Jump to content

Extra D-Vitamin vid förkylning?

Lello

Recommended Posts

Hej på er.

Fick riktigt om i halsen igår, och nu på morgonen tömde jag ut massor av gult snor ur näsan.

Då slog mig tanken om man har någon fördel att ta extra D-Vitamin utöver min dagliga dos på 5000IE när man väl börjar känna sig förkyld? Någon som vet något om detta?

Mvh Lello

Som jag har förstått det så tillgodogör man sig inte D-vitaminets effekter förrän ett bra tag efter att man tagit tillskottet. (Därför bör man börja ta D3-tillskott tidigare än man tror på sensommaren/hösten).

Om det stämmer så lär det inte hjälpa att dra i sig extra D3-vitamin för att få ett snabbt utslag när man känner sig förkyld.

MEN... jag lämnar över svaret till de som har bättre kunskaper. Jag vill bara minnas att jag läste det här om fördröjd effekt av D-vitamin i samband med en artikel som handlade om att man bör börja ta tillskott tidigare på hösten än man tror, samt att man kan sluta tidigare på våren eftersom den fördröjda effekten kommer sitta kvar tills solen gör sitt.

• Like 1

Vad jag förstår lagras D-vitamin i fettvävnaden, så har man supplementerat rikligt har det förmodligen ingen ytterligare effekt att tillfälligt höja dosen just när man är sjuk.

Tänk förresten på vikten att få tillräckligt med vitamin K2 samtidigt med D, se http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/page-4?hl=%2Bvitamin#entry54583. D3 ökar kalciumabsorptionen och K2 ser till att det inte deponeras på fel ställen (ex blodkärl) utan i tänder och skelett.

• Like 1

Jag har läst nånstan att det tar 2 dygn innan d-vit har absorberats i kroppen

(Fast det kanske var via solen??)

Om så är ändå fallet har du nog passerat kulmen på förkylningen redan då för då är du nog inne på dag 4-5 redan :)

Jag hörde en läkare säga att en förkylning går över på sju dar även om man inte gör nånting alls

Om man gör allt som kan göras och köper alla möjliga mediciner och piller

......Då går den över på en vecka :D

• Like 1

Angående vitaminer så säger vissa forskare att de är värdelösa om man inte har mineraler och spårämnen i tillräcklig mängd i kroppen, jag kör dagligen kolloidala växtutvunna mineraler +60 till antalet samt vitaminer, aminosyror m.m, Ide'n är att alla nyttigheter tas upp bättre om kroppen också får hela spektrat ca 60 mineraler. Då blir det en rackarns skjuts på vitaminerna man petar i sej.

Gratis Radioprogram på  engelska med Dr Joel Wallach http://ksco.com/dead-doctors-dont-lie

Dr Joel Wallach ligger i toppen tillsammans med Linus Pauling var gäller banbrytande näringsvetenskap enligt många. 

I ett nötskal: Mineralerna i grunden sedan kan vitaminer verka som avsett...

. Dr Wallach säger att man ska ha tillräckliga nivåer av vitaminer/mineraler m.m per kolhydratkalori. Detta förklarar varför vi som kör LCHF får "fantastiska" hälsovinster också utan dessa saker som jag petar i mej, näringsbalansen blir helt enkelt bättre utan allt socker och stärkelse.

Sen tror jag att vi som avstår från spannmål slipper t.ex fibrer och fytinsyra/gluten som försämrar upptaget av näring i tarmen. Dr William Davis som skrivit Wheat Belly har ytterligare information om detta med spannmål då specifikt vete som verkar vara allt annat än nyttigt.

• Like 1