Jump to content

Så gjorde jag för att åter få in bregott i skolan!

Monique

Recommended Posts

1. Möte med skola, kommun och politiker.
  2. Hitta politiker/partier/jornalister som är positiva till bra och rätt kost.
  3. Lämna medborgarförslag till kommunen.
  4. Namninsamlinglista.
  5. Media
  6. Kunskap/fakta/forskning

I förste skede bokade jag ett möte med kommunens koststrateg och kökschef för att prata om kosten i skolan och framförallt lättmargarin och lättmjölk och vikten med fullfeta produkter.

Jag kontaktade även politiker inom barn och ungdomsnämnden.

Så här lång fick jag inget gehör för det jag hade att säga!

Nästa steg var ett medborgarförslag på kommunens hemsida (exempel på Karlstads hemsida). Alla som är folkbokförda kan lämna medborgarförslag. Förslaget kan gälla allt som rör kommunens verksamhet, men det får inte handla om personärenden eller myndighetsutövning mot enskild. Det får inte heller vara rasistiskt, odemokratiskt eller strida mot lagen.

När ditt förslag kommit in till kommunen anmäls det på kommunfullmäktiges nästa möte...

En namninsamling är även bra då, för att kunna ta med till kommunfullmäktiga och/eller lämna över till bestämande kostchefer och/eller politiker.

http://www.skrivunder.com

Här är den som jag fått ihop med hjälp av andra liknande namninsamlingar. ('Bra mat i skolan' finns en till som är jättebra!)

http://www.skrivunder.com/nejtilllattmargariniskolan

Kontakta den lokala media, tidningar, tv och radio. Ta hjälp av bloggare och andra engagerade personer så att det sprider sig.

Ha fakta bakom det du säger, ta med hänvisningar till forskning (finns gott om på kostdoktorn.se) och ge dig inte!!!

Hela processen finns att läsa mera om HÄR!

Lycka till och stå på dig! Vi tillsammans kan förändra!

• Like 7

Har du engagerat dig i själva kosten också?

I vilken utsträckning äter man smörgås i skolan? (För det är väl till smörgås man använder margarinet?)

Vad har kommunen angivit för skäl till att man bytte från smör till margarin?

Har du engagerat dig i själva kosten också?

I vilken utsträckning äter man smörgås i skolan? (För det är väl till smörgås man använder margarinet?)

Vad har kommunen angivit för skäl till att man bytte från smör till margarin?

Smörgås serveras till varje lunch knäcke eller limpa när det är soppdag. 

Smörgås serveras till varje lunch knäcke eller limpa när det är soppdag. 

Jag förstod inte riktigt vilken skillnad du menar att är mellan soppdag och inte soppdag.

Finns det inte risk att barnen äter mindre av riktig mat om det finns smörgåsar?

Jag ser bara en massa om smör och bregott. Jag kan ju inte leta igenom hela bloggen. Har du ingen direktlänk till just skolmaten?

Jag fick igenom att sylt, socker och chokladdryck skulle bort från skolfrukosten (serveras ihop med fil och flingor och gröt) och till mellanmålen. Känns bra. Dock är det sylt kvar till pannkakor (vilket ej är mat i mina ögon, och barnen äter sällan soppan som serveras före pannkakorna), lingonsylt är kvar till vissa grytor och köttbullar, vilket jag också anser vara onödigt. Men små steg...

Kommunen har lovat att 30% av maten ska vara ekologiskt (mera sånt) och närproducerat...

Jag kan hålla med, bort med alla mackor, men där är inte skolvärlden en, och därför är det viktigt att det ändå inte serveras lättmargarin på mackor eller till maten!

Någonstans ska man ju börja... Att förvänta sig att kommuner ska ta bort mjölk, smörgåsar, margariner och böjra med endast ekologiskt och närproducerat hemlagat mat är tyvärr ett för stort steg att börja med! Även om många av oss tycker det vore optimalt... Men för att nå fram så är det små steg... Så tror jag!

• Like 4

Jag förstod inte riktigt vilken skillnad du menar att är mellan soppdag och inte soppdag.

Finns det inte risk att barnen äter mindre av riktig mat om det finns smörgåsar?

En dag i veckan serveras soppa då bjuds det mjukt bröd och knäcke till maten med lätta till. De andra dagarna serveras bara knäcke med lätta till. Det är självklart att många barn tar lite mat och bara 1 knäckemacka. Det blir ju inget protein alls eller fett som håller dom mätta.

• 3 years later...

Tänkte tipsa om att man nu enkelt kan lämna medborgarförslag till Göteborgs politiker. Får ett förslag mer än 200 röster tar politikerna upp förslaget. Hade ju varit väldigt bra om någon som är insatt i ämnet hade velat skriva ett förslag. Jag lovar att rösta på det! :-)

Mer info här: http://goteborg.se/wps/portal/start/kommun-o-politik/sa-kan-du-paverka/goteborgsforslaget/goteborgsforslaget/lamna-e-forslag/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwxdHA1NTAy9LQI8XQwcjT0CQy2DjIwMQsz0w8EKDFCAo4FTkJGTsYGBu7-RfhQx-vEoiMIwHtki_YLc0FAA7VFLZA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/