mmm Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Har startat med LCHF och har hållit på 1 månad. Idag fick jag ett blodsockerfall och blev alldeles darrig. Kan det bli för lågt blodsockervärde av LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Har startat med LCHF och har hållit på 1 månad. Idag fick jag ett blodsockerfall och blev alldeles darrig. Kan det bli för lågt blodsockervärde av LCHF? Saltbrist! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Har startat med LCHF och har hållit på 1 månad. Idag fick jag ett blodsockerfall och blev alldeles darrig. Kan det bli för lågt blodsockervärde av LCHF? Nej, det kan inte bli för lågt blodsocker av LCHF, detta reglerar kroppen själv, om du inte är diabetiker och tar insulin. Jag tror som Johanna att det handlar om saltbrist och eventuellt vattenbrist. Kroppen tappar mycket vätska och därmed mycket salt den första tiden med LCHF, då du kissar ur dig "lagrat" vatten. Drick lite extra vatten och ta en "dutt" salt nästa gång du känner dig darrig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Näe.. är man frisk är det i princip omöjligt att få för lågt blodsocker.. däremot.. så kan man må dåligt och känna av diverse yrsel och annat innan man är helt konverterad till fettdrift.. det kan ta några månader innan allt är på plats. Vi har ett (1) hormon som sänker blodsocker och fem som höjer det om det skulle behövas.. men hur som helst så har du fortfarande relativ glukosbrist.. och skulle det droppa lite plötsligt kan du räkna med en hormonchock för att hålla blodsockret uppe.. och då kan man må dåligt. Sen som nämnts salt kissar man som regel ut extra speciellt i början.. och så allt salt från snabbmaten du inte äter längre. Lågt blodtryck är en annan effekt av LCHF.. iallafall brukar det sjunka något.. och det har oxå med salt att göra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Näe.. är man frisk är det i princip omöjligt att få för lågt blodsocker.. däremot.. så kan man må dåligt och känna av diverse yrsel och annat innan man är helt konverterad till fettdrift.. det kan ta några månader innan allt är på plats. Vi har ett (1) hormon som sänker blodsocker och fem som höjer det om det skulle behövas.. men hur som helst så har du fortfarande relativ glukosbrist.. och skulle det droppa lite plötsligt kan du räkna med en hormonchock för att hålla blodsockret uppe.. och då kan man må dåligt. Sen som nämnts salt kissar man som regel ut extra speciellt i början.. och så allt salt från snabbmaten du inte äter längre. Lågt blodtryck är en annan effekt av LCHF.. iallafall brukar det sjunka något.. och det har oxå med salt att göra! På tal om lågt blodtryck är detta någonting jag har börjat känna av en aning. Har alltid haft lågt blodtryck och har i min ungdom haft problem med att det svartnar för ögonen. Påstår du att detta har med salt att göra och kan förebyggas genom att tillsätta mer salt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 På tal om lågt blodtryck är detta någonting jag har börjat känna av en aning. Har alltid haft lågt blodtryck och har i min ungdom haft problem med att det svartnar för ögonen. Påstår du att detta har med salt att göra och kan förebyggas genom att tillsätta mer salt? Eh.. ja altså blodtrycket regleras delvis av salt.. dvs njuren återupptar salt och vatten följer med via osmos, blodvolymen ökar då och därmed trycket. Men det e mycket mer komplicerat än så för det finns speciella diuretiska hormon som oxå är inne och pillar på saltbalansen och trycket. Grejen är att vissa med högt blodtryck kan se över sitt saltintag så att njuren och de diuretiska hormonerna slipper jobba för mycket, medans de med lågt kan se till att få i sig tillräckligt! Är man frisk så kissar man ut överskott. Och i början med LCHF så sjunker Insulin som regel.. Insulin ökar saltretentionen i njuren.. och om detta nu sjönk så kissar du ut mer salt.. då får du ersätta detta. Så småningom brukar det slita till sig, för vi har även hormon som ökar vårt begär av salt om det skulle bli ett sådant behov. Så summa sumarum, de med högt tryck kan vara lite försiktiga med att få i sig för mycket, de med lågt kan vara försiktiga med att inte får i sig för lite. Oså kissar vi ut en massa andra mineraler oxå.. så buljong är en rekomendation. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmm Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Tack för alla tips! Jag har lågt blodtryck så jag ska sätta i mig lite salt för och se om darriga, snurriga känslan försvinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts