Gå till innehåll

Läkare för framtiden

Recommended Posts

LCHF är väl näringstät mat. :)

Jag har vid några tidigare tillfällen testat mata in en vanlig LCHF-dag (utifrån vad folk skrivit på forumet att de ätit under dagen) i Cronometer.com. Man kan konstatera att LCHF är helt okej när det kommer till näringsintag, men att det finns risk att man inte når upp till RDI på en rad olika mineraler.

Detta kan man också se rätt tydligt med den höga frekvensen av exempelvis muskelkramp, som enligt många beror på magnesiumbrist. Frågan är vilka andra mineraler där RDI inte nås, men där symptomen är mindre påfallande (eller som kan manifestera sig längre fram i tiden).

Det finns givetvis några "LCHF-vänliga" livsmedel som utmärker sig som väldigt näringstäta (t ex inälvor). Men helt ärligt, hur många LCHF:are äter inälvsmat på reguljär basis?

Huruvida LCHF är bättre eller sämre än exempelvis vanlig blandkost har jag inte analyserat. Det enda jag vet är att man går miste om rätt mycket nyttig näring när man byter ut hälsosamma minimalt processade kolhydrater mot fett (som ju mest är tomma kalorier). Det bästa är helt enkelt att analysera en veckas matintag för att se hur man ligger till, sen är det bara att tweaka och se över var det finns brister.

Sen finns ju också frågan om överdosering och balans. Vissa näringsämnen kan bli problematiska i för stor mängd (t ex hemjärn från animalier), så man kan inte alltid sätta likhetstecken mellan hög näringstäthet och hälsosamt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tycker hjälper mot akut magnesiumbrist är kakao och mandelsmör. Jag brukar göra varm choklad på 3 msk kakao, 1 msk kokosolja och kanske 1-2 äggulor plus varmt vatten. En näve mandlar eller seleristjälkar doppade i mandelsmör.

• Gilla 1
Länk till inlägg

En sak som jag tycker hjälper mot akut magnesiumbrist är kakao och mandelsmör. Jag brukar göra varm choklad på 3 msk kakao, 1 msk kokosolja och kanske 1-2 äggulor plus varmt vatten. En näve mandlar eller seleristjälkar doppade i mandelsmör.

Vad får du för symptom som du tolkar som akut magnesiumbrist och som försvinner av detta. Jag ifrågasätter inte utan är bara intresserad.

Länk till inlägg

Jag har vid några tidigare tillfällen testat mata in en vanlig LCHF-dag (utifrån vad folk skrivit på forumet att de ätit under dagen) i Cronometer.com. Man kan konstatera att LCHF är helt okej när det kommer till näringsintag, men att det finns risk att man inte når upp till RDI på en rad olika mineraler.

Detta kan man också se rätt tydligt med den höga frekvensen av exempelvis muskelkramp, som enligt många beror på magnesiumbrist. Frågan är vilka andra mineraler där RDI inte nås, men där symptomen är mindre påfallande (eller som kan manifestera sig längre fram i tiden).

Det finns givetvis några "LCHF-vänliga" livsmedel som utmärker sig som väldigt näringstäta (t ex inälvor). Men helt ärligt, hur många LCHF:are äter inälvsmat på reguljär basis?

Huruvida LCHF är bättre eller sämre än exempelvis vanlig blandkost har jag inte analyserat. Det enda jag vet är att man går miste om rätt mycket nyttig näring när man byter ut hälsosamma minimalt processade kolhydrater mot fett (som ju mest är tomma kalorier). Det bästa är helt enkelt att analysera en veckas matintag för att se hur man ligger till, sen är det bara att tweaka och se över var det finns brister.

Sen finns ju också frågan om överdosering och balans. Vissa näringsämnen kan bli problematiska i för stor mängd (t ex hemjärn från animalier), så man kan inte alltid sätta likhetstecken mellan hög näringstäthet och hälsosamt.

Mnja.. förstår att du har missupfattat det hela.. iomed att du inte äter LCHF själv.

Vi äter inte näringslöst fett i någon större utsträckning utan det kommer med den näringstäta maten, den är fet i sig.. typ ägg cirka 60 E% fett!

Här har hur som helst en vegetarian testat LCHF, hon dessutom dietist!

Genomsnittligt intag av mikronäringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag, under en normal vecka

A-vitamin: 128%

D-vitamin: 126%

E-vitamin: 248%

C-vitamin: 324%

Tiamin: 145%

Niacin: 230%

B6: 225%

B12: 300%

Folat: 204%

Kalcium: 132%

Fosfor: 314%

Magnesium: 183%

Kalium: 147%

Zink: 169%

Selen: 185%

Järn: 110%

http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter

Sen så finns det LCHFare som äter dåligt.. prexis som det finns veganer som gör likaledes.. det handlar som sagt inte så mycket om kostmodell utan om olika mäniskor!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det vi diskuterar här är att man kan få näringsbrist om man äter en fakirliknande variant av LCHF. De flesta verkar äta en mer liberal variant med ganska mycket grönsaker. Plus att det går att välja grönsaker som är näringstäta men inte så kolhydratrika om man behöver vara försiktig med sin blodsockerhalt.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Vad får du för symptom som du tolkar som akut magnesiumbrist och som försvinner av detta. Jag ifrågasätter inte utan är bara intresserad.

Jag fick kraftig värk i lårmuskeln nattetid i julas när jag höll uppe med mina magnesiumtabletter samt slutade med min egengjorda benbuljong. Kakaodrinken var det som hjälpte snabbast, men det är viktigt att man tar MYCKET kakao (och inget/lite socker).

• Gilla 3
Länk till inlägg

Mnja.. förstår att du har missupfattat det hela.. iomed att du inte äter LCHF själv.

Vi äter inte näringslöst fett i någon större utsträckning utan det kommer med den näringstäta maten, den är fet i sig.. typ ägg cirka 60 E% fett!

Här har hur som helst en vegetarian testat LCHF, hon dessutom dietist!

Genomsnittligt intag av mikronäringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag, under en normal vecka

A-vitamin: 128%

D-vitamin: 126%

E-vitamin: 248%

C-vitamin: 324%

Tiamin: 145%

Niacin: 230%

B6: 225%

B12: 300%

Folat: 204%

Kalcium: 132%

Fosfor: 314%

Magnesium: 183%

Kalium: 147%

Zink: 169%

Selen: 185%

Järn: 110%

http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter

Sen så finns det LCHFare som äter dåligt.. prexis som det finns veganer som gör likaledes.. det handlar som sagt inte så mycket om kostmodell utan om olika mäniskor!

Som sagt är de inmatningar jag gjort baserades på vad folk här på forumet angett att de ätit. Inga vetenskapliga tester direkt, utan mest bara av intresse. Sen är det ju rätt givet att en dietist är medveten om RDI, och planerar sin diet för att nå målen. ;)

Hon skriver ju bland annat:

Värt att poängtera är dock att jag inkluderade en mycket stor mängd grönsaker i kosten samt en del nötter, frön och bär. En person som utesluter alla eller nästan alla kolhydratkällor ur kosten kan få problem med vissa näringsämnen som till exempel fibrer, C-vitamin, kalcium, kalium, magnesium, folat och järn (baserat på en näringsberäkning av en kost på drygt 2 000 kcal med kött från fisk, fågel, fläsk och nöt samt ägg, olja, smör och grädde).

Givetvis kan man komma upp till RDI med LCHF, det tvivlar jag inte en sekund på. Dock är jag ganska övertygad om att många LCHF:are inte gör detta (baserat på vad jag läst här på forumet att folk äter på daglig basis). Det skadar ju inte att lyfta ögonen från makronutrienterna en stund och titta mer detaljerat. :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om man tänker sig tillbaka till den långa period som kallas äldre stenåldern, så måste man fråga sig vad vi åt de dagar jaktlyckan var mindre god. Svaret är rimligen en mycket stor mängd vegetabilier av olika slag, som kvinnorna samlade in oförtrutet varje dag. Dessutom fick de säkert tag på ett och annat litet djur. Men rimligen är vi anpassade till animalisk föda i kombination med synnerligen rikligt av dagligen förekommande vegetabilier. ("Dagligen" i Östafrika alltså  :) )

Så med det lilla tankeexperimentet konkluderar jag att det är rimligt att det är svårt tillfredsställa hela näringsbehovet utan rikligt med grönsaker.

Länk till inlägg

Som sagt är de inmatningar jag gjort baserades på vad folk här på forumet angett att de ätit. Inga vetenskapliga tester direkt, utan mest bara av intresse. Sen är det ju rätt givet att en dietist är medveten om RDI, och planerar sin diet för att nå målen. ;)

Hon skriver ju bland annat:

Givetvis kan man komma upp till RDI med LCHF, det tvivlar jag inte en sekund på. Dock är jag ganska övertygad om att många LCHF:are inte gör detta (baserat på vad jag läst här på forumet att folk äter på daglig basis). Det skadar ju inte att lyfta ögonen från makronutrienterna en stund och titta mer detaljerat. :)

Då kan vi nog vara överens om fördomarna om vad den andra äter och vilka brister som uppstår!

Här kommer kanske en liten överraskning för dig?

Low Carb Dieters Eat More Veggies

http://lowcarbdiets.about.com/b/2006/10/02/low-carb-dieters-eat-more-veggies.htm

Och har du en kompis till dig som äter Low Carb!

http://lowcarbdiets.about.com/od/vegetarian/a/veganlowcarb.htm

Länk till inlägg

Tack för tipset med rejält med kakao  ;), gick in på livsmedelsverket och det är ganska näringsrikt. Men jag tänker om det skall bli något, är det dumt att hålla på med teskedar  :P, så nu får det bli matskedar i fortsättningen. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ibland tycker jag att fettet är den mest missförstådda makronutrienten av de alla. Fett är inget farligt, bukfylla, något som inte innehåller näring. Fettet har extremt viktiga uppgifter att fylla i kroppen.

Så här skriver Llivsmedelsverket om fettets olika uppgifter:

"Varför behöver vi fett?

Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.

Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret. Läs mer under rubriken Fleromättat fett, omega-3 och omega-6, till vänster på sidan."

Fettet förbränner dessutom fett (vilket håller oss slanka) och hjälper till att skapa bränsle i form av ketonkroppar, något som inte kolhydrater klarar av.  Vi kan hålla oss pigga och alerta med kroppens egen mäktiga energireserv som fettet utgör. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Så kom vi återigen in på diskussionen "vad människor åt förr", tex på stenåldern... Gröna blad och rötter mellan maj och oktober, men sen, det vintriga halvåret? Behövs inte mycket fantasi för att föreställa sig vad man åt då.

En annan aspekt av "äta grönsaker"-skolan är att näringsvärdena i grönsaker fallit rejält pga nuvarande odlingsmetoder och utarmade jordar (ja, mineralull och annan sk jord).

Om det var näringsvärdet vi var ute efter, varför köper vi inte nässlor då? Istället köper vi tomat och gurka, smaklöst vatten. Smakar lite sött och lätt att tugga i sig. Medan grönkål och nässlor, kungarna bland grön-saker, får man jobba lite med.

• Gilla 7
Länk till inlägg
  • 10 months later...

Vill bara gräva upp den här gamla tråden för att annonsera att jag har gjort en ny hemsida åt Läkare för Framtiden.

Ta en titt vetja!

http://www.lakareforframtiden.se/

Angående det trådskaparen skriver att veganismen känns förlegad...inget kunde vara längre från sanningen. Veganism och växtbaserad kost växer explosionsartat just nu. Jag kan även märka i min egen omgivning hur folk (även vanliga "Svensson") är genuint intresserade av livsstilen.

Inom 3-5 år tror jag att de flesta matställen med självaktning kommer erbjuda veganska alternativ.

Länk till inlägg

Grattis till ett bra jobb med hemsidan! :)

Fascinerande att det går att dra så olika slutsaser om vad som är hälsosam kost!

Tack Peter!

Angående kostråd så kan man ju bara konstatera att i stort sett alla länder och mer seriösa hälsoorganisationer har kommit till ungefär samma slutsats.

• Öka mängden hela vegetabilier och minska på rött kött, kolesterol samt tomma kalorier (socker, raffinerade kolhydrater etc).

Dessa slutsatser är resultatet av tusentals (om inte hundratusentals) forskningsstudier de senaste decennierna. Sen kommer det givetvis dyka upp en och annan studie som går emot eller inte lyckas spegla denna bild (ibland pga dålig studiedesign, avsiktlig eller inte). Men den stora bilden är ganska tydlig!

Läkare för Framtiden går ett steg längre än exempelvis Livsmedelsverkets rekommendationer, och menar att man bör basera hela sin kost på hela vegetabilier, samt hålla nere intaget av raffinerade oljor.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kostråden i Läkare för framtiden kan definitivt vara en förbättring jämfört med mångas kost i dagens värld. Jag skulle dock tveka att välja en kostmodell på grunden att de flesta myndigheter mm runtom i världen rekommenderar den. Jag vill hellre bedöma varje inslag i kosten själv. Jag landar i delvis mycket olika slutsatser mot alla dessa tunga namn...

Det var förresten en mycket fin hemsida  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack Peter!

Angående kostråd så kan man ju bara konstatera att i stort sett alla länder och mer seriösa hälsoorganisationer har kommit till ungefär samma slutsats.

• Öka mängden hela vegetabilier och minska på rött kött, kolesterol samt tomma kalorier (socker, raffinerade kolhydrater etc).

Dessa slutsatser är resultatet av tusentals (om inte hundratusentals) forskningsstudier de senaste decennierna. Sen kommer det givetvis dyka upp en och annan studie som går emot eller inte lyckas spegla denna bild (ibland pga dålig studiedesign, avsiktlig eller inte). Men den stora bilden är ganska tydlig!

Läkare för Framtiden går ett steg längre än exempelvis Livsmedelsverkets rekommendationer, och menar att man bör basera hela sin kost på hela vegetabilier, samt hålla nere intaget av raffinerade oljor.

jag tänker inte gå in i någon direkt argumentation om detta ;-)

Men jag tittade på denna video:

http://www.lakareforframtiden.se/videoforelasningar/2-hja%CC%88rtka%CC%88rlsjukdom-och-kost-del-1/ 

Den gav ju ett seriöst intryck...men jag störde mig på att det var mycket fokus på kolesterol och det som nämndes hela tiden var ju totalkolesterol vilket inte känns helt seriöst...den argumentationstekniken använder Becel också. Men jag lärde mig i iallafall att veganer får ett totalkolesterol på ca 3 och då är man tydligen mer eller mindre immun mot hjärtsjukdom...det är ju bara att gratulera!  :)

Länk till inlägg

jag tänker inte gå in i någon direkt argumentation om detta ;-)

Men jag tittade på denna video:

http://www.lakareforframtiden.se/videoforelasningar/2-hja%CC%88rtka%CC%88rlsjukdom-och-kost-del-1/ 

Den gav ju ett seriöst intryck...men jag störde mig på att det var mycket fokus på kolesterol och det som nämndes hela tiden var ju totalkolesterol vilket inte känns helt seriöst...den argumentationstekniken använder Becel också. Men jag lärde mig i iallafall att veganer får ett totalkolesterol på ca 3 och då är man tydligen mer eller mindre immun mot hjärtsjukdom...det är ju bara att gratulera!  :)

Ja det är en bra nivå på videon. Inte allt för sensationalistiskt utan mest beskrivande vad meta-analyserna faktiskt kommit fram till.

Angående totalkolesterol under 150 mg/dl så har man ju sett detta mönster i flera olika studier. Bland annat i Framingham Heart Study, där endast fem personer med ett totalkolesterol under 150 mg/dl utvecklade hjärtkärlsjukdom under studiens första 50 år. Så riktigt immun är man nog inte, men risken minskar till nästintill obefintlig.

Jag antar att man använder totalkolesterol dels för att man anser det vara en tillräckligt bra indikator för risk. Budget kan givetvis också spela en roll. Man kanske hellre väljer att ha ett stort studieunderlag, än att göra mer avancerade blodanalyser.

Sen detta med att vissa typer av LDL inte skulle bidra till åderförkalkning vilar på väldigt klen vetenskap. Se gärna följande video angående detta (börjar vid ca 10 min):

Länk till inlägg

Han som höll i videopresentationen verkar ju vara kunnig samtidigt är det tråkigt att objektiviteten verkar falla när man börjar bli lite "fanatisk". 

Han fokuserar på vissa specifika påståenden om partikelstorlek på LDL...om vi lämnar det därhän och tittar på den bästa sättet att förutsäga CVD, vilket såvitt jag vet beskrivs i INTERHEART studien.

Där står det så här:

The non-fasting ApoB/ApoA1 ratio was superior to any of the cholesterol ratios for estimation of the risk of acute myocardial infarction in all ethnic groups, in both sexes, and at all ages, and it should be introduced into worldwide clinical practice.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18640459

Ration  ApoB/ApoA1 tenderar att bli ganska bra på LCHF-kost..det hade varit intressant att höra ett resonemang baserat utifrån detta. Istället för att haka upp sig på att stora LDL visst kan vara farliga.

Men tillbaka till partikelstorlekar, jag startade faktiskt ett inlägg om detta för någon månad sedan, om att det kanske inte stämmer helt med att stora partiklar är ofarliga och små är farliga. Peter Attia i videon nedan presenterar detta på ett utmärkt (och inte fanatiskt) sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=dAWdHYSrh7M

...det intressanta där är att trots att han ifrågasätter detta med partikelstorlek och LDL...så blir slutsatsen ändå att sockret antagligen är boven i dramat ;-)

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 9 months later...