MariaF Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Det sägs ofta (både på LCHF-bloggar och VV) att varm mat mättar bättre än kall mat och jag kan nog konstatera att för mig tycks det vara sant. Men VARFÖR är det så? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Bra fråga. Nu äter jag väldigt sällan kall mat då jag inte gillar det. Äter nästan alltid min varma mat snabbt i rädsla för att den ska hinna kallna, för då tappar jag oftast aptiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Fast kall mat innehåller mer resistent stärkelse vilket ger en mindre blodsockerhöjning och blir mat åt nyttiga bakterier i tarmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Mättnad, precis som värme, ger en lugnande effekt. Den varma maten förstärker mättnadskänslan... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Fast kall mat innehåller mer resistent stärkelse vilket ger en mindre blodsockerhöjning och blir mat åt nyttiga bakterier i tarmen Synd bara att nästan all kall mat smakar skit, om du frågar mig . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jag tror även att det kan vara så att kall mat "stjäl" energi i kroppen då den måste värmas upp i magen. Varm mat däremot ger kroppen energi genom att den ger värme, och kroppen behöver inte slösa energi till att värma. Det är nog därför vi är mer benägna att äta kall mat då det är varmt, då det blir det omvända, kroppen slipper kyla maten för att behålla normal kroppstemperatur 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Kall mat smakar skit? Lufttorkad skinka, tomater med Mozzarella+olivolja, basilika, kallt vitt torrt vin till och sedan lite Parmesanost efteråt. Inte skit! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Kall mat smakar skit? Lufttorkad skinka, tomater med Mozzarella+olivolja, basilika, kallt vitt torrt vin till och sedan lite Parmesanost efteråt. Inte skit! Inte skit...men däremot skitELAKT för jag satt just och funderade på det faktum att det inte vore dumt med något ätbart och det där gjorde ju inte saken bättre (har några timmar kvar innan det är dags). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jag gillar tillagad mat som är kyld. Lite underlig egenhet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Intressanta reflektioner... Jag småäter gärna (som jag nämnt otaliga gånger) och det är i princip enbart kall mat... Det går liksom inte med varma smårätter... Så egentligen borde jag äta varm mat (i synnerhet nu när livet är stressigt) för att hinna låta mag-tarmkanalen vila mellan födointaget. Jag vaknar på nätterna av magsmärtor av typen magkatarr så därav frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jag äter mer kall än varm mat totalt sett. Jag märker ingen skillnad i mättnad oavsett om fettet är varmt eller kallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mad Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jag gillar tillagad mat som är kyld. Lite underlig egenhet... samma här! riktigt gott att gå i matlådorna och småäta haha! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Ett sidospår kanske... men människan är den enda art på jorden som tillagar (värmer) mat. Å andra sidan är vi också den art som utvecklats mest. Själv äter jag en blandning av tillagad/varm mat och "raw food". Catching Fire: How Cooking Made Us Human 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts