisnål kost, men att råda barn att äta lättmargarin är för mig fullkomligt obegripligt! Minimjölken kan jag delvis förstå resonemanget kring, även om jag inte själv skulle ge det till mitt barn, men att proppa barnen fulla med kemiska föreningar såsom lättmargarin och lightprodukter kan väl inte vara vettigt? Vi var många som höjde på ögonbrynen, och nog tycker jag att det är dåligt att ge redan utsatta föräldrar och barn sådana råd, och att dessutom utbilda oss blivande vårdgivare med samma okunskap är ju fullkomligt skrämmande. Nä, vare sig man äter LCHF eller inte så borde det sunda förnuftet få råda.

Vad är det i lättmjölk du delvis kan förstå?

• Like 1

Jag läser till distriktssköterska, och har som mål att jobba på bvc. I min klass finns blivande kollegor på distriktssköterskemottagningen, skolsköterskor och bvc-sköterskor. Förra veckan var vi på föreläsning med en dietist från överviktsenheten dit feta barn remitteras. Hon visade kostråden de gav föräldrarna och barnen, och exempel på hur en dag kan se ut. Jag trodde jag skulle svimma! matsedeln innehöll bara lightprodukter! Jag förstår på sätt och vis att hon vill rekommendera energisnål kost, men att råda barn att äta lättmargarin är för mig fullkomligt obegripligt! Minimjölken kan jag delvis förstå resonemanget kring, även om jag inte själv skulle ge det till mitt barn, men att proppa barnen fulla med kemiska föreningar såsom lättmargarin och lightprodukter kan väl inte vara vettigt? Vi var många som höjde på ögonbrynen, och nog tycker jag att det är dåligt att ge redan utsatta föräldrar och barn sådana råd, och att dessutom utbilda oss blivande vårdgivare med samma okunskap är ju fullkomligt skrämmande. Nä, vare sig man äter LCHF eller inte så borde det sunda förnuftet få råda.

Vad tycker dina kurskamrater, mer att höja på ögonbrynen?

Minimjölk. Inget jag själv köper. Men jag kan förstå resonemanget de som kör med låg-kcal diet för, då den har samma näringsämnen som annan mjölk men med mindre energimängd.

Märkligt resonemang, tar man bort fettet är knappast näringsinnehållet detsamma.

Vill man dricka "låg-kcal" föreslår jag vatten framför mjölksockerdricka.

M.v.h.

OO

• Like 4