Jump to content

Orolig lchfare

ir0n

Recommended Posts

Hej,

Jag är nybörjare på LCHF. Har nu kört väldigt strikt sedan 27/12. Resultaten har varit kanon såhär långt. Har gått ner ca 4 kg, 7cm i midjan, 7cm runt rumpan. Jättebra! Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag de senaste dagarna börjat känna mig så matt. Känner att jag har ett extremt sömnbehov och kan knappt hålla mig vaken på jobbet (än mindre tänka klart). När jag tränar känner jag inte att jag har någon riktig boost i kroppen, men jag blir inte extra trött i benen.

Har börjat bli lite orolig då jag läst att det kan vara farligt att utesluta kolhydraterna så extremt som jag gjort. Någon annan som känt såhär? Är det en övergående fas eller är det såhär man ska känna?

Mvh

Såvida du inte dragit på dig någon förkylning så är det förmodligen övergående.

Du har ju en relativ glukosbrist.. och det tar som regel några månader innan allt är på plats.

Äter du tillräckligt?

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Får du i dig salter, vitaminer mineraler?

Äter tillräckligt gör jag verkligen. Angående grönsakerna så kan jag nog bli bättre där. Salt känns som jag får i mig. Har det senaste börjat göra salta mandlar som jag har med mig på jobbet. Kanske lite för mkt kaffe och lite vatten dock. Det konstiga är att jag aldrig känt såhär innan bara (innan lchf).

Mvh

Äter tillräckligt gör jag verkligen. Angående grönsakerna så kan jag nog bli bättre där. Salt känns som jag får i mig. Har det senaste börjat göra salta mandlar som jag har med mig på jobbet. Kanske lite för mkt kaffe och lite vatten dock. Det konstiga är att jag aldrig känt såhär innan bara (innan lchf).

Mvh

Kanske öka på grönsakerna och salt lite. Kan vara en övergångsgrej också. Mandlar är bra för mineralerna :)

Hej,

Jag är nybörjare på LCHF. Har nu kört väldigt strikt sedan 27/12. Resultaten har varit kanon såhär långt. Har gått ner ca 4 kg, 7cm i midjan, 7cm runt rumpan. Jättebra! Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag de senaste dagarna börjat känna mig så matt. Känner att jag har ett extremt sömnbehov och kan knappt hålla mig vaken på jobbet (än mindre tänka klart). När jag tränar känner jag inte att jag har någon riktig boost i kroppen, men jag blir inte extra trött i benen.

Har börjat bli lite orolig då jag läst att det kan vara farligt att utesluta kolhydraterna så extremt som jag gjort. Någon annan som känt såhär? Är det en övergående fas eller är det såhär man ska känna?

Mvh

Ja nu har du ju fått väldigt olika råd och det är inte lätt att veta vilket man skall följa. Kanske kan det vara olika vad som är bäst att göra beroende på hur mycket övervikt man har, hur mycket man tränar osv.

Om du berättar lite mer om det jag nämnt plus vad du äter en vanlig dag så kanske du kan få mer råd som är anpassade till just dig.

Hej,

Ja det var verkligen spridda skurar. Jag klassar inte mig själv som överviktig. Jag har kanske 6 kg till att gå ner innan jag är nöjd. Jag tränar fotboll 2 ggr i veckan och försöker toppa det med 1-2 löppass i veckan.

Mvh

Hej,

Ja det var verkligen spridda skurar. Jag klassar inte mig själv som överviktig. Jag har kanske 6 kg till att gå ner innan jag är nöjd. Jag tränar fotboll 2 ggr i veckan och försöker toppa det med 1-2 löppass i veckan.

Mvh

Ja då har du ju inget stort behov av att vara superstrikt. Aerob träning 3-4 gånger i veckan förbrukar ju också ganska mycket extra antioxidanter. Det finns framförallt i grönsaker men även i nötter och mandlar. Att man blir trött när kroppen inte riktigt klarar att täcka energibehovet med fett är helt normalt. Nu vet jag ju fortfarande inte vad du äter men jag skulle nog satsa på mer råkost med både gröna grönsaker och rotsaker som går att äta råa.

Jag har även lite misstänksam mot ost. Jag är visserligen blandkostare men är det något som ställer till det för mig så är det ost så om du äter mycket av det så kanske det kan vara värt att experimentera lite med att äta kokos, avokado och andra fettkällor istället.

Vatten salt mineraler och vitaminer ska ju finnas där först naturligtvis.

Men om du inte har haft en större övervikt så är du ju inte heller speciellt metabolt skadad.

Du är nu inne i en period då du ska anpassa dig till "fettdrift", samt att du tränar relativt hårt.

Ditt behov av kolhydrater styrs bl.a. av hur mycket "snabba" muskler du har.

Det är tveksamt om dessa kan bli helt fettdrivna.

Nu är det lite som att "svära" i kyrkan, men prova med att öka ditt kolhydratintag något, för att se hur du känner det.

För många innebär detta ett problem med ökat sug mm.

Men kanske inte för dig eftersom du tränar så pass mycket.

Det är ju möjligt att du kan sänka kolhydratnivån längre fram igen när du är bättre fettanpassad.

• Like 1

Jag äter ganska varierat skulle jag säga; exempelvis gräddkokt blomkål med lax, lchf kycklingpaj (med fiberhusk, kokos m.m), ägg med smör till frukost m.m. Min regel när det gäller mat har varit att helt utesluta det vanliga (pasta, ris, potatis m.m.). Försöker även utesluta allt som innehåller socker. Vissa saker såsom hamburgerdressing har jag ätit om den innehåller mindre än 6% kolhydrater. Äter ganska mycket ost, så kanske ska se över det.

Tanken har slagit mig att öka kolhydratintaget något. En positiv sak förutom viktnedgång har för mig även varit magen som har blivit mycket bättre. Var laktosintolerant innan, men det är helt borta nu. Jag inbillar mig att det har att göra med att jag just inte får i mig några kolhydrater. Samtidigt kan jag inte gå runt och känna mig såhär seg.

Mvh

Att magen känns bättre har nog med uteslutandet av mjölprodukter samt även den allmänna minskningen av kolhydratnivån.

Ost kan ju vara ett problem avs. förstoppning som många får av för mycket ost.

Ändra inte för mycket nu på en gång.

Drick lite bra buljong för salt mm.

Kolla ditt mineral & vitaminintag.

Öka kolhydratnivån något, men inget annat.

Så du klart kan avläsa resultatet.

• Like 1

Läs också Jonas Bergqvists blogg om du inte gjort det ännu! Mycket bra om LCHF och träning. Han anser att man behöver lite mer kh om man sysslar med en så explosiv sport som fotboll är. Och jag håller med andra om extra salt genom "kallsupen".

Jag tycker det låter som du äter en bra kost med bra näring. Jag tror det tar lite tid för musklerna att ställa om sig, och sedan blir man mer känslig för saltbrist när man utesluter processerad mat. Kan vara värt att prova med lite extra salt och/eller magnesium.

• Like 1

Att magen känns bättre har nog med uteslutandet av mjölprodukter samt även den allmänna minskningen av kolhydratnivån.

Ost kan ju vara ett problem avs. förstoppning som många får av för mycket ost.

Ändra inte för mycket nu på en gång.

Drick lite bra buljong för salt mm.

Kolla ditt mineral & vitaminintag.

Öka kolhydratnivån något, men inget annat.

Så du klart kan avläsa resultatet.

Varför skulle man öka kolhydratsnivån? 

Ok, om jag sammanfattar så borde man ligga på ett lite högre kolhydratintag än vad jag gör idag när man tränar både fotboll och löpning. Att börja äta bröd,pasta ris m.m. känns dock helt uteslutet. Vad rekommenderar ni för nivå när det gäller kolhydrater per 100g? Ligger som sagt under 6g i dagsläget. Funderar på att öka detta till 10g, vad tror ni? Såg exempelvis att en rotfruktsgratäng ligger runt 8, är det ok?

Många nybörjarfrågor, men är rädd att jag lägger mig för högt så jag missar alla positiva effekter med viknedgången m.m.

Mvh

Ok, om jag sammanfattar så borde man ligga på ett lite högre kolhydratintag än vad jag gör idag när man tränar både fotboll och löpning. Att börja äta bröd,pasta ris m.m. känns dock helt uteslutet. Vad rekommenderar ni för nivå när det gäller kolhydrater per 100g? Ligger som sagt under 6g i dagsläget. Funderar på att öka detta till 10g, vad tror ni? Såg exempelvis att en rotfruktsgratäng ligger runt 8, är det ok?

Många nybörjarfrågor, men är rädd att jag lägger mig för högt så jag missar alla positiva effekter med viknedgången m.m.

Mvh

Rotfrukter! Rödbetor, persiljerot, kålrot, morötter. Rostade rotfrukter i ugn är jättegott.

Mvh

Jag föreslog ju råkost tidigare i tråden. Då klarar du nog mer kolhydrater än när du äter kokta rotsaker.

Mvh

Sen så handlar det oxå om hur konverterad du är till fettoxidation.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

När du pratar om 6g/100g så kan ju det bli en förskräckligt massa kolhydrater på en dag beroende på vad du äter.

Strikt brukar man väl räkna som 20-30g eller lägre totalt under en dag. Så innan vi kan hjälpa dig med att bedöma vad du ska förändra bör vi nog veta vad ditt totala kolhydratintag på en dag ligger.

Som jag tidigare sagt så är du nu i omställningsfas till fettdrift. Det är ju ett samlingsnamn som omfattar ett stort antal biokemiska processer. Där många kanske inte tidigare har varit i bruk. Det ska tillverkas enzymer mm. Det går inte lika snabbt och enkelt för alla. För vissa tar det månader.

Sen tränar du ganska hårt. Vilket i sig är väldigt bra. Eftersom det förbättrar insulinkänsligheten mm. Samtidigt ställer det högre energikrav på en kropp som försöker få igång andra processer.

Dina långa uthålliga muskler brukar fungera väldigt bra vid fettdrift. Det är värre med de korta, snabba explosiva. Mängden korta verkar delvis styra den minimimängd med glykos man behöver. Påfyllningen ska också ske med viss hastighet. Det gör att man under en övergångsperiod kan behöva öka KH mängden något för att minska tröttheten om du ligger väldigt lågt på KH. Vilket vi inte vet än.

Man brukar prata om metabol flexibilitet när man går från KH- till Fett-drift. För vissa med mycket metabola skador tar denna omställning tid. Man får helt enkelt se tiden an. Möjligen fin trimma det man gör.

Hur har du det med D-vitamin och magnesium nivån så här års?

Brist här ger bl.a. trötthetssymptom, kramper mm.

• Like 1

Jag kan bara ge erfarenheter jag har från lchf och träning.

Första rådet jag vill säga är att lyssna på kroppen, alltså känner du dig matt eller att musklerna inte gör som du vill osv så vila, för det går över. Vila och fokusera på maten istället.

Det kan ta längre tid än man hade önskat innan kroppen ställt in sig och blivit bekväm med fettdriften, även om man vissa dagar mår toppen. Men för mig så har jag bara mått bättre och bättre efter varje matt "dipp". Resultaten på träningen har bara blivit bättre och bättre, det kommer. Att höja kolhydraterna säger jag varken bu eller bä till, sålänge det handlar om en näve nötter eller liknande. 

Jag har åkt ner i kolhydratträsket många gånger och det tar tid för kroppen att ställa om sig efteråt men det går över och sen kommer träningen med det. Såå summan då: stressa inte fram träningen, vila så kommer träningen bli bättre.

Jag har absolut ingen medicinsk utbildning osv men detta är mina egna erfarenheter.

När du pratar om 6g/100g så kan ju det bli en förskräckligt massa kolhydrater på en dag beroende på vad du äter.

Strikt brukar man väl räkna som 20-30g eller lägre totalt under en dag. Så innan vi kan hjälpa dig med att bedöma vad du ska förändra bör vi nog veta vad ditt totala kolhydratintag på en dag ligger.

Som jag tidigare sagt så är du nu i omställningsfas till fettdrift. Det är ju ett samlingsnamn som omfattar ett stort antal biokemiska processer. Där många kanske inte tidigare har varit i bruk. Det ska tillverkas enzymer mm. Det går inte lika snabbt och enkelt för alla. För vissa tar det månader.

Sen tränar du ganska hårt. Vilket i sig är väldigt bra. Eftersom det förbättrar insulinkänsligheten mm. Samtidigt ställer det högre energikrav på en kropp som försöker få igång andra processer.

Dina långa uthålliga muskler brukar fungera väldigt bra vid fettdrift. Det är värre med de korta, snabba explosiva. Mängden korta verkar delvis styra den minimimängd med glykos man behöver. Påfyllningen ska också ske med viss hastighet. Det gör att man under en övergångsperiod kan behöva öka KH mängden något för att minska tröttheten om du ligger väldigt lågt på KH. Vilket vi inte vet än.

Man brukar prata om metabol flexibilitet när man går från KH- till Fett-drift. För vissa med mycket metabola skador tar denna omställning tid. Man får helt enkelt se tiden an. Möjligen fin trimma det man gör.

Hur har du det med D-vitamin och magnesium nivån så här års?

Brist här ger bl.a. trötthetssymptom, kramper mm.

Hej,

Jo, precis. Lite otydlig där. Äter i princip inga kolhydrater, men om jag har med något i matlagningen, typ chilisås, så väljer jag bara varor med lågt KH innehåll. Detta innebär att jag inte får i mig nästan några KH.

Angående D-vitamin så har jag nu börjat äta multivitaminer för att säkerställa att det inte är detta. Det är precis som du säger, mina långa uthålliga muskler funkar extremt bra. Löpningen går bättre än någonsin. Men när det kommer till fotbollen är jag inte alls med, varken i huvudet eller de snabba vändningarna. 

Såg BBC dokumentär Sugar v Fat. Där påstår dom att man kan ha svårare att fokusera utan KH. Precis så upplever jag det, någon som har några erfarenheter om detta?

Mvh

Jag skulle ge den strikta LCHF:en typ 2 månader till..det är nog vad som krävs för att du ska kunna dra några slutsatser om det fungerar för dig ( det är rimligt att anta ett en så stor omställning tar tid.)

Att hålla på och testa än det ena än det andra ... gör nog bara att man riskerar att lura sig själv.

Multivitamintabletter ger oftast inte det tillskott du behöver om man ska tro på de teorier som lanseras här.

Lycka till med träningen. :-)

Det där med Sugar vs Fat kan du glömma, det är ren propaganda/infotainment.

Det var inte mycket rätt där.

Det finns studier som visar att man har svårare att fokusera i 12-14 dagar. Sedan vänder det och blir tvärt om.

Om man nu inte avbryter studien efter 12 dagar.

Som påpekats så räcker inte mängden D-vitamin som finns i multivitamin till.

Det är bara du som vet hur du reagerar för en liten höjning av KH.

Du kan ju prova, men gör det i samband med träning.

--