Gå till innehåll

Läkare för framtiden

Recommended Posts

Japp, instämmer. Denna nya veganorganisation är inget att ödsla energi på. Låt dem äta sin veganmat. Deras förslag om momsbefrielse för veganmat är fullständigt politiskt stendött. Vegansk mat hade en hype med 68-rörelsen men ett par årtionden senare hade flertalet återgått till allätande. Kanske är en ny sådan våg på väg nu men den kommer att gå samma öde till mötes.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, instämmer. Denna nya veganorganisation är inget att ödsla energi på. Låt dem äta sin veganmat. Deras förslag om momsbefrielse för veganmat är fullständigt politiskt stendött. Vegansk mat hade en hype med 68-rörelsen men ett par årtionden senare hade flertalet återgått till allätande. Kanske är en ny sådan våg på väg nu men den kommer att gå samma öde till mötes.

Tycker du att man skall äta efter vad som är modernt och inne? Då kan man ju undra vad som är "inne" om 30 år.

Länk till inlägg

Adress ?
Sökte på det när artikeln kom men hittade inget... dock en FB-sida.
I övrigt håller vag med Per... Men det jag oroas över är inte att de ska få något politiskt gehör för det kommer inte att ske. Utan att de kommer att bli idoliserade i vegankretsar, och fora utan att informera om konsekvenserna som att man måste äta tillskott.
Det finns alltså en reell risk att man indirekt kommer att skada framförallt ungdomar...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tycker du att man skall äta efter vad som är modernt och inne? Då kan man ju undra vad som är "inne" om 30 år.

Paleo har ju varit inne 99,99 % av människans historia. Tror de kommer tillbaka starkt! :)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag tror många ser paleo/LCHF som väldigt kompatibla.

Paleo som jag har lärt mig är magert kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt och bär. Två ganska små potatisar per dag var visst också tillåtet och 2-3 ägg i veckan. Lite nötter också.

Mejeriprodukter är dock uteslutna.

Den Paleo jag har läst om baseras till stor del på vad dom äter på Kitava och det var väl 70 % kolhydrater?

Länk till inlägg

En fråga kan potatis vara Paleo det kom ju hit väldigt sent

Paleokonceptet är nog inte helt autentiskt. Dom utesluter ju baljväxter och spannmål och det har man ju ätit väldigt länge.

Länk till inlägg

Verkar mer eller mindre vara en svensk version av Physicians Commite for Responsible Medicine som drivs av Dr. Neal Barnard. Intressant! Dom skulle dock behöva hotta upp sin hemsida för att ge ett mer seriöst intryck.

Jag tror veganism kommer att växa explosionsartat de kommande åren. Likaså för paleo/lowcarb. Det har ju blivit lite av en statusgrej att identifiera sig med en viss kost, köpa ekologiskt och sådant. Att köra "plant based" är tydligen en av de hetaste trenderna i Hollywood och många inflytelserika personer har hoppat på tåget.

Länk till inlägg

Paleo som jag har lärt mig är magert kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt och bär. Två ganska små potatisar per dag var visst också tillåtet och 2-3 ägg i veckan. Lite nötter också.

Mejeriprodukter är dock uteslutna.

Den Paleo jag har läst om baseras till stor del på vad dom äter på Kitava och det var väl 70 % kolhydrater?

EN variant av paleo. Det finns tusen andra, och mer vanliga. Basen i paleo är grönsaker, animaliskt protein, frukt, nötter och fett. Punkt. Blanda så som det passar dig. Paleo kan lika gärna vara baserad på vad inuiterna åt som vad dom på Kitava åt.

Vad jag har förstått var amerikansk paleo ganska fettsnål i början, men där har man svängt rejält efter man har insett hur viktigt fett är för hälsan.

Man brukar kalla det Primal när man äter Paleo+mejeriprodukter.

• Gilla 6
Länk till inlägg

En fråga kan potatis vara Paleo det kom ju hit väldigt sent

Numera anses potatis vara paleo, mängd beroende på hur mycket blodsockersbelastning man klarar. I vissa mer strikta varianter av paleo, tex AIP som är designad för autoimmuna sjukdomar (samma i Wahls protocol, GAPS och SCD), undviker man potatis för att den är stärkelserik och kan göda fel bakterier i tarmen om man har en tarmflora i obalans.

• Gilla 1
Länk till inlägg

EN variant av paleo. Det finns tusen andra, och mer vanliga. Basen i paleo är grönsaker, animaliskt protein, frukt, nötter och fett. Punkt. Blanda så som det passar dig. Paleo kan lika gärna vara baserad på vad inuiterna åt som vad dom på Kitava åt.

Vad jag har förstått var amerikansk paleo ganska fettsnål i början, men där har man svängt rejält efter man har insett hur viktigt fett är för hälsan.

Man brukar kalla det Primal när man äter Paleo+mejeriprodukter.

Man kan till slut konstatera att man inte kan sätta etiketter på kosthållning. Så fort något börjar variera så mycket så blir det ju meningslöst att kalla det för något eftersom ordet ändå kan betyda väldigt olika kosthållning.

Det börjar ju bli så med LCHF också. Rätt som det är så får man skäll för att man sagt att frukt inte ingår i LCHF och från början ingick inga rotfrukter.

Det är ju praktiskt om man kan ha namn på kostkoncept så att man slipper beskriva precis vad man menar men om en person säger att han eller hon äter Paleo och jag just läst en bok där Paleo beskrivs som fettsnål så är det ju det jag tror att personen menar och då faller ju hela grejen med att ha ett namn.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här en lchf:are som äter potatis (ibland och min egen). Det finns väl ingen bibel? Mitt lchf-koncept är mat utan socker och spannmål.

Men fettfria måltider? Jag ryser. Nånting är fel, dessa människor är fjärmade från all matlagning och odling och överhuvudtaget att leta sin egen föda. Bortskämda amerikanska män som aldrig varit i ett kök, det är grogrunden för att komma på något så dumt som fettfri kost. Jag lovar att de aldrig ens kokat ett ägg, Dean och Joel, eller Pritkin. Till och med breda en macka med peanutbutter har deras mammor resp fruar gjort åt dem. En karl lagar inte mat. I min erfarenhet av USA...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Man kan till slut konstatera att man inte kan sätta etiketter på kosthållning. Så fort något börjar variera så mycket så blir det ju meningslöst att kalla det för något eftersom ordet ändå kan betyda väldigt olika kosthållning.

Det börjar ju bli så med LCHF också. Rätt som det är så får man skäll för att man sagt att frukt inte ingår i LCHF och från början ingick inga rotfrukter.

Det är ju praktiskt om man kan ha namn på kostkoncept så att man slipper beskriva precis vad man menar men om en person säger att han eller hon äter Paleo och jag just läst en bok där Paleo beskrivs som fettsnål så är det ju det jag tror att personen menar och då faller ju hela grejen med att ha ett namn.

Namn är bra men du tolkar paleo för snävt, eller vill ha en för snäv beskrivning, och samma gäller kanske LCHF. Paleo specificerar INTE fördelning mellan makronutrienter, däremot begränsar Paleo typer att matvaror. 

Om du pratar om paleo måste ju andra känna igen vad du menar. Pratar du då om en fettsnål variant kommer flera här (och på andra ställen) som äter paleo inte förstå vad du menar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Namn är bra men du tolkar paleo för snävt, eller vill ha en för snäv beskrivning, och samma gäller kanske LCHF. Paleo specificerar INTE fördelning mellan makronutrienter, däremot begränsar Paleo typer att matvaror. 

Om du pratar om paleo måste ju andra känna igen vad du menar. Pratar du då om en fettsnål variant kommer flera här (och på andra ställen) som äter paleo inte förstå vad du menar.

För mig får Paleo se ut hur som helst. Jag komponerar själv mitt matintag utan att följa något koncept.

Ponera att man skulle kunna välja Paleo eller LCHF genom att anmäla sitt kostval i skolan. Hur skulle skolan då komponera Paleo respektive LCHF?

Länk till inlägg

För mig får Paleo se ut hur som helst. Jag komponerar själv mitt matintag utan att följa något koncept.

Ponera att man skulle kunna välja Paleo eller LCHF genom att anmäla sitt kostval i skolan. Hur skulle skolan då komponera Paleo respektive LCHF?

Paleo är utan mjölkprodukter, det skulle vara en skillnad. Mer frukt (tex banan) och grönsaker som potatis, sötpotatos i paleokost. Minskning i fett jämfört med LCHF som motsvarar den ökade energin via frukt och stärkelserika grönsaker, men inte fettsnålt. Extra olivolja/smör i båda koster så att man kan välja sin fettnivå själv.

Länk till inlägg
Länk till inlägg

Hur ser det Paleokoncept ut som dom gör studier på?

Det brukar vara magert kött, fisk, ägg, rotfrukter, frukt, grönsaker, nötter, inget spannmål (inte heller ris), socker eller mjölkprodukter. Salt är ofta uteslutet också.

Sen varierar det, potatis kan vara uteslutet eller begränsat, ibland är fett som rapsolja och/ eller olivolja tillåtna.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hur ser det Paleokoncept ut som dom gör studier på?

Jag skulle gissa normalt med fett, ca 30-40E%, men jag är bara förtrogen med Terry Wahls studier och hon är mer åt högfettshållet (ketogen kost) eftersom hon behandlar patienter med en neurodegenerativ sjukdom. 

Det viktigaste angående hennes kost är näringstäthet, samtidigt som hennes kost utesluter alla spannmål, baljväxter och mjölkprodukter. En dietist som utvärderade hennes diet sa att hon aldrig hade sett en så näringstät kost förut.

Länk till inlägg

Jag får intrycket att det i Staffan Lindebergs recept är mycket frukt och mer kött än i andra kostkoncept.

Kanske. Flera av de yngre som äter paleo tränar väldigt mycket. Generellt verkar de ligga lite högre i protein än LCHF, jag har sett rekommendationer på 2 gr protein per dag per kg kroppsvikt.

Länk till inlägg

Kanske. Flera av de yngre som äter paleo tränar väldigt mycket. Generellt verkar de ligga lite högre i protein än LCHF, jag har sett rekommendationer på 2 gr protein per dag per kg kroppsvikt.

Jag har också funderat lite på de olika kosthållningarna inom Paleo,  Jag tycker som du att det är olika grenar på samma träd, där man väljer utifrån sin kropp, närmiljö och troligen tradition. 

Om man är lite rädd för fettet behöver man rimligen gå upp i proteinet för att bli mätt..

Länk till inlägg

Gick in på Paleoklubben och tittade. Det är en klubb med en hemsida. Tittade på recepten, bla pannkakor. Där låg en pannkaka på en tallrik med några blåbär på. Det såg torrt ut, och säkerligen var det hyfsat sött eftersom det bestod av ägg och banan blandat. Lite fett fick ju finnas, för att kunna steka, men inte så mycket.

Skulle denna dessert kunnat godtas av Läkare för framtiden? Jag tror det, om man var snål med fettet som man steker med.

F-e-t-t-s-n-å-l. Fett framkallar fortfarande äckelkänslor hos många tror jag. Liksom kött gör det. 

Länk till inlägg

Nej j-lar, veganer får inte äta ägg.

Det finns en definitiv doft av anorexi över det hela. Det är det sista man kan anklaga lchf för, snarare motsatsen. Kanske är det det som får folk att gå över från lchf till paleo. Lite större känsla av kontroll?

Länk till inlägg

Har det gjorts interventionsstudier där paleo varit en av kosterna?

I alla fall studier men hur många som är interventionsstudier vet jag inte. Hittade i alla fall en artikel i Läkartidningen där dom redovisar den enligt Staffan Lindeberg första randomiserade interventionsstudien.

Om kosten står det så här: "Paleolitisk kost, som bestod av magert kött, fisk, frukt, grönsaker i form av blad- och kålväxter, rotsaker inklusive högst två medelstora potatisar per dag, högst ett ägg per dag, nötter (helst valnötter) och högst en matsked raps- eller olivolja per dag."

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8376

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det brukar vara magert kött, fisk, ägg, rotfrukter, frukt, grönsaker, nötter, inget spannmål (inte heller ris), socker eller mjölkprodukter. Salt är ofta uteslutet också.

Sen varierar det, potatis kan vara uteslutet eller begränsat, ibland är fett som rapsolja och/ eller olivolja tillåtna.

Varför ingår inte märg, hjärna och andra feta inälvor i paleo-dieten? Det var troligen vad som åts och inte så mykcet magert kött.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Har det gjorts interventionsstudier där paleo varit en av kosterna?

There have been 8 RCT of The Paleo Diet. The endpoints including CV risk factors, satiety, weight loss indices show Paleo to be superior to diabetic diets, the Mediterranean Diet and to be more trace nutrient dense than the USDA food pyramid/now the Food Plate. References are as follows:

1. Frassetto LA, Schloetter M, Mietus-Synder M, Morris RC, Jr., Sebastian A: Metabolic and physiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet. Eur J Clin Nutr 2009.

2. Jönsson T, Granfeldt Y, Ahrén B, Branell UC, Pålsson G, Hansson A, Söderström M, Lindeberg S. Beneficial effects of a Paleolithic diet on cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: a randomized cross-over pilot study. Cardiovasc Diabetol. 2009;8:35

3. Jonsson T, Ahren B, Pacini G, Sundler F, Wierup N, Steen S, Sjoberg T, Ugander M, Frostegard J, Goransson Lindeberg S: A Paleolithic diet confers higher insulin sensitivity, lower C-reactive protein and lower blood pressure than a cereal-based diet in domestic pigs. Nutr Metab (Lond) 2006, 3:39. 

4. Jonsson T, Granfeldt Y, Erlanson-Albertsson C, Ahren B, Lindeberg S. A Paleolithic diet is more satiating per calorie than a Mediterranean-like diet in individuals with ischemic heart disease. Nutr Metab (Lond). 2010 Nov 30;7(1):85

5. Lindeberg S, Jonsson T, Granfeldt Y, Borgstrand E, Soffman J, Sjostrom K, Ahren B: A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease. Diabetologia 2007, 50(9):1795-1807.

6. O’Dea K: Marked improvement in carbohydrate and lipid metabolism in diabetic Australian aborigines after temporary reversion to traditional lifestyle. Diabetes 1984, 33(6):596-603.

7. Osterdahl M, Kocturk T, Koochek A, Wandell PE: Effects of a short-term intervention with a paleolithic diet in healthy volunteers. Eur J Clin Nutr 2008, 62(5):682-685.

8. Ryberg M, Sandberg S, Mellberg C, Stegle O, Lindahl B, Larsson C, Hauksson J, Olsson T. A Palaeolithic-type diet causes strong tissue-specific effects on ectopic fat deposition in obese postmenopausal women. J Intern Med. 2013 Jul;274(1):67-76

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är väl med Paleo som med medelhavskost.. någon hittar på hur den skall vara sammansatt, oså testar man det upplägget.. hur Paleo/medelhavskostigt det nu var/är säger egentligen inget!

För övrigt så var det Ancel Keys som uppfann medelhavskosten.. inget de gjorde vid medelhavet.

Sen så.. jag har en del böcker av Staffan, de är bra.. men frågan är fortfarande vad som gör vad.. riktig mat är hur som helst välgörande/avgörande.. oavsett macronutrientsammansättning.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Där tror jag Zepp har en viktig påäng. Om man jämför "plant based diet" med snabbköpsmat så får man säkert hälsofördelar av vad man inte längre äter (spannmål, socker, omega-6, vissa tillsatser). På samma sätt får man det av andra dieter som utesluter dessa saker, ex paleo.

Håller med MagnusH om att våra förfäder rimligen framför allt åt inälvsmaten och i sista hand musklerna, så det blev då ett ganska högt intag av animaliskt fett. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Där tror jag Zepp har en viktig påäng. Om man jämför "plant based diet" med snabbköpsmat så får man säkert hälsofördelar av vad man inte längre äter (spannmål, socker, omega-6, vissa tillsatser). På samma sätt får man det av andra dieter som utesluter dessa saker, ex paleo.

Håller med MagnusH om att våra förfäder rimligen framför allt åt inälvsmaten och i sista hand musklerna, så det blev då ett ganska högt intag av animaliskt fett. 

Det gäller antagligen LCHF oxå!

Jag vill nog tillskriva den effekten minst 50% av de positiva förändringarna.. dvs om det nu går åt positiv riktning.

Dvs det kan lika gärna handla om vad man inte äter/utesluter, som vad man äter.. i bästa fall handlar det om en kombination!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är jag definitivt enig i.

Tror absolut att det handlar om en kombination av uteslutning men också val av näringstäthet man väljer in i kosten. Tycker att Mat Lalondes undersökning om näringstäthet är intressant. Här är Youtube videon som är väl värd att lägga en timme på http://www.youtube.com/watch?v=HwbY12qZcF4. Sedan får man efter bästa förstånd kombinera utifrån kunskap, personlig preferens och hur man bedömer att närproducerat  är viktigt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tror absolut att det handlar om en kombination av uteslutning men också val av näringstäthet man väljer in i kosten. Tycker att Mat Lalondes undersökning om näringstäthet är intressant. Här är Youtube videon som är väl värd att lägga en timme på http://www.youtube.com/watch?v=HwbY12qZcF4. Sedan får man efter bästa förstånd kombinera utifrån kunskap, personlig preferens och hur man bedömer att närproducerat  är viktigt.

Om man skall fokusera på näringstät mat så är ju fett inget bra alternativ.

Länk till inlägg

Om man skall fokusera på näringstät mat så är ju fett inget bra alternativ.

Jag tänker att om man ska äta hela sitt kaloribehov av näringstät mat så blir det en oerhörd mängd grönsaker som bara inte får plats eller hinner processas ordentligt alternativt en för stor mängd protein.

Så modellen kan vara att man äter kött, fisk, grönsaker, nötter, bär och vad man nu vill för att tillfredsställa behovet av näringsämnen. Sedan har man ett val att fylla ut resten av energibehovet med en kombination av kolhydrater eller fett. Väljer man LCHF så blir det då fett, annars kunde det bli frukt, rotfrukter, spannmål eller annat.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tänker att om man ska äta hela sitt kaloribehov av näringstät mat så blir det en oerhörd mängd grönsaker som bara inte får plats eller hinner processas ordentligt alternativt en för stor mängd protein.

Så modellen kan vara att man äter kött, fisk, grönsaker, nötter, bär och vad man nu vill för att tillfredsställa behovet av näringsämnen. Sedan har man ett val att fylla ut resten av energibehovet med en kombination av kolhydrater eller fett. Väljer man LCHF så blir det då fett, annars kunde det bli frukt, rotfrukter, spannmål eller annat.

I princip håller jag med dig men rotfrukter är betydligt näringstätare än fett. Äter man LCHF så måste man därmed äta mer ovanjordsgrönt för än om man är blandkostare om man skall komma upp i samma näringsintag.

Länk till inlägg

I princip håller jag med dig men rotfrukter är betydligt näringstätare än fett. Äter man LCHF så måste man därmed äta mer ovanjordsgrönt för än om man är blandkostare om man skall komma upp i samma näringsintag.

Varför ska man äta så mycket grönsaker ser ingen som helst mening med det om man äter LCHF.

Länk till inlägg

Det tror jag du har rätt i.

Länk till inlägg

Varför ska man äta så mycket grönsaker ser ingen som helst mening med det om man äter LCHF.

Jag tror det är önskvärt med ett stort dagligt intag av vegetabilier (främst grönsaker som färska blad, sallad, kål) för att få i sig alla näringsämnen vi behöver. Kombinera det med animaliskt protein och fett så har du en bra helhet. Dessutom äter du då enligt det koncept som vi och våra förfäder överlevt på i miljontals år. Ingen modenyck alltså...

• Gilla 1
Länk till inlägg

LCHF är väl näringstät mat. :)

Nej, det behöver den inte vara. Om man byter spannmål, grönsaker och baljväxter mot fett så har man ju bytt ut något som är mer näringstätt mot livsmedel som inte innehåller så mycket vitaminer/mineraler. Om du inte "kompenserar" med äggula, inälvsmat och ben/kött buljong så gissar jag att kosten kan bli näringsfattig. Sen är de vattenlösliga fibrerna i grönsaker oftast bra för tarmhälsan.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Dom färska blad och grönsaker som odlas och transporteras över hela jorden ser jag ingen som helst mening med att äta. Jag tycker det räcker med ägg och lite vitkål fr att få vitaminbehovet tillfredställt.

Där tycker jag tvärtom att det är utmärkt att man vintertid transporterar hit bladgrönsaker och annat som vi inte kan odla/plocka, så har vi chansen att äta näringsrik mat varje dag.

• Gilla 1
Länk till inlägg