dufva Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Läkaren Mats Humble föreläser om det spännande vitaminet Han berättar bla om när han första gången åt "Alien-dräggel" på japansk restaurang Vår svenska läckerhet surströmming bör enligt Mats ha riktigt höga nivåer av K2 Det blir alltså till att smuggla undan surströmmingsspadet lite diskret nästa gång tillfälle ges :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Bra föreläsning. En halvtimme med Mats Humble så har man förstått vad detta handlar om. Jag har fallit till föga och supplementerar nu sedan en dryg vecka drygt 200 mikrogram per dygn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Jag kör bara med 75mcg men har även vridit om kosten en del Jag har börjat köpa iden om att det är viktigt att få i sig naturligt fermenterad föda varje dag Helst vid varje måltid egentligen. Haha! Jag vet inte om det är placebo men jag tycker redan att jag märker en positiv skillnad :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag ska dock ärligen erkänna att jag inte märker någon skillnad... fast det hade jag inte väntat mig. Kanske man kan märka något på tänderna efter längre tid? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Problem med K2 vid celiaki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag ska dock ärligen erkänna att jag inte märker någon skillnad... fast det hade jag inte väntat mig. Kanske man kan märka något på tänderna efter längre tid? Du kanske inte hade någon brist? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag ska dock ärligen erkänna att jag inte märker någon skillnad... fast det hade jag inte väntat mig. Kanske man kan märka något på tänderna efter längre tid? Hmm..vad är det man ska känna?...K vitamin är väl typ blodförtunnande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hmm..vad är det man ska känna?...K vitamin är väl typ blodförtunnande? K1 har med koagulation att göra (skapar balans mellan faktorer som påverkar den), K2 har med allokering av kalcium till ben/tänder o från mjuk vävnad (bl.a. blodkärlen). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Så var det ja Stora mängder E-vitamin kan vara blodförtunnande...och K vitamin koagulerande.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts