Popular Post Syster Posted February 6, 2014 Popular Post Share Posted February 6, 2014 I ett liv som LCHF:are för man en ständigt fruktlös kamp mot fettfläckar, i alla fall jag, från stekt mat i allmänhet och från stekta ägg i synnerhet.Och jag ställer mig frågan, vart har förklädet tagit vägen månntro? Finns det någon som använder förkläde idag? Ja, jag har i ärlighetens namn, i verkliga livet, bortsett från TV-kockar, inte sett någon iklätt förkläde sen åttiotalet, och då var det farmor som i detta praktiska klädesskydd trollade fram fantastiska middagar, sju sorters kakor och efterrätter såsom plommonkräm och kall rabarbersoppa, utan att utsätta ”finblusen” för diverse matstänk. Så från och med idag går jag iklädd förkläde vid tillagningen av såväl stekta ägg som bacon och har även bestämt att det är dags att återinföra förklädet som högsta mode igen Så Gucci och Carl Lagerfeldt…kom igen…gör oss lågkolhydratkostare lite hippa 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hi, hi, jag är väl omodern som vanligt. Eller också före eller efter min tid. Jag använder förkläde ibland och i julas hade jag lagt det i en påse för att ta med till mamma för att jag skulle kunna hjälpa till med disken utan att stänka ner mina finkläder. Jag glömde påsen hemma men mamma hade ett extra förkläde förutom det hon hade på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Händer ibland, om jag är ombytt och gästerna på ingång. Men man kanske ska ta fram det lite oftare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hmmm, är jag konstig nu igen? Jag använder alltid förkläde både vid matlagning och disk. Nåja, alltid är väl att ta i. Koka kaffe eller ägg och bre smörgåsar kan jag göra ändå. Men annars åker förklädet på. Och det ska inte vara något litet midjeförkläde, utan ett heltäckande. Detta har inte kommit i och med LCHF, utan har hängt med ända sedan barndomen. Enda nackdelen är att det är hopplöst att hjälpa till i köket hemma hos någon som inte äger ett förkläde. Jag är ju inte van vid att vara försiktig. Men man kan ju alltid låna en handduk att fästa i midjan - det är bättre än inget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag är som KataM, alltid förkläde - jag känner mig naken om jag börjar laga mat utan det. Jag brukar dessutom glömma att ta av det efteråt, och upptäcker det sällan förrän några timmar senare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Huupp, det är nog jag som är, eller har varit "omodern" inser jag Men inte nu längre, förkläde på, från och med nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Finn ju jätte snygga förkläden med matchande handukar och grytlappar det har jag investerat i. Även ett hellångt grillförkläde i tjockt tyg som står emot gniststänk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag blir riktigt förvånad nu. Jag har själv 7 förkläden i aktivt bruk. Använder dom varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Har förstört jättemånga toppar som nu är prickiga av fettfläckar. Försökt hitta heltäckande förkläde men hittills misslyckats. Var ska jag leta??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hemtex brukar ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Har förstört jättemånga toppar som nu är prickiga av fettfläckar. Försökt hitta heltäckande förkläde men hittills misslyckats. Var ska jag leta??? Jag syr mina själv, så jag har inte tänkt på att det kan vara svårt att få tag på. Men nog har jag för mig att jag sett på både Hemtex och Åhléns. Secondhand-affärer borde man också kunna leta i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Har förstört jättemånga toppar som nu är prickiga av fettfläckar. Försökt hitta heltäckande förkläde men hittills misslyckats. Var ska jag leta??? Beror ju på vad du menar med heltäckande. Jag fick ett förkläde från afrika en gång och det var som en stor tygbit med 3 hål i för armarna. Man trädde i en arm och virade sedan förklädet runt sig och stack in armarna i dom hål som återstod. Kanske finns i någon afrikansk butik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag styckar ju en del och då om inte annat är förkläde ett måste. Jag har ett par stycken på en krok i köket, bara att slänga på sig- Det roliga är att jag kan knyta dem på magen, för de där som man knyter har blivit så långa på senare år. Och så när man steker fläsk, omöjligt utan förkläde. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Har varit på Hemtex och de hade inga, men jag får göra ett försök igen för så här kan jag inte fortsätta! Blir för dyrt... Med heltäckande menar jag sådana som går upp i halsen och inte bara till midjan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Nu kom jag på köpte ett på icamaxi men det är ett årsedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fialisa Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jag använder också alltid förkläde. Stora heltäckande. Kolla på Ica Maxi, jag har köpt där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Tack! Ica Maxi får det bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Jag vet var det finns ett LCHF-förkläde att köpa... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Har alltid förkläde när jag lagar mat. Lyckas alltid drälla ner favorit kläderna annars. Har säkert 5 st olika jag varierar mellan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Instämmer med alla som säger att det är klart man måste ha (heltäckande) förkläde när man lagar mat, annars känner man sig direkt naken både vid spisen och vid diskbaljan. Förresten så är det ovärderligt även vid frukost de dagar jag har klätt upp mig för t.ex. kundbesök på jobbet - det slår aldrig fel att jag spiller på mig just då, även om det aldrig händer annars. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Har förstört jättemånga toppar som nu är prickiga av fettfläckar. Försökt hitta heltäckande förkläde men hittills misslyckats. Var ska jag leta??? Bästa knep på fettfläckar - galltvål! Gnid in tvål i fläcken tillsammans med lite vatten en kvart-tjugo minuter innan du tvättar som vanligt i maskin. Funkar varje gång. Även på gamla, vältvättade fläckar. Tvålen finns i fast form och som såpa. Jag har köpt på Hemtex och Cervera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Fettfläckar får man också bort med diskmedel. Gnid in lite diskmedel i fläcken och tvätta sedan som vanligt i tvättmaskinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Ha ha, jag är en riktig drällmaja Förkläde är ett måste när jag lagar mat, annars sabbar jag tröjorna. När jag diskar ids jag inte, så jag har alltid en vackert rund blöt fläck på magen när jag är klar.. Min tjära svärmor syr dem åt mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krümel Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Det finns massor med fina förkläden att köpa på tex Åhléns eller HM home. Många i ekologisk bomull också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Bästa knep på fettfläckar - galltvål! Gnid in tvål i fläcken tillsammans med lite vatten en kvart-tjugo minuter innan du tvättar som vanligt i maskin. Funkar varje gång. Även på gamla, vältvättade fläckar. Tvålen finns i fast form och som såpa. Jag har köpt på Hemtex och Cervera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 SaraB, finns galltvålen där menar du? Vore ju fantastiskt om man kunde rädda några av topparna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Hmm er vist lidt gammeldags selvom jeg kun er 36 - bruger ofte forklæde og nyder det men det kunne være fedt med et designer en af slagsen som du nævner her!!! I ett liv som LCHF:are för man en ständigt fruktlös kamp mot fettfläckar, i alla fall jag, från stekt mat i allmänhet och från stekta ägg i synnerhet. Och jag ställer mig frågan, vart har förklädet tagit vägen månntro? Finns det någon som använder förkläde idag? Ja, jag har i ärlighetens namn, i verkliga livet, bortsett från TV-kockar, inte sett någon iklätt förkläde sen åttiotalet, och då var det farmor som i detta praktiska klädesskydd trollade fram fantastiska middagar, sju sorters kakor och efterrätter såsom plommonkräm och kall rabarbersoppa, utan att utsätta ”finblusen” för diverse matstänk. Så från och med idag går jag iklädd förkläde vid tillagningen av såväl stekta ägg som bacon och har även bestämt att det är dags att återinföra förklädet som högsta mode igen Så Gucci och Carl Lagerfeldt…kom igen…gör oss lågkolhydratkostare lite hippa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Jag lagar maten medan min fru tvättar... glömmer ofta förkläde, men ska försöka skärpa mig... blir nämligen rätt många fettfläckar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Min lilla mamma gav mig ett förkläde för många år sedan. Det använder jag när jag inför middagsbjudningar hunnit svida om, och betar av slutklämmen på något som kan skvätta och ha sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Eftersom jag steker ägg och bacon till frukost varje dag så föredrar jag att göra det iklädd mina "slarvkläder" som jag bara bär hemma och dessutom duschar jag efter frukosten. Allt detta eftersom jag inte vill komma till jobbet och lukta baconos. Det sätter sig i kläderna och håret och då hjälper inga förkläden i världen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Jag behöver nog ett förkläde på huvudet! Har upptäckt att mitt hår blir fett fortare nuförtiden. Kan det bero på allt stekande i smör? (Eller kanske på fettet jag förtär). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TrolleLisa Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Jag älskar mitt förkläde Jag har ett på mig hela morgonen för annars kan jag ge mig den på att jag dräller ner mig med frukost eller tandkräm. Har planer på att sy ett snyggt svart "axelbandslöst" förkläde som passar lite bättre när vi har gäster, för nog har jag förkläde på mig då med Mina barn anser sig vara för stora för haklappar, men dräller lika bra som mor sin, så de har förkläde när de äter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts