Jump to content

Behöver tips för att hålla mig från socker och bröd

nadoosh40

Recommended Posts

Hej,

Jag är en kvinna som har jojobantat de senaste fem åren efter att ha gått upp ca 15 kg. Många ser mig nog inte som överviktig, men vågen visar annat, tyvärr. Jag är lite grov i benstommen men inte överdrivet. Anledningen till att jag skriver här är nog för att jag verkligen behöver komma igång med LCHF och jag behöver råd. 

Man kan väl säga att jag är påläst om LCHF men ändå inte. Känner mig som en nybörjare varje gång jag försöker att komma igång med att äta LCHF. Första gången jag prövade att utesluta bröd, socker och andra kolhydrater mådde jag så bra, men det som hände var att det var en hel del stress på jobbet, vilket gjorde att jag gick tillbaka till gamla vanor med att tröstäta sås  om fika och andra onyttigheter. Arbetar som lärare på gymnasiet och det är hela tiden en press på en att "belöna" sig själv. Nu vill jag alltså börja med LCHF igen men vet inte riktigt hur jag ska starta och hur jag ska  få bort mitt sockerbehov. Jag har nog en del salt i kroppen också som behöver komma ut, men vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag behöver nog en del råd även om jag egentligen vet svaren efter alla bloggar jag har läst, men jag tror att jag behöver få höra av andra som kanske har varit i min situation.

Det är första gången jag skriver i ett forum om ett problem (ja det är ett problem för mig) och jag hoppas verkligen på respons...

Tack på förhand..

Så här ser jag på det, vi har rätt olika åsikter och erfarenheter här. Sockerbehovet är ett sockerberoende, man behöver tända av en ordentlig period för att inte trilla dit igen. Alltså nolla kolhydraterna en period. Det hann du inte förra gången. Bästa sättet är att se till att vara mätt, ät ordentligt till frukost: stekta ägg o bacon eller kokta ägg o majonnäs och sedan en stadig lunch som en bit kött/ fisk eller kyckling med fet sås eller kryddsmör till. Ha lite nödproviant med som ost och paranötter. I somras hade jag inledningsvis en period när det då och då kom en vackert grön prinsesstårta seglade genom luften, som en frestande hallucination, trots att tårta aldrig varit min grej....den gav upp efter ett par månader.

Lycka till!

www.lchfingenjoren.se ger stöd och inspiration, www.tommytappar.se ger tips på strikt kost

• Like 2

Tack för alla råd  :). Får försöka gå upp lite tidigare för att ordna ägg, kokta som stekta. Har lite svårt med att äta frukost klockan 06.00, men måste göra det eftersom det blir svårt att äta när jag kommer till jobbet och har inte rast förrän 09.30 ca... 

Tack för alla råd  :). Får försöka gå upp lite tidigare för att ordna ägg, kokta som stekta. Har lite svårt med att äta frukost klockan 06.00, men måste göra det eftersom det blir svårt att äta när jag kommer till jobbet och har inte rast förrän 09.30 ca...

Kokta ägg kan du ju fixa kvällen innan om du vill. Jag äter mina med smör och salt efyersom jag har lite svårt för majonnäs.

• Like 1

På min skola är det många lärare som försöker dra ner på kolhydraterna. Det kanske finns några kollegor på ditt jobb som är lite i samma sits? Det är ju alltid lättare om man är fler som kan peppa varandra och utväxla tips och idéer. Skriv gärna lite mer specifikt kring dina fallgropar och svårigheter så blir det lättare för oss att hjälpa och råda. Lycka till!

Tack för alla svar ! Fallgroparna är egentligen att kolhydratrika alternativ är lättare att få tag i när man jobbar och då är det så himla lätt att falla för en sötsak och bröd. Vidare är det en del halvfabrikat till lunch men där har jag redan försökt avstå från att äta den maten , men det är inte lätt. Sen är det en del kollegor som även dem avstår från kolhydrater men på den här arbetsplatsen är det mycket att "klara" dig själv som gäller!

En annan fallgrop är stress! När jag blir stressad är det som om jag vill "belöna" mig själv med onyttiga bakverk. Detta är ett fenomen på skolan och alla uppmuntrar en mer till att äta dessa onyttiga bakverk än att avråda...

Inser att jag får börja ta med mig kolhydratfria alternativ till jobbet för att klara detta. När jag är hemma fungerar det relativt bra faktiskt, att avstå från kolhydrater, men det måste fungera utanför hemmet också !

• Like 1

Stress är definitivt en fallgrop. Min erfarenhet är att stress ger sötsug, oavsett hur man normalt äter, även om man är "avgiftad" sedan länge. Det gäller att lära sig hantera detta; undvika stressen så långt det går, stresshantering, inse att ingenting blir bättre av att trösta sig med kolhydrater...jag spånar bara, för jag har inte hittat något bra sätt själv. Ordet "nej" och att behandla sig själv som värdefull tror jag kan hjälpa.

jag blir hjälpt av att ha en matsedel för veckan och att äta regelbundet även om jag inte är så hungrig. Gör jag inte det kommer suget som ett brev på posten. Att ha med sig egna, bra alternativ när man vet att det kommer bli frestelser är också bra, lättare att ta något annat än att försöka avstå när snålvattnet rinner och suget är där. Efterhand, om man studerar sig själv lite, så märker man vad det är som kan utlösa sockermonsterattackerna och som alla monster blir de svagare i dagsljus ;) så är det lättare att hantera suget och avleda på något annat.

Känner så väl igen belöning med bakverkstankarna, där försöker jag ersätta det med att tala om för mig själv att jag är bra, duktig, kan osv och belönar mig själv med extra god MAT istället för skräp. 

Jag har bytt syn på mycket som jag tidigare ansåg var mat. Nu har det hamnat kategorin Ej mat, underkategorier "oätligt" alternativt "giftigt". Men jag har aldrig varit så svår på sötsaker så det är säkert mycket lättare för mig. Bröd är en annan sak, förstås.