TillMinus Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Hej, Jag tänkte dela lite tankar så här på lördagkvällen och jag har inte "nallat" på rödjutet Som med alla typer av dieter tycker jag att dom går många gånger till en överdrift och jag tror att det är en av orsakerna till att "icke troende" får svårt att ta till sig och accepterta olika typer av dieter, just för att många beteer som som om de vore med i en sekt. Jag tror också att när man blir så troende så kan svårt att se andra sidan av myntet - det finns alltid en annan sida. Jag har varit hos ett par läkare för min fetma, en har rekommenderat och skrivit ut xenical, den andra har förespråkat "shakedieten" modifast och nu, den sista läkaren rekommenderade mig lchf. Idag vet jag inte om det var hans väldigt ärliga och uppriktiga ton till mig som fick mig att ta mitt förnuft till fånga, eller om det var för att han själv är "starkt troende" och karismatisk. Vad än det var så är jag tacksam, men det är svårt tycker jag som ny "lchf:are" att inte svälja allt med hull och hår då jag inte har några referenspunkter till vad känns normalt/vanligt/okej. Dessutom så har jag inte så många att vända mig till förutom er "out there on the net". Det enda som håller mig någorlunda sansad och som får mig att stå med med båda fötterna på jorden är när jag upprepar mitt nya mantra "det heter Low carb, high fat. Inte No carb, high fat" Jag vet inte vad jag vill komma till, kanske jag ville/hade behov att ventilera en av många tankar som snurrar om dagarna. Tankar, kommentarer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misan Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Precis som du sa så har alla dieter en risk för att gå till överdrift. Jag ser LCHF som en livsstil istället för en diet. Jag äter ovanjordgrönsaker, ost, grädde och turkisk youghurt. Jag försöker hålla mig borta från nötter, choklad och alkohol men visst slinker det ner en ruta choklad, en Mojito och lite nötter på youghurten ibland För mig skulle det inte gå att köra fakir för då skulle jag ha tröttnat och lagt av för länge sedan. Jag har ätit LCHF i sex månader nu och gått ner 12 kg. Hitta en nivå på kolhydrater som passar dig. Försök att undvika det som triggar ditt sötsug. För mig har jag märkt att det är fikabröd, även om det är gjort enligt LCHF. Alla är vi olika så det gäller att du själv hittar vägen som passar dig. Om du slutar gå ner i vikt så kan du alltid få bra tips på Kostoktorns sida under menyn Viktminskning. Lycka till med vikminskningen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Hej, Jag tänkte dela lite tankar så här på lördagkvällen och jag har inte "nallat" på rödjutet Som med alla typer av dieter tycker jag att dom går många gånger till en överdrift och jag tror att det är en av orsakerna till att "icke troende" får svårt att ta till sig och accepterta olika typer av dieter, just för att många beteer som som om de vore med i en sekt. Jag tror också att när man blir så troende så kan svårt att se andra sidan av myntet - det finns alltid en annan sida. Jag har varit hos ett par läkare för min fetma, en har rekommenderat och skrivit ut xenical, den andra har förespråkat "shakedieten" modifast och nu, den sista läkaren rekommenderade mig lchf. Idag vet jag inte om det var hans väldigt ärliga och uppriktiga ton till mig som fick mig att ta mitt förnuft till fånga, eller om det var för att han själv är "starkt troende" och karismatisk. Vad än det var så är jag tacksam, men det är svårt tycker jag som ny "lchf:are" att inte svälja allt med hull och hår då jag inte har några referenspunkter till vad känns normalt/vanligt/okej. Dessutom så har jag inte så många att vända mig till förutom er "out there on the net". Det enda som håller mig någorlunda sansad och som får mig att stå med med båda fötterna på jorden är när jag upprepar mitt nya mantra "det heter Low carb, high fat. Inte No carb, high fat" Jag vet inte vad jag vill komma till, kanske jag ville/hade behov att ventilera en av många tankar som snurrar om dagarna. Tankar, kommentarer? Ta det dag för dag bara. Ha inte för bråttom. Är det något du funderar över vet du ju att du kan fråga här på forumet. Som du säger så kan de som går på dieter gå till överdrift. Hur man beter sig i en sekt har jag ingen kunskap om dock. Personligen blev jag smått besatt av att veta så mycket som möjligt om kosten och kroppen och hur allt fungerar. Mycket av det berodde nog på att detta med LCHF var så kontroversiellt i bekantskapskretsen. Alla vänner och bekanta visste ju att man dör om man äter mättat fett. Jag ville veta för att kunna svara på deras påståenden, men också för att orka stå emot det sociala trycket. Ta bara det att bli bjuden på fika t ex. Att tacka nej är som lite ofint. Då kan man behöva lite kunnande för att förklara varför m an tackar nej. Det hjälpte i alla fall mig. För mig var det viktigt att lära mig mer, medan det för andra inte har någon betydelse alls, så där är vi alla olika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Jag har också betraktat LCHF som min nya livstil, men börjar vackla i de tankebanorna. Orsaken är helt enkelt att mitt liv har kretsat alldeles för mycket kring själva ätandet. Det vill jag komma ifrån.... jag vill inte längre ha ätandet som hobby varken till glädje eller tröst. Jag vill få fram en sund inställning till mat, dvs. äta för att leva och inte leva för att äta. Oavsett om det handlar om kolhydratfrossande eller LCHF, så vill jag ha det som en "bisyssla"... något som är nödvändigt, men inte allerådande. Jag vill bryta min fixering på mat. Därför börjar det mer luta åt att LCHF för mig är kosthållning för närvarande. Ett sätt att äta för att bli friskare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Limp" data-cid="4201" data-time="1357475725"><p> Jag har också betraktat LCHF som min nya livstil, men börjar vackla i de tankebanorna. Orsaken är helt enkelt att mitt liv har kretsat alldeles för mycket kring själva ätandet. Det vill jag komma ifrån.... jag vill inte längre ha ätandet som hobby varken till glädje eller tröst. Jag vill få fram en sund inställning till mat, dvs. äta för att leva och inte leva för att äta. Oavsett om det handlar om kolhydratfrossande eller LCHF, så vill jag ha det som en "bisyssla"... något som är nödvändigt, men inte allerådande. Jag vill bryta min fixering på mat. Därför börjar det mer luta åt att LCHF för mig är kosthållning för närvarande. Ett sätt att äta för att bli friskare.</p></blockquote> Känner precis så jag också. Vågar dock inte släppa på kontrollbehovet förrän jag tappat mina cm haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag kallar det för "kosthållning" snarare än "diet" eller "livsstil", tycker det bättre kommunicerar vilken roll maten spelar i mitt liv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag håller med många här om att visst finns det en risk att dieter och livsstils ändringar går till överdrift och blir mer en manisk besatthet, snarare en sund och hälsosam kostväg. Viktigt är att man läser på, skapar sig en egen uppfattning och har ett kritiskt tänkande. Huvudsaken är att man mår bra, vad folk sen tycker och tänker har ingen betydelse. Det här med överdrift är ju rätt intressant ocså, för vad är överdrift egentligen?.....går nog inte att svara på eftersom den gränsen är olika för olika personer. Jag skulle säga att överdrift är den gräns det då det gått så långt att personen i fråga inte mår bra av det och/eller tar skada. Allt annat är ju egentligen irrelevant (vad folk runt ikring tycker/tänker osv), eller?. Så läs på ordentligt, skaffa kunskap och sen tutar du och kör . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts