Jump to content

Min resa

Linnéaa

Recommended Posts

Tack så mycket! Ska väl lära mig hur allt fungerar här på forumet och komma igång ordentligt :)

Dagen idag har gått helt okej, hade tänkt att träna men hade ingen ork alls, men vad gör det i det långa loppet liksom. Haft ett enormt sötsug hela dagen men lyckats motstå.. funderat på nötter emellanåt men vet att jag inte kan sluta om jag sätter igång.

till dagens mat:

13.00: 140 g lax, babyspenat, hemmagjord aioli

17.00: äggröra på två ägg, kokosolja och massa smör

däremellan har jag bara gått o småätit ur spenatpåsen (tuggbehov haha)

• Like 1

Lyxlchf: Det har du väldigt rätt i, tack!

Gårdagens:

12.30 ca 150 g fläsk, aioli

18.00 äggröra på två ägg, kokosolja, smör

Borde vara hungrigare men gårdagen kändes riktigt bra. wie! :)

Gick en långpromenad och tränade lite på crosstrainern som står här hemma och dammar. Tänkte att jag skulle väga mig imorgon, tror nog det har hänt en del.

Hej! är också ny här, jag har hållit på med LCHF sedan april 2012, jag och min syster hade bestämt  att åka till Kreta en månad senare och tänkte att jag måste göra nåt,jag hade minst 20 kilos övervikt, och fick panik när jag tänkte på bikini, fick en LCHF tidning av mamma och följde den till pricka, så började det. gick ner 25 kilo på ett år, och har fortsatt sen dess, det har faktiskt gåt jättebra, är lite orolig dock för att gå upp i vikt igen äter lite mer liberalt en gång i veckan med lite godis. verkar hålla vikten i alla fall, har nog nåt mitt mål tror jag, jag väger mig inte utan mäter midjan, det går lättare om man har ett mål som din resa t.ex. jag har också läst jätte mycket här och får inspiration när det känns jobbigt. hoppas det går bra för dig.

• Like 5

Hej! är också ny här, jag har hållit på med LCHF sedan april 2012, jag och min syster hade bestämt  att åka till Kreta en månad senare och tänkte att jag måste göra nåt,jag hade minst 20 kilos övervikt, och fick panik när jag tänkte på bikini, fick en LCHF tidning av mamma och följde den till pricka, så började det. gick ner 25 kilo på ett år, och har fortsatt sen dess, det har faktiskt gåt jättebra, är lite orolig dock för att gå upp i vikt igen äter lite mer liberalt en gång i veckan med lite godis. verkar hålla vikten i alla fall, har nog nåt mitt mål tror jag, jag väger mig inte utan mäter midjan, det går lättare om man har ett mål som din resa t.ex. jag har också läst jätte mycket här och får inspiration när det känns jobbigt. hoppas det går bra för dig.

Sitter bikinin som den skall så är väl allt rätt?

• Like 1

Välkommen hit till forumet marie.lind :) Vi är alla olika, och det viktiga är att man hittar en kosthållning som funkar och som man mår bra på :)

Hej, Ja precis det blir nog lättare om man har ett mål, kan räkna upp många gånger de senaste veckorna då jag bara velat kasta mig ner till ica (som bara ligger typ 100 m härifrån) för att köpa ALLT jag är sugen på, fantiserat om snickers, marabou glass och allt däremellan men har istället ätit mer riktig mat. vilket jag heller inte tror är speciellt bra i det långa loppet då det kan bli alldeles för mycket av den varan också, men i mitt huvud har jag fått för mig att det faktiskt är bättre. anyway.

Skrev ju innan att jag inte skulle äta mer efter laxen idag men det blev en stoor kotlett, med en hel del tvivelaktig majonäs, och en tallrik broccoli, allt för att döva sockermonstret. Sitter här nu med utspänd mage och ångrar mig lite men bättre det än att vräka i sig skit!

• Like 1

Skrev ju innan att jag inte skulle äta mer efter laxen idag men det blev en stoor kotlett, med en hel del tvivelaktig majonäs, och en tallrik broccoli, allt för att döva sockermonstret. Sitter här nu med utspänd mage och ångrar mig lite men bättre det än att vräka i sig skit!

Mat är alltid bättre än godis!

• Like 3

Idag har varit en riktigt jobbig dag.

dagens intag: hur mycket nötter, rysk yoghurt, jordnötssmör och ägg som helst. Va hände liksom.

just nu känns det bara som jag kan glömma bikinin, javisst kalla mig ms karaktär.

riktigt dålig ton här just nu känner jag men jag tar mig upp igen!

Idag har varit en riktigt jobbig dag.

dagens intag: hur mycket nötter, rysk yoghurt, jordnötssmör och ägg som helst. Va hände liksom.

just nu känns det bara som jag kan glömma bikinin, javisst kalla mig ms karaktär.

riktigt dålig ton här just nu känner jag men jag tar mig upp igen!

Jamen det var ju rätt grejor du gick loss på i alla fall... Tänk vilket framsteg mot förut.

Keep up the good work och känns det inte som bikiniläge till sommaren kan du ju iaf ha hel baddräkt. :-)

Men det är långt dit så det hinner hända mycket ännu

Jamen det var ju rätt grejor du gick loss på i alla fall... Tänk vilket framsteg mot förut.

Keep up the good work och känns det inte som bikiniläge till sommaren kan du ju iaf ha hel baddräkt. :-)

Men det är långt dit så det hinner hända mycket ännu

Ajo jag vet det egentligen, men ångesten som sätter igång efter att man tryckt alldeles för mycket är ändå oundviklig, att man aldrig lär sig. Men det känns mycket bättre nu :)

Nu har det gått någon dag lr två som jag skrev här, har hänt mycket med jobb och annat som tagit min tid och ork.

Jag har - hör och häpna - inte fallit för sockret än och suget blir faktiskt bara mindre o mindre :D gogo!

Däremot har jag inte ätit så strikt och "rent" som jag gärna vill, det har blivit en low carb på max (salladsblad ist för bröd), lite för mycket ost och lite för mycket i allmänhet.. som vanligt.. :P Men men ingen större skada skedd och jag tänker INTE ställa mig på vågen än utan rider på tanken av att jag faktiskt inte ätit helt fel på ett bra tag nu, resten kommer.

dagens intag:

ca 200 g kyckling, spenat och olivolja.

en hel del ost.

För lite fett och lite konstiga mattider (småätit osten under princip hela dagen på jobbet) men ska ju som sagt tänka långsiktigt och just nu är jag inte alls hungrig så blir nog inget mer ikväll.

• Like 3

Gårdagens: var inte hungrig på hela dagen utan jobbade på istället och åt när jag kom hem, då blev det en laxfilé på 125 g, hemmagjord ailoi och spenat.

Idag: vart hungrig ett tag efter att jag vaknade så åt för ovanlighetens skull frukost. Äggröra på två ägg blev det, sen iväg på jobb och nu åt jag liite lax (tuggbehov typ) och sitter just nu och äter brie, blir nog en del brie idag. men så är det :)

Vågen imorse stod på 59.1, ned 2 kilo sen jag började skriva här då :)

19/02

Lunch: kycklingfilé, ailoli broccoli

Middag: Samma, fast bytte ut ailolin mot hemmagjord.. (omväxling förnöjer) haha nä skämt o sido.

Idag 20/2

Lunch: Omelett, kokosolja, spenat, majonäs.

Middag: Blir lax, spenat och nått fett till.

Vågen stod på 57.5 imorse, väldigt va jag rasar i vikt just nu alltså, måste ha haft en hel del vätska i kroppen vid start (även om jag ätit lchf i några veckor innan jag striktade till det lite ytterligare i form av storlekskontroll och lite mer "ren" mat liksom) men också att min kropp har en alldeles överdriven förmåga att samla på sig vätska vid mens, överätning, små snedsteg m.m

Har inte känt någon större hunger under dessa dagar förutom igårkväll då jag hade bestämt mig för att hålla mig inom ätfönstret. Men det var verkligen en battle mellan mig och min hjärna och jag vann! ;D och det känns bra idag men tar med mig lärdomen att äta riktigt mycket fett vid sista måltiden för kvällen.

• Like 3

Nu har jaf fallit dit igen, inte i sockerträsket men i väldigt väldigt mycket "godkänd" mat.

Detta hände igårkväll och det jag fick i mig (under loppet av bara några timmar) var en stoor påse nötter, tre dl grädde, en del keso, en stoor bit brie, en lök, några champinjoner, parmaskinka och säkert annat som jag inte riktigt kommer ihåg.

Det läskiga i det hela var att jag redan efter den första skålen nötter kände att jag var mätt men där var jag ju långt ifrån klar, snacka om att förstöra mättnadskänslan. var tillslut tvungen att ligga i fosterställning i soffan med världens magont.

Vad som utlöste detta är jag inte riktigt säker på, men min hjärna är expert på att lura i mig att "jag är värd det". Hade ju gått ner så mycket i vikt och varit så duktig o bla bla, resultatet idag på morgonen var 59,5, upp två kilo sen dagen innan. Kommer troligtvis gå ner det ganska snabbt igen med tanke på att jag brukar det när jag gått upp mycket på en natt. Men det är det psykiska i det hela som är så jobbigt. Känner inte igen mig i spegeln eftersom att jag har en tendens att samla på mig sjukt mycket vatten i ansiktet och runt ögonen när jag gjort såhär, syns snabbt på mig iaf och nu är det bara att klistra på ett leénde och ta sig till jobbet, usch hatar denna känslan.

Aja, det löser sig och idag blir det fasta fram till kvällen, just nu känns det ju som det kommer ta en vecka innan jag blir hungrig igen.

Visst är det läskigt när man tappar kontrollen sådär? Det händer mig med låånga mellanrum (tackålåv!) men jag tycker det är otäckt. Även om det är på godkänd mat, vilket jag i o för sig sällan stannar vid..

Men du - spöa inte upp dig själv. Du fick ju ont i magen, det räcker väl..?

Tänk på det bra som kommer ur det här.

Var snäll mot dig själv!

• Like 3

Visst är det läskigt när man tappar kontrollen sådär? Det händer mig med låånga mellanrum (tackålåv!) men jag tycker det är otäckt. Även om det är på godkänd mat, vilket jag i o för sig sällan stannar vid..

Men du - spöa inte upp dig själv. Du fick ju ont i magen, det räcker väl..?

Tänk på det bra som kommer ur det här.

Var snäll mot dig själv!

Skönt att någon känner igen sig i det jag skriver, det är verkligen läskigt när de väl sätter igång.. men mår faktiskt redan mycket bättre och tänker inte haka upp mig på det mer nu :)

• Like 1

18/02

11.20 100 g lax, spenat, aioli

17.50 äggröra på två ägg, kokosolja, ca 30 g lax

Känner att jag borde tröttna på samma mat hela tiden men än så länge har jag inte gjort det så då kör jag på.

Imorse stod vågen på 58.6, äntligen :)

Jag vill inte sätta käppar i ditt lyckohjul över att du går ner i vikt. Men jag testade mata in det du angett att du äter under en dag. Både kaloriintag och näring är under all kritik. Du är inte ens nära att nå RDI på de flesta näringsämnena. Det förvånar mig att ingen annan här på forumet reagerar på detta, men jag antar att ännu en viktnedgångssuccéhistora är mer värt än att faktiskt tala om för dig hur ohållbart detta är.

Ta och studera bifogad bild och tänk längre än bara viktnedgång. Det är inte konstigt att du går ner i vikt när du intar ungefär 800 kcal/dag (+-100kcal). Du skrev visserligen inte hur mycket kokosolja och aioli du äter, men jag antog att det är svårt att svälja mer än 3 matskedar. Vad tror du detta kommer göra med din ämnesomsättning på längre sikt?

Hade jag varit en LCHF-påhejare skulle jag vara extremt kritisk till dessa typer av svältdieter. Det kommer inte vara bra för LCHF:s image när folk går in i väggen pga näringsbrist.

7vzkKN4.png

Jag vill inte sätta käppar i ditt lyckohjul över att du går ner i vikt. Men jag testade mata in det du angett att du äter under en dag. Både kaloriintag och näring är under all kritik. Du är inte ens nära att nå RDI på de flesta näringsämnena. Det förvånar mig att ingen annan här på forumet reagerar på detta, men jag antar att ännu en viktnedgångssuccéhistora är mer värt än att faktiskt tala om för dig hur ohållbart detta är.

Ta och studera bifogad bild och tänk längre än bara viktnedgång. Det är inte konstigt att du går ner i vikt när du intar ungefär 800 kcal/dag (+-100kcal). Du skrev visserligen inte hur mycket kokosolja och aioli du äter, men jag antog att det är svårt att svälja mer än 3 matskedar. Vad tror du detta kommer göra med din ämnesomsättning på längre sikt?

Hade jag varit en LCHF-påhejare skulle jag vara extremt kritisk till dessa typer av svältdieter. Det kommer inte vara bra för LCHF:s image när folk går in i väggen pga näringsbrist.

7vzkKN4.png

Jag kan förstå att det jag äter verkar väldigt lite för många, men de dagar jag äter som så så känner jag ingen speciell hunger, och har därför mer eller mindre slutat äta. Jag har också varit noga med att äta nån form av grönsak till de flesta målen då jag vet hur viktig näringen är. Med det sagt så har jag ingen vetenskaplig akgrund eller utbildning i hur mycket man "ska" ha i sig eller hur mycket av diverse livsmedel man ska äta för att uppnå vissa näringskreterier.

Du får gärna ge mer konkreta råd till hur jag ska förändra kosten för att få i mig det jag behöver, mer grönsaker? större mål? detta skulle iof betyda att jag skulle behöva fortsätta äta efter att jag blivit mätt, vilket jag hört är "fel".

Jag kan förstå att det jag äter verkar väldigt lite för många, men de dagar jag äter som så så känner jag ingen speciell hunger, och har därför mer eller mindre slutat äta. Jag har också varit noga med att äta nån form av grönsak till de flesta målen då jag vet hur viktig näringen är. Med det sagt så har jag ingen vetenskaplig akgrund eller utbildning i hur mycket man "ska" ha i sig eller hur mycket av diverse livsmedel man ska äta för att uppnå vissa näringskreterier.

Du får gärna ge mer konkreta råd till hur jag ska förändra kosten för att få i mig det jag behöver, mer grönsaker? större mål? detta skulle iof betyda att jag skulle behöva fortsätta äta efter att jag blivit mätt, vilket jag hört är "fel".

Jag tycker överlag att många aspekter i LCHF är dåliga, så det är nog bättre om du får råd av någon annan (förutsatt att du vill hålla dig inom LCHF).

Men ett råd som nog de flesta kan hålla med om (oavsett LCHF eller inte) är att kraftigt öka mängden grönsaker. Speciellt bladgrönsaker, broccoli, brysselkål etc. LCHF har en tendens att vara bristfällig på mineralfronten. Måste inte vara det, men vad jag förstått av att läsa runt på forumet är att många äter väldigt enformigt och med relativt liten spridning i råvaror.

Ett problem med LCHF är att man äter så kalorität mat att magsäcken blir väldigt liten. Då är det svårt att få i sig tillräckligt med grönsaker innan man känner sig mätt. Då är det i mina ögon bättre att äta mycket, men mindre kalorität mat (t ex en gigantisk sallad).

En annan bra grej är att inkorporera olika sorters frön. Linfrö, chia, hampa etc. De brukar ha bra mineralprofil, bra fett och fibrer (som du behöver för god långsiktig tarmhälsa).

Och oavsett vad du äter, ät mer än du gör nu. Visst, du kommer gå ner i vikt, men tro fan att din kropp kommer bli effektiv på klamra sig fast vid varje kalori du stoppar i dig. Bara som en asterisk...på 40-talet gjordes ett stort experiment där de ville undersöka hur en eventuell matbrist till följd av krig skulle påverka befolkningen. Där inducerades svält vid 1500 kcal/dag. Bara för att du inte är hungrig betyder det inte att din kropp inte behöver mer mat för att allt ska funka i ett längre perspektiv.

PS. Skaffa ett konto på Cronometer.com (eller liknande tjänst) och logga det du äter i en veckas tid. Då får du rätt bra koll på var bristerna ligger. Det är gratis och smidigt.

• Like 2

Jag tycker överlag att många aspekter i LCHF är dåliga, så det är nog bättre om du får råd av någon annan (förutsatt att du vill hålla dig inom LCHF).

Men ett råd som nog de flesta kan hålla med om (oavsett LCHF eller inte) är att kraftigt öka mängden grönsaker. Speciellt bladgrönsaker, broccoli, brysselkål etc. LCHF har en tendens att vara bristfällig på mineralfronten. Måste inte vara det, men vad jag förstått av att läsa runt på forumet är att många äter väldigt enformigt och med relativt liten spridning i råvaror.

Ett problem med LCHF är att man äter så kalorität mat att magsäcken blir väldigt liten. Då är det svårt att få i sig tillräckligt med grönsaker innan man känner sig mätt. Då är det i mina ögon bättre att äta mycket, men mindre kalorität mat (t ex en gigantisk sallad).

En annan bra grej är att inkorporera olika sorters frön. Linfrö, chia, hampa etc. De brukar ha bra mineralprofil, bra fett och fibrer (som du behöver för god långsiktig tarmhälsa).

Och oavsett vad du äter, ät mer än du gör nu. Visst, du kommer gå ner i vikt, men tro fan att din kropp kommer bli effektiv på klamra sig fast vid varje kalori du stoppar i dig. Bara som en asterisk...på 40-talet gjordes ett stort experiment där de ville undersöka hur en eventuell matbrist till följd av krig skulle påverka befolkningen. Där inducerades svält vid 1500 kcal/dag. Bara för att du inte är hungrig betyder det inte att din kropp inte behöver mer mat för att allt ska funka i ett längre perspektiv.

PS. Skaffa ett konto på Cronometer.com (eller liknande tjänst) och logga det du äter i en veckas tid. Då får du rätt bra koll på var bristerna ligger. Det är gratis och smidigt.

Att jag vill hålla mig inom lchf är det ingen tvekan om, fördelarna det har ett mig är många. Har förstått att jag skrivit en hel del negativt om "min resa" här eftersom det har blivit enkelt att ventilera sig liksom men, att vara piggare, att känna sig mindre uppsvälld, att känna sig klarare, gladare, (och listan kan göras lång) är några av fördelarna jag har fått med lchf och jag är inte i nybörjarfasen. 

Jag kan hålla med om att jag skulle behöva äta mer varierat då jag lätt fastnar i "allt eller inget"-tänket men det är så jag alltid varit och något som absolut bara blivit bättre.

När jag skriver "broccoli lr spenat" så skriver jag inte hur mycket utav det men ofta består halva tallriken av grönsaker, och näringstäta grönsaker.

Ser inte heller någon anledning att försöka töja ut magsäcken (mer än jag redan gör när jag "överäter" då och då) förstår dock ditt tänk med att "bara för att jag inte är hungrig så betyder det inte att kroppen behöver mer mat" och jag ska nog tänka på att öka portionerna en aning.

• Like 2

Att jag vill hålla mig inom lchf är det ingen tvekan om, fördelarna det har ett mig är många. Har förstått att jag skrivit en hel del negativt om "min resa" här eftersom det har blivit enkelt att ventilera sig liksom men, att vara piggare, att känna sig mindre uppsvälld, att känna sig klarare, gladare, (och listan kan göras lång) är några av fördelarna jag har fått med lchf och jag är inte i nybörjarfasen. 

Jag kan hålla med om att jag skulle behöva äta mer varierat då jag lätt fastnar i "allt eller inget"-tänket men det är så jag alltid varit och något som absolut bara blivit bättre.

När jag skriver "broccoli lr spenat" så skriver jag inte hur mycket utav det men ofta består halva tallriken av grönsaker, och näringstäta grönsaker.

Ser inte heller någon anledning att försöka töja ut magsäcken (mer än jag redan gör när jag "överäter" då och då) förstår dock ditt tänk med att "bara för att jag inte är hungrig så betyder det inte att kroppen behöver mer mat" och jag ska nog tänka på att öka portionerna en aning.

I den beräkningen jag gjorde på Cronometer.com lade jag in 100g spenat. Det är förmodligen mer än vad som får plats på tallriken (så länge du inte äter ångkokad spenat dvs). Grönsaker (och andra växter) innehåller också en hel radda antioxidanter och fytokemikalier, som man vet är gynnsamma men inte finns med på någon RDI-lista.

Jaja, lycka till iaf med viktnedgången! :)

PS. Nästa gång du planerar att "överäta", gör det med något nyttigt och oraffinerat. Exempelvis kan du äta 2 kg äpplen och du är ändå bara uppe i 1040 kcal. Det är svårt att bli fet om man äter på det viset. Förmodligen kommer din mage vara fullproppad efter 4-5 äpplen, och i slutändan har du bara käkat ca 400-500 kcal.

I den beräkningen jag gjorde på Cronometer.com lade jag in 100g spenat. Det är förmodligen mer än vad som får plats på tallriken (så länge du inte äter ångkokad spenat dvs). Grönsaker (och andra växter) innehåller också en hel radda antioxidanter och fytokemikalier, som man vet är gynnsamma men inte finns med på någon RDI-lista.

Jaja, lycka till iaf med viktnedgången! :)

PS. Nästa gång du planerar att "överäta", gör det med något nyttigt och oraffinerat. Exempelvis kan du äta 2 kg äpplen och du är ändå bara uppe i 1040 kcal. Det är svårt att bli fet om man äter på det viset. Förmodligen kommer din mage vara fullproppad efter 4-5 äpplen, och i slutändan har du bara käkat ca 400-500 kcal.

Men hur mycket fruktos...som många av oss som äter LCHF inte tål, eller inte vill äta.

• Like 4

Problemet är ju vad som händer sen.

Sådana mängder frukt skulle sätta igång ett sötsug hos mig som jag skulle ha väldigt svårt att hantera.

Jag skulle nog tänka mig för ordentligt!

• Like 2

Att jag skulle sitta och trycka äpplen finns inte på kartan tyvär, då satsar jag hellre på choklad eller nått annat gott om jag nu skulle falla i det spåret. Men tack ändå! :)

Ska jag vara ärlig så tror jag ju inte att jag lider av ågon form av näringsbrist då jag borde känna av det mer isf, mår ju faktiskt riktigt bra liksom.. men bra tips detdär med lever och ägg äter jag minst två om dagen, :)

Tror jag kör på som jag gjort hitills, kanske ökar storleken på maten helt enkelt men ska vara noga med att lyssna på min kropp, efter mättnadssignalerna och även hunger.

Vill också säga att jag striktat till det ordentligt inför resan i maj till Turkiet, så strikt brukar jag annars inte äta utan då lite mer nötter och sådant när jag känner för det. Som en mini-deff på lchf och det fungerar ju alldeles utmärkt ;)

• Like 3

Linnéa, jag blir lite förvirrad av dina inlägg. Uppfattar jag rätt att du vill gå ner i vikt men rör dig in och ut ur LCHF och så med jämna/ojämna mellanrum blir det väldigt strikt LCHF?

Under förutsättning att jag fattat rätt, vad tror du om att vända på perspektivet? Skulle du kunna släppa bilden av solsemestern och byta ut den mot en bild  av hur du vill äta när du har uppnått din önskade vikt och för alltid efter det ^_^ . Om den bilden är bra, hur nära kan du äta som din inre bild visar, under din viktreduktion?  Kan du kanske äta så redan nu?

Själv ligger jag 30 år före dig och bantat sedan 25 års ålder, med lågkalori, försökt bli vegan  :P och pulver. I januari förra året blev det riktigt läskigt, det kändes som vikten stack iväg ordentligt, det gick inte att stoppa denna gången med bantning.  Då vågade jag äntligen testa  LCHF. Men nu ville jag inte banta för "nittioelfte" gången! Jag bestämde mig för att jag skulle äta så nära som jag skulle kunna hålla resten av livet. Det har gått jättebra.

Det jag försöker säga är: laborera inte med din metabolism, det är en lång och krånglig väg att gå. Gå stället en jämn och fin väg med LCHF. 

• Like 4