kareng Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 I år är Supervalåret och vi har chans att välja in LCHF-vänliga politiker i alla parlament: EU, riksdag, landsting och kommun. Det gör vi genom att ta reda om vilken inställning de har till LCHF. Har de en positiv inställning till LCHF kommer de automatiskt fatta rätt beslut i frågor som är viktiga för oss. Snart kommer alla partier presentera listor över vilka personer som ställer upp i de olika valen. Vi "folket" har möjlighet att "kryssa" vilka politiker vi vill ha in i de olika parlamenten. Då jag har erfarenhet av det politiska livet vet jag hur mycket den personliga inställningen spelar in när det gäller att fatta beslut som inte är direkt uttalade i partiprogrammet. Se bara på skillnaden mellan de enskilda kommunpolitikerna i Stockholm och Karlstad. De representerar folket på samma nivå, de representerar samma parti men har ändå helt skilda åsikter om Bregott i skolan. Att enbart rösta på ett parti hjälper således inte. Vi behöver ta reda på vad de enskilda politikerna har för inställning till LCHF. Om vi gör det kommer vi långt. Om vi röstar fram (kryssar) politiker som har en positiv inställning till LCHF kommer de att automatiskt fatta rätt beslut när vi kommer till frågor som Bregott vs. lättmargarin i skolan. Den enda fråga vi behöver ställa till de politiker som står på valbar plats i respektive parlament i alla de olika partierna är "Vad är din inställning till LCHF?". Svara de "Mycket positiv" vet vi att det är en person som är värd att kryssa. Jag är helt övertygad om att det går att hitta politiker i alla partier som är "mycket positiva" till LCHF. Vilket gör att det inte behöver bli någon konflikt mellan sakfråga och politisk tillhörighet i övrigt. Alla kan rösta på det parti som de brukar - bara man kryssar rätt person! Sedan kan "våra" LCHF-vänliga politiker jobba över partigränserna när de väl har kommit in i de parlament där de vill verka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Gör en valmaskin. Kostdoktorn eller lchf.se kunde stå bakom. Skicka sen denna webbenkät till alla kandidater. Gör sen ditt eget test och filtrera fram den rätta kandidaten för just dig. Googla på valmaskin så ser ni exempel. Bara att göra egen! Det är inte så att var och en behöver maila varje kandidat och fråga. vaalikone heter det på finska. Finns många exempel. Bland annat fritänkarna, yle (vår motsvarighet till svt), stora dagstidningar (tex hbl.fi), föreningen för sexuellt likaberättigade mfl brukar ha egna. Vi har ju som bekant personval här i finland. Så vi kan det här Några exempel: http://special.hbl.fi/valmaskin/ http://www.vaalit.fi/38497.htm http://www.jcimariehamn.ax/valmaskin/welcome.con 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Gör en valmaskin. Kostdoktorn eller lchf.se kunde stå bakom. Skicka sen denna webbenkät till alla kandidater. Gör sen ditt eget test och filtrera fram den rätta kandidaten för just dig. Om Kostdoktorn eller någon annan på Kostdoktorn är intresserad är jag gärna med i projektet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag har vid ett tillfälle mailat ett parti för att få ett klargörande om synen på mat (i princip frågan om vegetariskt kontra gräsbetat kött). Jag blev inte klokare av svaret. Jag ställde frågan på min Facebook-sida för att se om någon av alla de politiker som jag är Facebookvän (och ibland även riktig vän) med ville förklara sin ståndpunkt. Det blev en ganska häftig diskussion mellan intresserade personer, men jag blev inte klokare av detta heller - det blev mer faktadiskussion än åsikter och ideologi. Förutom att jag nu vet säkert att politikervännerna inte läser mina inlägg (innan var jag bara ganska övertygad om det). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Här handlar det om att ta reda på deras personliga inställning till LCHF. Inte ställa frågor där de måste göra ett ställningstagande för sitt partis räkning. Jag tror att politiker fungerar precis som andra människor, d. v. s. är man "mycket positiv" till LCHF tar man beslut som gynnar LCHF automatiskt. Exempelvis hellre Bregott än lättmargarin i skolan, hellre förespråka LCHF i första hand än magsäcksoperation eller vilken fråga det nu än kan gälla. Väldigt mycket som vi inte tänker på är politik och har ett politiskt beslut i grunden. Jag tror det kan vara av stor vikt att vi röstar fram LCHF-vänliga politiker nu när vi har chansen, politiker som säger sig vara "mycket positiva" till LCHF. Politiker som har en "mycket negativ" inställning till LCHF eller inte vet vad det är, är jag säker på fattar sämre beslut när det gäller. I valtider är de flesta politiker mycket villiga att kommunicera med sina väljare. Att ta reda på vad varje politiker står i varje sakfråga är oerhört komplicerat, och jag tror ej heller att det ger lika mycket i det långa loppet. I EU måste vi dras med samma politiker i fem år framåt och till de andra parlamenten i fyra år. Många frågor kommer att komma och gå under dessa år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts